Werk & Studie
alle pijlers
eigen bedrijf
zaterdag 26 januari 2008 om 14:34
zaterdag 26 januari 2008 om 15:26
Ten eerste noem het een bedrijf, neem jezelf serieus,
het is niet iets wat je erbij doet. Ik zit niet in de catering, maar heb wel een eigen bedrijf, dus als je gerichte vragen hebt, kan ik daar op antwoorden.
Een aantal vragen van mijn kant :
Heb je nagedacht waar je dit bedrijf gaat runnen, van huis it, of ga je een ruimte huren? En het belangrijkste: Hoe ga je aan klanten komen en deze behouden? Heb je een ondernemersplan?
het is niet iets wat je erbij doet. Ik zit niet in de catering, maar heb wel een eigen bedrijf, dus als je gerichte vragen hebt, kan ik daar op antwoorden.
Een aantal vragen van mijn kant :
Heb je nagedacht waar je dit bedrijf gaat runnen, van huis it, of ga je een ruimte huren? En het belangrijkste: Hoe ga je aan klanten komen en deze behouden? Heb je een ondernemersplan?
zaterdag 26 januari 2008 om 17:07
Hallo Chantal, ook ik kan het niet helemaal helpen, maar je post klinkt niet zo erg serieus. Voor het opzetten van een eigen bedrijf is er wel meer nodig dan een idee en een cursusje Sociale Hygiëne. Ik heb al jaren mijn eigen redactiebureau trouwens.
Heb je concrete vragen? Misschien is het aardig als je wat meer over jezelf en je plannen schrijft. Hoe concreet zijn die bijvoorbeeld? Naa je avatar kijkende ben je pas 21 dus wie weet zit je verder nog op school of heb je een andere baan?
Heb je concrete vragen? Misschien is het aardig als je wat meer over jezelf en je plannen schrijft. Hoe concreet zijn die bijvoorbeeld? Naa je avatar kijkende ben je pas 21 dus wie weet zit je verder nog op school of heb je een andere baan?
zaterdag 26 januari 2008 om 17:35
Daar zijn er al zoveel van, heb je wel een concurrentieonderzoek gedaan?
Heb je geld om te investeren? Borden, bestek, kookmaterialen, schalen, glaswerk, tafellinnen, decoratiematerialen, auto, keukeninventaris etc.
Een idee is leuk, maar er komt veel meer bij kijken dan een cursus sociale hyg....
Misschien een goed idee om eerst eens langs de KvK te gaan. O ja, die inschrijving welke verplicht is kost je al over de 100 euries, en dat is alleen nog maar het begin. Verzekeringen kosten je ook zat, stel je voor dat je een keer een glas wijn over iemand laat vallen, dan moet je wel verzekerd zijn, en dat is nog maar iets kleins.
In de horeca geld, ze eten je arm en drinken je rijk....
Heb je geld om te investeren? Borden, bestek, kookmaterialen, schalen, glaswerk, tafellinnen, decoratiematerialen, auto, keukeninventaris etc.
Een idee is leuk, maar er komt veel meer bij kijken dan een cursus sociale hyg....
Misschien een goed idee om eerst eens langs de KvK te gaan. O ja, die inschrijving welke verplicht is kost je al over de 100 euries, en dat is alleen nog maar het begin. Verzekeringen kosten je ook zat, stel je voor dat je een keer een glas wijn over iemand laat vallen, dan moet je wel verzekerd zijn, en dat is nog maar iets kleins.
In de horeca geld, ze eten je arm en drinken je rijk....
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
zaterdag 26 januari 2008 om 20:16
dus dan kan je in principe beter een cafe beginnen ik wil mijn eigen bedrijfje beginnen lijkt me heel erg leuk en is al jaren een droom van me ben nu sociale hygiene aan het doen wil hierna een opleiding cafe doen als en ga ook snel een afspraak maken met de kvk voor informatie wat is verstandiger om ook al gelijk een ondernemingsplan temaken of zo
ik wil een pand huren en messchien als het dan goed loopt na een aantal jaar kopen, ik wil een cafe beginnen maar een luchroom sprak me ook erg aan.
en in de uitgaans bizness heb je altijd wel klanten lijkt me...
maar wat raad je me aan om als eerste te gaan doen...........?
kus chantal
ps: ik neem dit wel serieus ik wil dit heeeeeel graag
ik wil een pand huren en messchien als het dan goed loopt na een aantal jaar kopen, ik wil een cafe beginnen maar een luchroom sprak me ook erg aan.
en in de uitgaans bizness heb je altijd wel klanten lijkt me...
maar wat raad je me aan om als eerste te gaan doen...........?
kus chantal
ps: ik neem dit wel serieus ik wil dit heeeeeel graag
zaterdag 26 januari 2008 om 20:35
Okee noem het dus GEEN bedrijfJE, maar een bedrijf. Dat is echt een vrouwending: bedrijfje. Als je dat tegen klanten of inkopers zegt, zullen ze je minder serieus nemen!
Het is niet zo dat je altijd wel klanten hebt hoor, daar moet je echt je best voor doen. Sorry maar je komt redelijk naief over.
Wat ik je aanraad om als eerste te doen: bij een horecagelegenheid gaan werken om de kunst af te kijken. Of heb je al ervaring?
Het is niet zo dat je altijd wel klanten hebt hoor, daar moet je echt je best voor doen. Sorry maar je komt redelijk naief over.
Wat ik je aanraad om als eerste te doen: bij een horecagelegenheid gaan werken om de kunst af te kijken. Of heb je al ervaring?
zondag 27 januari 2008 om 00:23
In de horeca geld, ze eten je arm en drinken je rijk....[/quote]
Dit was zo, is al aardig achterhaald.
TO, ga eerst eens nadenken wat je eigenlijk wilt, een eigen horecabedrijf is echt niet makkelijk hoor. Broodjes smeren-ervaring is niet echt geweldig te noemen. Heb je al gedacht aan:
verzekeringen
Buma Stemra
Sena
Belasting
Gemeente, vergunningen
Personeel
Het niet meer rokenbeleid, lijkt me niet echt de beste tijd om een cafe te beginnen....
Begrijp me niet verkeerd, ik gun je het beste, maar omdat je iets heel graag wilt moet het nog wel uitvoerbaar zijn.
Dit was zo, is al aardig achterhaald.
TO, ga eerst eens nadenken wat je eigenlijk wilt, een eigen horecabedrijf is echt niet makkelijk hoor. Broodjes smeren-ervaring is niet echt geweldig te noemen. Heb je al gedacht aan:
verzekeringen
Buma Stemra
Sena
Belasting
Gemeente, vergunningen
Personeel
Het niet meer rokenbeleid, lijkt me niet echt de beste tijd om een cafe te beginnen....
Begrijp me niet verkeerd, ik gun je het beste, maar omdat je iets heel graag wilt moet het nog wel uitvoerbaar zijn.
zondag 27 januari 2008 om 00:40
chantal je moet je eerst realiseren dat zo'n 40% van de startende ondernemers in de eerste drie jaar failliet gaan. Dat betekent een sores waar je misschien de rest van je leven aan vastzit. Voor je gaat beginnen moet je je daar heel bewust van zijn. Verder vind ik je erg jong. Je kan best jong je eigen bedrijf beginnen maar er is iets meer voor nodig dan een cursus. Je kan ook kijken of je ergens als bedrijsleider aan de slag kan.
zondag 27 januari 2008 om 09:28
Het beste wat je kunt doen is een aantal jaar bij verschillende bedrijven gaan werken, bij voorkeur als bedrijfsleider, en daar zoveel mogelijk ervaring op doen. Goed opletten: wat is goed, en wat zou je zelf liever anders doen. Intussen kun je dan een ondernemingsplan gaan schrijven, want dat doe je ook niet even op een zaterdagmiddag.
Hier een paar links om je in te lezen:
Ben jij ondernemer?
Onderneming starten
Hier een paar links om je in te lezen:
Ben jij ondernemer?
Onderneming starten
zondag 27 januari 2008 om 14:37
Chantal, je schrijft dat het je grote droom is. Voor iets wat je zo graag wilt, heb je je er wel heeeeeel weinig in verdiept. Je hebt eigenlijk amper ervaring in de horeca (waarom geen bijbaantje in die branche gezocht behalve bij je tante), klinkt niet alsof je enig idee hebt van wat er allemaal bij kunt kijken. Het opzetten van een café heb je erg veel geld voor nodig. En de meeste steden en dorpen hebben er al genoeg, dus de klanten komen echt niet vanzelf. Ik vind dat je je eerst maar eens wat meer moet verdiepen in het hebben van een eigen zaak. Dit klinkt toch een beetje als een kind dat zegt 'ik wil astronaut worden' zonder precies te weten wat het inhoudt en of het uberhaupt wel mogelijk is.
Verder een tip: als je serieus genomen wil worden, kun je de 'kus' aan het einde van je berichten beter weglaten denk ik...en zaken als hoofdletters en punten gaan gebruiken. Ik zie je al helemaal mails schrijven aan inkopers en die eindigen met 'kusjes'. :-)
Verder een tip: als je serieus genomen wil worden, kun je de 'kus' aan het einde van je berichten beter weglaten denk ik...en zaken als hoofdletters en punten gaan gebruiken. Ik zie je al helemaal mails schrijven aan inkopers en die eindigen met 'kusjes'. :-)
zondag 27 januari 2008 om 15:48
ik weet heus wel hoe je een brief moet schrijven heb een opleiding administratie gevolgt dus weet heus wel hoe ik een brief moet schrijven en hoe nie.
dit is een forum hier hoor je gezellug met elkaar tezijn, ik snap dat iedereen zo iets heeft van ja het lijkt een beetje of ik het nie serieus bedoel maar dat is nie zo neem dit heel serieus en weet de voordelen en nadelen heus wel en weet nog nie zo veel als de rest hier maar begin met net met het verdiepen erin omdat ik het al wel een tijdje wil maar dacht dat het toch nie mogelijk zou zijn maar heb toch mijn stoute schoenen aan getrokken en overal eerst een beetje vragen en zo, ga binnenkort ook naar de kvk kijken wat hun mij tevertellen hebben en wat ze me kunnen aanraden...
heb hierop gereageerd nie om alleen maar tehoren dat het een negatief iets is en dat ik maar eerst een baantje moet gaan zoeken in die branche ik weet dat het hard werken zou zijn en dat het natuurlijk moeilijk zou gaan worden maar als je het nie probeert dan weet je ook nooit of het mogelijk en of je het waar kan maken....
kijk als jullie iets weten van een site of andere dingen wat ik zou kunnen lezen enz heb ik ook erg veel aan dan dat ik nie serieus word genomen, ben bijna 22 en het zijn geen kinder dromen van ik wil " Een prinses worden "
dit is een forum hier hoor je gezellug met elkaar tezijn, ik snap dat iedereen zo iets heeft van ja het lijkt een beetje of ik het nie serieus bedoel maar dat is nie zo neem dit heel serieus en weet de voordelen en nadelen heus wel en weet nog nie zo veel als de rest hier maar begin met net met het verdiepen erin omdat ik het al wel een tijdje wil maar dacht dat het toch nie mogelijk zou zijn maar heb toch mijn stoute schoenen aan getrokken en overal eerst een beetje vragen en zo, ga binnenkort ook naar de kvk kijken wat hun mij tevertellen hebben en wat ze me kunnen aanraden...
heb hierop gereageerd nie om alleen maar tehoren dat het een negatief iets is en dat ik maar eerst een baantje moet gaan zoeken in die branche ik weet dat het hard werken zou zijn en dat het natuurlijk moeilijk zou gaan worden maar als je het nie probeert dan weet je ook nooit of het mogelijk en of je het waar kan maken....
kijk als jullie iets weten van een site of andere dingen wat ik zou kunnen lezen enz heb ik ook erg veel aan dan dat ik nie serieus word genomen, ben bijna 22 en het zijn geen kinder dromen van ik wil " Een prinses worden "
zondag 27 januari 2008 om 16:00
Chanty, kijk eens verder hier op het forum. Bijna iedereen gebruikt hoofdletters en punten. Dat maakt verhalen beter leesbaar. En ja, het zorgt er ook voor dat je serieus genomen word. Maar goed, je krijgt het voordeel van de twijfel....
Ik ben ook onderneemster. Ik heb sinds mijn 22e een eigen bedrijf. Ik heb verder geen diploma's dus het kan wel hoor Ik kan echt niet foutloos spellen. Maar het gaat zo lekker dat ik iemand kan inhuren om moeilijke brieven voor mij te schrijven
Ik heb me niet georienteerd op een forum. Ik ben naar de startersdag geweest van de kamer van koophandel. Ik heb 5 jaar werkervaring op het gebied waar ik nu mijn brood mee verdien. Ik ben bij de bank langs geweest. Dat soort dingen. Ik ben onderaan begonnen in de organisatie. Razendsnel heb ik me omhoog gewerkt om uiteindelijk dus voor mijzelf te beginnen.
Hier was een enorme smak geld voor nodig. Die krijg je niet zomaar van de bank. Je hebt een ondernemersplan nodig. Ga maar eens googlen op dat woord. Dan kom je veel informatie tegen. Bij de bank heb ik op mijn knieen moeten smeken om een financiering los te peuteren. Om helemaal zelf iets te beginnen heb je zo veel geld nodig, dat ga je niet voor elkaar krijgen.
Dit is niet negatief bedoeld. Dit is de realiteit. Je kunt er wel komen, maar daar moet je hard voor werken. Onderaan beginnen dus. Dan komt je droom misschien al een stukje dichterbij.
Heb je specifieke vragen? Stel ze maar
Ik ben ook onderneemster. Ik heb sinds mijn 22e een eigen bedrijf. Ik heb verder geen diploma's dus het kan wel hoor Ik kan echt niet foutloos spellen. Maar het gaat zo lekker dat ik iemand kan inhuren om moeilijke brieven voor mij te schrijven
Ik heb me niet georienteerd op een forum. Ik ben naar de startersdag geweest van de kamer van koophandel. Ik heb 5 jaar werkervaring op het gebied waar ik nu mijn brood mee verdien. Ik ben bij de bank langs geweest. Dat soort dingen. Ik ben onderaan begonnen in de organisatie. Razendsnel heb ik me omhoog gewerkt om uiteindelijk dus voor mijzelf te beginnen.
Hier was een enorme smak geld voor nodig. Die krijg je niet zomaar van de bank. Je hebt een ondernemersplan nodig. Ga maar eens googlen op dat woord. Dan kom je veel informatie tegen. Bij de bank heb ik op mijn knieen moeten smeken om een financiering los te peuteren. Om helemaal zelf iets te beginnen heb je zo veel geld nodig, dat ga je niet voor elkaar krijgen.
Dit is niet negatief bedoeld. Dit is de realiteit. Je kunt er wel komen, maar daar moet je hard voor werken. Onderaan beginnen dus. Dan komt je droom misschien al een stukje dichterbij.
Heb je specifieke vragen? Stel ze maar
zondag 27 januari 2008 om 16:53
Eens met pruttel, zo heb ik het ook gedaan: In 3 jaar bij 2 verschillende bureau's gewerkt. Heel veel geleerd, niet alleen over mijn vak, maar ook qua organisatie, contact met klanten, administratie...
Toen pas voor mezelf begonnen en nog was dat heel moeilijk: hard werken, weinig geld... investeringen maken, belasting betalen, onzekerheid over inkomsten en mijn kwaliteiten, het aantal opdrachten.
Nu na 7 jaar loopt het heel goed, maar zie het niet te rooskleurig in, een pand kopen na een paar jaar? Dan moet je wel heeeel succesvol zijn!
En ga inderdaad met je tante praten, hoe heeft zij dat gedaan?
Toen pas voor mezelf begonnen en nog was dat heel moeilijk: hard werken, weinig geld... investeringen maken, belasting betalen, onzekerheid over inkomsten en mijn kwaliteiten, het aantal opdrachten.
Nu na 7 jaar loopt het heel goed, maar zie het niet te rooskleurig in, een pand kopen na een paar jaar? Dan moet je wel heeeel succesvol zijn!
En ga inderdaad met je tante praten, hoe heeft zij dat gedaan?
maandag 28 januari 2008 om 11:44
ik sluit me bij de anderen aan. Je hebt het over een bizness.
Mijn vriend heeft naast zijn reguliere baan ook een eigen bedrijf. Dat gaat allemaal niet zomaar. Hij is bij de kvk geweest, heeft een ondernemingsplan moeten opstellen, klanten moeten werven, energie moeten steken in het maken van reclame etc etc. Het begint nu na een aantal jaren eigenlijk pas een beetje goed te lopen. Het is dus echt niet iets wat makkelijk gaat
met alleen een cursus sociale hygiene kom je niet ver. Maar goed dat is mosterd
en nog meer mosterd maar wel belangrijke.
Je taalgebruik is nog wel het meest belangrijk. Niet alleen in klantencontacten maar ook in contacten met bedrijven die je nodig hebt voor je eigen bedrijfje
Mijn vriend heeft naast zijn reguliere baan ook een eigen bedrijf. Dat gaat allemaal niet zomaar. Hij is bij de kvk geweest, heeft een ondernemingsplan moeten opstellen, klanten moeten werven, energie moeten steken in het maken van reclame etc etc. Het begint nu na een aantal jaren eigenlijk pas een beetje goed te lopen. Het is dus echt niet iets wat makkelijk gaat
met alleen een cursus sociale hygiene kom je niet ver. Maar goed dat is mosterd
en nog meer mosterd maar wel belangrijke.
Je taalgebruik is nog wel het meest belangrijk. Niet alleen in klantencontacten maar ook in contacten met bedrijven die je nodig hebt voor je eigen bedrijfje
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
maandag 28 januari 2008 om 12:19
Juist itsme! Taalgebruik kan echt een afknapper zijn.
Ik heb bijvoorbeeld een hyves profiel, heel leuk, maar ik houd het strak in de gaten. Mensen kunnen mij wel eens gaan googlen en dan kan het behoorlijk fout overkomen als op je hyves vermeld hebt dat je hobby's dansuh, zuipuh en pooluh zijn Ook krabbels verwijder ik regelmatig omdat ik ze niet netjes vind. En ik ben een net meisje natuurlijk
Ik heb bijvoorbeeld een hyves profiel, heel leuk, maar ik houd het strak in de gaten. Mensen kunnen mij wel eens gaan googlen en dan kan het behoorlijk fout overkomen als op je hyves vermeld hebt dat je hobby's dansuh, zuipuh en pooluh zijn Ook krabbels verwijder ik regelmatig omdat ik ze niet netjes vind. En ik ben een net meisje natuurlijk
maandag 28 januari 2008 om 15:03
hahahaha pruttel, zo denk ik er ook over en dan heb ik nog niet eens een eigen bedrijf. Maar omdat ik in de zorg zit en in september weer wil gaan studeren waardoor ik een meer verantwoordelijke baan krijg wil ik ook niet op mijn hyves zo overkomen.
ik ben er echt van overtuigd dat taalgebruik heelveel doet. Als ik kijk naar mijn werk zie ik dat er door mensen veel taalfouten gemaakt worden. Ik vind dit echr vreselijk. Lees dingen die ik schrijf altijd drie keer na om zeker te weten dat ik iets goed kan presenteren. Maar ja dat ben ik
ik ben er echt van overtuigd dat taalgebruik heelveel doet. Als ik kijk naar mijn werk zie ik dat er door mensen veel taalfouten gemaakt worden. Ik vind dit echr vreselijk. Lees dingen die ik schrijf altijd drie keer na om zeker te weten dat ik iets goed kan presenteren. Maar ja dat ben ik
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
maandag 28 januari 2008 om 16:10
Aan de andere kant heeft Chantal wel gelijk, dat ze hier op het forum komt voor de gezelligheid en niet om een ondernemingsplan in te dienen bij een bank. Ik ben het ermee eens hoor, dat taalgebruik voor een groot deel bepaalt of je serieus overkomt, maar het zou jammer zijn als het nu verder alleen daar over gaat. Want een bedrijf beginnen vereist toch andere kwaliteiten dan een nette brief kunnen schrijven. Dat kun je immers uitbesteden, net als je boekhouding. Zo kan ik bijvoorbeeld niet zo goed rekenen, maar ik heb toch al jaren een bedrijf.
maandag 28 januari 2008 om 16:12
Een ondernemingsplan heb je in principe om twee redenen nodig: als je moet financieren zal je financier (zelfs een lieve oma, maar zeker de bank) enig zicht willen hebben op de kansen dat er ooit een afbetaling, en liefst nog wat rente, terug komt. Je zal dus moeten bekijken wat je wil, waar ga je geld mee verdienen, wat kost dat, hoe is de markt, wat kan je zelf wel en wat zijn je grenzen, dat soort zaken.
Een tweede reden is dat een ondernemingsplan een soort strategiebepaling is. Je kan dan in de toekomst daar op terug vallen, zonder dat je steeds opnieuw alles moet afwegen. Je gewenste pand is niet beschikbaar, maar een paar straten verderop staat iets vrij dat net wat duurder is? Reken de aanpassingen in je ondernemingsplan door, en je weet of het kan of niet.
Vergis je niet: ondernemen betekent een combinatie van:
1. Sales/verkoop/marketing
2. Financiën/administratie/financiële planning
3. Zweet
4. Tranen
5. Keihard werken
6. Een briljant idee.
Dat laatste is facultatief, zonder briljant idee kom je er ook als je de eerste 5 op orde hebt. En die eerste vijf breng je samen in je ondernemingsplan.
Waarom wil je graag een pand op je balans hebben? Dat moet gefinancierd worden en het levert je niets op, behalve onkosten. Waarom is activeren in jouw geval bedrijfseconomisch gunstiger dan lease?
Heb je een lokatie? Wat doet de markt daar? Is er vraag naar de combinatie van cafe en lunchroom?
Lijkt me gelul, en lijkt me dat je dat zelf donders goed weet. Je hebt klanten als je een markt hebt, als je je sales en marketing op orde hebt, als je je ongans werkt, als je je kwaliteit altijd op orde hebt. Mis je één van die dingen, dan heb je géén klanten. Of nog erger: geen marge. Van klanten kan je niet leven, omzet is nutteloos, je moet marge hebben. Gezien je opleiding weet je dat, neem ik aan.
Met ondernemers in de business gaan praten, daarna met de KvK, daarna met de bank, en daarna opnieuw met ondernemers in de business.
En dan er voor gaan. Ondernemen is geweldig, als je het leuk vindt om eigen baas te zijn, twintig bordjes tegelijk draaiende te houden, en je keihard werken net zo leuk vindt als sales, als je je klanten het aller-aller-allerbelangrijkste vindt dat er bestaat.
Serieus, ga voor je droom! Maar zorg dat je weet wat je doet, anders heb je een nachtmerrie te pakken.
maandag 28 januari 2008 om 20:41
Ik vind dat je een bedrijf niet 'voor de gezelligheid' begint, en als je serieus antwoord wilt van echte ondernemers, je dan ook zorg moet besteden aan je taalgebruik.
Op de een of andere manier komt het op mij zo over, dat als je al zo weinig energie steekt in het opschrijven van een leesbare vraag met interpunctie en alle letters per woord (niet eindigt op de T), je dan vast ook weinig energie steekt in de uitvoering van je plan.
Als je nog niet eens weet wat je precies wilt, dan gaat de uitvoering ook niet lukken natuurlijk...hippe lunchrooms komen niet uit de lucht vallen daar moet je heel veel voor doen.
En geen adviseur die je serieus neemt hoor, met je 'messchien'. Zeker omdat je EN vrouw bent, EN jong, zal het al lastig worden om door partijen serieus genomen te worden, dus dan moet je er zelf alles aan doen om wel goed over te komen.
Maar heb je concrete vragen? Want dat komt er ook niet echt uit tot nu toe..
Op de een of andere manier komt het op mij zo over, dat als je al zo weinig energie steekt in het opschrijven van een leesbare vraag met interpunctie en alle letters per woord (niet eindigt op de T), je dan vast ook weinig energie steekt in de uitvoering van je plan.
Als je nog niet eens weet wat je precies wilt, dan gaat de uitvoering ook niet lukken natuurlijk...hippe lunchrooms komen niet uit de lucht vallen daar moet je heel veel voor doen.
En geen adviseur die je serieus neemt hoor, met je 'messchien'. Zeker omdat je EN vrouw bent, EN jong, zal het al lastig worden om door partijen serieus genomen te worden, dus dan moet je er zelf alles aan doen om wel goed over te komen.
Maar heb je concrete vragen? Want dat komt er ook niet echt uit tot nu toe..
maandag 28 januari 2008 om 21:08
Schorpioen heeft een punt: Als je jong bent én vrouw wordt je sowieso minder serieus genomen, helaas wordt er flink gediscrimineerd in de zakenwereld.
Ik had hier in het begin ook behoorlijk last van, als mensen mijn zaak binnenkwamen werd ik regelmatig als de stagaire gezien. Toen ik mijn hippe shirtjes en gympies inruilde voor een mooie nette outfit ging het al een stuk beter! Investeer dus ook in je kleding.
Ik had hier in het begin ook behoorlijk last van, als mensen mijn zaak binnenkwamen werd ik regelmatig als de stagaire gezien. Toen ik mijn hippe shirtjes en gympies inruilde voor een mooie nette outfit ging het al een stuk beter! Investeer dus ook in je kleding.
maandag 28 januari 2008 om 23:32
Ik weet nu gewoon niet meer wat ik het beste kan doen?
Aan alle kanten hoor ik dit en dan weer dat?
Ik krijg gewoon het gevoel omdat ik niet schrijf zoals je ook in een brief hoort tedoen gewoon niet serieus word genomen, dat vind ik gewoon heel jammer.
Ik mag wel heel weinig nog weten maar weet zeker dat ik dit wil gaan doen met heel mijn hart en ziel?
Ik vraag alleen maar of mensen mij kunnen helpen zonder dat ze me alleen maar afkraken op een of andere manier ook al is het goed bedoeld, dat begrijp ik ook wel.
Hoop alleen meer postiefe dingen tehoren ipv negatieve dingen.
mvg chantal
Aan alle kanten hoor ik dit en dan weer dat?
Ik krijg gewoon het gevoel omdat ik niet schrijf zoals je ook in een brief hoort tedoen gewoon niet serieus word genomen, dat vind ik gewoon heel jammer.
Ik mag wel heel weinig nog weten maar weet zeker dat ik dit wil gaan doen met heel mijn hart en ziel?
Ik vraag alleen maar of mensen mij kunnen helpen zonder dat ze me alleen maar afkraken op een of andere manier ook al is het goed bedoeld, dat begrijp ik ook wel.
Hoop alleen meer postiefe dingen tehoren ipv negatieve dingen.
mvg chantal