Mode & Beauty alle pijlers

help kalknagels

15-07-2008 16:03 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik heb aan een voet kalknagels, maar de dokter zegt dat het geen zin heeft om te behandelen omdat dat toch niet werkt maar vind dat erg vreemd, weet iemand hoe dit te behandelen want wil weer een mooi voetje!!

thanx
er zijn wel medicijnen voor maar daar zitten redelijk wat bijwerkingen bij en je moet ook bloed laten prikken om te kijken of je lever nog wel goed functioneert dus ik zou ze niet nemen maar moet je zelf maar kijken
Waarom vraag je geen verwijzing naar een dermatoloog?

Je kan ze namelijk zeker wel behandelen. (Waarom je huisarts zegt dat het niet kan is mij een raadsel.) Maar de behandeling kost tijd. Middeltjes zoals Lamisil Once zeggen wel dat ze je er in een keer vanaf helpen. Maar helaas werkt het echt niet zo.
Zucht.. het zoveelste topic over kalknagels.

Waarom google je niet even? Dan krijg je genoeg informatie over de behandeling ervan. Het klopt niet wat je dokter zegt, dat er niets tegen te doen is. Ik zou als ik jou was gewoon even naar een pedicure gaan, die kan je precies vertellen wat je moet doen.
Hier staat alles uitgelegd... Bron: http://www.huidinfo.nl

Wat is het?

Een schimmelnagel (ook wel: kalknagel) is een nagel die geïnfecteerd is met een schimmel of een gist. Hierdoor ontstaan veranderingen aan de nagelplaat. Schimmelnagels komen zeer veel voor. Het overgrote deel van de schimmelnagels (98%) is aan de voeten te vinden. Schimmelinfecties aan de vingernagels zijn zeldzaam.

Hoe ziet het eruit?

Een schimmelinfectie aan de nagel kan zich op verschillende manieren presenteren. Veel voorkomende verschijnselen zijn:

* het gedeeltelijk loslaten van de nagelplaat aan de top van de nagel (distale onycholysis),

* hoornvorming onder de nagelplaat waardoor deze omhoog geduwd wordt.

* oppervlakkige witte verkleuring van de nagelplaat (oppervlakkige mycose).

Uiteindelijk kan in sommige gevallen de hele nagelplaat verloren gaan.

Hoe ontstaat het?

De meeste schimmelnagels worden veroorzaakt door de algemeen voorkomende huidschimmel Trichophyton rubrum (70%) van de gevallen en Trichophyton mentagrophytes (20%). De overige 10% veroorzakers omvat o.a. candida soorten. Deze folder richt zich op infecties met schimmels uit de trichophyton familie.

Vermoed wordt dat de meeste schimmelnagels hun oorsprong vinden in een schimmelinfectie van de huid die overslaat op de nagelplaat.

Wie krijgt het?

Oudere mensen hebben een ongeveer 30x grotere kans om een schimmelnagel te ontwikkelen dan kinderen. De oorzaak hiervan is niet helemaal duidelijk. Mogelijk speelt het feit dat kindernagels sneller groeien dan nagels van volwassenen hier een rol.

Geschat wordt dat in Nederland 5% van de bevolking één of meer schimmelnagels heeft.

Moet het worden behandeld?

In de meeste gevallen hoeven schimmelnagels niet behandeld te worden omdat ze medisch gezien weinig kwaad kunnen. Bij mensen met diabetes, een algemeen verminderde weerstand of herhaalde wondroosinfecties aan het been kan het behandelen van schimmelnagels toch wel medisch van belang zijn.

Hoe wordt het behandeld?

Bij een schimmelinfectie groeien de schimmeldraden door de gehele dikte van de nagelplaat. Om deze reden werken de Nederland verkrijgbare lokale antischimmel medicijnen (crèmes etc.) onvoldoende tegen schimmelnagels. De werkzame stof in de crème dringt onvoldoende door in de nagelplaat. Daarom kunnen schimmelnagels alleen met oraal in te nemen schimmeldodende medicijnen worden behandeld. Er kan gekozen worden tussen terbinafine tabletten en itraconazol capsules. Om de schimmel effectief te bestrijden is vaak wel een behandeling van enkele maanden nodig.

Indien de schimmelnagels puur cosmetische klachten geven is het de vraag of een langdurige behandeling met orale geneesmiddelen gerechtvaardigd is. Hoewel bijwerkingen van de hierboven genoemde antimycotica niet heel frequent gezien worden moet toch altijd toch een goede balans gevonden worden tussen de baten van de behandeling en de risico’s ervan. De meeste dermatologen zullen derhalve slechts op uitdrukkelijk verzoek van de patient overgaan tot het voorschrijven van medicijnen voor schimmelnagels.

Wat zijn de vooruitzichten?

Wanneer de behandeling goed is uitgevoerd zal aan de basis van de nagel een gezonde, schimmelvrije nagel te voorschijn komen. Aangezien de nagels aan de voeten slechts met een snelheid van ongeveer 1,5 mm per maand groeien duurt het soms wel een heel jaar voordat het geïnfecteerde deel van de nagel geheel uitgegroeid is. Helaas kan een nieuwe schimmelinfectie na verloop van tijd opduiken en kunnen de klachten opnieuw beginnen…
Hoi, ik ken je probleem ook.

Ik heb al 3 jaar of zo last van kalknagels. Het begon met eentje, inmiddels heb ik er al drie, waaronder 1 grote teen. Lelijk, lelijk, lelijk.....

Afgelopen maart had ik eindelijk genoeg moed verzameld om de dokter ermee lastig te vallen, maar die wuifde mij ook weg. Ik moest er maar olijfolie op gaan smeren, daar had hij goede verhalen over gehoord. Ja hoor, tuurlijk, ik heb al de halve homeopatische apotheek gebruikt, maar niks helpt. Waarom olijfolie dan wel?

Ik heb nu via de drogist weer iets anders gekregen en ik heb, heel voorzichtig, nu het idee dat er iets gebeurt. Het is een soort olie, het stinkt en je moet het drie keer per dag opsmeren, maar ik zie in elk geval dat er nu iets verandert. Veel verbetering zit er nog niet in, maar het doet wel wat. Het spul heet Sur Plus Kalknagelolie en zit in een klein donkerrood flesje.

Van een pedicure had ik de tip gekregen om Tea Tree Oil te gebruiken toen ik nog maar 1 klein kalknageltje had. Dat hielp inderdaad ook, maar zodra ik er mee stopte kwam hij net zo hard terug en nam 2 vriendjes mee. Niet echt een succes dus. Ik hoop echt zo dat dit spul wat ik nu heb beter helpt en dat ik volgend jaar eindelijk weer leuke zomerschoenen aan kan trekken. Durf me nu al jaren niet meer in leuke sandaaltjes of slippertjes te vertonen en dat ben ik zooooooo zat.
..
ik heb zelf ook kalknagels gehad. ongeveer 10 jaar denk ik.. ik heb verschillende pillen ervoor geslikt maar het hielp niks bij mij. uiteindelijk groeide ze vanzelf uit en nu ben ik helemaal blij met mijn mooie voetjes. pedicure heeft me ook wel geholpen
Ik heb van de huisarts daktarin nagellak gekregen. Moest het er 2x per dag opsmeren. Nu was het volgens de huisarts een beginnende kalknagel (beetje gele randjes aan de zijkant) en volgens mij ben ik er nu wel vanaf. Heb iig geen gele randjes meer.
quote:nikema schreef op 15 juli 2008 @ 16:18:

er zijn wel medicijnen voor maar daar zitten redelijk wat bijwerkingen bij en je moet ook bloed laten prikken om te kijken of je lever nog wel goed functioneert dus ik zou ze niet nemen maar moet je zelf maar kijken

Wat een onzin!

Ik slik momenteel een kuur Ithraconazol voor mijn nagels (duurt wel een half jaar, 1 week op, 3 weken af), niks geen levertest, bloedtest of wat dan ook. Er is ook een andere kuur maar deze beinvloedt je pil en daar had ik niet zo'n zin in.

Zalfjes, poeders en weet ik het wat allemaal al gehad, niets werkte.
sterilon, althans, dat zegt mijn oma...
Tip van mijn tantes - Vicks VapoRub.

(je weet wel, voor als je verkouden bent)

Bij 2 tantes met een kalknagel hielp het geweldig!
quote:tum tum schreef op 15 juli 2008 @ 19:02:

[...]

Wat een onzin!

Ik slik momenteel een kuur Ithraconazol voor mijn nagels (duurt wel een half jaar, 1 week op, 3 weken af), niks geen levertest, bloedtest of wat dan ook. Dat is niet helemaal waar, want er zijn wel bijwerkingen mogelijk bij bepaalde anti schimmelkuren. Vandaar de uitgebreide bloedtest van te voren. (Maar dat zal dus in jouw geval niet nodig zijn geweest, anders had de arts dat wel aangevraagd.)
O, nou ja.. tis dus niet altijd nodig.. laten we het daar dan maar op houden
Wat hier ook al genoemd is: tea tree olie.

Ook een periode door blijven smeren als het lijkt of het weg is. Anders komt het terug. Verder helpt het om leren schoenen te dragen, ik merkte dat ik er sneller last van had bij het dragen van gympies.
Daktarin nagellak, te koop bij de apotheek. 2x daags erop smeren, het duurt lang want nagel moet gewoon uitgroeien, het voorkomt dat nieuwe nagel ook besmet raakt.

Werkt in elk geval wel bij mij.

WB
Wat de dokter bij mij vertelde, en daarom zit ik nu aan de pillen, is dat het nagelbed ook besmet is. (ik heb er al wel heel wat jaren last van). De nagel moet inderdaad helemaal uitgroeien, maar het nagelbed dus ook herstellen. Dat kan niet als je alleen maar OP de nagel smeert, vandaar dat ik het nu inwendig moet bestrijden.

Maar wellicht als je er nog niet zo lang mee zit, dat het wel kan, met nagellak en tea tree. Ik moet zeggen, ik heb dat ook een tijdje geprobeerd,het werd er wel iets beter van, maar ging gewoon niet weg...

Succes in elk geval!
Als je nagellak smeert, besmet je het kwastje ook elke keer met de schimmel die van je nagel lost komt!

Theeboom-olie (tea tree oil) schijnt te helpen, omdat die plant een bepaald antibioticum aanmaakt en die dus ook in de olie zit. 's Ochtends en 's avonds een paar druppeltjes met een wattenstaafje aanbrengen.

Daarnaast heb ik gelezen dat Molkosan (van Dr. Vogel) ook zou kunnen helpen. Het is een zuur (melkzuur) met een lage pH waarde, wat de schimmel zou moeten doden. Ook een paar druppels aanbrengen met een schoon wattenstaafje.

Beide methodes werken beter als je je nagel af en toe laat frezen bij de pedicure. Dan is de nagel dunner en werkt de olie of de Molkosan beter.
Schimpie
Cum non tum age
Ik heb van de huisarts een kuur terbinafine meegekregen voor 3 maanden. En moest WEL vooraf bloed laten prikken om mijn leverfuncties te checken. Als ze vooraf al niet goed waren, zou ik niet eens aan de kuur mogen beginnen. Dus het is geen onzin!

Nu ben ik 6 weken verder met de kuur en heb ik van ellende moeten stoppen ermee. Ik ben al 6 weken misselijk, boeren, weinig trek, hoofdpijn, duizelig en tot overmaat van ramp sinds een paar dagen een metaal smaak in mijn mond bij al het eten wat ik eet. Als ik pech heb, dan kan mijn smaak helemaal verdwijnen voor een paar weken! Dit zijn allemaal bijwerkingen van Terbinafine die redelijk vaak voorkomen. Het is geen kattepis dit middel! Daarom zijn veel huisarten ook zo huiverig met het voorschrijven van dit middel.

De huisarts vertelde mij ook dat als je de kuur 3 maanden neemt, je nog maar 50% kans hebt dat het ook daadwerkelijk aanslaat. Zeer teleurstellend dus...

Ik had 3 echte schimmelnagels die erg lelijk waren, 1 grote teennagel was zelfs aan het loslaten. :puke:

De andere nagels hebben kleine vlekjes. Nu groeien de vlekjes uit en komt er wel bij alle nagels een gezonde nagel tevoorschijn. Maar ik heb dus niet lang genoeg geslikt om het te laten werken.

Nu dus maar als een gek alle homeopatische middeltjes erop smeren in de hoop dat het alsnog gaat doorzetten met die gezonde nagels.

Denk er dus heel goed over na voordat je met zo'n troep kuur gaat starten! Ik moet dus nu weer bloed laten prikken om mijn leverfuncties te controleren en ik heb nog steeds klachten van de bijwerkingen. En... nog geen mooie nagels. Als ik dit van tevoren had geweten was ik er nooit aan begonnen!!
Hallo allemaal,

Ik had ook een kalknagel, aan mijn grote teen. En inderdaad de dokter zei dat ik daar dan wel tabletten voor kon krijgen, maar die zijn dus erg slecht.

Ik had al detol in huis gehaald ivm schimmelvoeten van mijn vriend, om besmetting te voorkomen.

Stond ik een keer heel ontevreden naar mijn nagel te kijken, toen dacht ik als ik nu eens detol onder mijn nagel giet. Mijn kalknagel kon ik dus optillen, die begon los te laten. Dus ik detol onder mijn nagel gegoten..........EN NU BEN IK DUS VAN MIJN KALKNAGEL AF, hij ging niet meer door met wit/geel worden en blijft vastzitten.

Jullie moeten dit echt proberen! Ik hoop dat het bij jullie ook werkt,, laat het vooral weten!! Dan hoef je niet meer van die dure zalfjes te kopen die toch niks doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven