nare lucht uit kleding verwijderen

06-08-2011 08:57 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve viva dames,



Ik heb een vraag. Van een vriendin heb ik een aantal dozen en zakken met kleding gekregen. Waren haar te klein, of ze vond ze niet meer leuk. Alleen hebben ze best lang in haar kelder gelegen en nu ruiken ze erg muf. Heb ze al gewassen met azijn, en ga zo in de winkel een pakje biotex halen.

Heeft een van jullie misschien nog een gouden tip ? Het zijn echt leuke spulletjes, en ik zou ze graag (fris ruikend) willen dragen.



Alvast bedankt
Alle reacties Link kopieren
Heb je de kleding na het wassen ook buiten gehangen,want dan ruikt de was altijd zo lekker.
Alle reacties Link kopieren
quote:schaffel schreef op 06 augustus 2011 @ 08:59:

Heb je de kleding na het wassen ook buiten gehangen,want dan ruikt de was altijd zo lekker.Had de kleding in de droger gedroogd. Ben ze nu nog een keer aan het wassen en dan hang ik ze buiten op.
iets geparfumeerd erbij steken in de droger misschien? Weet niet of dat gaat maar bv een zakje lavendel (of waar je van houd natuurlijk) ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Oké succes!



Maar zoals Buddhagirlie al zegt,om zo´n reukzakje erbij te doen. Er zijn speciale reukzakjes voor in de droger.
Alle reacties Link kopieren
quote:buddhagirlie schreef op 06 augustus 2011 @ 09:05:

iets geparfumeerd erbij steken in de droger misschien? Weet niet of dat gaat maar bv een zakje lavendel (of waar je van houd natuurlijk) ofzo?



Er zijn speciale droger doekjes toch ? Misschien kan ik daar een pakje van halen en een doekje erbij doen. Las ook ergens een zakje washandje erbij doen in de droger.



Oh vind het zo zonde ! Het zijn zulke mooie kleren en ik zou er heel erg veel draagplezier van hebben. En het scheelt mij natuurlijk een hele hoop geld, omdat ik geen nieuwe spijkerbroeken, winterjas en vestjes zou hoeven aanschaffen. Meer geld voor leuke dingen dus !

Hoop echt dat ik de lucht eruit krijg :(
Alle reacties Link kopieren
Juist niet in de droger drogen, maar lekker aan de buitenlucht laten drogen. Bij mij gaat wasgoed ook minder lekker ruiken door de droger, ondanks zo'n droogtrommeldoekje van Robijn...
Alle reacties Link kopieren
Extra wasverzachter misschien? En dan buiten hangen...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ze ook wassen met wasverzachter. Mijn favoriet is die donkerroze van Robijn. En dan twee flinke doppen erbij en buiten laten drogen. (in de droger gaat bij mij de geur er al weer af)
Met huishoudazijn moet het lukken. Het is alleen de bedoeling dat je er een halve fles ingooit en niet een scheutje, dat werkt niet. Buiten hangen is dan inderdaad de beste optie.



Was de kleding zonder voorwas op 30 graden met een overdosis azijn. De voorwas is koud en duurt niet lang genoeg om de huishoudazijn zijn werk te laten doen.
Azijn is met name goed om oude zeepresten af te breken. Ik zou er wat Dettol bij gooien, dat haalt eventuele bacterien eruit.
quote:nummerzoveel schreef op 06 augustus 2011 @ 10:40:

Azijn is met name goed om oude zeepresten af te breken. Ik zou er wat Dettol bij gooien, dat haalt eventuele bacterien eruit.

De muffe kelderlucht in kleding komt door het kalkgehalte dat in de kleding zit. Dat is er in blijven zitten door het wassen in kalkrijk water. Die kalk smelt weg door huishoudazijn en neemt gelijk de luchtjes mee die er in vastzitten.



Ik heb het gehad met mijn hele garderobe door waterschade en heb die lucht er in één keer uitgekregen, maar heb wel 10 flessen azijn nodig gehad om het voor elkaar te krijgen. Er heeft daarna nooit meer een luchtje in gezeten.
Bedankt Cateautje, ik wist niet dat muffe vochtluchtjes door kalk veroorzaakt worden!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even een hele stomme vraag: is schoonmaak azijn hetzelfde als huishoudazijn ?
Alle reacties Link kopieren
quote:Des_ree schreef op 06 augustus 2011 @ 11:16:

Ik heb even een hele stomme vraag: is schoonmaak azijn hetzelfde als huishoudazijn ?Ja, precies hetzelfde. Is ook nog eens een uitzending van De Keuringsdienst van Waarde over geweest.
quote:Des_ree schreef op 06 augustus 2011 @ 11:16:

Ik heb even een hele stomme vraag: is schoonmaak azijn hetzelfde als huishoudazijn ?Ja, Zit in de groene fles.
Alle reacties Link kopieren
Wat bedoel je met huishoudazijn?

Ik geloof dat schoonmaakazijn vaak op een chemische manier verkregen is daardoor niet eetbaar. Ik heb het laatst nog ergens gelezen maar ben vergeten hoe het precies zat.



Ik zou voor de zekerheid gewone azijn voor in de keuken (zonder kleurtje uiteraard) gebruiken, en het dan een nachtje laten weken.
Alle reacties Link kopieren
quote:lareveuse schreef op 06 augustus 2011 @ 11:22:

Wat bedoel je met huishoudazijn?

Ik geloof dat schoonmaakazijn vaak op een chemische manier verkregen is daardoor niet eetbaar. Ik heb het laatst nog ergens gelezen maar ben vergeten hoe het precies zat.



Ik zou voor de zekerheid gewone azijn voor in de keuken (zonder kleurtje uiteraard) gebruiken, en het dan een nachtje laten weken.Het is inderdaad niet eetbaar. Heb het al geprobeerd met keukenazijn, maar daar krijg ik het luchtje er niet mee uit. Heb er nu een fles huishoudazijn bij gedaan, hopen dat dat lukt. En anders moet het allemaal maar de vuilnisbak in :(
Alle reacties Link kopieren
Je moet het wel echt een heel lang laten weken.



En je kunt het, als er geen regen voorspelt is 's nachts, misschien ook een nacht en een dag buiten laten hangen.



Ik hoop dat het lukt, succes!
Laat nog even weten of het gelukt is.
Alle reacties Link kopieren
Een aantal dingen ruiken weer semi fris, een aantal heb ik echt weg moeten gooien helaas. Heb nu alles op de waslijn hangen om goed uit te luchten en dan nog maar een keer wassen. Thx voor jullie adviezen
Alle reacties Link kopieren
quote:Des_ree schreef op 06 augustus 2011 @ 11:34:

[...]





Het is inderdaad niet eetbaar. Heb het al geprobeerd met keukenazijn, maar daar krijg ik het luchtje er niet mee uit. Heb er nu een fles huishoudazijn bij gedaan, hopen dat dat lukt. En anders moet het allemaal maar de vuilnisbak in :(Onzin. Keukenazijn = schoonmaakazijn. Het is identiek.
quote:togusfruit schreef op 06 augustus 2011 @ 17:54:

[...]





Onzin. Keukenazijn = schoonmaakazijn. Het is identiek.Schoonmaakazijn heeft een hogere zuurgraad dan keukenazijn (natuurazijn), dus dat is niet hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
quote:togusfruit schreef op 06 augustus 2011 @ 17:54:

[...]





Onzin. Keukenazijn = schoonmaakazijn. Het is identiek.Succes met je dressing van schoonmaakazijn!
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven