Montessori school: wat zijn jouw ervaringen?

18-01-2008 12:51 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor onze zoon van bijna drie kijken we naar een geschikte basisschool. We zijn vorige week op bezoek geweest bij de plaatselijke Montessori-school en dat spreekt ons erg aan!



Zoonlief is een nogal expressief mannetje, dat gek is op zingen en dansen. Met al die creatieve aandacht op het Montessori zit hij dan wel op z'n plek, dachten we.



Wat ik me afvraag: omdat elk kind z'n eigen keuze kan maken welk werkje hij doet op welk moment, moet de leerkracht wel heel erg z'n/haar aandacht verdelen. Krijgt je kind dan wel voldoende begeleiding, zeker als het vanuit zichzelf niet snel daarom zou vragen?



Wat zijn jullie ervaringen met Montessori-onderwijs? Voor welke kinderen is het geschikt, en voor welke niet?
Ik heb zelf altijd op montessori-scholen gezeten, maar dan wel vanf mn zesde. Ik heb het altijd heel erg leuk gevonden (op de middelbare school heb ik een tijdje op een openbare school gezeten met klassikaal les, dat vond ik niet zo heel leuk). Maar goed, de lagere school.... Wij kregen weektaken, je moest dus wel min of meer zelfstandig kunnen werken (hoewel je ook geholpen werd door kinderen die ouder waren, zoals jij weer kinderen hielp die jonger waren). Mijn broer kon het iets minder goed aan en kreeg dagtaken.
Alle reacties Link kopieren
Hey Coco,



ik kan alleen vanuit mijn eigen ervaring vertellen. Heb groep 6 t/m groep 8 op een Montessorischool gezeten en ik heb daar wisselende ervaringen gehad. Hetzelfde heb ik gezien bij mijn 7 jaar jongere broertje. Waar het op neerkomt is dat er voor goed Montessori-onderwijs een leerkracht nodig is die sterk in zijn schoenen staat en kinderen toch met zachte hand kan begeleiden. Heel veel leerkrachten kunnen dit nou eenmaal niet, laat staan de stagiaires die veel op Montessorischolen ronddwarrelen. Dit zal ten nadele zijn van je zoontje: als er een totale chaos heerst in de klas, zal hij niet tot zijn recht kunnen komen.



Dan de positieve kant: het feit dat een kind min of meer zijn eigen werktempo bepaalt heeft voor mij in elk geval erg stimulerend gewerkt. Maar nogmaals: goede begeleiding is zo belangrijk hierbij.



De buurt waarin de school staat heeft ook effect op de dagelijkse gang van zaken natuurlijk. Wanneer de school in een achterstandsbuurt staat zullen er meer problemen zijn dan wanneer de school in een normale buurt stond. Mijn school stond in een 'slechte' buurt van de stad, waardoor ik alleen maar ervaring heb met die manier van Montessori-onderwijs. Van de 100 leerlingen groep 8 was ik 1 van de 2 die naar het vwo ging....



Kort samengevat: ik zou zeker gaan kijken. Let op de leerkrachten (sterke persoonlijkheid of watjes?) en de kinderen die er rondlopen. Vraag specifiek naar de aandacht die er is voor creatieve taken en muziek; zodat je je een beter beeld kunt schetsen.



Succes!



Groetjes,

SD
ik heb ook eerst op het montesori onderwijs gezeten en later op het Jenaplan onderwijs. Is me altijd heel goed bevallen. Bij het Jenaplan onderwijs moest je aan het begin van de week een weekplan maken en dat aan de juf laten zien. Zij keurde het dan goed (of niet als je te weinig in had geplant) vervolgens bepaalde je zelf wanneer je ging rekenen, taal ging doen etc als je er maar voor zorgde dat het aan het einde van de week af was. Iedere vrijdag weeksluiting met toneelstukjes, zang en dans etc. Super leuk!

Als je ergens niet uitkwam was er altijd iemand die een groep hoger zat die je kon helpen en zelf hielp je jongere kinderen. Ik vond het heerlijk
Montessori-onderwijs is voor bijna alle kinderen geschikt. Er zijn wel ongeschikte ouders. Je moet bijvoorbeeld zelf ook uitdragen naar je kind toe dat het zo zelfstandig mogelijk moet zijn. Klein voorbeeldje: de kleuters moeten bij ons op school zelf hun jas onder hun luizencapeje aan het haakje hangen. Het is dus niet de bedoeling dat ouders dit voor hun kind doen. Helpen zo lang het kind het nog niet zelf kan, mag natuurlijk wel. Als je dit voorbeeld doortrekt naar de hele opvoeding, dan kun je je er misschien wel iets bij voorstellen. Juf leert je kind zelfstandig te werken en na te denken, terwijl pappie en mammie thuis het kind betuttelen en klein houden. Dat werkt dus niet.



Ik heb nu twee kinderen op de Montessorischool en ons (en hen) bevalt het prima. Oudste komt niet helemaal goed mee, maar krijgt alle tijd en ruimte om temidden van zijn leeftijdsgenootjes zijn eigen programma te volgen. Juf houdt hem scherp in de gaten en houdt zijn vorderingen en achterstanden bij. Ze hanteren op school het Montessorikindvolgsysteem (drie keer woordwaarde) en dat werkt volgens mij erg goed. Daarnaast hebben ze gewone lijsten waarop ze aankruizen welk kind welke taakjes af heeft. Kinderen volgen dus wel een planning. Naarmate ze ouder worden, moeten ze meer zelf plannen.



Misschien verschilt het heel erg per school, maar ik heb niet het idee dat onze school meer aandacht besteed aan creativiteit dan de basisschool op de hoek zeg maar. Als je echt voor expressie en creativiteit gaat dan is een Vrije School misschien een optie? Volgens mij staat creativiteit daar wel hoog in het vaandel.



Mocht je nog concrete vragen hebben, dan lees ik het wel.
Maar als er geschikte en ongeschikte ouders zijn, hoe kan het dan dat binnen een gezin het ene kind het daar wel redt en het andere kind niet? Denk dat het ook wel van het kind afhangt...
Vast wel. Ik schrijf niet voor niets 'bijna alle kinderen'.
Alle reacties Link kopieren
In Nederland zat onze dochter op een Montessorischool en we waren heel tevreden. Ze is nogal een slimpiepertje en de gewone werkjes voor kleuters waren te simpel voor haar maar ze had wel de sociale contacten met haar leeftijdsgenoten echt nodig.



Montessori was dus perfect. Werkjes op haar eigen niveau maar ook lekker in de poppenhoek spelen.

Ze had vriendinnen in groep 0,1 en 2. Da's ook heel fijn op de Montessori, de kinderen leren om elkaar te helpen. De "groten" mogen de kleintjes helpen met werkjes en dat is heel goed voor hun zelfvertrouwen.



Nu zit ze op een Amerikaanse school en dat past toch een stuk minder bij haar. Dit jaar heeft ze een hele goede juf gelukkig maar het lijkt erop dat we haar toch een klas moeten laten overslaan.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties!



In februari houdt de school een open dag, dus dan ga ik nog een keer met mini-man kijken. Op deze school doen ze wel extra dingen rondom creativiteit, met elk jaar een ander thema: dans, muziek of drama.



Zelfstandigheid staat bij ons - en de opvoeding - hoog in het vaandel, dus dat sluit wel goed aan bij het type onderwijs. Eerst zelf proberen, met wat mondelinge aanwijzingen waar nodig en natuurlijk veel aanmoedigingen... als het niet lukt, keertje uitleggen en voordoen, dan weer zelf proberen. Werkt goed, zoonlief is beretrots (of is het nou berentrots?) als het 'm zelf lukt.



En inderdaad, je indruk van een school kan nog zo goed zijn, net als het pedagogisch leerplan, pest-protocol en weet ik veel wat nog meer, maar het staat of valt met de kwaliteit van de leerkracht.



Nadeel van deze school vind ik, dat er maar 1 meester is. En dat is nog geen eens een fulltime leerkracht, maar hij valt in waar nodig. Ik heb het idee dat het voor mijn zoon wel goed is om ook eens een jaartje een meester te hebben. Of maakt dat volgens jullie niet zoveel uit?



Weten jullie of je bij het Montessori ook huiswerk meekrijgt?



Hoor het wel, alvast bedankt voor de info!
Alle reacties Link kopieren
Het zal nu vast heel anders gaan maar ik heb mijn lagere school ook op een montessori school gedaan.

Voor mij werkte dat voor geen meter terwijl het juist de bedoeling was dat ik in mijn eigen tempo kon werken omdat ik snel leer.

Het kwam er op neer dat ik bij de "leuke" dingen als rekenen al zo ver voor lag dat de juf weigerde om meer werk te geven (waar mijn moeder weer erg boos op is geworden) omdat ik anders op de middelbare school te ver voor zou liggen. En met minder leuke dingen als taal kon ik rustig maanden niks doen zonder dat iemand het merkte. Voor mij betekende het vooral een boel aanlummelen wat op de middelbare school een probleem opleverde omdat ik toen niet wist hoe ik moest werken.

Tegenwoordig zijn de eisen aan leraren op bijv. montessori scholen wel veel beter neem ik aan dus mijn ervaringen zijn denk ik niet echt representatief voor de montessori school van tegenwoordig.Het principe vind ik wel goed.
Alle reacties Link kopieren
Vraagt iemand zich wel es af of een bepaald kind geschikt is voor het 'standaard' klassikale onderwijs? Bij allerlei 'andere' vormen van onderwijs wordt die vraag gesteld, terwijl ik persoonlijk denk dat de meeste kinderen overal beter af zijn dan in het standaard klassikale onderwijs. Maar das mijn, zoals altijd zeeeeeer bescheiden X-D , mening.



Mijn kinderen zitten op een Montessori-school en ik ben er absoluut niet tevreden over. Maar dat heeft denk ik meer met het team te maken dan met het Montessori-systeem. Want welke school je ook kiest, alles staat of valt met degene die voor de klas staat. En dan heeft Montessori als 'nadeel' dat een kind 3 jaar dezelfde juf/meester heeft. Als dat dan niet lekker loopt is 3 jaar heel lang.



Ik vind het Montessori-systeem op zich wel goed, maar er zitten wat nadelen aan. Er wordt veel zelfstandigheid verwacht van een kind. Ik ging er vanuit dat kinderen daarin begeleid zouden worden, maar dat gebeurt bij ons op school veel te weinig. Dus kinderen die niet zo zelfstandig zijn lopen snel vast. Maar ook dat kun je niet echt wijten aan het Montessori-systeem, maar aan het team.



Qua creatieve vakken heb ik niet het idee dat daar bij Montessori extra aandacht aan wordt besteed. Ik denk daar eerder aan bij de Vrije School.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Zoals in eerdere reacties al wordt gezegd, het hangt altijd heel erg af van de school zelf en het leerkrachten team. Het systeem is de achterliggende pedagogische gedachte en is de leidraad voor de manier van leren en lesgeven (en het onderwijsmateriaal niet te vergeten!), maar hoe dat ten uitvoer wordt gebracht kan verschillen opleveren. Ik heb vanaf kleuter op een montessori school gezeten (oei dat is al een tijdje terug) en kijk er met plezier op terug. Het zelfstandig werken is iets wat je wordt aangeleerd, je bent niet direct voor jezelf verantwoordelijk. Je leert ook van de andere kinderen, die doen het ook zelfstandig en dat gedrag neem je over. Later, als het echt op leren lezen en rekenen aankomt, wordt dat wel in de gaten gehouden. Althans, zo was dat op mijn school. Zomaar alleen maar doen wat je leuk vond, was niet de bedoeling. We werden ook tussentijds getest en indien er achterstand was, werd er gekeken naar het hoe en waarom en gezocht naar een oplossing. Dit is iets wat wel bij montessori hoort, ruimte voor individuele aandacht en een individuele aanpak. Maar misschien met het leraren tekort, dat het nu anders is? Je gaat naar een open dag, dus je kunt al deze vragen stellen natuurlijk.



Op de montessori school waar ik zat, was veel aandacht voor creatieve vakken. Volksdansen, in een koorzingen, toneel, in moestuintjes werken, knutselen, spelletjesmiddagen etc. Harstikke leuk! En ja, in de hogere klassen kregen we wel eens klassikaal huiswerk op, voor het voorbereiden van een dictee bijvoorbeeld of het leren van topografie, dat werd dan klassikaal met elkaar overhoord. Dan zit je dus met ook jongere kinderen in de klas, die dan stil zelf door moeten werken omdat 'de groten' overhoord worden of dictee hebben. Ik weet nog wel dat ik dan dacht: ik wil straks ook in de hoge groep zitten, krijg ik ook echt huiswerk en dictee. Tja, nog jong en enthousiast he...
Alle reacties Link kopieren
Gisteren op een gewone school geweest, maakt de keuze er niet makkelijker op...



Ze hebben een mix tussen klassikaal onderwijs (gezamenlijke instructie bij topo, taal en rekenen) en zelfstandig werken (werkgroepjes, aantal dagdelen zelf je programmavolgorde invullen). Ook doen ze veel aan creatieve vakken.



Groot verschil blijft de aanpak; Montessori vanuit de kosmische invalshoek (wetenschappelijk, volgens Darwin) en de Oecomenische school vanuit de Christelijke geloven. We zijn niet praktiserend gelovig, maar vind het wel goed om mini-man er iets van mee te geven. Ze 'prediken' het geloof ook niet echt op de school, wel de normen & waarden uit de verhalen overbrengen.



Bij de gewone school zit je bij kinderen van je eigen leeftijd in de klas, bij Montessori met verschillende leeftijden. Is het echt zo dat je dan 3 jaar dezelfde leerkracht hebt? Dat vind ik wel een nadeel.



Normaal ga ik in zo'n geval op m'n gevoel af, welke school me het meeste aanspreekt. Maar dat is nu juist zo moeilijk; ze 'voelden' allebei goed! Mmmm... lijstje met voors en tegens maken dan maar?
Coco, ik heb idd drie jaar dezelfde leraar gehad. Dezelfde klasseleraar dan. Voor rekenen en taal gingen we weer naar een andere leraar, voor keuzevakken wéér naar een andere leraar. Maar de basisdingen (kring, blokuur etc.) hadden we idd één leraar. Wat vind jij daar nadelig aan?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Coco, ook ik heb met dezelfde vraag gezeten een half jaar geleden. Ben bij een montessorischool geweest en bij een katholieke school. (MIjn nichtje en neefje hebben op een oecumenische school gezeten, en die had ik het liefst ook als optie gehad, maar helaas, er is er geen een hier. Jammer want dat vond ik een geweldige school, ze krijgen van alle geloven iets mee)



De montessori had ik precies de tegens die jij ook hebt. Bovendien vond ik dat bij die school het vervelend dat de kindjes vanaf groep drie al in een gecombineerde klas zitten. Ik vind groep drie te belangrijk, en vind dat groep drie gewoon klassikaal gegeven moet worden met allemaal kindjes van de zelfde leeftijd.



De katholieke school sloot daar op aan. Zij werken net zoals de gewone school bij jou met allebei de methoden.

Vanaf groep 5 gecombineerde klassen.(5 en 6, en 7 en 8)

Tot die tijd krijgen ze klassikaal les.

Ook op deze school komen alle geloven aan bod, al ligt de kern natuurlijk wel bij het katholieke, maar het is allemaal meer in de breedste zin van het woord. Door vertellen van verhalen en degrelijke, ze bidden bijvoorbeeld nooit.



Ik heb dus de keuze gemaakt voor de katholieke school. Puur op basis van gevoel bij de school zelf, en bovenstaande.
Fleur, jij hebt het nu over de middelbare school denk ik? Of werkte het op de basisschool ook zo?



Bij ons op school hebben de kinderen inderdaad 2 (onderbouw) of 3 jaar (midden- en bovenbouw) dezelfde leerkracht. Mijn ervaring is dat zorgvuldig wordt gekeken welk kind bij welke leerkracht past, vervolgens wordt gekeken hoe het dan met vriendjes zit en uiteindelijk wordt de klasse-indeling erbij gepakt en gekeken of het allemaal kan. Mijn oudste zoontje zit nu dus met een juf die hem graag in de klas wilde hebben en met zijn twee beste vriendjes die ook goed bij die juf passen in een klas. Ik ben tot nu toe heel tevreden...
Hé, tof dat je uit de juffen kunt kiezen ! Vorig jaar (groep 0) hadden wij op de "klassikale" protestantse school geen problemen met de juffen, en bij navraag bleek hij altijd lief en rustig te zijn, maar dit jaar (groep 1) is het één en al gesodemieter, en zou onze verlegen muis agressief zijn. Inmiddels zijn we zelf met zijn "verdrietjes" aan de slag gegaan, en zijn een aantal "pesters" in de klas nu gelukkig "best wel lief".



Hij werd zelfs opgegeven voor één of ander onderzoeksbureau, of we er eventjes een handtekening voor wilden zetten, zonder dat er ooit een RT-er ofzo naar heeft gekeken !!!! Dat slaat natuurlijk nergens op, en er is hierover ook een gesprek geweest bij de schoolleiding, die ons in het gelijk stelde. Jammer dat dit blijkbaar zo moet.



Nu maar hopen dat hij het volgend jaar beter treft.
Alle reacties Link kopieren
Hier een juf op een Montessorischool. Ik ben natuurlijk zeer pro, Meave geeft goed weer hoe het bij ons ook is. Ik vind het systeem van 3 jaar bij een zelfde leerkracht (of tegenwoordig zijn het er wel vaak twee) zeker voordelen hebben. Voornamelijk omdat de kinderen zo in die drie jaar een andere rol hebben (dit is ook de gedachte hierachter). Ze zijn een keer de jongsten in de klas, een keer de middelsten en een keer de oudsten. Het is erg leuk om te zien hoe kinderen dit doormaken en hoe ze zich ontwikkelen in die rollen. Ze leren waanzinnig veel van elkaar en juist die zelfstandigheid leren ze zeker ook van elkaar. De leerkracht stuurt de kinderen hierin wel maar het zijn voornamelijk de andere kinderen die dit doen.

Wat ik vaak vind, ik werk nu op de tweede Montessorischool, daar tussen nog op een reguliere school, is dat het sociaal klimaat zo anders (beter!) is op een Montessorischool. Ik heb het kunnen vergelijken en merk duidelijk verschil. Mede door de weeksluitingen (hebben ze die daar ook?) ontstaat echt een 'samen' gevoel dat op menig reguliere school mist.



Natuurlijk kun je een juf niet 'kiezen', dat zou helemaal mooi zijn! Maar idd wordt er bij groepsindeling zeer goed gekeken naar het kind, zijn vriendjes en welke juf er het beste bij past. Meesters zijn helaas hoe dan ook vrij zeldzaam in het onderwijs, helaas, want ook ik vind wel dat kinderen baat hebben bij af en toe een juf en af en toe een meester.



Ik snap overigens de posting van Moppetoet totaal niet op dit topic. Zou daar graag nog eens over in discussie gaan, maar het is duidelijk off topic.



Veel succes met het maken van een keuze! Op onze school is het overigens al zo erg dat je bij geboorte ongeveer al aan moet melden wil je een plekje hebben voor je (eerste) kind. Ik neem aan dat het daar geen probleem is? Anders hadden ze dat wellicht al wel verteld bij het bezoek. Een open dag bezoeken is zeker leuk.
meave schreef op 24 januari 2008 @ 14:16:

Fleur, jij hebt het nu over de middelbare school denk ik? Of werkte het op de basisschool ook zo?



Nee, lagere school... Op de middelbare school is het toch standaard, dat je steeds een andere leraar hebt, toch? Of is dat ook niet overal zo ?
Ja, dat bedacht ik me later ook Fleurtje. Van het basisonderwijs ken ik het niet. :)
Hé leuk Nemovisje, een Montessorijuf op het forum. :)



Wij zijn echt supertevreden (niet altijd natuurlijk, maar meestal wel). Onze oudste heeft een leerachterstand (gaat nu noor de molen) maar wordt perfect begeleid door school tot nu toe. Juf houdt alles goed in de gaten, we hebben om de zoveel weken een voortgangsgesprekje. Zoon krijgt de ruimte om zijn eigen werkjes te maken temidden van zijn leeftijdsgenootjes en hij heeft niet echt een idee van hoever hij achterloopt. Hij wordt gestimuleerd, las bijvoorbeeld vorig jaar met een meisje uit de bovenbouw, met een leesouder, met de stagiaire én met de juf.



Wat ik zelf erg leuk vind aan het Montessorionderwijs trouwens is het materiaal. Ik vind het geweldig hoe kinderen leren door te doen. Ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven. Leren rekenen met hele grote getallen door het zichtbaar en tastbaar te maken. De letters leren door ze te voelen. Etc.
nemovisje schreef op 24 januari 2008 @ 21:09:

Natuurlijk kun je een juf niet 'kiezen', dat zou helemaal mooi zijn! Maar idd wordt er bij groepsindeling zeer goed gekeken naar het kind, zijn vriendjes en welke juf er het beste bij past. Meesters zijn helaas hoe dan ook vrij zeldzaam in het onderwijs, helaas, want ook ik vind wel dat kinderen baat hebben bij af en toe een juf en af en toe een meester.



Ik snap overigens de posting van Moppetoet totaal niet op dit topic. Zou daar graag nog eens over in discussie gaan, maar het is duidelijk off topic.




Grappig vind ik dat je een deel van mijn vraag hier al wel beantwoord, het is dus niet zo dat je een juf uitkiest die jou als ouder aanstaat.

Het vervolgstukje daarop van mij -over die RT-er en het gesodemieter- had er mee te maken dat wij het dit jaar blijkbaar niet met de juffen getroffen hebben, en vorig jaar wel. De juffen van vorig jaar zeiden dat hij altijd heel lief en rustig was, de juffen van dit jaar vonden hem agressief en vervelend.



Sorry als je dit als off-topic hebt ervaren, er zal ook nog wel een stukje frustratie van mij bij zitten, dat ik even van me af wilde typen.
Moppetoet, misschien lag het niet aan de juffen, maar aan je zoon? ;-)
@Meave, daar heb ik inderdaad al eens een topic over geopend, toen we écht zwaar in de stress zaten (what's in a name, Zoyla heeft het veel zwaarder, maar toch). Uiteindelijk bleek dat er iets gebeurd was (geklier) dat net het laatste druppeltje was, waardoor mijn zoon zijn emmertje overliep.



Mede dankzij tips van BGB waren de "problemen" binnen een paar weken voorbij, maar dat hadden de juffen blijkbaar nog niet door.

Tel daarbij op dat alle andere puppies ook hun plekje opnieuw moesten bepalen, en je hebt anarchie op de kleuterschool.

:)
Alle reacties Link kopieren
hier ook een montessori-juf.sluit me volledig aan bij nemo-visje. met nog wat toevoegingen!



meesters zijn er tegenwoordig niet meer zoveel, op welke school dan ook, is een uitstervend ras helaas, want ik denk wel dat ze zeer nodig zijn!

gelukkig hebben wij er inmiddels meerdere op onze school.



montessorischolen zijn meestal algemeen bijzondere scholen, dus niet katholiek of protestants, wat wil zeggen dat er ruimte en aandacht is voor alle geloven.

met kerst vertel ik écht wel het kerstverhaal hoor! die normen en waarden horen nu eenmaal bij de samenleving!

maar... daarbij hebben we het ook over de ramadan (misschien nu iets minder, want ik heb geen moslim-kinderen in de kleutergroep)

het kosmisch onderwijs is eigenlijk de verzameling van biologie, aardrijkskunde, natuuronderwijs e.d. in één vakje.

dus tijdens de herfst werk ik met de kleuters over de egel waarbij we er eentje bekijken, bestuderen, maar ook kijken waar we hem buiten kunnen vinden. (als voorbeeld! niet dat we er daadwerkelijk eentje vinden... zou leuk zijn)



maar; de meeste scholen werken steeds meer in subgroepen, het strakke klassikale onderwijs bestaat al bijna niet meer. kinderen werken veel meer op hun eigen niveau. en de trotsheid gebied mij wel om te zeggen dat dát echt montessoriaans is!



laatste opmerking: juffen (en die paar meesters) in het montessori-onderwijs moeten één hele belangrijke eigenschap hebben en iets anders heel goed kunnen: kunnen observeren en organiseren: wanneer is een kind toe aan het volgende dus biedt ik het vast iets nieuws aan en 'oh dat kind is nú daar mee bezig, hoe spring ik er op in!

daarbij is dus de administratie af en toe mega, maar dat heb ik er graag voor over!

ik vind het heerlijk werken!

t is ook niet voor niets dat, doordat ze allemaal op eigen niveau mogen gaan, de meeste kleuters al ruim-lezend naar groep 3 gaan en een cijferbegrip hebben van heb ik jou daar.

en dat is inderdaad allemaal te denken aan alle prachtige materialen die ze tot hun beschikking hebben, waardoor het heel concreet wordt.



allerlaatste en belangrijkste: volg je gevoel! je kind moet 8 jaar naar een school en de sfeer en omgeving is allesbepalend!

ga kijken tijdens een dag dat de school in bedrijf is (een open dag is leuk, maar vaak ook een deel toneelstukje) en proef de sfeer. baseer ook daarop je keuze! puur intuitief (rotwoord)

succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven