Inspiratie en tips gezocht voor stadstuin

03-07-2011 11:30 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort heb ik een eigen huis, en er zit ook een leuk achtertuintje bij. Helaas interesseerde de tuin de vorige bewoners kennelijk niets, want hij bestaat uit halfbegroeide grindtegels en onkruid. Vandaag ga ik eerst maar eens beginnen met opruimen, wegschoffelen en schoonmaken, maar ik wil er graag een echte tuin van maken.

Nu heb ik dat nog nooit gedaan, heb hiervoor alleen betegelde patio's gehad, en dus weet ik niet zo goed waar te beginnen. Ik heb in ieder geval geen budget voor een tuinarchitect of tuinman, maar ik ben gelukkig wel behoorlijk handig.

Mijn tuin is best diep (voor een stadstuin dus) maar wel smal, en doordat ik in een rare hoek van de buurt woon heb ik veel zon, alleen een beetje schaduw van twee niet te grote bomen van buren. Maar dus geen schaduw van omliggende gebouwen, heel fijn!



Mijn keuken is uitgebouwd en daarnaast zit een klein stukje tuin voor het kamerraam, ik denk dat ik hier het terras van wil maken. Na dat terras is de tuin ongeveer 6 m breed en 15 m diep. In het midden staat tegen een van de schuttingen het schuurtje. Dat staat er onhandig maar het is een gemetseld gebouwtje en dat kan dus niet weg. Daar is de tuin daardoor over een lengte van 3 meter maar 4 meter breed.





De wildste plannen spoken door mijn hoofd. Dat ik wel iets met water zou willen. Of dat het zo leuk zou zijn wat groente en kruiden uit eigen tuin te hebben.



Waar begin ik en wie heeft iedeeen of is ook met een tuin bezig?
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt eraan in hoeverre je van tuin doen houdt. Wil je veel werk of niet?



Het belangrijkste vind ik de zithoek; dat moet je eerst bepalen. Waar ga je zitten en hoe groot moet die ruimte worden?
Voor in een stad is dat echt een flinke tuin! En 6m breed is groter dan veel nieuwbouwtuinen.



Doe de groenten uit het zicht, achter het schuurtje. En je kunt met weinig budget de grindtegels recyclen door ze op hun kop te leggen.



Als je wel wat groen wilt, maar niet teveel, maak dan borders van ca 30 cm. Dat is genoeg voor wat groen en te weinig om teveel werk aan de te hebben.



Een tuin lijkt nog groter door wat 'doorkijkjes' te maken. Je kunt dus beter iets van borders een stukje de tuin in laten komen, bijv tussen het terras bij je keuken en het gedeelte daarachter, dan het helemaal open laten. Juist door de zichtlijn te doorbreken door iets hogers, lijkt het daarachter veel groter.
Alle reacties Link kopieren
Een gemetseld muurtje kan ook gewoon weg hoor. Grote voorhamer.
Alle reacties Link kopieren
Als je vogeltjes en natuur in je tuin wilt (egels, kikkers), haal dan zoveel mogelijk de tegels weg. Planten in de volle grond zetten.
Alle reacties Link kopieren
Als je kruiden zet, zo dicht mogelijk bij de keuken. (Heel handig als het regent en je wilt en handje peterselie, hoef je niet 15 meter weg)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:Liv schreef op 03 juli 2011 @ 11:39:

Een gemetseld muurtje kan ook gewoon weg hoor. Grote voorhamer.

Ook mijn eerste gedachte!

En verder: wat een grote tuin! Heel gaaf, ik zou helemaal los gaan! Je kunt bij 'de slegte' een paar tuinboeken voor een euro ofzo kopen en daar ideeen uit opdoen. En dan van voor naar achter beginnen, het hoeft niet ineens af, en dat kan ook niet met een tuin aangezien planten groeien. Een klein plantje nu, is een boom over 2-3-4 jaar!
Alle reacties Link kopieren
wat voor tuin wil je hebben? Een moderne tuin, een cottage-actige tuin?

Als je budget niet zo groot is, dan idd de grindtegels opnieuw gaan gebruiken door ze om te draaien, of ze als rand gebruiken om borders te maken (evt in stukken zagen).

Evt stekjes vragen bij familie of vrienden.

Als je wat groter budget hebt, dan eens lekker shoppen bij een goed tuincentrum of kweker.
Je zou ook eens in de buurt van je woonplaats in tuinen kunnen kijken. Ik heb geen idee waar je woont maar bijvoorbeeld in de Tuinen van Mien Ruys kan je heel veel inspiratie opdoen. Zo zijn er door het hele land "kijktuinen" waar je goed kan zien wat je met je eigen tuin kan.



Belangrijk is denk ik dat je weet of je van strakke lijnen of juist meer speelse lijnen houdt. Planten die hoog worden achterin, planten die laag blijven voorin. Let op dat je planten koopt die op verschillende tijden in het jaar "mooi zijn". Sommige planten hebben juist meer sierwaarde als ze niet bloeien. Bijvoorbeeld plantjes die in de winter groen blijven maar in de zomer afzichtelijke bloemetjes krijgen.



Wil je 1 of 2 terrassen? Je zou misschien ook een terras op een plek kunnen maken waar je wel af en toe schaduw hebt en eentje waar je altijd zon hebt.



Water kan je heel makkelijk realiseren met een spuwertje die je aan de muur hangt en dan een bak er onder. Hoef je niet een hele vijver aan te leggen. Let er op dat je in zo'n bak met stilstaand water geen vissen kan doen als hij altijd in de volle zon staat.



Wij hebben een tuin op het zuiden en dus vrijwel altijd zon. Mijn ervaring is dat het nog niet eenvoudig is om mooie planten te kopen die ook tegen de hele dag zon kunnen. Maar wij zijn ook geen echt tuiniers. De afgelopen jaren hebben we heel wat pogingen gedaan maar we hebben het opgegeven. We hebben graszoden gehaald en nu vrijwel alleen nog gras. Wel lekker makkelijk want je hoeft er weinig aan te doen!
Alle reacties Link kopieren
Wat een goeie tips en ideeen al! Ja hij is echt groot. Ik ben vanochtend begonnen met onkruid weghakken (nu even pauze) en begin nu pas te zien hoeveel ruimte ik wel niet heb. Ik woon hier nog niet lang en achterin de tuin was ik eigenlijk nog niet een geweest, omdat het dichtgegroeid was. Achterin staan twee mooie vlinderboompjes, daar heb ik nu de dode takken uit weggeknipt en verder mogen ze blijven staan. Voor de rest is er echt nog niets, behalve een verzameling grindtegels die nog best aardige kleuren blijken te hebben nu ik er hogedrukspuit en bezem op loslaat.

Twee terrassen met een paadje is inderdaad ook wel erg leuk en past makkelijk, zie ik nu! En dat het door een doorkijkje groter wordt neem ik ook mee.



Mijn plan is om nu eerst maar eens goed schoon te maken en leeg te halen, en dan moet ik denk ik echt een soort ontwerp maken.

Onder veel aarde bleken tegels te liggen, dus wil ik planten in de volle grond dan moeten die er uit. Denk dat ik dan wel verder zal moeten afgraven en nieuwe tuinaarde er in doen he?



Ik weet eigenlijk helemaal niet wat voor 'n tuin ik wil. Ik heb redelijk groene vingers en heb me op balkon en patio altijd uitbundig uitgeleefd in potten, maar heb nog nooit eerder een tuin gehad. Er mag dus best wat werk in zitten, vind ik leuk.

Ik heb praktisch de hele dag zon, alleen langs de schutting schaduw van de schutting.

Het schuurtje kan en mag overigens echt niet weg. Het is woningbouw en loopt door in het schuurtje van de buren. Dus dat blijft een rare hoek maar is ergens ook niet zo erg want dan kan ik achter het schuurtje mn vuilnisbakken uit beeld zetten. (die staan er niet in omdat het schuurtje mn washok is)



Tuinboeken bij de slegte is een goed idee!



Iemand nog voorbeelden van websites waar ik inspiratie op kan doen?
Alle reacties Link kopieren
Als ik nu heel intuitief nadenk over wat voor 'n tuin ik wil dan denk ik aan lavendel, rozen, iets dat kan klimmen tegen de schuur en schutting (bruidssluier?), een stukje kruiden en groenten.
Alle reacties Link kopieren
Oh wat leuk. Ik ben de afgelopen maanden ook bezig geweest in mijn tuin (ook voor het eerst een tuin van 10 bij 11) en de vorige bewoners hadden er een gigantisch oprit van gemaakt en een terras. In totaal misschien 5 planten?

Maart dit jaar ben ik begon (eigenlijk in januari al met ideeen/planning etc.) en ben nu met de laatste dingetjes bezig, het is in ieder geval een gigantisch verschil!



Mijn eerste gedachte over jouw tuin is eigenlijk dat zo'n schuurtje in het midden best wel leuk is, dan overzie je niet direct de hele tuin en kun je makkelijk verschillende hoekjes maken.



Bedenk eerst wat je in je tuin wil doen en hoeveel ruimte je daarvoor nodig hebt. Wil je 1 terras? Of meerdere? (bijv. eentje in de schaduw en 1 in de zon), wil je gras? Heb je kinderen (daarvoor kan een stuk betegeling ook heel handig zijn...of een plek om een badje op te zetten?)



Wat voor stijl vind je leuk: formeel of informeel? Veel ronde vormen of juist vierkant.



Wil je dieren in de tuin (vogels, hommels, kikkers, egels, vlinders)? Hou daar dan ook rekening mee met de inrichting van je tuin, er zijn op internet genoeg tips te vinden om bepaalde diersoorten aan te trekken. Water doet het over het algemeen goed, vooral als er een 'echte' oever bij zit.



Ik hou persoonlijk van een beetje een wilde/natuurlijke tuin, ik zou het schuurtje laten begroeien door klimplanten, zoals o.a. bruidsluier, of verschillende clematissen. Of klimop (klein blad) met verschillende clematissen (dan is het ook groen in de winter). Ook tegen de schutting zou ik van alles laten groeien, zelfs als je verder weinig beplanting hebt, ziet een tuin er dan al heel groen uit.



Kruidentuin(tje) vind ik ook erg leuk en persoonlijk vind ik het er ook mooi/leuk uitzien, dus zou dat niet perse achter het schuurtje doen, is ook niet zo handig als je de hele tuin door moet op een paar sprietjes bieslook te knippen.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt tegenwoordig ook leuke lei-fruitboompjes. Die zou je tegen de schutting kunnen plaatsen, want kunnen wel wat zon hebben, maar schaduw is ook niet erg. Idd de schuur laten beklimmen met clematis of een mooie klimroos. Klimop zou ik minder snel doen, want die groeit overal tussendoor.



leuke website: www.tuinadvies.be
Alle reacties Link kopieren
Leuk, een verse tuin, veel plezier! Zaaien en bollen planten volgende lente. Kost weinig en effect is groot. Neem kamperfoelie of clematis als klimmer, die groeien mooier en hebben prachtige bloemen. Bruidsluier groeit keihard, neemt je hele tuin over! Zou je wel kunnen gebruiken om de schuur uit het zicht te nemen. Coniferen Zijn ook leuk, komen in paar tinten groen en blijven dat in de winter ook. Ze hebben niks nodig behalve zon en water. Als je dwergen neemt blijven ze klein. Er zijn ook die breed vallen, die nemen veel ruimte in als ze groter worden. Staan ze netjes rechtop? Dan blijven ze slank. Japanse dwerg esdoorn is ook leuk. Geef die wel goed water als hij in de zon staat. Elke twee dagen een emmer bij droog weer. Je kunt ook een rots tuin maken, die kan goed tegen zon en je kunt vaak op marktplaats gratis keien ophalen om bergjes te bouwen. Je kan ook 3 bamboe stokken tegen elkaar zetten voor een klimmer. Hier en daar een lantaarn met kaars. Solar lampen... Leg een regenton aan je dakgoot voor gratis water. Scheelt veel geld! Hortensia is ook een prachtige plant. Geef veel water en hij beloont je met bloemen. Palmen doen het goed in de zon. Neem dan een fortunei. Tijgerriet en siergras zijn ook goed in de zon. En ze ruisen in de wind. Liefs Rein.
Alle reacties Link kopieren
Geen kinderen, en ik denk dat ik een beetje een strakke tuin mooi vind. Liefst met wat verrassende dingen, zoals water. Ik heb geen beeld van hoe ik dat water wil, ik denk dat een vijver te veel is. Ik heb een soort beeld van een rechthoekige bak, misschien met stroming zelfs. Geen idee hoe dat te realiseren is. Zoiets lijkt me geweldig:



Maar geen idee wat daar de kosten van zijn, moet ik me maar eens in gaan verdiepen.

Aan de andere kant hou ik ook van wat rommeliger, romantischer, met veel bloemen.

Hahaha, ik heb duidelijk nog geen idee.

Misschien: modern, maar wel met kleur.



Clematis vind ik inderdaad prachtig! En hortensia ook, en die blijven ook nog even mooi in de herfst!

Een slimme keuze aan vaste planten die op meerdere momenten mooi blijven en een plek voor potten waarin ik kan wisselen met kleuren en eenjarige planten, dat lijkt me ideaal.



Voor coniferen heb ik een raar soort allergie, dus die zijn nou net iets dat ik niet in mn tuin wil. En met bamboe heb ik slechte ervaringen, dat spul groeit me veel te snel.



Ik wil geen gras denk ik. Denk dat ik twee terrassen wil, een achter en eentje tegen het huis aan.



Hoe doen jullie dat met tuinmeubels? Ik heb nu een oude set wankele stoelen en bijpassende tafel Maar ik kan over een paar weken ergens gaan kijken waar ik tuinmeubels voor inkoopprijs kan krijgen. Maar ook in tuinmeubels heb je tegenwoordig zoveel stijlen. Dus misschien moet eerst mn tuinidee meer vorm krijgen?

Ergens droom ik stiekem van een grote hangmat ergens, zoeen op een standaard!
Alle reacties Link kopieren
Droomtuinen:











Maar dan wel met meer kleur.
Alle reacties Link kopieren
De tuinen die je hebt uitgekozen vind ik inderdaad ook vrij modern.



Ik zou me ook niet teveel vast pinnen op een bepaalde stijl als jij modern mooi vind, maar ook dat romantische, zou ik gewoon beide gebruiken. Maar probeer eerst een (duidelijker) beeld te krijgen van hoe je je tuin wil hebben.



Eerst in algemene termen van uitstraling en sfeer, als je dat eenmaal duidelijk hebt kun je wat specifieker gaan kijken, wat daarbij past.



Misschien is het leuk om in het eerste stuk van de tuin modern te doen en achter het schuurtje romantisch? Dan maak je er een soort geheim hoekje van, waar je beschut kan zitten. MIsschien als overgang een pergola of boog?



Op zich hoeft een vijver (alles met water erin noem ik een vijver) niet zoveel werk te zijn (vooral niet als er geen vissen in zitten, of erg duur. Maar volgens mij is zo´n vijver op het plaatje wel wat duurder. Je zou ook zelf een bak kunnen maken met bakstenen en daarin vijverfolie, dan ben je met 30 euro ofzo wel klaar. Ziet er alleen wel wat minder strak uit denk ik (of het minder mooi is, laat ik aan jou over)



Die witte muur met daaraan die hangmat en daaronder de vijver vind ik trouwens wel super mooi!
Alle reacties Link kopieren
Zoiets misschien?
Alle reacties Link kopieren
Paar leuke websites voor inspiratie:



http://garden-artistry.tumblr.com/



http://www.shelterness.co ... decorating/outdoor-areas/



http://heidiclaire.blogspot.com/



http://goldenagegardens.blogspot.com/



En een paar leuke ideeen:









Alle reacties Link kopieren




Dit vind ik zelf erg leuk (maar op jouw plaatjes afgaande is dat niet echt jouw stijl?)











Oke, wel iets over de top, maar vind zo'n overkapping/veranda wel erg mooi









(bijna alle foto's komen van appeltern)
Alle reacties Link kopieren
Eigen huis en tuin (tips en ideeen)
Alle reacties Link kopieren
Goeie plaatjes! Goeie ideeën krijg ik van dit topic!
Alle reacties Link kopieren
Begin sowieso altijd met de plaatsing van terrassen en pad te bepalen. Waar komt de zon en hoe laat? Waar wil je dus zitten?

Waar kun je een zonnige border plaatsen en waar moeten de schaduwplanten?

Wil je een stukje gras voor kinderen en/of huisdieren, of gewoon voor een groen stukje?

Wil je wel of niet tijd aan onderhoud besteden? (indien ja, dan kun je wat bewerkelijke borders maken met snoeien, wieden etc. Zo niet, dan kun je minder groen doen, of de groene stukken laten dichtgroeien met planten en bodembedekkers).



Hoe is je tuinafscheiding?

Water is er in vele sorten en maten. Van ronde bak met deksel voor een waterornament, tot enorme vijvers.

Of gewoon een stuk vijverdoek met een mooie natuurlijke rand...
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me afvroeg; je ziet vaak tegen huizen aan een plant staan, die hoog is, een soort lange stengel, met grote bloemen eraan (rood, roze, oranje bloemen). Ik bedoel geen vingerhoedskruid maar die vorm heeft hij wel.

Ik denk dat het een hele makkelijk plant is, je ziet hem vaak in de stad. Weet iemand welke ik bedoel en hoe die heet?
Alle reacties Link kopieren
quote:pinks schreef op 04 juli 2011 @ 22:25:

Wat ik me afvroeg; je ziet vaak tegen huizen aan een plant staan, die hoog is, een soort lange stengel, met grote bloemen eraan (rood, roze, oranje bloemen). Ik bedoel geen vingerhoedskruid maar die vorm heeft hij wel.

Ik denk dat het een hele makkelijk plant is, je ziet hem vaak in de stad. Weet iemand welke ik bedoel en hoe die heet?Stokroos
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven