Twijfel tussen verfkleur RAL 9001/ RAL9010

24-07-2011 07:50 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn keukenkastjes komen het meest overeen met de kleur RAL9001/RAL9010, nu was ik gisteren bij de GAMMA maar ik zie niet echt het verschil.



ik wil mijn kozijnen en muren niet spierwit hebben maar ik wil ook geen creme cq te gele kleur, wil wel dat het een beetje mooi aansluit bij mijn keukenkleur aangezien het een open keuken is, nu ben ik een beetje aan het twijfelen wat mooier is en of er veel verschil is tussen RAL9001 & RAL9010.



Bedankt alvast.
http://www.ralkleuren.net/



Kijk hier even.

Dan zie je het verschil.

Het scheelt behoorlijk.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt eleonora, ene is wat witter zo te zien.
De 9001 is bijna beige, 9010 is spierwit.
Alle reacties Link kopieren
Dat maakt de keuze niet makkelijker;-) ik wil zoals gezegd dat het aansluit bij kleur keuken maar keukenzaak zegt dat het tussen RAL 9001/9010 inzit, spierwit vind ik niet mooi en te steriel maar geelachtig wit vind ik ook niet mooi.



iemand ervaring met een of beide kleuren in huis?
De 9003 is wat grijziger als ik het goed heb.

Is dat mooier bij je keuken?



Bij mij is de boel spierwit op muur, plafond en kozijn. Heel fris en clean maar goed, dat moet je smaak zijn.
Alle reacties Link kopieren
9001 is inderdaad meer creme. Maar 9010 is niet spierwit.

Het is wit, maar wel zodanig dat het vriendelijk is aan je ogen. Als je er een hoogglans witte kast voorzet, is die kast beslist een stuk witter.

Wij hebben overal 9010 op de muur. Het was even spannend, maar het is een heerlijk rustige kleur, die niet steriel of heftig overkomt.



Is je keuken toevallig de kleur oud-wit? Die kleur hebben wij ook (van 1 bepaald keukenmerk) en dat zit er inderdaad een beetje tussenin. 9010 staat daar prima bij.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn met 9010 begonnen op de slaapkamers,maar door de lichtval lijkt de kleur daar toch echt wel gelig. Een beetje viezig of zo. Beneden hebben we toen alles 9001 gedaan,wat mij heel erg ziekenhuizig leek maar nu het is ingericht vind ik dat wel het mooist. Mooi helder.



Je kunt ook beginnen met wit,en mocht het niet aansluiten er een andere RAL overheen gooien?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alles 9010 gedaan. Heel mooi en niet spierwit.
Alle reacties Link kopieren
Amygdaia, de kleur van keuken is magnolia, en wordt ook omschreven als offwhite etc, maar er staat ook bij dat het volgens klanten het meest overeenkomt met RAL9001/9010, de kastjes zijn hoogglans. Denk dat ik toch maar ga voor RAL9001,



In mijn vorige appartement had ik witte muren en witte IKEA keuken maar vond ik te steriel.
Alle reacties Link kopieren
Zo te zien is 910 een warme kleur wit, ik vind ´m erg mooi.
Alle reacties Link kopieren
9001 is geen wit, dat is in mijn eigen echt gewoon zacht roze.
Alle reacties Link kopieren
Op www.ralkleuren.com zie je de verschillen nog wat beter. Ik heb even de kleurenwaaier uit de bouw ernaast gelegd :-), en dan zie je:

- 9010 is wit, maar niet spierwit (zie amygdala)

- 9001 heet cremewit, maar is ook echt wel creme

- 9003/9016 wordt echt spierwit (angstaanjagend wit zeg maar)



Wij hebben alle muren ook 9010, ook de kozijnen buiten zijn 9010. Da's gewoon wit, zeker geen creme, maar ook echt geen spierwit. Ik vind het persoonlijk wel mooi wit, alles past erbij.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb aan de buitenkant 9001 en dat past mooi bij de kleur stenen; 9010 zou niet mooi staan; te wit daarbij.



Van binnen heb ik 9001 op de kozijnen en 9010 op de muren. Dat loopt wel in elkaar over; dat merk je niet zo. Straks ga ik de kozijnen 9010 doen; dat kon toen niet bij de bouw.Mijn keukenkastjes zijn wat donkerder dan 9001 (wat bruinachtiger) en ik heb een donkere chocoladekleur-tegelvloer als accent; dat haalt de hele keuken op. Zwart granieten aanrechtblad en RVS apparatuur en afzuigkap. Op een of andere manier oogt het als een plaatje; iedereen vindt het super mooi.
Alle reacties Link kopieren
sundream dat was mijn volgende vraag, hebben jullie de kozijnen en de muren 1 kleur gedaan, mijn aannemer gaf aan dat het mooi zou zijn om de kozijnen meer in de kleur van de keukenkastjes te doen en de rest andere kleur wit, maar ben zelf altijd iemand van het in 1 kleur houden, hoeft niet maar is iets gevoelsmatig vind ik mooier.



Mijn keuken wordt dus magnolia hoogglans, het laminaat in de woonkamer trek ik door naar de keuken en is grijs/bruin, en composieten aanrechtblad (midden tot donkergrijs)
Alle reacties Link kopieren
Ga voor 9010! Deze is mooi friswit, 9001 is wat grauw. Standaard opdekdeuren in de nieuwbouw zijn 9001; heel lelijk als je er op let! 9010 is bovendien een kleur die door veel fabrikanten als wit gebruikt wordt en past dan ook altijd mooi in je huis. Alle ikea witte meubels zijn bv 9010. Let wel op welke verf je pakt; alkyd verf ( op terpetine basis) zal in huis verder vergelen, vooral op plekken waar geen of weinig daglicht komt. Watergedragen verf doet dit niet en blijft mooi friswit. Als je ook je muren wilt schilderen en je vind alles 9010 te wit neem dan 'pointing' van Farrow
Alle reacties Link kopieren
9001 is echt geen roze !

Ik heb sinds een paar dagen 9001 op mijn muren, en het is echt schitterend!

Geen geel, geel roze, maar gebroken wit.beige achtig.

Maar ja het blijft een persoonlijke keus.
Alle reacties Link kopieren
Sorry, zie nu pas dat je keuken magnolia is. Dat is een tint met iets rood er in, dus dan beter geen gelige er naast! Ga gewoon voor de 9010 op de kozijnen (en deuren?). Vind je een iets meer kleur op de muur een optie? Kijk eens naar 'fine grey' of als je durft ' soft grey' uit de Flexa Pure collectie, deze staat vast heel erg mooi bij je grijsbruine vloer! Tip; je kunt uit deze serie A4 stalen halen bij de schilder, kun je de tint ter plekke goed bekijken. O ja, en probeer het eens gewoon, een muurtje overschilderen is niet veel werk als t tegenvalt!
Alle reacties Link kopieren
nanoe, neig toch ook naar 9001, heb net op google gekeken en magnolia schijnt het meest overeen te komen met RAL9001, ik vind het mooier als alles 1 kleur wit is en niet verschillende wit tinten door elkaar.



Heb jij deze kleur ook op de kozijnen?
Alle reacties Link kopieren
quote:cappi schreef op 24 juli 2011 @ 09:03:

sundream dat was mijn volgende vraag, hebben jullie de kozijnen en de muren 1 kleur gedaan, mijn aannemer gaf aan dat het mooi zou zijn om de kozijnen meer in de kleur van de keukenkastjes te doen en de rest andere kleur wit, maar ben zelf altijd iemand van het in 1 kleur houden, hoeft niet maar is iets gevoelsmatig vind ik mooier.



Mijn keuken wordt dus magnolia hoogglans, het laminaat in de woonkamer trek ik door naar de keuken en is grijs/bruin, en composieten aanrechtblad (midden tot donkergrijs)



Binnen-kozijnen zijn 9001 (creme) en de muren zijn 9010 (wit). Het is niet storend omdat er voor de kozijnen ook luxaflexen hangen; dit doet ook veel hoor. Het kleurverschil valt dan weg hoor; dat valt niet zo op; het stoort me niet. Straks worden de kozijnen ook 9010 want ik vind dat zelf ook mooier bij de muren. Mijn keukenkastjes zijn ook wat donkerder dan 9001 dus dan maakt dat niet zoveel uit.



Ik zou zelf geen laminaat in de keuken willen; tegels zijn veel makkelijker schoon te houden (schrobben is soms echt nodig bij mij). Ik heb tegels in de keuken en die lopen over in het parket in de kamer; heb ook een open keuken en woonkamer.



Wat is magnolia hoogglans voor een kleur?
Alle reacties Link kopieren
sundream, ik heb altijd laminaat gehad in keuken in mijn oude appartement, was prima schoon te houden en ik vind het persoonlijk ook mooier ook qua ruimte effect als een vloer door gehele woning ligt (muv badkamer en toilet), keuken grenst aan woonkamer en ik vind het niet mooi om daar tegels te plaatsen en in woonkamer ligt laminaat, maar is persoonlijke smaak.



Magnolia hoogglans is volgens keukenzaak gelijk aan RAL9001, en wordt ook benoemd als off white, alt weiss etc
Ik heb ook een hoogglans magnolia keuken, antraciet blad, vergrijst eiken op de vloer, 9001 op de muren en hoogglas wit op de kozijnen/deuren/ramen. Ik vind deze combi erg mooi. Het oogt warm en toch fris, en heel rustig.



Ik denk wel dat het uitmaakt waar het vertrek ligt. Mijn woonkamer ligt op het oosten en zuiden en mijn keuken op het zuiden. Ik heb de 9001/wit combi ook in 2 slaapkamers op het noorden en daar vind ik het door de lichtinval iets somberder ogen. De volgende keer ga ik daar voor 9001/wit.
Alle reacties Link kopieren
nummerzoveel, volgens mij komt jouw keuken qua kleur dicht bij die van mij, lmisschien wel dezelfde;-) als ik dit allemaal lees, verschillende meningen ook, denk ik dat ik toch ga voor RAL9001. Het is en blijft moeilijk om op voorhand het effect te weten, het schilderwerk moet over 3 weken klaar zijn aangezien aannemer dan gaat beginnen met verbouwing, geen tijd en ook geen zin om eindeloos te blijven dubben over de kleur.
Ik denk dat dat een goede keus is, afhankelijk van de ligging. Ik heb het nu al ruim 3 jaar en ben het nog steeds niet zat. En verschillende familieleden vonden het zo mooi dat zij het nu ook thuis hebben.
Alle reacties Link kopieren
Onze keuken is ook magnolia en wij hebben op de muren en kozijnen 9010. Het ziet er heel fris uit en totaal niet steriel!

Met 9010 blijft je keuken iets stralender. Met 9001 wordt de uitstraling van je keuken wat meer creme-kleurig/ beige.. Daar zou ik spijt van krijgen!

En trouwens, na een aantal jaren wordt de kleur op de muren vanzelf 9001 ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven