Psyche
alle pijlers
Wie herkent dit rare 'probleem'?
donderdag 24 januari 2008 om 13:21
Ik heb iets raars en ik betrap mezelf er steeds vaker op dat t gebeurd. Ik zal een voorbeeld geven: als ik 's avonds mijn brood smeer voor de volgende dag en ik haal de kaas uit de koelkast dan laat ik vaak de koelkastdeur open staan omdat ik in mijn hoofd al bezig ben om de boterhamzakjes te pakken. Het lijkt net alsof mijn hoofd altijd verder is dan de dingen die ik daadwerkelijk doe. Hierdoor komt het ook vaak voor dat ik vergeet waar ik echt mee bezig was. Dit resulteert in het open laten staan van laadjes, kastdeuren, noem maar op. Wie herkent dit en weet wat het is?
donderdag 24 januari 2008 om 13:40
Je kunt ook ADD hebben, dat is kort door de bocht gezegd: ADHD zonder de H van Hyperactiviteit.
Dus wel de Attention Deficit (aandachtstekort oftewel concentratieproblemen).
Dit is een psychiatrische diagnose beschreven in de DSM IV maar het is een enigszins omstreden diagnose. Zo lang je er dus niet dagelijks veel last van ondervind zou ik jezelf dus niks aanpraten.
Dus wel de Attention Deficit (aandachtstekort oftewel concentratieproblemen).
Dit is een psychiatrische diagnose beschreven in de DSM IV maar het is een enigszins omstreden diagnose. Zo lang je er dus niet dagelijks veel last van ondervind zou ik jezelf dus niks aanpraten.
donderdag 24 januari 2008 om 14:11
donderdag 24 januari 2008 om 14:14
Het is inderdaad vooral als ik het druk heb. Ik heb de laatste tijd ook concentratieproblemen op mijn werk en ik merk dat ik minder scherp ben. Soms dringen dingen gewoon niet tot meer door. ik maak ook meer fouten op mijn werk. Voor wat betreft her 'rare' probleem: ik weet het wel van mezelf. En als ik het merk zeg ik ook tegen mezelf: 1 ding tegelijk! en dat helpt meestal wel.
donderdag 24 januari 2008 om 15:36
Gewoon slordig? Ik heb het ook tot grote ergernis van m'n man. Hij heeft ook paar keer rakelings met hoofd langs kastdeur gezeten. De autosleutels, pasjes liggen regelmatig niet op de plek. Ik ben ook altijd urenlang bezig met zoeken.
Eigenlijk gewoon nadenken, en niet met tig dingen in je hoofd tegelijk.
Bij mij is het veel erger geworden in en na zwangerschappen. Volgens mijn heb ik veel hersencellen ingeleverd
Eigenlijk gewoon nadenken, en niet met tig dingen in je hoofd tegelijk.
Bij mij is het veel erger geworden in en na zwangerschappen. Volgens mijn heb ik veel hersencellen ingeleverd
donderdag 24 januari 2008 om 17:06
O, hier nog iemand die het wel eens heeft.
Sta ik weer eens met iets in mijn handen, en weet niet wat ik eigenlijk aan het doen was.
Ik heb het ook wel eens als ik aan het praten ben. Dan is mijn spraak langzamer dan mijn denken en dan lijkt het alsof ik van de hak op de tak spring en kunnen mensen me niet volgen, maar in mijn gedachten in het allemaal erg logisch.
Misschien kan je je aanleren om je beter te concentreren? Door heel erg bewust maar met een ding bezig te zijn? Of eerst nadenken voordat je iets doet? Gemakkelijk praten, ben er zelf ook niet zo goed in.
En, als je denkt dat het echt steeds erger wordt, dan is het misschien wel goed om naar de huisarts te gaan.
Succes!
Sta ik weer eens met iets in mijn handen, en weet niet wat ik eigenlijk aan het doen was.
Ik heb het ook wel eens als ik aan het praten ben. Dan is mijn spraak langzamer dan mijn denken en dan lijkt het alsof ik van de hak op de tak spring en kunnen mensen me niet volgen, maar in mijn gedachten in het allemaal erg logisch.
Misschien kan je je aanleren om je beter te concentreren? Door heel erg bewust maar met een ding bezig te zijn? Of eerst nadenken voordat je iets doet? Gemakkelijk praten, ben er zelf ook niet zo goed in.
En, als je denkt dat het echt steeds erger wordt, dan is het misschien wel goed om naar de huisarts te gaan.
Succes!
donderdag 24 januari 2008 om 18:11
Voor mij heel normaal.Met 1000&1 ding bezig zijn.heb het ooit gepresteerd de warmwaterkraan aan te laten voor de afwas alvast te weken en naar de stad gegaan.Uren later de keuken blank.
En dingen uitleggen zo'n kei in.Niet dus.Te verstrooit uitleggen terwijl in mijn hoofd alles op rij hebbend hoe te zeggen.Wat geregeld uitloopt in onbedoelde misverstanden.
Het gaat al wel wat beter dan voorheen,ik probeer me te concentreren op minder dingen tegelijk.Een chaoot zal ik blijven.Ik noem het prettig gestoord.
En dingen uitleggen zo'n kei in.Niet dus.Te verstrooit uitleggen terwijl in mijn hoofd alles op rij hebbend hoe te zeggen.Wat geregeld uitloopt in onbedoelde misverstanden.
Het gaat al wel wat beter dan voorheen,ik probeer me te concentreren op minder dingen tegelijk.Een chaoot zal ik blijven.Ik noem het prettig gestoord.
donderdag 24 januari 2008 om 19:27
Omdat je niet in het nu leeft, maar steeds bezig bent met de toekomst. Klinkt redelijk zweverig, maar ik heb het zelf ook. Altijd denken: dat en dit en dat moet ik nog doen. Altijd bezig met de volgende stap, waardoor hetgeen je mee bezig bent niet goed of maar half gebeurt.
Probeer je te focussen op wat je NU aan het doen bent. Moeilijk, maar er zijn allerlei technieken voor.
Probeer je te focussen op wat je NU aan het doen bent. Moeilijk, maar er zijn allerlei technieken voor.
maandag 28 januari 2008 om 08:46
Ik herken het bij mij soms ook, maar vooral bij het opschrijven van gedachten. Ik denk heel wat sneller dan ik kan typen, en dan komen er rare zinnen. Ik ben blij dat ik met dit forumsysteem mijn berichten kan verbeteren (terwijl dat daarvoor niet kon).
Maar als het gaat om het doen van dingen (waar het in dit topic om draait), zou ik niet weten wat je eraan kunt doen. Ik probeer mijn gedachten te fixeren op datgene waar ik nu mee bezig ben, en me niet te laten afleiden door dingen erna. Eerst dit afmaken, dan dat.
In het voorbeeld haal ik de kaas eruit, maar (automatisme) doe ik direct de deur dicht. En dan pas haal ik de broodtrommel uit de kast.
Maar als het gaat om het doen van dingen (waar het in dit topic om draait), zou ik niet weten wat je eraan kunt doen. Ik probeer mijn gedachten te fixeren op datgene waar ik nu mee bezig ben, en me niet te laten afleiden door dingen erna. Eerst dit afmaken, dan dat.
In het voorbeeld haal ik de kaas eruit, maar (automatisme) doe ik direct de deur dicht. En dan pas haal ik de broodtrommel uit de kast.
World of Warcraft: Legion