Stevia of gewone zoetjes ?

20-06-2011 15:51 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoiii allemaal,

Even een vraag, ik wil graag over op stevia zoetjes, gebruik nu gewone van natrena. is stevia nog zoeter dan de natrena zoetjes ? omdat ik per grote theemok er zo 3 in-mik Ik wil daar dus vanaf en het natuurlijker gaan proberen, en ik zeg al bijvoorbaat, ik ga niet thee, koffie zonder zoetstof drinken, want dat heb ik geprobeerd en ik kan er niet aan wennen. Ook suiker is geen optie om medische rededenen.

Dus heel simpel, stevia zoetjes zoeter dan gewone zoetjes ? ze zijn best duur, terwijl navul van de regulire zoetjes stuk goedkoper zijn! maar ja als de stevia dan zoeter is, heb je ook minder nodig dan kan ik het nog financieel overzien

alvast bedankt.
Medische redenen? Bestaat er een ziekte waarvoor aspartaam "gezonder" is dan gewone suiker? Ik kom hoogstens op vetzucht....
Wat is het verschil tussen Stevia en Natrena wat samenstelling betreft? Waarom zou je willen overstappen?
Ik vind ze veel minder zoet en ze hebben een viezig bijsmaakje waar ik niet aan kan wennen.......................
stevia schijnt natuurlijk te zijn en gewone zoetjes niet. Nogmaal wil alleen weten welke van de 2 meer zoetkracht heeft.
Vikki, bedankt,daar heb ik wat aan, hmmm bijsmaak wil ik niet, dan maar gewone zoetjes gebruiken.
quote:VieVaaVee schreef op 20 juni 2011 @ 15:56:

Medische redenen? Bestaat er een ziekte waarvoor aspartaam "gezonder" is dan gewone suiker? Ik kom hoogstens op vetzucht....

Ik vind dit wel heel onvriendelijk gezegd.

Dat terzijde, ik ben ook van mening dat je zeer voorzichtig moet zijn met aspartaam, zeker omdat er al medische redenen in het spel zijn. Ik weet wel dat het niet weteneschappelijk bewezen is, maar de artsenm bij wie ik in behandeling ben raden het ten sterkste af omdat het kankerverwekkend zou zijn.
Huts!
Dank je wel bellatrixvandetta,

Ja vandaar ik dacht aan Stevia, Aspartaam is niet zo gezond, en de reactie van Vievaavee, daar trek ik mij niets van aan, ze kent mij niet dus... daarbij ik vraag een heel simpelle vraag, wilde puur weten welke van de 2 meer zoetkracht heeft.
Ik zou dit eens goed doorlezen, bevat een hoop informatie over stevia http://suikerwijzer.nl/alles-over-stevia/
Heeft iemand al verse stevia geprobeerd in de thee ? Dat wil ik nog gaan doen, maar die plantjes groeien maar niet door.

Kun je overigens elke muntsoort gebruiken om thee te maken ? Dat heb ik al wel volop staan, maar ik wil het graag zoet hebben.
Heb het ook een tijdje geprobeerd, maar kan ook niet wennen aan de bijsmaak.
Ik gebruik Stevia-druppels die bestaan uit alleen maar stevia-concentraat en water. Eén druppel is ontzettend zoet, véél zoeter dan een zoetje. Ik koop het bij de natuurwinkel.

Er zijn ook Stevia-druppels op basis van alcohol, maar die zijn veel minder zoet.
Je kunt ook honingkruid gebruiken, ik heb het zelf in de tuin staan. Gedroogd is het ontzettend zoet.
Heb Stevia opgezocht en wordt gezegd dat Stevia 300x zoeter is dan suiker Kan niet vinden hoe dat met Natrena zit maar als je dat weet en je weet hoe groot de tabletten zijn, kan je het zo'n beetje inschatten

Succes!
Oh, ik lees net dat honingkruid en stevia hetzelfde is

Ik vind het met die bijsmaak wel meevallen, misschien omdat ik het plantje gebruik en geen extract of de geraffineerde variant.
Ochh super ! bedankt voor de reacties, honingkruid, tsja ik heb geen tuin, en op mijn balkon, kan ik niets doen, omdat ik heel veel last heb van duiven grrrrr!

druppels, dus dan moet ik wel even opletten dat het op waterbasis is, zal eens kijken bij mijn G&W winkel.

Wat voor soort bijsmaak, Sushi ? is het bitter of zuur ? of ???
O lees nu dat mijn reactie als erg onvriendelijk werd beschouwd. Dat was niet mijn bedoeling. Maar vroeg me wel oprecht af voor welke aandoening aspartaam als gezonder dan suiker wordt beschouwd.

Ik kan dan alleen aan afvallen denken

Nou ja hoe dan ook succes en wees voorzichtig....
Zoetjes zijn voor zo ver ik weet slecht voor je, stevia is een plantje en veel gezonder dus denk ik

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stevia
Jullie moeten ook het witte extract nemen van stevia.

Deze heeft geen bijsmaak. Heb van de week weer een stevia flesje aangeschaf en die was donker. Ik dacht waarom heeft deze zo nasmaak en toe zag ik het deze was donker en niet wit. De flesjes met witte extract heeft geen bijsmaak. Frankrijk is het enigste land in Europa waar stevia in de supermarkt verkocht mag worden en als zoetstof. Alleen de rest van europa mag de ***** Hoewel het in april 2010 goedgekeurd is.

Griesmeelpudding. In de thee zal stevia blaadjes wel smaken,maar niet in de koffie. Want het heeft een beetje een bittere nasmaak en dat is echt niet lekker in de koffie.

In Amerika wordt het ook verkocht. Hele bussen poeder zoals ze hier Aspartaam verkopen. Maar ook kleintje met een strooier.
Aspartaam is niet ongezond. Is nooit aangetoond en zelfs weerlegt in diverse wetenschappelijke publicaties, ga maar zoeken in Pubmed als je zelf de bewijzen wil lezen. Maar met die hoeveelheden die jij in de thee gooit, zou het weleens laxerend kunnen werken.

Stevia is een goede vervanger van suiker. Ik gebruik het altijd vers, ik weet niet of gedroogd zoeter is, leuk om te proberen. Als je op een vers blaadje kauwt is het echt walgelijk zoet. De bewerkte variant heb ik nog niet geprobeerd, maar ik vind zoetjes sowieso een bijsmaak hebben ten op zichte van echte suiker.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Ik denk dat gewone suiker ook slecht is. Mensen doen net of dat zo gezond is. Het voordeel van zoetstof is dat je niet zo gauw een snelstijgende bloedsuiker krijgt. Er zijn mensen waar dat wel gebeurt,maar ook mensen waar dit niet gebeurt.
Denken dat het gezonder is omdat het een plantje is, is misschien niet helemaal terecht. Stevia is niet in Nederland te krijgen omdat niet wetenschappelijk is aangetoond dat het geen kwaad kan. Er is dus geen bewijs dat het gebruik veilig geacht kan worden.

Van aspartaam (kankerverwekkend) is bekend dat aangenomen zou mogen worden dat je onder gebruik van bepaalde dosis geen verhoogd risico op kanker zou krijgen. Een soort maximaal aanbevolen veilige dosering. Van Stevia is dit kennelijk niet bekend.
Ook gewone suiker is niet slecht in normale hoeveelheden. Alleen zijn we in deze Westerse maatschappij helemaal de weg kwijt en weten we niet meer wat met mate eten is. In heel veel producten, tot soep aan toe, worden suikers toegevoegd, ene is wel aantoonbaar slechter dan de ander. Glucose-fructose of high fructose syrop zijn suikers die heel snel opgenomen worden in het bloed waardoor de bloedsuikerspiegel heel snel stijgt en dan weel snel daalt waardoor men zich moe en opgebrand gaat voelen. Verder verstoort het signaal van leptine dat vanuit je lichaam gestuurd wordt naar de hersenen om aan te geven dat je vol zit, je eet dan dus overbodig veel. Dit proces vindt niet plaats met zoetstoffen

omdat die nagenoeg geen calorieën bevatten.

Maar TO vroeg hier niet om. Sorry voor de topicvervuiling...
Dat verhaal met stevia zit anders VVV. Maar dan vervuilen we het topic nog meer. Je kan inderdaad niet blind er vanuit gaan dat plantaardig altijd gezond is. De natuur kent veel giftige planten. Maar stevia valt echt niet onder de giftige planten. Heel dat verhaal van die zogenaamde wetenschappelijke artikelen over stevia klopt niet. Het heeft met economische belangen te maken.
quote:VieVaaVee schreef op 20 juni 2011 @ 16:17:

O lees nu dat mijn reactie als erg onvriendelijk werd beschouwd. Dat was niet mijn bedoeling. Maar vroeg me wel oprecht af voor welke aandoening aspartaam als gezonder dan suiker wordt beschouwd.

Ik kan dan alleen aan afvallen denken

Nou ja hoe dan ook succes en wees voorzichtig....Wat dacht je van suikerziekte

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven