Van Ho chi minh naar Hanoi

19-04-2007 23:08 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo



Volgende maand vertrek ik voor 3 mnd naar Vietnam. Van half mei tot half juli ga ik vrijwilligerswerk doen vlakbij ho chi minh city. Daarna is mijn planning om vanaf ho chi minh naar hanoi te reizen in 3 weken en vanaf daar terug naar ned te vliegen. Ik heb er veel zin in, maar vroeg me af of er al mensen zijn geweest en me kunnen adviseren waar ik echt langs moet/ moet zien/doen. De lonely planet is overigens aangeschaft op internet, nog even wachten tot die bezorgd is :)  En misschien zijn er mensen die rond die tijd ook daar zijn en tijdelijk samen willen reizen of iets ondernemen?

Ik hoor graag van jullie!

groetjes.
Alle reacties Link kopieren
hoi hoi,

ik heb een maand door Vietnam gereisd en dat was super! Ik ben begonnen in Ho Chi Mingh en heb via een reisbureautje in de toeristenwijk een bus geboekt naar Hanoi. Ik kon direct aangeven in welke plaatsen ik wilde stoppen. De plaatsen waar je kan stoppen (en dan een dag voordat je weer weg wil dit aan moet geven) zijn Dalat, Mui Ne, Nha Trang, Hoi An, Hue en Hanoi (ik twijfel of ik de eerste twee namen wel goed heb). De totale reis kostte me geloof ik 25 usd. Er waren steeds 2 chauffeurs aanwezig in de bus en alleen de trip van Hue naar Hanoi was een nachtritje, voor de rest was alles overdag. Als ik jou was zou ik wat meer tijd uittrekken in Hanoi. Vanuit Hanoi kan je een 2- of 3-daagse excursie boeken naar Halong Bay. Wow. En even later heb ik een treinkaartje gekocht (nachttrein) voor een 3 nachten/2dagen trip naar Sapa. Beide excursies zijn onvergetelijk. Ik heb alleen gereisd en ben in die periode zo ontiegelijk veel leuke mensen tegengekomen. Ook de Vietnamees vond ik erg aardig (een beetje afwachtend wel.. maar als het ijs gebroken is...). Fijn tijd daar!:)
Alle reacties Link kopieren
Heej!



Thanks voor je reactie. Ben nu even bezig met de gezondheidsdingen voor te bereiden. Heb al aardig wat dingen, alleen vraag me af of ik die tbc test moet doen ja of nee. En daarnaast vind ik ook nogal tegenstrijdige dingen mbt malaria. Maar ik zit in eerste instantie in Can Tho en later reis ik van stad naar stad en die zijn toch wel malariavrij? Nouja heb iig van dat deetspul aangeschaft.

Zijn er verder nog mensen die tips hebben of ook rond die tijd (juli-aug) in vietnam verblijven? Ik hoor graag van jullie!
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex man heeft het gedaan, zonder malariaprofylaxe.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
leuk idee... ik heb iets met vietnam... ben er nu drie keer geweest... twee keer voor anderhalve maand en een keer voor een half jaar, kan maar een ding zeggen, SUPER land. (Zelf heb ik in het noorden gewoond en niet in het zuiden... ) ... wat de malaria betreft... de eerste keer dat ik ging, bestond alleen nog maar die ene hele zware, ebn de naam kwijt... nou ik heb het geweten, nachtmerries en halve psychoses, ofwel mee gestopt en nooit meer genomen... de twee andere keren heb ik niks genomen, in de steden, aan de kust heb je het zowiezo niet nodig, ... overleg gewoon ff met de GGD, tegenwoordig hebben ze vele betere met minder bijwerkingen pillen...



WAt je vooral moet zien...

De mekong-delta,... met Mytho en Cantho... ga op boottocht, neem een tour met een overnachting aan een van oevers.... Leuk. Cuchi-tunnel vlakbij Ho Chi Mihn city zijn erg toerisch, als je iets wilt zien van de Vietnam Oorlog kan je beter in het midden van het land, vanuit Hue een tour boeken. Dan kom je ook in tunnels, maar veel groter, enz,, indrukwekkend... vanuit Hue gaan daar elke busje die je langs die plekken brengt.

Dalat is leuk, een huwelijksplek voor de Vietnamezen. Ik vond het niet heel bijzonder, maar wel leuk...

Hoi-An moet je heen!!!! helaas het is niet meer zoals het tien jaar geleden was (mijn eerste keer daar) Laat een paar mooie kledingstukken maken op maat. Ik steel nog regelmatig de show hier in in Chili (daar woon ik nu) met mijn aziatischstijl-vietnamese-pak.

Natrang,... leuk om te realxen, te feesten, strand, duiken... enz

Hanoi, mijn favoriet! samen met de halongbaai!!! absoluut een bezoek waard. Sapa is nu echt helemaal overgelopen met toeristen, je hebt helaas maar drie weken, dus echt tijd om dieper het noorden te gaan heb je niet... Dus mocht je naar Sapa gaan ... erg gave tocht erheen, de bergvolkeren zijn bijzonder om te zien, maar bereid je voor op een overgexploteerde city... helaas... (Mau chua, een stukje ten zuiden van hanoi zou een alternatief kunnen zijn) daar komt bijna niemand, kan je ook in zo´n houten huis op palen slapen, en heb je ook bergvolkeren) ...

je hebt en buskaart die van Ho chi Mihn naar hanoi gaat, je kan dan op en uitstappen wannneer je wilt.... maaar ook deze zit vol backpackers, het is het goedkoopst maar ook het toeristish... er gaan ook gewoon lokale bussen tussen de steden (ook zullen je zeggen van niet, ze houden het liefst de toeristen een beetje bij elkaar)... in de lokale bussen zit je wel tussen de geiten, manden vol knoflook en je weet nooit precies hoe laat je aankomt, maar wel avontuurlijk. De treinreis tussen ff denken..... hmmm weet het niet meer precies... Natrang, Hoi-an en Hue... daar in de buurt, tussen die steden... is het mooiste van het hele land...  

geniet van je voorbereidingen!




(ps sorry voor al mijn spellingsfouten en mijn slechte grammatica... maar na tien jaar reizen en werken af en aan in het buitenland, wordt mijn nederlands er niet beter op)
Alle reacties Link kopieren




Hoi hoi



Dank voor alle leuk reacties!

Aan de ene kant heb ik er heel veel zin in en ben ik er klaar voor, aan de andere kant word ik nerveuzer naarmate de datum dichterbij komt (van vertrek). Ik denk dat ik het wel kan, maar ik weet tevens niet wat me te wachten staat daar. Nouja we zien wel.

Vraag me eigenlijk alleen af..... is het nou handig van te voren een route uit te stippelen of zie ik daar wel wat er op me afkomt? Of moet ik meer globaal de route indelen en dan terplekke kijken wat ik wil doen? En kom je mbv de lonely planet dan in allerlei hostels met allemaal backpackers met wie je dan zo mee kan reizen, of hoe gaat dat? (jemig zo groen als gras :D )

Gut ja misschien moet ik wat minder stressen, kan tijdens mijn vrijwilligers werk nog 2 mnd aankijken wat en hoe ik het ga doen :-)



Groetjes.
Alle reacties Link kopieren
wat ik altijd heb gedaan... en doe.... is NIET helemaal van tevoren alles uitstippelen... gaat niet werken, want je zult ziet zien dat je hele mooie mensen gaat ontmoeten en die hebben weer mooie verhalen en weten plekken die jij niet van te voren wist enz... maar om te voorkomen dat je te lang op een plek blijft hangen... zou je lijstje kunnne maken van wat je perse wilt zien... bv bergvolkeren, een paar dagen starnd, een motortocht door de rijstvelden en de Halong baai. Doe deze dingen en laat je voor de rest leiden door het land, je gevoel en stel je open voor andere mooie avonturen. ... veel plezier... vietnam is fantasties!!!
Alle reacties Link kopieren
ik ben het met Chili_girl eens: vooral niet gaan plannen. Mijn ervaring is dat je met de Lonely Planet erg ver komt, en aangezien de meeste backpackers deze reisbijbel ook gebruiken, ontmoet je elkaar heel gemakkelijk. Dat begint al in de bus, in de kroegjes, in de hotels. En het leuke is dat je dan tips krijgt (over hotelletjes, places to see etc). Ik heb in meerdere landen gebackpackt en in Vietnam was het backpacken en contact met anderen het gemakkelijkst. Ik heb geen malariapillen geslikt (chili-girl, volgens mij bedoel je Lariam, daar heb ik ook vreemde verhalen over gehoord). Toen ik in Vietnam was, was er vogelgriep. Dat heb ik pas achteraf gehoord. Als ik op reis ben hou ik wel altijd minbuza.nl in de gaten. Gewoon.. voor mijn eigen gemoedsrust. Maar backpacken is heerlijk en je gaat vast een supertijd tegemoet!!
Alle reacties Link kopieren
In juli/aug ga ik 2,5 weken naar Vietnam. In verband met de korte tijd hebben we onze reis geboekt via www.vietnamonline.nl De overnachtingen en de excursies liggen al grotendeels vast. Helaas want ik ben helemaal weg van alles zelf uitzoeken, maar ja in die 2,5 weken willen we ook veel zien, dus hebben we even voor het gemak gekozen. Als het echt zo'n super land is gaan we wel terug en dan plannen we alles zelf. Op die site staat trouwens ook veel informatie over wat je waar kan zien.



Chili-girl, ik word helemaal enthousiast van je verhaal. Het alternatief voor Sapa heb ik gekopieerd en neem ik zeker mee.



Wij starten onze reis in HCM en daar hebben we een tweedaagse excursie over de Mekong, een dag Chuchi-tunnels en een dag vrij. Met het vliegtuig gaan we naar Hoi An, waar we een aantal dagen zelf te besteden hebben. Is kleding inderdaad interessant om daar te laten maken? Ik hoor verhalen dat de kwaliteit tegenvalt tot dat het super is? Ik neem iig een rokje mee wat heerlijk zit en misschien kunnen zo een maken. Daarna vliegen we naar Hanoi, waar we een paar dagen voor onszelf hebben. We sluiten de vakantie af met een tweedaagse excursie naar Halong Bay.



Als jullie nog tips hebben... ik houd me aanbevolen :-)
Alle reacties Link kopieren
kleding laten maken in Hoi An is leuk en niet duur, en ik vind de kwaliteit prima. Wat nog leuker is: laarzen laten maken! Ik mocht het soort leer uitzoeken, de hak, met of zonder sierrand etc etc. Echt super en volgens mijn schoenmaker hier (de zolen waren wel versleten) was de kwaliteit prima (maar wat wil je, voor ongeveer 25 euro een paar laarzen)!
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat ik dan maar met een halfvolle rugzak heen ;-)
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb ik gehoord dat je die kleding op kunt laten sturen naar Ned.

Dus dat scheelt ;-)
Alle reacties Link kopieren
klopt, het plaatselijke postkantoor is op loopafstand van de markt (met alle kledingkraampjes) en als je aankomt met je plastic tassen, hebben zij genoeg dozen om het in te doen. Het goedkoopste is om alles op te sturen via seamail, dit duurt 3 maanden. Bij mij is na 3 maanden alles goed aangekomen. En wat handig is... op weg naar het postkantoor kom je langs een grote bank.. hahaha.. altijd handig als je net flink ingekocht heb...
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle reacties, leuk om te lezen en het sterkt me enigszins in mijn zelfvertrouwen :-)

Afgelopen dagen een beetje een inzinking van de stress; wat er allemaal nog gedaan moest worden en de twijfel of ik nog wel weg wilde. Nouja gelukkig is dat nu een beetje over en kan ik eigenlijk niet wachten tot ik daar ben, verlost uit die onzekerheid :-)

Oja even tussendoor... Weet iemand trouwens toevallig of daar relatief veel tbc voorkomt?

Verder nu nog even de laatste dingen regelen, tas inpakken en zaterdag vlieg ik... vietnam here I come :-)  poehee wat klinkt dat avontuurlijk!
Alle reacties Link kopieren
heel veel plezier in Vietnam!

:)
Alle reacties Link kopieren
Geniet van Vietnam!
Alle reacties Link kopieren
Vanuit HCM kun je ook een excursie boeken naar de tempel van de Cao Dai, het is een spuuglelijk gebouw met de meest felle  kleuren, maar juist omdat eht zo spuuglelijk is heeft het wel  wat. De Cao  Dai  is een  religieuze beweging die al het goede uit verschillende geloven/religies hebben gecombineerd tot 1 godsdienst. Cao  Dai betekent zoiets als Alziend Oog.

Je kan deze excursie combineren met een bezoek aan de Cuchi tunnels.



Dalat wordt inderdaad als  het Parijs van Vietnam gezien. Je hebt er een leuk park  waar veel pasgehuwde vietnamezen naar toe gaan voor hun huwelijksreis. De omgeving bied ook veel natuur, watervallen, meertjes, maar ook tempels en bergstammen.  De stad zelf ben ik niet kapot  van. Hoewel, je hebt er wel  een grote markt en je kunt bij die markt heerlijk eten voor een habbekrats.





De stad Hue is de oude keizerlijke hoofdstad van Vietnam. Het keizerlijke paleis in de stad is een replica van de Verboden Stad in Peking. Tijdens het eerst Tet-offensief in de Vietnamoorlog is er in deze stad zwaar gevochten tussen Amerikaanse mariniers en het Zuid-Vietnamees leger aan de ene kant en de Vietcong en het Noord-Vietnamees leger aan de andere kant. Bij deze gevechten is het keizerlijk paleis grotendeels vernietigd.

In 1993 is een aantal monumenten in Hué door UNESCO tot werelderfgoed verklaard.Halong Bay moet je ook echt hebben gezien, dat is een geweldig natuurverschijnsel.  Je kan je echt voorstellen dat  smokkelaars en dergelijke zich hier schuil houden.





Reizen is supergemakkelijk in Vietnam, of je nou de busjes pakt, de trein, whatever. Ook vind je overal makkelijk onderdak. Je hebt overal (super)en netjes. Verwacht er niet te veel  luxe, hoewel  dat soms ook verrassend goed kan uitpakken.



Nergens zo snel contact gehad met bewoners en medereizigers als in Vietnam.  Als je onderweg bent, praat gewoon eens met andere mensen, vraag of ze je tips kunnen geven voor onderdak. Ik heb zelf meerdere keren een kamer gedeeld met medereizigers, mensen die naar  dezelfde plaats gingen als ik. En dezelfde dingen wilden zien. Dat is hartstikke leuk. En dan ga je na drie of vier dagen weer uit elkaar en ga je je eigen weg weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven