Where and how 2 start?!

16-05-2007 21:26 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal!Volg al een poosje het forum, en nu dan zelf een bericht. Ik hoop dat jullie wat wijze tips in petto hebben voor mij of nuttige ervaringen kunnen delen :)Ik ben nu ongeveer 2 jaar afgestudeerd en sinds die periode aan het werk. Op zich bevalt dat wel redelijk, maar zie veel mensen om me heen reizen en denk: als ik dit eens wil doen is het nu de tijd (ben 23). Een verre (lange?!) reis maken is dan ook iets wat al een poos in mijn achterhoofd speelt, maar waarvan ik niet zo goed weet hoe ik het vorm wil geven.Uiteraard weet ik dat je bijv. vrijwilligerswerk kunt doen, simpelweg je rugzak pakken en gaan of het juist helemaal plannen. Ik heb voor mezelf niet echt duidelijk waar ik precies heen wil; Zuid-Amerika trekt me wegens de taal en het feit ik er door werk eerder mee in aanraking ben gekomen; anderszijds lijkt Azië of Australië/ Nieuw-Zeeland me ook geweldig. Ik vraag me daarom ook af hoe jullie voor jezelf op een rijtje hebben gekregen waar je precies heen wilde, en hoe je je reis verder vorm hebt gegeven: er is zoveel informatie over alles! En hoe hebben jullie de 'praktischere' zaken in ons kikkerlandje geregeld: baan/ huisje aangehouden of alles opgezegd, gelijk voor meerdere maanden weggegaan of begonnen met een maand?Zoals jullie lezen: ik ben er nog lang niet uit :) Wellicht kunnen jullie me wat verder helpen! Ik ben erg benieuwd, en kijk uit naar jullie reacties!Groetjes, Esli
Alle reacties Link kopieren
hi esli



zoals je zelf al aangeeft zijn er honderden dingen die meewegen in je afweging.

Er zijn ook zat redenen te bedenken om het niet te doen, maar er hoeft er maar 1 te zijn om het wel te doen: omdat je het graag wilt.



ik kan je dan ook geen tips geven, maar zal wel vertellen wat er zoal bij mij speelt, allicht dat je er wat aan hebt.



Ikzelf wilde altijd al weg, naar het buitenland, dingen zien, andere talen leren, andere culturen tegenkomen. heb nooit echt het idee gehad dat NL het enige was. Nooit echt de kansen gegrepen toen ze er waren. Na school meteen gestudeert, afgebroken en begonnen met werken, tja, huisje gekocht, beesjes erbij, meer dan een vakantietje zat er niet in.



totdat ik weer ging scheiden en het huis verkocht werd. toen heb ik de moeilijkste beslissing gemaakt, en gezegd dat ik echt voor mezelf zou kiezen en nu de kans aan zou grijpen om eindelijk te doen wat ik al heel lang wilde: weg..! dus zo gezegd, min of meer zo gedaan. ik heb met ontzettend veel pijn in mijn hart afscheid genomen van mijn hondjes, die met mijn ex zijn mee gegaan. ik denk nog elke dag aan ze, maar zo is het goed, ik weet dat dit het beste voor mij is.



toen had ik dus geen huis meer (en schulden) en dus hard aan het werk. ik heb op mijn werk onbetaald verlof geregelt voor een half jaar en ben naar turkije vertrokken. daar heb ik gewerkt. dat ging helaas een beetje mis, waardoor ik terug naar NL moest. snel daarna had ik een baan als reisleidster op Gran canaria. dat heb ik 3 maandjes gedaan. daarna gewoon weer aan het werk bij mijn oude werkgever.



omdat ik in nov 2006 nog het idee had om dit jaar weer als reisleidster aan de slag te gaan en allicht dus alweer in het voorjaar weer weg te zijn, heb ik een studentenkamer in tijdelijke onderhuur gezocht en gevonden. ik leefde ontzettend goedkoop en gaf zo min mogelijk geld uit.

op die manier heb ik de omstandigheden gecreeerd om zomaar weer weg te kunnen gaan.

tijdens het hele sollicitatieproces, kwam ik erachter dat dat hele vakantie-commerciele-gedoe niet echt was wat ik op dit moment zoek.

toen heb ik besloten verder weg te gaan...

als 1e idee had ik om vrijwilligerswerk te gaan doen in nepal. nepal heeft me altijd om onverklaarbare redenen al aangetrokken, en ik heb dat gevoel gewoon gevolgd.

ik geloof dat ik begonnen met met google: nepal engelse les. zo kwam ik op de verhalen en hoe meer ik las, hoe meer ik het wilde.

omdat nepal verder weg is, had ik toch wel zoiets van: als ik het doe, doe ik het goed. aangezien ik nu toch echt ontslag zou moeten nemen als ik weer weg zou willen, had ik het idee om niet alleen te gaan, maar om dan ook langere tijd te gaan reizen. daarvoor was veel geld nodig en zo heb ik het idee gemaakt, om eind 2007 op pad te gaan.



dit zou de beste tijd zijn om in nepal te zijn. na wat meer info zoeken en alles, had ik het idee om niet te gaan vliegen naar nepal, maar om met de trein te gaan. uiteindelijk heb ik het idee van het vrijwilligerswerk opzij gezet, omdat dat toch niet echt iets voor mij is.

de treinreis bleef overeind. en naar nepal wilde ik nog steeds. op een gegeven ogenblik kreeg ik bericht van een jongen, die exact hetzelfde van plan was, in dezelfde periode en we hebben besloten samen te gaan.



opeens lag daar het idee om naar rusland te treinen, de transmongolie express te doen, dan door naar tibet en nepal, en vervolgens heel zuid-oost azie door te backpacken....



zo kan het verkeren he?

als ik eerlijk ben, heeft azie of rusland of zelfs maar china, me nooit echt aangetrokken. mijn voorliefde ligt bij afrika, zuid amerika en oceanie... maar tibet en nepal wil ik graag bezoeken, en voor mij maakt het niets uit dat ik landen-prioreit nr 5 nu als 1e ga doen. de rest komt later allemaal wel.

ik heb ontzettend veel verhalen gelezen van backpackers, alle waarbenjij.nu site's en allemaal meer

en nu heb ik gisteren de bevestiging gekregen dat het 1e deel van de reis vast ligt.

op 4 sept. begint mijn reis. ik heb er nu ontzettend veel zin in en ik weet dat het een geweldig avontuur gaat worden en heb ook heel veel zin, in de landen die niet eens bovenaan mijn lijstje staan.



na een half jaar moest ik uit die tijdelijke woning, en nu zit ik voor weer een half jaar in een andere tijdelijke onderhuur woning. ik werk 50 uur in de week om overuren te maken en extra geld te verdienen voor de reis, aangezien ik strax ontslag neem. wat ik na de reis ga doen... geen flauw idee en dat wil ik graag zo houden tot minimaal maart 2008, als we verwachten weer terug te komen. ikzelf heb nou niet een super uitdagende baan, en als ik in NL zou blijven, zou ik sowieso op zoek gaan naar iets anders, dus dat dilemma heb ik niet....



wat ik maar wil zeggen is, dat zo'n reis niet een vaste beslissing is, maar een heel proces dat langzaamaan vorm begint te krijgen



hopelijk haal je hier wat dingen uit voor jezelf. het is jouw reis(als je gaat) en jij kunt hem zelf helemaal invullen zoals je wilt (lastig he.. als de wereld aan je voeten ligt en je geen keuze kunt maken)

je zult alleen voor jezelf de afweging moeten maken, wat je er allemaal voor wilt doen en laten, en of het je dat waard is.



veel succes en plezier met het maken van je keuze
Alle reacties Link kopieren
Bloem29, even helemaal off-topic: ik heb een topic over de transmongolië Express even ge-upt voor je, het gaat over hygiene tijdens 5-daagse treinreis.
Alle reacties Link kopieren
Maar het hoeft natuurlijk helemaal niet zo´n langdurig proces te zijn als bij Bloem. Mijn zusje studeerde in 2002 in augustus af aan het HBO. In september ging ze nog gelijk door naar de universiteit voor 2 jaar. Dat vond ze in oktober al minder interessant worden. Ook zij had het backpackersverhaal in Australie in haar achterhoofd. In november was er een informatiebijeenkomst in Utrecht van een organisatie die dat soort dingen regelt. Werkvisum, tickets, evt. baantjes etc. Allemaal ervaringsdeskundigen. Work & Travel volgens mij.



Maar goed, daar ging ze dus heen met mijn moeder.

Aan het einde van de dag had ze geboekt en 2 maanden later, in januari 2003, vertrok ze in haar uppie naar Sidney.



Nu moet ik wel heel eerlijk zeggen dat ze wat hulp heeft gehad. Mijn moeder zei die middag op die bijeenkomst: Meid, dit wil je. Als je het nu niet doet, doe je het misschien nooit meer. Met geld komt het wel goed.

Die hebben dus een flink deel van de reis voorgeschoten. Heeft ze wel voor een groot deel moeten terugbetalen maar daar zat niet zoveel druk achter.



Haar kamer heeft ze een jaar onderverhuurd aan een vriendin. Dat bureau regelde tickets en informatie bij aankomst en werkvisum etc. En zij hoefde alleen maar te zorgen dat ze verzekerd was en haar studie stop te zetten. Ze heeft de tijd van haar leven gehad.



Dus het kan ook in 2 maanden. Ligt maar net aan de situatie.



Veel plezier! (En voorpret, da´s ook al heel leuk).
Alle reacties Link kopieren
Hee Esli,



Na jaren dromen heb ik eindelijk de Camino de Santiago gelopen,en het bleek helemaal geweldig! Dat zette me aan het denken over andere dromen die ook altijd onmogelijk leken. Uiteindelijk heb ik besloten m'n volgende droom ook in vervulling te laten gaan. Alleen was deze droom wat vager. Ik wilde graag "ergens rondtrekken" en "iets met dieren doen".



Dus ik heb weken achter internet gezeten om te kijken wat er allemaal te doen is in de wereld en wat het dichtst bij m'n droom kwam.



Uiteindelijk heb ik een geweldig project gevonden, een dierenopvang in Bolivia.

Ik heb drie maand onbetaald verlof aangevraagd, maar dit werd afgewezen. Na lang tobben heb ik besloten mijn geweldige baan op te zeggen en er gewoon voor te gaan. Omdat die keuze een stuk radicaler zou worden heb ik besloten dan ook langer dan drie maanden te gaan.



Dit heb ik een jaar geleden besloten. 



Sindsdien heb ik hard gespaard. Ik ben kleiner en dus goedkoper gaan wonen en meer gaan werken om te sparen.



Ik heb een huurder voor mijn huisje en een oppas voor mijn kat gevonden.



Als voorbereiding voor de reis heb ik heel veel gelezen over zuid-amerika en reizen in het algemeen. Zowel online (www.joho.nl www.backpacken.com www.aroundtheglobe.nl en www.lonelyplanet.nl bijvoorbeeld) maar ook veel boeken gelezen (handboek voor de wereldreiziger, lonely planets, etc).



Ik heb uiteindelijk besloten alleen de opvang in Bolivia vast te leggen en de rest van mijn reis aan het lot over te laten. Ik start 15 juli in Brazilie en van daaruit kijk ik verder.



Via www.meenemen.nl en www.inpaklijst.nl heb ik een aardige lijst gemaakt van wat er allemaal in mijn rugzak gaat.



Vrienden die al gereisd hebben heb ik de oren van het lijf gevraagd.



En nu is alles geregeld. De laatste loodjes op mijn werk en dan met pijn in mijn hart afscheid nemen van m'n collega's. Nog een goed feest met m'n vrienden en dan ben ik weg! :-)



Wat je ook doet, en waar je ook voor gaat kiezen, geniet ervan! Ook van de voorbereiding, want dromen over waar je heen zou kunnen gaan en wat je daar allemaal zou kunnen doen is ook een deel van de reis.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een jaar geleden ongeveer de beslissing genomen om een grote reis te gaan maken in de toekomst, die in het teken zou staan van vrijwilligerswerk met kinderen. Eerst wilde ik naar Afrika, met AIDS-wezen werken. Ik heb toen zoveel mogelijk mensen in mijn omgeving gepolst wat die ervan vonden. (Als ze het niets vinden wordt de drang om te laten zien dat je het wel kan groter, als ze het wel iets voor je vinden wordt je bevestigd in wat je wil:P). Een vriendin was heel erg enthousiast en wilde graag mee, maar dan wel naar Zuid-Amerika. Dus plan verlegd naar Zuid-Amerika. Vervolgens aan het plannen geslagen, maar al snel bleek ik fanatieker dan zij, en dat zij liever wilde reizen en ik liever wilde reizen. Uiteindelijk besloten alleen te gaan. Vlak na dat besluit kwam ik in contact met een gezin dat jaren in Ecuador had gewoond en daar contacten heeft. Toen was mijn keus snel gemaakt, naar Ecuador.



Ik wil er graag 3 maanden werken, ik heb eerder 3 maanden in Engeland stage gelopen en dat is net mooi genoeg om geen heimwee te krijgen en lang genoeg om een band op te kunnen bouwen daar. Daarnaast moet ik nog Spaans leren, dus nog 1 maand om spaans te leren. 4 maanden dus in totaal. De Spaanse lessen zijn in Quito, de hoofdstad. Waar ik daarna ga werken weet ik nog niet, de mensen daar vinden 5 maanden te lang van te voren om iets vast te leggen. Misschien kom ik er daar pas achter of moet ik daar nog op zoek naar een plek waar ik met kinderen vrijwilligerswerk kan doen. Dat zie ik over 4/5 maanden wel.

Op mijn werk heb ik ze voor het blok gezet dat ik ga, en dat ik graag onbetaald verlof wil, krijg ik dat niet zou ik ontslag nemen. Inmiddels heb ik het op kunnen lossen met 3 maanden vrij, en 1 maand verlof. Aan de hand daarvan en de gunstigste periode om mijn kamer onder te verhuren besloten in welke tijd ik ga, oktober tot februari.



Alles is nu geboekt en geregeld, betaald ook al....Ik moet alleen nog spullen verzamelen voor de reis, kleding, handige dingen en dergelijke. Dus nog veel snuffelen op die bovengenoemde websites.

O ja, en ik moet nog sparen....... Want met het betalen van de vliegreis en de Spaanse lessen is mijn bankrekening weer aardig leeg:o

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven