Kind ABN of dialect aanleren? Wat is beter?

21-06-2011 13:26 187 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dochter is nu bijna 2 en mijn man en ik zijn zeer bewust bezig om haar goed nederlands (ABN) te leren praten.

Nu zijn mijn schoonouders grote voorstanders van dialect. Wij willen niet dat dit de basis wordt van onze dochters spreektaal.

Schoonouders spreken meerdere dialecten door elkaar heen en ook een stukje duitse verbasterde woorden erbij. Er is voor buitenstaanders (van buiten het dorp bedoel ik) geen touw aan vast te knopen.

Ik ben geen tegenstander van dialect, ik heb zelf een accent. Het is te horen uit welke streek ik kom maar geen dialect.



Hoe ga ik hiermee om? Laat ik schoonouders in hun eigen dialect spreken en krijgt mijn dochter dit mee, in de zin van dat ze ook zo gaat praten (dit willen we niet) of is het zo dat als wij (de ouders) maar gewoon ABN blijven spreken ze dit als basis-taal oppakt?

Man heeft grote problemen gehad met zijn spraak toen hij eenmaal van school ging en een baan kreeg. Heel veel collega's begrepen de woorden/zinnen niet omdat het allerlei dialecten door elkaar heen waren. Dit willen we voorkomen bij onze kinderen.



Graag ervaringen of gewoon leuke tips om dochter goed nederlands te leren praten.
Alle reacties Link kopieren
Een licht Twents accent vind ik persoonlijk erg mooi!



Gewoon correct Nederlands praten tegen je dochtertje, en dan praten zijn ouders maar gewoon lekker plat dialect tegen haar.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend praat trouwens, plat amsterdams, limb dialect en ABN. wat soms grappige situaties met zich meebrengt
Alle reacties Link kopieren
En ja, ik voed mijn kind ook met dialect op net zoals de meeste van mijn vrienden.

En ik vind het eigenlijk ook zijn charme hebben dat je aan mensen kunt horen waar ze vandaan komen. Het hoeft toch geen eenheidsworst te zijn??
Alle reacties Link kopieren
quote:Mundy schreef op 21 juni 2011 @ 13:41:

[...]





Dat geldt echt niet voor iedereen. Ik ben Friestalig opgevoed, maar heb nog nooit moeite met de Nederlandse taal gehad.



Mijn vriend en ik spreken Nederlands tegen onze dochter en mijn ouders (waar ze 1 dag in de week is) spreken Fries met haar. Dat vind ik prima, zo leert ze mooi beide talen!Ik zeg ook niet dat het voor iedereen geldt, het was bij mij in de klas zo. En het ging ook niet om Fries, het ging om een Fries dialect.
Alle reacties Link kopieren
quote:enkie2009 schreef op 21 juni 2011 @ 13:38:

Nou raden maar



Underwiel = ondertussen

Goud jattn = goed eten

Zijknhuus = ziekenhuis

Kwakkn = koken

Bousten = waaien

Uut 'n bos komm = (van het spreekwoord) uit de hoek komen Het is toch eigenlijk wel heel bevestigend voor mij dat bijna niemand het raadde...
Kan je niet aan je schoonouders vragen zonder dialect te praten tot dat jullie dochter goed praat en woorden onder de knie heeft?
quote:EvyBlissy schreef op 21 juni 2011 @ 13:45:

Een licht Twents accent vind ik persoonlijk erg mooi!

Gewoon correct Nederlands praten tegen je dochtertje, en dan praten zijn ouders maar gewoon lekker plat dialect tegen haar. Dat hoor je niet vaak! Ik kom nu regelmatig in de Randstad ( vriendin woont daar tijdelijk i.v.m. studie) en ik krijg van haar huisgenoten te horen dat we 'boers' overkomen. Gelukkig zijn er mensen die het ook mooi vinden klinken
Alle reacties Link kopieren
quote:tanti schreef op 21 juni 2011 @ 13:45:

Mijn vriend praat trouwens, plat amsterdams, limb dialect en ABN. wat soms grappige situaties met zich meebrengtAllemaal door elkaar? Daar zou ik dan ook geen touw meer aan vast kunnen knopen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:enkie2009 schreef op 21 juni 2011 @ 13:32:

Als ik die zelfbedachte woorden/verbasterde dialect -woorden van schoonouders hier neerzet willen jullie dan raden wat het betekent?

Leuk!



Dan kunnen we misschien raden wie jouw schoonouders zijn!



(dus let op jouw privacy).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf ABN opgevoed, woonachtig in Zuid-Limburg, dus wel met een zachte G.

Toen ik naar de basisschool ging, spraken al mijn klasgenootjes dialekt. Ik dus niet, en dat vond ik verschrikkelijk.

Ik ben dus zelf dialekt gaan leren. Kan dus nu wel mooi / moeiteloos overschakelen.



Onze dochter wordt '2-talig' opgevoed en dat gaat prima.
Jullie vrouwen generaliseren allemaal zo....
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 21 juni 2011 @ 13:43:

[...]



Joehoe, daar gaat het niet om. TO spreekt zelf keurig ABNJoehoe, ik heb het niet over to, maar over haar dochtertje.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ervoor kiezen om zelf ABN met dochter te praten. Jij en je man zijn (neem ik aan) de mensen die verreweg de meeste tijd met haar doorbrengen. Zo neemt ze het ABN aan als basistaal. Dat opa en oma zo nu en dan in hun eigen (gemixte) dialect met haar praten doet daaraan geen afbreuk. Lekker laten kwakk'n en boust'n dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:enkie2009 schreef op 21 juni 2011 @ 13:47:

[...]





