Gezondheid alle pijlers

Alvleesklierkanker met uitzaaiing

02-06-2010 09:43 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet sinds een paar dagen dat mijn moeder alvleesklierkanker met uitzaaiing naar de lever heeft...wat een schok !

Het gevoel wat er dan...en nu, door mij heen gaat is niet te beschrijven..

En het verdriet,de pijn en de angst van mijn moeder, dat alleen al maakt mij kapot.

Mijn moeder is altijd zo'n sterke vrouw, niks of niemand kreeg haar klein....en nu is ze gebroken !!

De vooruitzichten zien er slecht uit, dit omdat er al uitzaaiing is, heeft er iemand ervaring met deze ziekte ???
Alle reacties Link kopieren
Roos, ik begrijp dat je kortlopend zorgverlof hebt (70% doorbetaald?). Misschien kan je werkgever zich - binnen de wettelijke grenzen, uiteraard - flexibel opstellen als je kortdurend zorgverlof ten einde komt. Misschien kun je af en toe thuis werken als jouw werk dat toelaat, of kun je wat flexibeler werken, bijvoorbeeld andere uren? Heb je eventueel nog vakantiedagen? En anders kun je misschien overwegen om je spaarloon of levensloopregeling aan te spreken. Dat kan en mag in dit soort gevallen.



Heel verstandig om erover te praten met je werkgever en / of je arboarts. Vraag of ze met je mee willen denken. Zij hebben waarschijnlijk beter inzicht in de huidige mogelijkheden dan jij. Je hebt op dit moment immers al genoeg aan je hoofd.



Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Mijn werkgever vandaag gesproken. Ging niet prettig. Hij had eerst een uur uitgetrokken, maar door dingen die er tussen door kwamen, werd het een half uur.

Ik krijg het idee dat hij maar wilt weten hoe lang mijn vader nog heeft...weet ik veel! Kort, maar hoe kort?



Ik begon over het feit dat hij had gezegd dat ik nu vier weken zorgverlof heb en daarna 50% moet. Dat ik daar nu al stress van krijg. HIj zei dat ik daarna maar vakantiedagen op moet nemen...ja hoor! Hij zei dat ik ze toch nu niet op ging maken. Ik had namelijk in juni vakantie genomen 3 weken, maar dat gaat nu niet door en nu heb ik zorgverlof. Ik vond die uitspraak ongelooflijk van hem! Alsof ik voor mijn lol thuis zit.



Mijn collega's zijn verder heel lief voor me. Zij raadden mij zelfs aan om me anders straks ziek te melden...tja...weet niet.



Ook probeerde mijn teamleider mij nog wat stukken te laten schrijven tijdens mijn zorgverlof. Ik moet juist helemaal niet meer aan mijn werk denken! bah bah bah...



Ik moet het los laten. Nu eerst zorgverlof en dan zie ik het wel. Iemand nog andere raad??
quote:roos803 schreef op 06 juni 2011 @ 23:26:

Ik kom dit topic tegen en helaas...ik herken het. Bij mijn vader is aflopen 3 mei alvleesklierkanker met uitzaaiingen vastgesteld. Harde klap in ons gezicht. Mijn vader was altijd de sterke, sportieve man die altijd in de weer was.

We zijn nu een maand later en hij moet nu al al zijn energie verzamelen om de trap naar boven op te gaan. Dan is hij dood en doodop. Eet nauwelijks, kan niet tegen bepaalde geuren meer, moet geholpne worden met wassen, lopen gaat nauwelijks meer, veel medicatie tegen die klote pijn, sterk vermagerd, stem heel slecht en moe moe moe moe moe moe moe.



Pffff. Ik vind het vreselijk dat hij zo moet lijden. Het is gewoon mensonwaardig.



Elke dag krijgen we wel weer een paar klappen te verwerken. Iedere dag kan hij dingen niet meer...zitten doet pijn, dus kussentjes nu, tandpasta niet meer uit de tube krijgen, telefoon niet meer willen opnemen, korte bezoekjes (wordt minder, hij geeft er niet veel meer om) en zo gaat het maar door. Het valt nauwelijks voor ons te bevatten, laat staan voor de omgeving. Als ik het vertel, lijkt het weleens of ik overdrijf...maar het gaat zo ontzettend snel allemaal. Leven nu per dag...



Deurtje, ik las jouw verhaal. Ik hoop dat het nu beterder met je gaat een jaar later?



Lieve Roos,ik kom je namens mijn vriend en mij veel sterkte

wensen.Jouw verhaal had het mijne kunnen zijn,zo herkenbaar!We zijn op 16 mei mijn schoonvader verloren aan alvleesklierkanker.Hij was ook erg zwak,mager,ging achteruit en kon niets meer.Ik weet precies wat je meemaakt (zie mijn topic bij psyche alleen als je wilt natuurlijk).Is je vader geopereerd?Mijn

schoonvader werd 22 december geopereerd en ze zagen niet

meteen dat het kanker was en 4 weken voor zijn dood kreeg hij

te horen dat het uitgezaaid was.Mijn schoonvader heeft 2

operatie gehad maar is nooit meer hersteld.De afgelopen maanden

waren een lijdensweg.



Een hele dikke knuf meid!Ik leef met je mee.
rooss,ik hoop dat jullie snel hulp krijgen.Ik zal aan je denken.

En jij bent ook even belangrijk.Jij hebt tenslotte verdriet.We zijn

er voor je en als je iets is dan mag je ook ff uit komen huilen.
kurtt,heel veel sterkte met alles!Hoe is het nu met je vrouw?
quote:deurtje schreef op 27 juli 2010 @ 02:05:

Wat een fijne reacties.

Het is nu 01.45, kan niet slapen, het blijft maar spoken tussen mijn oren.

Doordat ze zo snel achteruit ging en zo snel is overleden kan ik het maar niet bevatten. Amper 2 maanden terug was er nog niks aan de hand...nou ja, toen wisten we nog niks !

Zoveel ups en dows, zoveel tranen en verdriet, zoveel hoop en vrees, de afgelopen maanden zijn slopend geweest.

Elke dag was weer een nieuwe ronde....hoe voelde ze zich vandaag ?? De ene dag kwam ik binnen en zat ze rechtop met een beschuitje....Yes, dat gaat goed !!

En de volgende dag lag ze huilend in bed van de pijn en ellende.Ze werd ook zo misselijk dat ze alleen nog op haar rug kon liggen, haar slokdarm stond gewoon in brand, dat deed zoveel pijn !

Maar...2 dagen later, ja, daar zat ze weer, iets minder geel, maar wel rechtop. En zo zijn die 6 weken verlopen.Steeds een hele kleine opleving waar je hoop van krijgt, deze momenten verschilde per dag, zeg maar gerust per uur !

2 weken geleden zei ze...nou, zoals ik me vandaag voel haal ik de kerst wel hoor...ze wilde nog zo graag leven....tegen beter weten in hield ook mam de hoop vast.Een week na deze uitspraak is ze overleden.

Ik lag in bed, om 03.00 ging de telefoon, het hospice, mam kon ieder moment komen te overlijden. Oke, meteen in de auto, ik vloog letterlijk richting hospice....er was niemand op de weg gelukkig.

Toen ik aankwam ben ik naast haar gaan zitten, mam was in een diepe slaap gebracht. Ik zei haar dat ik er was, dat ze mocht gaan...10 minuten later was ze weg.



Mam werd gewassen en aangekleed...de kleren die ik kort daarvoor voor had had gekocht...toen ik haar zo zag liggen,met haar witte jurk, werd het ineens pijnlijk duidelijk....ze was nu echt overleden, mijn moeder is dood !!!



Pfff, genoeg voor vandaag,



Lieve Deurtje,ik zie je topic nu pas maar wil je alsnog veel sterkte

wensen met het verlies van je moeder.Hoe gaat het nu met je

bijna 1 jaar later?Mijn schoonvader is bijna 3,5 weken geleden

overleden en ook om 3:00 s'nachts.Helaas zijn we daar niet bijgeweest en dat vind ik wel jammer.Maar we hebben netjes

afscheid van hem genomen.We missen hem ontzettend maar praten er ook veel over.Ik denk aan je.
Alle reacties Link kopieren
als er iemand wil chatten over het onderwerp....mijn msn adres is ture75@hotmail.com
Alle reacties Link kopieren
Zie nu pas de reacties...



Geraldine, ik ga je topic nog wel een keer lezen, maar nu even niet. Voel me nu..tja...hoe leg ik dat uit....toch opeens wel soort van paniekerig...mijn pap gaat dood en ik kan er niets tegen doen! pfff

Jij hebt het dus ook net allemaal mee gemaakt. Heftig he. Merkte jij ook dat mensen om je heen het niet allemaal konden volgen, geloven? Niet verkeerd van hen bedoelt, maar ik heb soms het gevoel dat ik overdrijf in hoe snel het allemaal gaat...



Kurt jij ook sterkte! Ik begrijp dat jouw vriend alvleesklierkanker heeft. Heeft hij ook uitzaaiingen? Hoe ver is het al? Wanner hoorden jullie het? Wij begin mei....misschien een keer chatten is wel fijn,...herkenning..denk ik...toch?
kurtt,we kunnen zeker eens een keertje mailen.Ik ieder geval

veel sterkte toegewenst!Ik weet uit ervaring hoef heftig zoiets is.





roos,je hoef mijn topic ook niet meteen te lezen hoor.Is geen

plicht.En ik weet precies wat je meemaakt.Dit is een bijzonder

agressieve en heftige vorm van kanker.Het gevoel van

paniekerig zijn en je machteloos te voelen is herkenbaar.Het

gaat alsmaar door en je kunt alleen maar toekijken.Heel

begrijpelijk!Aan de ene kant mis ik mijn schoonvader ontzettend

maar aan de andere kant zijn we ook blij dat hij uit zijn lijden

verlosst is.De laatste dagen waren namelijk echt helemaal niets

meer.En op je vraag heen of ik het merkte of de mensen het wel of niet allemaal konden volgen,zo hing het van de persoon

af.Als ik het goed uitlegde begrepen ze het ook goed.Maar

sommigen waren ook verbaast over het feit dat het toch zo

snel is gegaan.En nee,je overdrijft juist niet in hoe snel het is

gegaan,bewijsen zat hier op dit topic.Hoe gaat het nu met je

en met je vader?Ik neem aan dat hij nu op bed ligt omdat zijn

conditie nu erg slecht is?Ik herinner me nog wel eraan dat hij

op een maandag nog maar met veel pijn en moeite van de bank

af kon komen.Hij kon alleen nog maar liggen en de dag danna,

een dinsdag,lag hij alleen nog maar in bed en overleed

maandag nacht.



Lieve Roos,ik wil je veel sterkte wensen en zal ook veel aan je

denken.Dat wil ik je laten weten.Je staat er niet alleen voor en

je mag me ook op de hoogte houden als je wilt of er in staat

toe bent.We kunnen ook gewoon eens een keer mailen.In ieder

geval een hele dikke knuf voor je!
Alle reacties Link kopieren
Lieve Geraldine, want dat vind ik...lief dat je zo mee leeft, terwijl je mij niet kent. Het is voor mij heel fijn dat jij weet wat ik aan het door maken ben. Ik zou graag met je chatten/ mailen...Voeg me toe ofzo...ik haal morgen dit berichtje weer weg ivm mijn mail...
Roos,graag gedaan!Natuurlijk leef ik met je mee.En ik heb je een mailtje gestuurd.Haal je emailadres weg!Ik denk aan je.
Alle reacties Link kopieren
Lieve forummers,



Ik wil jullie graag wijzen op de uitzending van één vandaag die vanavond om 18.15 uitgezonden wordt op Nederland1.



In deze uitzending komt het verhaal van iemand aan het licht die "uitbehandeld" is in Nederland maar in Frankfürt geholpen is, dit alles heeft zeer gunstige resultaten.



Wellicht kan iemand van jullie er iets mee!



Veel sterkte en succes voor iedereen!
Alle reacties Link kopieren
http://player.omroep.nl/?aflID=12690509



Uitzending ÉénVandaag
Alle reacties Link kopieren
@geraldine en roos.



wij zijn 1 jaar verder nu

alles begon in mei vorig jaar.last van maagstreek en rugpijn.....na onderzoeken en uiteindelijk een kijkoperatie....een harde conclussie...niet te opereren pancreaskanker....

Gestart met chemo...5maanden...daarna1maand radioteraphie.

daarna lichaam wat laten rusten. maar na enkele maanden last beginnen krijgen van pijn...opnieuw onderzoek...verdict...uitzaaiingen op lever....weer 2maanden chemo....en nu zijn we 1 jaar verder.

alles gaat opnieuw goed...en opnieuw geen chemo meer....alles blijft nu beke stabiel.....
Alle reacties Link kopieren
Ik las dit net op de site van het UZ in Antwerpen, misschien dat iemand hier iets mee kan? Wij hebben vrijdag te horen gekregen dat mijn vader toch wel MDS heeft en op de grens zit van acute leukemie. Vandaag begint hij met de eerste zware chemokuur. In Belgie zijn ze over het algemeen verder qua behandelmethoden dan hier in Nederland, al zullen de artsen hier dat niet snel toegeven.



Radio-embolisatie hoopvolle nieuwe techniek voor behandeling leverkanker

04 mei 2011



In het Universitair Ziekenhuis Antwerpen vindt woensdag een symposium plaats dat de praktijkervaring met radio-embolisatie toelicht. De praktijk wijst uit dat die behandeling goede resultaten geeft bij patiënten met niet te opereren leverkanker die niet reageren op chemotherapie of die wegens bijwerkingen moeten stoppen met die therapie. Dat heeft het UZA dinsdag meegedeeld.



Radio-embolisatie is een doelgerichte bestralingstherapie voor gevorderde leverkanker. De techniek kwam recent ter beschikking. Radioactief geladen partikels worden in de tumor ingebracht. Ze geven daar hun radioactiviteit af met als doel de tumorcellen te vernietigen. Met de techniek kunnen levertumoren gericht behandeld worden zonder het normale leverweefsel bloot te stellen aan een toxische stralingsdosis, zo staat in de mededeling.



Voor de behandeling wordt de patiënt beoordeeld door een multidisciplinair team.



Het is een weinig ingrijpende behandeling. In de meeste gevallen gaat de patiënt de dag na de behandeling weer naar huis.



Tijdens het symposium wordt een aantal praktijkvoorbeelden uit het UZA toegelicht.



Belga, 03-05-2011
kurtt,bedankt voor het delen!Ik leef met je mee.Goed dat het nu

een beetje stabiel blijft.Hoe is het verder met haar en met jou?

Ik hoop voor jullie dat ze verder stabiel blijft.Veel sterkte met

alles toegewenst!
Ik denk nog steeds aan iedereen hier.
Voor jullie allemaal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven