Kinderen
alle pijlers
Kruidvat Kunstvoeding
donderdag 16 augustus 2007 om 16:39
Ik geef nu nog BV, maar ben me wel vast aan het orienteren voor als ik straks over ga op KV. Ik wil bij 5 maanden beginnen met rustig aan afbouwen, dat wil zeggen elke week 1 BV vervangen voor KV.
Nou zag vandaag bij de Kruidvat dat die tegenwoordig ook eigen merk KV en fruithapjes verkopen.
Het is een stuk goedkoper dan de andere merken (scheelt zo 4 euro).
Het lijkt mij dat het wel aan alle strenge eisen moet voldoen die hier in NL gelden voor babyvoeding.
Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben?
Groetjes!
Nou zag vandaag bij de Kruidvat dat die tegenwoordig ook eigen merk KV en fruithapjes verkopen.
Het is een stuk goedkoper dan de andere merken (scheelt zo 4 euro).
Het lijkt mij dat het wel aan alle strenge eisen moet voldoen die hier in NL gelden voor babyvoeding.
Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben?
Groetjes!
donderdag 29 november 2007 om 18:39
Chicaatje,
Ik geef nu precies een jaar geen borstvoeding meer, en mijn borsten zijn nog steeds een cup groter dan voor ik zwanger was en ze zijn ook een stuk mooier, ze zijn steviger en voller. Ik weet niet of dat nog gaat veranderen omdat ik natuurlijk heel lang de borst heb gegeven, maar ik ben er erg blij mee.
Het grappige is ook dat ik voor en tijdens mijn zwangerschap mijn borsten echt niet mooi vond, dat is altijd mijn enige zwakke plek qua zelfvertrouwen geweest. Vond mezelf altijd een lekker wijf, maar over mijn borsten was ik redelijk onzeker. Dat heb ik totaal niet meer, ik vind mijn borsten echt mooi, en ben door die borstvoeding ook veel zekerder en trotser op mijn lijf en dan vooral mijn borsten geworden.
Sowieso, ik herken het verhaal van Sunemom en Bird geloof ik in dat opzicht heel erg. Ik heb een hele heftige depressie tijdens mijn zwangerschap gehad door de hormonen en heb ook een jaar na mijn bevalling weer een depressie gehad door de dood van mijn moeder. En borstvoeding geven heeft me daarin emotioneel heel veel goed gedaan. Ten eerste omdat dankzij borstvoeding geven mijn hormoonhuishouding heel lekker bleef (opvallend genoeg heb ik het afgelopen jaar weer heel veel last van PMS en hormonale dips gehad, en ben nu een jaar gestopt met bv). Maar vooral doordat ik zoveel trots ervoer, trots op mijn lijf, trots dat ik dát zo goed kon doen voor mijn kind, het vele huidcontact met hem, de vele rustmomenten die ik móest inbouwen tijdens het voeden, het gezonde eten en vele drinken en de regelmaat in mijn ritme vanwege de bv, voor mij was het heeeeeeeel goed.
Ondanks alle dipjes en kwaaltjes en verse moeder-onzekerheden is de herinnering aan die eerste jaren met mijn zoon heel roze, en ik denk dat dat idyllische voor een groot deel gevormd is door het geven van borstvoeding. Ik vind het daarom vooral zo jammer dat bv zo'n negatief imago heeft: ik zou wel van de daken willen schreeuwen hoeveel geluk, knalroze ongebreideld geluk, je ervaart als je met je zachtjes zuchtende kindje aan de borst ligt.
Ik geef nu precies een jaar geen borstvoeding meer, en mijn borsten zijn nog steeds een cup groter dan voor ik zwanger was en ze zijn ook een stuk mooier, ze zijn steviger en voller. Ik weet niet of dat nog gaat veranderen omdat ik natuurlijk heel lang de borst heb gegeven, maar ik ben er erg blij mee.
Het grappige is ook dat ik voor en tijdens mijn zwangerschap mijn borsten echt niet mooi vond, dat is altijd mijn enige zwakke plek qua zelfvertrouwen geweest. Vond mezelf altijd een lekker wijf, maar over mijn borsten was ik redelijk onzeker. Dat heb ik totaal niet meer, ik vind mijn borsten echt mooi, en ben door die borstvoeding ook veel zekerder en trotser op mijn lijf en dan vooral mijn borsten geworden.
Sowieso, ik herken het verhaal van Sunemom en Bird geloof ik in dat opzicht heel erg. Ik heb een hele heftige depressie tijdens mijn zwangerschap gehad door de hormonen en heb ook een jaar na mijn bevalling weer een depressie gehad door de dood van mijn moeder. En borstvoeding geven heeft me daarin emotioneel heel veel goed gedaan. Ten eerste omdat dankzij borstvoeding geven mijn hormoonhuishouding heel lekker bleef (opvallend genoeg heb ik het afgelopen jaar weer heel veel last van PMS en hormonale dips gehad, en ben nu een jaar gestopt met bv). Maar vooral doordat ik zoveel trots ervoer, trots op mijn lijf, trots dat ik dát zo goed kon doen voor mijn kind, het vele huidcontact met hem, de vele rustmomenten die ik móest inbouwen tijdens het voeden, het gezonde eten en vele drinken en de regelmaat in mijn ritme vanwege de bv, voor mij was het heeeeeeeel goed.
Ondanks alle dipjes en kwaaltjes en verse moeder-onzekerheden is de herinnering aan die eerste jaren met mijn zoon heel roze, en ik denk dat dat idyllische voor een groot deel gevormd is door het geven van borstvoeding. Ik vind het daarom vooral zo jammer dat bv zo'n negatief imago heeft: ik zou wel van de daken willen schreeuwen hoeveel geluk, knalroze ongebreideld geluk, je ervaart als je met je zachtjes zuchtende kindje aan de borst ligt.
Am Yisrael Chai!
donderdag 29 november 2007 om 19:54
Chica, hier iemand die kolven 'leuk' vond (al weet ik nooit of je het nou met een f of een v schrijft ). Heb er nooit problemen mee gehad. Deed het 2x keer per dag op mijn werk (op een achturige werkdag heb je bijna twee uur recht op kolftijd). Ik was er per keer zo'n tien minuten mee bezig, met een handkolf en dan had ik zo'n 125cc (dat is zo'n klein flesje).
Moet zeggen dat ik het altijd leuk vond om te zien hoe die melk eruit kwam, dat het allemaal van mij was, wat er in dat flesje zat.
Moet zeggen dat ik het altijd leuk vond om te zien hoe die melk eruit kwam, dat het allemaal van mij was, wat er in dat flesje zat.
donderdag 29 november 2007 om 19:56
Ik ben juist zo blij dat ik mijn zoon nog wél borstvoeding kan geven. Ik kan verder weinig doen, hij ligt in de couveuse, heeft het erg zwaar gehad de afgelopen weken en je voelt je vreselijk machteloos als moeder als je kind er zo bij ligt, maar ik kon tenminste nog wél zorgen dat hij mijn melk kreeg.
En ik zat er ook écht niet op te wachten hoor, beginnen met kolven na behoorlijk ziek te zijn geweest en een spoedkeizersnede, maar ik ben zo blij dat ik dat tenminste nog kan doen. En kolven inplannen tussen op en neer reizen naar het ziekenhuis, zorgen voor mijn dochter en het huishouden en zelf herstellen is niet het toppunt van leuk, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om te stoppen.
Hij zal vanwege zijn slechte start toch al veel gevoeliger zijn voor van alles en nogwat dan een gemiddeld kind, en ik wil dus in ieder geval een jaar BV geven, gewoon omdat ik dan zeker weet dat ik alles heb gedaan om de 'schade' zoveel mogelijk te beperken.
En als hij zoals vanmiddag héél hard zijn best doet om zelf te drinken en zomaar een halve voeding zelf drinkt, dan kan ik me echt niets mooiers voorstellen dan dat kleine kereltje aan mijn borst. Dan ben ik zó trots op hem, en ook wel op mezelf. Dan heb ik al dat gedoe er helemaal voor over.
En ik zat er ook écht niet op te wachten hoor, beginnen met kolven na behoorlijk ziek te zijn geweest en een spoedkeizersnede, maar ik ben zo blij dat ik dat tenminste nog kan doen. En kolven inplannen tussen op en neer reizen naar het ziekenhuis, zorgen voor mijn dochter en het huishouden en zelf herstellen is niet het toppunt van leuk, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om te stoppen.
Hij zal vanwege zijn slechte start toch al veel gevoeliger zijn voor van alles en nogwat dan een gemiddeld kind, en ik wil dus in ieder geval een jaar BV geven, gewoon omdat ik dan zeker weet dat ik alles heb gedaan om de 'schade' zoveel mogelijk te beperken.
En als hij zoals vanmiddag héél hard zijn best doet om zelf te drinken en zomaar een halve voeding zelf drinkt, dan kan ik me echt niets mooiers voorstellen dan dat kleine kereltje aan mijn borst. Dan ben ik zó trots op hem, en ook wel op mezelf. Dan heb ik al dat gedoe er helemaal voor over.
donderdag 29 november 2007 om 20:19
Klopt Fleurtje. Die gekolfde melk gaf ik mee aan de crèche.
Maar het kolven vond ik echt heel naar. Het ging zó langzaam, met zowel een handkolf als een later gekochte een electr. kolf.
Ik kolfde op het werk 's ochtends 1,5 uur, aan het begin v/d middag 1 uur, in de namiddag een half uur.
En thuis 's avonds laat nog een half uur. Ik had dan ca. 375 ml. bij elkaar (3 flesjes à 125 ml.) voor de volgende dag.
Daarnaast nog 2 borstvoedingen à een half uur per dag.
Ik was dus ca. 4 uur p/d òf aan het kolven òf aan het borstvoeden.
Ik vond dat gewoon slopend
Nu ben ik in 2x5 min. klaar met flesje maken èn geven, dus in totaal 10 min. op een werkdag of 4x5 min. (totaal 20 min.) op een thuisdag. Ik heb weer tijd en energie voor mezelf.
Ik ben er desondanks wel heel trots op dat ik het toch zo lang heb volgehouden. Maar never nooit meer.
Fijn trouwens dat het kolven bij jou zo goed ging. Ik ben vaak heel erg jaloers geweest op collega's die de kolfkamer in en uit liepen, terwijl ik nog aan die melkmachine zat .
What matters most is how you see yourself
donderdag 29 november 2007 om 20:35
Dankje !
Ja, ik had meestal wel redelijk snel een tsr, na 20 seconden ofzo. Dat voelde ik heel duidelijk, maar dan nog ging het heel langzaam. Heel gek. Bij kolvende collega's zag ik het eruit spuiten en bij mij druppelde het er heeeeel langzaam uit.
Ik dacht de eerste paar maanden dat anderen gewoon sterke verhalen hadden over 5 min. kolven, totdat mijn snel kolvende collega's zag. Toen wist ik dat 't aan mij lag.
Ik heb afgelopen zondag mijn kolven verkocht. Ik wou die dingen niet meer in huis hebben
Ja, ik had meestal wel redelijk snel een tsr, na 20 seconden ofzo. Dat voelde ik heel duidelijk, maar dan nog ging het heel langzaam. Heel gek. Bij kolvende collega's zag ik het eruit spuiten en bij mij druppelde het er heeeeel langzaam uit.
Ik dacht de eerste paar maanden dat anderen gewoon sterke verhalen hadden over 5 min. kolven, totdat mijn snel kolvende collega's zag. Toen wist ik dat 't aan mij lag.
Ik heb afgelopen zondag mijn kolven verkocht. Ik wou die dingen niet meer in huis hebben
What matters most is how you see yourself
donderdag 29 november 2007 om 21:34
Ik snapte eerst ook niet wat er aan de hand was. De ene dag heb je als het ware nog spuitende borsten, de volgende dag 'doen' ze het niet meer. Ik was echt heel blij dat ik gelezen had over de neusspray, heb direct de huisarts gebeld. Uiteindelijk heb ik de spray maar een paar keer hoeven gebruiken.
Mijn vader is een geweldig trotse opa. Fiep is indertijd ook direct gepromoveerd tot mini-clini-clown. Heeft ze ook best talent voor, moet ik toegeven
vrijdag 30 november 2007 om 14:20
Ik heb niet alle reacties op dit onderwerp gelezen. Graag ga ik weer even on topic. Ons kleine mannetje heeft in het ziekenhuis Nutrilon voeding gekregen (vanwege medicijngebruik kan ik geen bv geven) daarna zijn we thuis overgestapt naar Kruidvat voeding. We hebben eerst gemengd en zijn daarna volledig overgegaan naar Kruidvat voeding. Ons mannetje ging er erg veel van spugen en het drukken ging ook niet zo goed, moest erg weinig. Uiteindelijk zijn we overgestapt naar Nutrilon Omneo. Dit gaat een stuk beter.
Het zou best kunnen zijn dat Kruidvat voeding dezelfde voedingswaarde heeft als Nutrilon. Toch kan ik uit eigen ervaring zeggen dat ze duidelijk niet hetzelfde zijn. Het lost anders op, het smaakt anders (tja, toch even geproefd wat we ons mannetje geven....) Misschien heb je ook wel baby's die juist Kruidvatvoeding beter accepteren dan Nutrilon of een ander merk. Dat weet ik niet.
Dus mijn mening: je kan het uiteraard proberen, veel baby's zullen het er prima op doen en qua voedingswaarde zal je baby niet minder krijgen dan bij de A-merken (even los gezien van de bv of fv discussie)
Het zou best kunnen zijn dat Kruidvat voeding dezelfde voedingswaarde heeft als Nutrilon. Toch kan ik uit eigen ervaring zeggen dat ze duidelijk niet hetzelfde zijn. Het lost anders op, het smaakt anders (tja, toch even geproefd wat we ons mannetje geven....) Misschien heb je ook wel baby's die juist Kruidvatvoeding beter accepteren dan Nutrilon of een ander merk. Dat weet ik niet.
Dus mijn mening: je kan het uiteraard proberen, veel baby's zullen het er prima op doen en qua voedingswaarde zal je baby niet minder krijgen dan bij de A-merken (even los gezien van de bv of fv discussie)
zaterdag 1 december 2007 om 00:14
Ik heb niet alle 13 pagina's bekeken (en ga dat ook niet doen) maar hier wil ik vanzelfsprekend wel even op reageren,....;-)
Het is geen oordeel hoor,...het is gewoon iets dat ik helemaal niet begrijp! Het is een reactie overigens op de zogenaamde keuzevrijheid voor fles of borst op de dag van de bevalling. Dus kiezen voor flesvoeding vanaf dag 1. Na een gezonde zwangeschap en een voorspoedige bevalling die keuze maken snap ik gewoonweg niet.
Wordt flesvoeding "gekozen" omdat om welke reden dan ook er geen borstvoeding kan worden gegeven dan is er het alternatief en dat is nou ook precies waar een alternatief voor bedoelt is,...voor baby's die geen borstvoeding kunnen krijgen. Moeders die in zo'n situatie flesvoeding geven hebben helemaal geen keuze lijkt me,...
zaterdag 1 december 2007 om 00:19
Oh,...dit viel weg,...
De hele zwangerschap voorzichtig geweest met kaneel,..dat kun je tenslotte maar beter niet teveel van binnenkrijgen. Geen brie of andere kaassoorten meer in huis gehaald,..want je weet tenslotte maar nooit. Geen zonnebank,.. geen kattebak meer verschoond en geen wijntje,..geen sigaretje. Alles uit de kast gehaald voor het welzijn van je baby. Tot op het moment dat de navelstreng is doorgeknipt hen ineens hebben we een keuze en staat het welzijn van het kind gewoonweg onderaan het priotiteitenlijstje,.....
Dan komen we erachter dat we meer tijd hebben gestoken in het uitzoeken van de gordijnenen en de babykamer dan over de voeding van een kind. Het zal je norm maar wezen,...
De hele zwangerschap voorzichtig geweest met kaneel,..dat kun je tenslotte maar beter niet teveel van binnenkrijgen. Geen brie of andere kaassoorten meer in huis gehaald,..want je weet tenslotte maar nooit. Geen zonnebank,.. geen kattebak meer verschoond en geen wijntje,..geen sigaretje. Alles uit de kast gehaald voor het welzijn van je baby. Tot op het moment dat de navelstreng is doorgeknipt hen ineens hebben we een keuze en staat het welzijn van het kind gewoonweg onderaan het priotiteitenlijstje,.....
Dan komen we erachter dat we meer tijd hebben gestoken in het uitzoeken van de gordijnenen en de babykamer dan over de voeding van een kind. Het zal je norm maar wezen,...
zaterdag 1 december 2007 om 00:27
zaterdag 1 december 2007 om 07:33
Hallo,
Als TO zag ik tot mijn verbazing dat dit topic ineens wel heel veel nieuwe reacties had gekregen. En dat terwijl ik dit topic half augustus al had geopend.
Teleurstellend vind ik het dan ook om te lezen dat er een groot aantal mensen hier meteen weer gebruik van moeten maken om de oude discussie FV/BV te beginnen...Totaal zinloos als je het mij vraagt en totaal off topic!!!!
Maar helaas....
Mijn dochter is nu 7 maanden en heeft toch mooi 5 maanden volledig BV gehad en daar ben ik trots op. Door een buikgriepje liep mijn BV heel snel terug en moest ik wel sneller overgaan op de FV.
Gelukkig vond mijn dochter het prima en leek ze de FV zelfs nog lekkerder te vinden...Nou jaaaa doe je daar alle moeite voor haha...
Ze krijgt nu dus ongeveer 2 maanden Kruidvatvoeding Comfort, en dat bevalt eigenlijk prima. Ze groeit prima en is supertevreden. Dus mochten mensen overwegen om kruidvatvoeding te gaan geven, ik zou het zeker proberen!
Mensen stop aub met de eindeloze en zinloze discussie over FV/BV en richt je op de vraag van de TO. Toon een beetje respect voor elkaars keuze, is dat nou zo veel gevraagd??
Als TO zag ik tot mijn verbazing dat dit topic ineens wel heel veel nieuwe reacties had gekregen. En dat terwijl ik dit topic half augustus al had geopend.
Teleurstellend vind ik het dan ook om te lezen dat er een groot aantal mensen hier meteen weer gebruik van moeten maken om de oude discussie FV/BV te beginnen...Totaal zinloos als je het mij vraagt en totaal off topic!!!!
Maar helaas....
Mijn dochter is nu 7 maanden en heeft toch mooi 5 maanden volledig BV gehad en daar ben ik trots op. Door een buikgriepje liep mijn BV heel snel terug en moest ik wel sneller overgaan op de FV.
Gelukkig vond mijn dochter het prima en leek ze de FV zelfs nog lekkerder te vinden...Nou jaaaa doe je daar alle moeite voor haha...
Ze krijgt nu dus ongeveer 2 maanden Kruidvatvoeding Comfort, en dat bevalt eigenlijk prima. Ze groeit prima en is supertevreden. Dus mochten mensen overwegen om kruidvatvoeding te gaan geven, ik zou het zeker proberen!
Mensen stop aub met de eindeloze en zinloze discussie over FV/BV en richt je op de vraag van de TO. Toon een beetje respect voor elkaars keuze, is dat nou zo veel gevraagd??
zaterdag 1 december 2007 om 08:03
Eeeeeh Snoetie, heb je wel alles gelezen? Nee he? Discussie was niet totaal zinloos, iig níet voor Chicacaatje (tenzij jij het zinloos vindt dat Chica bv gaat proberen? Kan hoor, maar dan is wel duidelijk waar je prioriteiten liggen. (Al zou je anders denken, gezien het feit dat je vijf maanden bv hebt gegeven)
zaterdag 1 december 2007 om 08:30
Ik vind het heel goed dat Chica BV gaat proberen, maar als zij voor FV kiest heb ik daar ook respect voor.
Dat heeft mi niets met prioriteiten te maken.
Erg flauw van je om zo te reageren, maar goed dat zegt meer over jou.
Ik vind het gewoon jammer dat mensen zich niet bij het topic kunnen houden...
En alles gelezen, nee, mijn prioriteiten liggen inderdaad ergens anders en dat is bij mijn meisje.
zaterdag 1 december 2007 om 08:36
Zeker ook het mooie verhaal van Sunemom niet gelezen?
Ik vind mijn reactie overigens niet zo flauw hoor. Vind het eerder flauw van jou dat jij na drie maanden es terugkomt om te zeggen dat we die discussie hier moeten stoppen. Jij mag dit topic dan wel geopend hebben, het ís niet van jou.
Bovendien is het niet aan jou om een discussie zinloos te vinden.
Gelukkig zegt het idd meer over mij dat ik mijn prioriteiten elders leg.
Ik vind mijn reactie overigens niet zo flauw hoor. Vind het eerder flauw van jou dat jij na drie maanden es terugkomt om te zeggen dat we die discussie hier moeten stoppen. Jij mag dit topic dan wel geopend hebben, het ís niet van jou.
Bovendien is het niet aan jou om een discussie zinloos te vinden.
Gelukkig zegt het idd meer over mij dat ik mijn prioriteiten elders leg.
zaterdag 1 december 2007 om 08:53
Even voor de duidelijkheid...Dit topic is 3 maanden niet gebruikt, dus zo vreemd is het niet dat ik weer reageer, aangezien het topic ineens weer hoog in de lijst stond.
Als ik een discussie zinloos vind is dat mijn mening en die mag ik hebben. Deze discussie vind ik trouwens ook totaal zinloos en eigenlijk heb ik hier ook helemaal geeeen zin in...Dus bij deze laat ik het hierbij.
Ik hoop dat de mensen die overwegen om kruidvatvoeding te gaan geven in ieder geval ook wat aan dit topic hebben gehad.
Groetjes
zaterdag 1 december 2007 om 10:05
On topic:
Bedankt voor je reactie snoetie! Ik ben nu sinds deze week aan de kruidvat voeding en het bevalt mij ook wel. Eerst gebruikte ik NAN HA, maar ik vond de poep zoveel anders dan bij BV! Heel stug en plakkerig. De ontlasting van de voeding van kruidvat heeft weer een mooie mosterd geel/bruine kleur en plakt totaal niet. Is weer lekker smeuig! Ik ben voorlopig tevreden! Helaas heeft mijn kindje wel veel last van krampjes, maar dat had hij bij de NAN ook. Het is ook ff wennen: eerst van die makkelijk verteerbare BV op je net nieuwe maagje en darmpjes en ineens komt daar fabrieksvoeding doorheen. Ik heb wel het idee dat de voeding van kruidvat beter verteerbaar is dan die van NAN.
Bedankt voor je reactie snoetie! Ik ben nu sinds deze week aan de kruidvat voeding en het bevalt mij ook wel. Eerst gebruikte ik NAN HA, maar ik vond de poep zoveel anders dan bij BV! Heel stug en plakkerig. De ontlasting van de voeding van kruidvat heeft weer een mooie mosterd geel/bruine kleur en plakt totaal niet. Is weer lekker smeuig! Ik ben voorlopig tevreden! Helaas heeft mijn kindje wel veel last van krampjes, maar dat had hij bij de NAN ook. Het is ook ff wennen: eerst van die makkelijk verteerbare BV op je net nieuwe maagje en darmpjes en ineens komt daar fabrieksvoeding doorheen. Ik heb wel het idee dat de voeding van kruidvat beter verteerbaar is dan die van NAN.
woensdag 30 januari 2008 om 09:26
Fleurtje en Sunemom, weet niet of jullie hier nog lezen, maar omdat jullie zo met me meeleefden wilde ik even laten weten dat onze trip naar Sevilla erg geslaagd was. We hebben erg geluk gehad met het weer (20 tot 25 °C). Gelukkig de kleine jongen niet al te veel gemist.
Nog wel goed en slecht nieuws vlak voor we vertrokken. De zondag voor we weggingen (dinsdag) was ik een week overtijd. Test gedaan en er was een heel licht streepje te zien. Ik was dus zwanger. Spontaan! Had er niet niet helemaal een goed gevoel bij en helaas werd ik maandags zwaar ongesteld. Een vroege miskraam dus. Erg dubbel gevoel. Ik kan ook spontaan zwanger worden, maar helaas mocht het nu niet zo zijn. Ons tripje kwam dus op een goed moment. Over een paar weken kan hopelijk de cryo teruggeplaatst worden. In de tussentijd oefenen we gewoon door.
liefs,
Bird