Het is toch eigenlijk wel heel bevestigend voor mij dat bijna niemand het raadde...



Ja, maar je noemt hier natuurlijk een paar van de extreemste voorbeelden. Maak er niet zo'n probleem van joh! Het is een meisje toch, en die hebben vaak goed taalgevoel juist, komt helemaal goed





... ik heb trouwens het gevoel dat er misschien iets meer speelt tussen jou en je schoonouders...? Hebben jullie hier echt hoogopgaande ruzies over? Hoe is jullie verdere relatie?
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:gember999 schreef op 21 juni 2011 @ 13:47:

[...]



Allemaal door elkaar? Daar zou ik dan ook geen touw meer aan vast kunnen knopen denk ik. Nee dialect met zijn ouders, amsterdams met vrienden van daar, en abn met mij. Zijn ouders zijn limburgers, die naar amsterdam verhuisde, dus vriend is daar opgegroeid, maar thuis bleven ze dialect onderling spreken.
Alle reacties Link kopieren
quote:enkie2009 schreef op 21 juni 2011 @ 13:47:

[...]





Het is toch eigenlijk wel heel bevestigend voor mij dat bijna niemand het raadde...

Zal ik een ritje Roemeense woorden voor jullie opschrijven? Raad je nooit, maar onze kinderen praten er geen woord slechter Nederlands door



Ja, TO je schoonouders hebben een raar dialect, maar

Nee, dat kan geen enkel kwaad
Alle reacties Link kopieren
quote:Elynn schreef op 21 juni 2011 @ 13:49:

Ik zou ervoor kiezen om zelf ABN met dochter te praten. Jij en je man zijn (neem ik aan) de mensen die verreweg de meeste tijd met haar doorbrengen. Zo neemt ze het ABN aan als basistaal. Dat opa en oma zo nu en dan in hun eigen (gemixte) dialect met haar praten doet daaraan geen afbreuk. Lekker laten kwakk'n en boust'n dus. Eens.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:calvijn1 schreef op 21 juni 2011 @ 13:48:

[...]





Joehoe, ik heb het niet over to, maar over haar dochtertje.



en dochtertje gaat het dus ook goed leren

Geen enkel probleem
Alle reacties Link kopieren
quote:enkie2009 schreef op 21 juni 2011 @ 13:47:

[...]





Het is toch eigenlijk wel heel bevestigend voor mij dat bijna niemand het raadde...Maar ze gaat (mocht je in het dialect gaan opvoeden) toch alles automatisch tweetalig leren? Mijn zoontje snapt dat hij bij oma 1 kan vragen om een 'schottelslet' en bij oma 2 om een vaatdoekje. Het gaat toch samen?
Alle reacties Link kopieren
quote:enkie2009 schreef op 21 juni 2011 @ 13:47:

[...]





Het is toch eigenlijk wel heel bevestigend voor mij dat bijna niemand het raadde...

Hahaha, ik sta van sommige antwoorden echt te kijken!

Maar TO, wees nu even reeel, het gaat er toch helemaal niet om hoeveel mensen dat dialect kennen en/of kunnen verstaan? Ik neem aan dat je kinderen meer interactie met jou hebben dan met je schoonouders, dus zullen ze gewoon ABN leren. Een dialect dat opa en oma spreken, en daar dingen van oppikken is alleen maar goed voor de taalontwikkeling van een kind. Een dialect is als een tweede taal. En dan hoeft het geen officieel erkend dialect te zijn. En dat het een samenraapsel is van andere dialecten/talen maakt toch ook niets uit, dat zijn alle talen (Engels is nog veel erger wat dat betreft). Het taalgevoel van kinderen wordt beter ontwikkeld als ze al jong in aanraking komen met verschillende talen en of dialecten.

Het zal ze ook in de toekomst helpen om mensen die dialecten spreken die je kinderen niet kennen, te verstaan.
Alle reacties Link kopieren
Artikel over dialectsprekers en achterstand: klik



Ben zelf overigens in het Fries opgevoed en heb daar nooit last van ondervonden. Sterker nog: bij de studie die ik deed en ik het werk dat ik doe, bleek/blijkt het juist een voordeel omdat ik gewend ben snel tussen verschillende talen heen en weer te schakelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 21 juni 2011 @ 13:49:

[...]



Zal ik een ritje Roemeense woorden voor jullie opschrijven? Raad je nooit, maar onze kinderen praten er geen woord slechter Nederlands door

JA, kom maar op. EN google translate is verboten
Alle reacties Link kopieren
Algemeen Beschaafd Nederlands, ...belachelijke benaming eigenlijk. Alsof een dialect niet beschaafd zou zijn





Een dialect kun je niet beschaafd noemen
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
TO, gooi je er nog ff een paar nieuwe bousten-kwakkers in? Ik vond ze wel grappig!
Alle reacties Link kopieren
Okee duidelijk. Ik laat schoonouders hun dialect spreken. Maar ik verwcht dan wel op den duur dat dochter "problemen" krijgt met opa en oma verstaan. Aangezien ze echt helemaal in dit mixed dialect praten en dochter er dus waarschijnlijk geen snars van snapt.

We laten de toekomst dit uitwijzen. Ik ben zeer benieuwd.



Man heeft trouwens veel bezoeken aan de logopediste nodig gehad plus de nodige cursussen nederlands. Dit vond hij echt moeilijk. Maar ook omdat schoonouders nu roepen: Jullie zijn er toch ook om gekomen?! (Zullie bint er toch ok om ukomm?!)
Alle reacties Link kopieren
klik



Op youtube een paar Nederlandse accenten, vanaf 2.35 minuut Twents, nou ik kan er geen touw aan vastknopen.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven