huis kwijt en student

07-08-2011 19:33 33 berichten
Door een verbroken relatie zit ik op het moment zonder huis.

Nou is het moeilijk voor mij een huis te huren omdat ik niet ingeschreven meer stond bij de woningbouwvereninging.Ik ga eind deze maand weer aan ee studie beginnen. Ik krijg studiefinanciering,ik heb een bijbaan van 12 uur in de week en in leen daarnaast nog iets bij bij de ib groep.Dus qua financieel zou ik een huis huren wel redden.

Nou wil ik best via een makelaar huren alleen dan is het probleem dat je een loonstrookje moet laten zien en 4 a 5 keer de bruto huur moet verdienen,en daar kom ik natuurlijk niet aan met alleen mijn bijbaantje. weet iemand toevallig of je als je bij een particulier huurt ook een loonstrookje moet laten zien ?

ik wil niet verwend overkomen ,maar ik heb jarenlang een zelfstandige woning gehad dus ik zie het echt niet zitten om op een kamer of in een studentenhuis terecht te komen.

heeft er iemand in een soortgelijke situatie gezeten ? of misschien tips? alvast bedankt.
Anti-kraak.
Alle reacties Link kopieren
Wat is dat toch met die studenten van tegenwoordig?! Je studeert, weet je wel dat het overgrote deel van de studenten thuis of op kamers woont? Niks mis mee, niet zo miepen, en een kamer zoeken.

Kan je ook bedenken waarom ze willen dat je 4/5x de huur per maand verdient?
anoniem_118262 wijzigde dit bericht op 16-10-2011 17:48
Reden: daarom
% gewijzigd
Bij een particulier ligt het aan de particulier in kwestie. De commercielen (Direct Wonen, Rotsvast) vragen in ieder geval wel een loonstrook.
Overigens kun je via Kamernet proberen om een studio of iets semi-zelfstandigs te bemachtigen. De aanbieders daar zijn minder geneigd een loonstrook te vragen.
Ehm, ik snap dat je niet verwend wilt zijn enzo, maar je bent het denk ik toch een beetje als je niet nu gewoon genoegen neemt met wat je kunt krijgen. Bij particulier moet je soms ook je inkomsten laten zien idd, en soms niet.

Ik weet niet waar je woont verder, maar hier in Amsterdam kun je met een stufi en een bijbaan meestal niet veel verder komen dan een kamer.

Of antikraak? (maar misscien woon je niet in a'dam, hier krijg je vrij snel een huis via ymere.nl anti kraak)
Ik weet niet waar je studeert en wil wonen maar hier (stedendriehoek in het oosten des lands) heb ik per september drie kamers over. Eigen (simpele) keuken, maar badkamer delen...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Ik zou een grote kamer zoeken via kamernet. Je hebt ook studentenwoningen waar je maar met twee mensen achter 1 voordeur zit. En dan heb je echt niet zoveel last van het feit dat je een keuken deelt. Heb je soms ook nog wat aanspraak. Het zal

Ook wel weer even wennen zijn om alleen te wonen.

En je onmiddelijk inschrijven bij woningstichting, dan kun je na drie jaar wel kans maken op een normale studio. Mocht je na afstuderen geen werk kunnen vinden, ziek worden of wat dan ook, Dan heb je wel recht op huurtoeslag.
Been there, done that.

Ik ben na het verbreken van de relatie, uit een herenhuis (2x kamer en suite plus 3 extra kamers en zolder) getrokken en wederom in een herenhuis gaan wonen....... waar ik een kamer/studio huurde (dat was 1 deel van de kamer en suite).

Alleen het toilet deelde ik met een ander meisje.

Dat huis werd na een tijdje verkocht en toen dreigde ik dus (weer) op straat te komen staan. Uiteindelijk en net op tijd, een kamer kunnen bezichtigen in een rustig studentenhuis waarvan de huisbaas in het aangrenzende pand woonde. Ik had er het geld voor om 2 kamers op de eerste etage te huren. Moest alleen nog wel keuken, douche en toilet delen. Dat ging best aardig, tot er een meid op de 2e etage kwam wonen die anorexia had en elke ochtend in de douche kotste.

En verder.... zie mijn motto
Het is heul simpel. Met een bijbaantje van 12 uur en een beetje stufi kun je je geen zelfstandig huis veroorloven. Je moet je eisen/wensen dus aanpassen. Antikraak of een kamer zijn dan opties. En hey het is maar tijdelijk, je bent bezig met je toekomst dat vraagt offers.

Op een kamer kan trouwens heel gezellig zijn hoor.
Ik heb hetzelfde probleem gehad, of eigenlijk; ik kwam uit een anti-kraak huisje en toen ik daar uit moest en niet meer anti-kraak wou wonen, ben ik ook op zoek gegaan naar een appartementje om te huren.

Tip: Schrijf brieven naar een aantal makelaars en laat blijken dat je een betrouwbare huurder bent. (Zo heb ik mijn apartement gevonden.) Maak ook een lijst met alle makelaars die huurhuizen aanbieden en hou het aanbod constant in de gaten. Mocht je vorige huis ook een huurhuis zijn geweest, probeer bij die organisatie iets van een verklaring te krijgen dat je altijd braaf je huur hebt betaald en een nette huurder bent oid. Grote organisaties als rotsvast/direct wonen vragen idd om loonstroken en daar is vaak geen speld tussen te krijgen.

Bemiddelaars/particulieren/makelaars zijn soms wel wat soepeler. Maar hang ook gewoon briefjes op in de supermarkt enzo he, en evt. in een plaatselijke krant ofzo.
Tsjah....je kunt nou eenmaal niet alles hebben in het leven. Wat is er in hemelsnaam mis met gewoon opzoek gaan naar een kamer? Niet elk studentenhuis is vervelend om te wonen. Je moet alleen even goed zoeken.

Check of in jouw studiestad kamers verhuurd worden via de woningbouw. Over het algemeen zijn dat goede kamers voor een hele redelijke prijs. Inschrijfduur is niet heel erg lang. Verder kamernet en aanverwante sites checken. Of bij een studentenvereniging gaan. Vaak is er wel plek in een verenigingshuis.
quote:jo12345 schreef op 07 augustus 2011 @ 19:59:

Op een kamer kan trouwens heel gezellig zijn hoor.Absoluut! Ik had het voor geen goud willen missen
Ik ben ook uit een eigen huis met m'n vriend weg moeten verhuizen. Ik heb via kamernet iemand gevonden die een huisgenoot zoekt, en huurde via de woningbouw. Ik heb nu een ruime kamer en deel de badkamer keuken met m'n roomie. Tussen ons klikt het heel goed en eigenlijk zien we elkaar nu juist te weinig.

Het valt me alles mee en vind het soms juist wel fijn dat ik wat aansprak heb.
Ja idd op kamers heeft ook zijn charmes, heb in studentenhuis met 17 man gewoond, was af en toe vechten , maar ook heel veel gelachen samen. Had ik niet willen missen.
Precies, die ervaring heb ik ook Yellow. Wij waren met 20. Drukke boel, maar wel leuk! Had voor geen goud mijn knusse kamer willen missen. Was misschien maar 10m2, maar heb het er enorm naar mijn zin gehad.
En je denkt écht dat je een huis kunt betalen van stufi en een bijbaantje?

Een kamer huren is realistischer. Ook zijn er bijna overal ellenlange wachtlijsten, en een verbroken relatie is dus géén reden voor urgentie, zelfs als je dan op straat staat.

De woningbouwverenigingen hier in de buurt reppen dan over eigen verantwoording enzo.

Kijk of je nu nog een kamer kunt bemachtigen, en inschrijven bij woningbouw hoeft niet persé, je kunt dmv een uittreksel van de gemeentelijke basis administratie aantonen hoe lang je ergens woont en dat is dan je meet-datum. Let wel op , als je inmiddels uitgeschreven bent op je oude adres, dan word je aangemerkt als starter, en dan is een huis geen optie voor iemand die alleen is.

Kijk op kamernet, hang briefjes op, en laat al je vrienden en bekenden weten dat je op zoek bent. Makelaars vragen idd een bruto-inkomen dat vier á vijf keer hoger ligt als de huur. Succes!
quote:Lizzl schreef op 07 augustus 2011 @ 20:08:

[...]

Absoluut! Ik had het voor geen goud willen missen

Nou, ik wel hoor. Heb me toch in een ranzig huis gewoond! Wat was ik daar ongelukkig. En zo leuk waren mijn huisgenoten nou ook weer niet.

Daarna veel geluk (nog steeds als student) gehad en bij een particulier een kamer gehuurd in een huis waar nog 3 andere studentes woonden. Die waren gewoon heel netjes en het huis was in goede staat, dus daar heb ik met plezier 8 jaar gewoond (kon na mijn studie niet meteen goed betaalde baan vinden en dus geen appartement betalen. Ik mocht er gelukkig nog een paar jaar blijven wonen). Het was alles behalve een typisch 'studentenhuis', want het was schoon en rustig.

Ik kwam er via-via aan, dus ik zou bij zo ongeveer iedereen die je tegenkomt, aangeven dat je een nette, rustige kamer zoekt.
Een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest
quote:[message=9705302,noline]wifra98 schreef op 07 augustus De woningbouwverenigingen hier in de buurt reppen dan over eigen verantwoording enzo.Wat tragisch dat de taalverloedering ook daar al is doorgedrongen.
quote:Blyt schreef op 07 augustus 2011 @ 20:34:

[...]

Wat tragisch dat de taalverloedering ook daar al is doorgedrongen.U bedoelt????
Wifra, hoe kun je in hemelsnaam beweren dat je inschrijven bij een wbv niet hoeft? Je weet niet waar TO woont, dus je weet helemaal niet of dat daar geldt. Hier kun je bv op je kop gaan staan en duizenden uittreksels in het rond strooien, als je niet (al jaren) ingeschreven staat, kom je niet in aanmerking, klaar. En dat werkt op veel plaatsen zo.

TO, zoek een kamer of studio, en van daaruit verder. Of antikraak inderdaad. Ik denk dat je zowel wat je situatie (dringend woonruimte nodig) als inkomen betreft niet te hoge eisen moet stellen nu.
quote:Purty schreef op 07 augustus 2011 @ 20:31:

[...]

Nou, ik wel hoor. Heb me toch in een ranzig huis gewoond! Wat was ik daar ongelukkig. En zo leuk waren mijn huisgenoten nou ook weer niet.

Daarna veel geluk (nog steeds als student) gehad en bij een particulier een kamer gehuurd in een huis waar nog 3 andere studentes woonden. Die waren gewoon heel netjes en het huis was in goede staat, dus daar heb ik met plezier 8 jaar gewoond (kon na mijn studie niet meteen goed betaalde baan vinden en dus geen appartement betalen. Ik mocht er gelukkig nog een paar jaar blijven wonen). Het was alles behalve een typisch 'studentenhuis', want het was schoon en rustig.

Ik kwam er via-via aan, dus ik zou bij zo ongeveer iedereen die je tegenkomt, aangeven dat je een nette, rustige kamer zoekt.Eh... maar beiden zijn toch gewoon kamers die je kunt huren? Dat je het daarbij kunt treffen en minder kunt treffen zal niemand ontkennen....
[quote]Soley schreef op 07 augustus 2011 @ 21:01:

Wifra, hoe kun je in hemelsnaam beweren dat je inschrijven bij een wbv niet hoeft? Je weet niet waar TO woont, dus je weet helemaal niet of dat daar geldt. Hier kun je bv op je kop gaan staan en duizenden uittreksels in het rond strooien, als je niet (al jaren) ingeschreven staat, kom je niet in aanmerking, klaar. En dat werkt op veel plaatsen zo.

Ow, sorry ik wist niet dat je dan gelijk zo pinnig moet reageren
Het is meer dat ik er niet erg goed tegen kan dat dit soort onjuiste info wordt gegeven. Jammergenoeg zijn mensen tegenwoordig amper in staat (lijkt het wel) om zelf na te denken en dingen na te vragen bij het juiste loket. Hoe vaak ik geen mensen aan mijn balie heb die zeggen:"Huh? Maar ik had gehoord dat.....(vul hier een willekeurige doch pertinente onwaarheid in)" en dan boos op mij worden....

Dit soort dingen ook, dat is echt verhuurdergebonden. Kan bij twee wbv's in een en dezelfde stad nog verschillen. Dit moet TO zelf navragen voor haar woonplaats.

*wacht op de dag dat iemand zegt "maar dat heb ik op het vivaforum gelezen, dus dat is zo" *

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven