Emigreren naar Curacao

07-07-2011 13:15 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Zijn er hier mensen die op Curaçao wonen en werken? Zelf heb ik 2x een half jaar stage gelopen op dit prachtige eiland, maar dat is toch anders dan echt aan het werk. Ik ben op zoek naar tips over wat er allemaal komt kijken bij een verhuizing van Nederland naar Curaçao. De emigratie wil ik samen met mijn vriend ondernemen die ook op het eiland heeft stage gelopen.



Hoe zijn de salarissen op de Antillen? Ze liggen lager dan in Nederland, maar waar moet ik bijvoorbeeld aan denken bij een baan van +/- 40 uur. En hoeveel inkomstenbelasting betaal je hierover? Het grootste gedeelde van de kosten voor levensonderhoud zijn mij bekend, maar wat betaal je voor de huur van een huis in Naf? Wie is er ook geëmigreerd naar Curacao en kan mij vertellen hoe lang er zat tussen het besluit om naar Curaçao te gaan en de daadwerkelijke emigratie.



Wellicht kunnen wij op dit topic kletsen over de ervaringen op Curaçao.



Alvast bedankt voor jullie hulp!
Alle reacties Link kopieren
En überhaupt een baan vinden? Is dat niet essentieel?
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf je volgen, want ik zit hier ook over te denken. Ik weet wel een aantal dingen.



- Ga ervan uit dat je een stuk minder betaald krijgt. Toen ik daar stage liep kreeg je als docent basisonderwijs zo'n 1500 NAF per maand (netto). In NL krijg je 1600 EURO per maand..

- Huren is relatief duur in Curacao, je zou het beste kunnen zoeken op appartementen, maar ga er maar vanuit dat je zo'n 1000 NAF gaat betalen. (incl. en in een veilige wijk).



Ik ben zelf ook helemaal gek op Curacao, maar de lage salarissen en zo houden mij erg tegen. Je moet hard werken voor weinig geld. En met de dure boodschappen+huur appartement+ auto houd je volgens mij nauwelijks geld over voor leuke dingen..

Het handigste zou zijn als je via NL naar Curacao kan om daar te werken. Via de Overheid of Shell ofzo. Tegen een NL salaris naar de zon;)
Alle reacties Link kopieren
Er is een curacao forum ( ff googlen) waar veel ervaren behulpzame mensen op zitten, dus ik kan je aanraden je daar aan te melden
Alle reacties Link kopieren
@ Spectral, ik ben mijn er zeker van bewust dat het vinden van een leuke baan een uitdaging is, maar daarom ben ik dit topic niet gestart.

@ Rush_ Leuk om te horen dat je ook zo'n fan bent van Curaçao. De lonen liggen inderdaad lager, maar wat zou het gemiddelde loon zijn bij bv een commerciële functie van +/- 40 uur. Bedankt voor je input.

@ Loco, het Curaçao forum heb ik natuurlijk al gevonden. Ik hoop alleen dat hier ook nog wat ervaringsdeskundigen zijn
Alle reacties Link kopieren
Nou het lijkt mij handig om met een baan te beginnen... die liggen daar niet voor het oprapen.



Kan je daarna kijken wat het verdient en daar je wensen en eisen op aanpassen.
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 07 juli 2011 @ 17:42:

Nou het lijkt mij handig om met een baan te beginnen... die liggen daar niet voor het oprapen.



Kan je daarna kijken wat het verdient en daar je wensen en eisen op aanpassen.Het is ook handig om met een baan te beginnen, maar ik denk dat de kans klein is dat ze via een topic hier een baan vindt. Aangezien ze er al meerdere keren voor langere tijd is geweest denk ik (hoop ik?) dat ze betere ingangen op curacao heeft om aan een baan te komen.
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom dan de vraag over inkomen... zoek een baan, kijk wat het opbrengt, en zoek daarbij een huis etc....
Alle reacties Link kopieren
Het is natuurlijk veel moeilijker om aan een baan te komen dan dit soort info in te winnen, als het bij voorbaat al een (praktisch) onmogelijke opgave wordt om inkomsten en uitgaves op elkaar af te stemmen, dan hoef je daar niet eens aan te beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat inderdaad niet om het vinden van een baan zoals eerder aangegeven. Ik heb inderdaad andere "ingangen". Ik zou alleen graag vergelijks matriaal willen hebben, net zoals dit in Nederland prettig is (zie het salaris topic bij geld en recht). En ik zou het leuk vinden om met andere praten die hetzelfde van plan zijn, of de stap al hebben ondernomen.
Alle reacties Link kopieren
Hai moenie,



Ben je nog op zoek naar info?

Ik woon nu een tijdje op Curacao, dus wie weet kan ik je verder helpen. Ik denk dat je voor een full-time commerciele functie in de richting van 2500-3000 Nafl. moet denken (maar verschilt erg in hoogte functie en soort bedrijf). Loonbelasting ligt rond 21%.



Een beetje redelijk huurhuis zit rond de 1000-1500 gulden, maar als je goed zoekt is er misschien wel iets goedkopers te vinden. Natuurlijk scheelt het welke wijk je wil wonen, en of je een huis of appartement wil. (Er zijn ook huurhuizen van 4500 gulden te vinden hoor)!



Als je nog meer wil weten, vraag gerust!
There's coffee in that nebula!
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_150125 wijzigde dit bericht op 26-05-2014 19:47
Reden: privacy
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
You win some, you lose some.



Ik woon in the Caribbean, niet op Korsou maar heb daar wel vrienden wonen. Wat ik bedoel is: materieel gezien kan emigreren naar deze regio flink inleveren zijn, tenzij je met een flinke zak geld op pad gaat, maar ik geloof niet dat dat het geval is?



De huizen zijn meestal kleiner dan in Nederland en minder luxe, maar dat zul je wel gemerkt hebben? Je zal hard moeten werken voor een karig lokaal salaris, maar tegelijkertijd overal toeristenprijzen voor betalen. Eilanden zijn altijd relatief duur simpelweg omdat alles met de boot gebracht moet worden.



Maar je ademt schone zeelucht in, het is bijna altijd lekker weer, de sfeer is laid-back, het eten is lekker, de muziek & de feestjes exotisch. Je hebt een betere kwaliteit van leven dan in Nederland imho.



Persoonlijk heb ik het er wel voor over om daarvoor kalm aan te doen met m' n geld, een lokale leefstijl over te nemen. Maar dat is heel persoonlijk, als je hecht aan luxe en geld dan zal je forse aanpassingsproblemen gaan ondervinden, misschien wel weer terugwillen naar Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen sinds 7 jaar op Curacao. Werk is er genoeg maar de salarissen liggen aanzienlijk lager dan in NL. Daarintegen heb je minder rekeningen maar zijn de eerste levenbehoeften zoals eten, water en electra wel een stuk duurder. leven op CU is niet perse goedkoop wel een stuk relaxter. Qua veiligheid vind ik het echt wel een veilig eiland, zodra je je huis goed beveiligd tegen inbraak heb je weinig meer te vrezen.



Als je vanuit NL al werk weet te regelen is dat natuurlijk beter, maar het hangt er ook vanaf welke richting je zoekt. Wat sahara zegt kan kloppen, ligt een beetje aan wat je verdiend. Maar naar mijn ervaring hoef je op Curacao niets te missen behalve de H&m en de Hema, Euro's of florin verdienen maakt een groot verschil. Voor de ene is het een upgrade en voor de ander back to basic.



Als je meer info wilt roept u maar.
Alle reacties Link kopieren
Zit ik verdorrie op een stokoud topic te reageren



ga maar slapen ofzo
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_150125 wijzigde dit bericht op 26-05-2014 19:48
Reden: privacy
% gewijzigd
Khemam: Is er een website waar vacatures op Curaçao verzameld zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ik woon sinds een jaar op Curaçao. Ik heb zelf ook stage gelopen op het eiland en vanaf het moment dat ik weer terug was in Nederland heb ik geroepen dat ik ooit een keer naar het eiland toe zou verhuizen!



In principe is er genoeg werk te vinden. De lonen op Curaçao liggen inderdaad een stuk lager dan in Nederland. Het gemiddelde uurloon is hier zo'n 7,70 naf. Wat ik gemerkt heb is dat het gemakkelijker is om vanuit hier een baan te zoeken dan vanuit Nederland. Veel bedrijven nemen namelijk niet de moeite om te reageren. Zit je al op het eiland, dan kun je bij verschillende bedrijven langsgaan. Heeft veel meer en sneller effect!



Wat ik vooral duur vind is elektra en water. Wij hebben airco in huis, maar hebben deze alleen 's nachts aan en zijn gemiddeld zo'n 400/500 naf per maand kwijt. Boodschappen is helemaal afhankelijk van jezelf. Doe je boodschappen bij de AH dan betaal je natuurlijk de hoofdprijs. Huur van een huis kan al voor rond de 750 naf incl en kan oplopen tot 5000 naf. Ik weet niet waar jullie precies naar op zoek zijn?? Wij zijn zelf vanuit hier op zoek gegaan naar een woning. Wij vonden het beiden belangrijk om dingen toch met eigen ogen te bekijken voordat we ergens aan vast zouden zitten. Wij hebben dan ook eerst in een appartement gezeten en zijn vanuit daar alles gaan regelen. Binnen een week tijd hadden wij een huisje gevonden en een auto gekocht.



Zoals je waarschijnlijk wel weet mag je als toerist een half jaar op het eiland blijven. Zodra je werk hebt gevonden helpt de werkgever je vrijwel altijd met een werkvergunning etc.



Een heel verhaal, maar als laatste... Ik ben nog elke dag blij dat we deze stap hebben gemaakt. Het leven is heerlijk hier ;) En als je verder nog iets wilt weten....
Alle reacties Link kopieren
quote:Ikbenanoniem schreef op 14 april 2012 @ 18:47:

Khemam: Is er een website waar vacatures op Curaçao verzameld zijn?



Raad je aan even te googlen op vacatures curacao en er gaat een wereld voor je open.



Ik weet niet of ze alle vacatures op 1 site hebben maar je kan met het aanbod al aardig vooruit. Kadanz en Impacto zijn vrij bekend hier en hebben vaak goede vacatures voor Nederlands sprekenden. Indeed en Trovit claimen alles op 1 site te hebben maar dat moet je zelf even bekijken. Aangezien langs elkaar heen werken de nationale sport hier is, zou ik toch maar alles goed napluizen.



Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven