Lijf & Lijn alle pijlers

Weekmenu Sonja Bakker vraagje?!?

15-08-2011 10:41 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik heb een vraag over het Sonja Bakker menu, ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. Per dag staat er wat je mag eten: ontbijt – tussendoor – lunch – tussendoor – avondeten. Bij voorbeeld voor ontbijt staat er een beschuitje met 30+ kaas en een plak ontbijtkoek. Maar ik wil die ontbijtkoek liever bij mn lunch voegen, omdat ik s morgens genoeg heb aan een beschuitje. Maakt het uit wanneer je wat eet? Als ik 's morgens yoghurt heb staan en 's middags brood en dat ik dat omdraai. Ik heb dit dieet al eerder gedaan en er staat mij iets van bij dat het niet uitmaakt op welke moment je de dingen eet, maar dat je wel alles van die dag ook daadwerkelijk moet eten op die dag. Of is het de bedoeling dat je alles zo precies eet als het er staat, voor het beste resultaat?



Ik hoop dat iemand dit weet, ik hoor het graag!



Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
Je mag wisselen ed maar alles wel per dag. Je mag ook dagen uitruilen, dus de maandag en dinsdag omruilen. Zolang je maar wel de hele dag ruilt! Is alleen wel een beetje weinig, dus eet gerust een extra boterham en beschuitje!
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
Alle reacties Link kopieren
Sonja bakkeren is slecht voor je, je komt bij lange na niet aan voldoende voedingsstoffen om je motor brandende te houden. Dus als je stopt en je gaat weer normaal eten, vliegen de kilo's eraan. Zonde
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Alle reacties Link kopieren
Het is in elke geval sowieso beter dan mijn eigen voedingspatroon, dus ik ben er niet zo bang voor..
Alle reacties Link kopieren
Daarnaast leer je jezelf een andere eetmethode aan, dus het is niet de bedoeling dat je weer gaat eten zoals voorheen.

Voor sommigen is het inderdaad te weinig, dus als je omvalt mag je best een cracker met appelstroop of een appel oid het gaat erom dat je dan voor het juiste kiest.

Als jouw manier om een andere eetgewoonte te leren met een boek is, dan is dat prima.

Wel opletten dat je niet alsnog elke ochtend aan de yoghurt zit, want variatie is belangrijk. Inderdaad mag je de lunch omwisselen met het ontbijt (of de lunch met het avondeten, net wat je gewend bent).
Ik zou die ontbijtkoek laten zitten, als je wilt afvallen en gezond wilt leren eten, zijn ontbijtkoeken een van de eerste dingen die je moet laten staan. Te veel suikers in zo'n klein dingetje.
Alle reacties Link kopieren
Je kan beter een boterham eten dan een plak ontbijtkoek.



Vergeet geen boter op je brood te doen.



Haal je dit per dag:

O: koffie of thee of zuivel en 2 boterhammen met boter oid en beleg (of iets vergelijkbaars zoals een kom yoghurt met muesli)

T:boterham met boter en beleg + stuk fruit

L: zuivel, 2 boterhammen met boter oid en beleg (of iets vergelijkbaars) en iets van rauwkost

T:boterham met boter en beleg + stuk fruit

D: wat de pot schaft. maar niet 2x opscheppen tenzij het extra groente is. Rustig aan met jus en sausjes.

T:Zuivel (als je nog niet aan de 2 porties zuivel zit op die dag of mag ook als je geen kaas op je brood heb gehad deze dag)
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad om een beter eetpatroon aan te wennen. Niet met de bedoeling straks weer teug te vallen in mn oude eetgewoonte, want die is gewoon erg slecht.. Maar t gaat goed hoor tot nu toe, ben al 5 kilo kwijt! Nog vijf te gaan. Maar omdat t nu een beetje stagneert vroeg ik me af of dat misschien komt omdat ik niet de volgorde aanhoud die in t boek staat.. Wel de hoeveelheid en 'dingen'. Nou, volhouden dan maar, gaat vanzelf wel weer beter straks hoop ik..!
Alle reacties Link kopieren
Maja, wat jij schrijft is inderdaad wat Sonja Bakker ook voorschrijft, dus dat is dan goed toch??
Alle reacties Link kopieren
quote:olleke_bolleke_b schreef op 15 augustus 2011 @ 11:35:

Maar omdat t nu een beetje stagneert vroeg ik me af of dat misschien komt omdat ik niet de volgorde aanhoud die in t boek staat..



Dat komt omdat je te weinig eet. Ik weet niet hoe lang je al bezig ben, in welk boek en hoeveel je beweegt. Als je in boek 2 bezig ben gan alsjeblieft zo snel mogelijk over op het behoud menu en bouw dat op naar het patroon wat ik hier boven gepost heb.

Ik heb ook het SB dieet gedaan en ja ik ben totaal 9 kilo afgevallen maar alles kwam er weer aan en ik heb er 2 jaar over gedaan om mijn stofwisseling weer op orde te krijgen. En mijn bloeddruk werd erg laag.

Nu val ik met bovenstaand patroon af en 2x per week sporten. Het gaat niet snel maar het is goed vol te houden. Ik ben namelijk niet meer op dieet, ik leef gezond.
Alle reacties Link kopieren
quote:olleke_bolleke_b schreef op 15 augustus 2011 @ 11:36:

Maja, wat jij schrijft is inderdaad wat Sonja Bakker ook voorschrijft, dus dat is dan goed toch??



Het lijkt wat SB voorschrijft. Maar SB maakt er zulke kleine porties van dat het totaal veel te weinig wordt.



Neem gewoon volkorenbrood wat vult en skip de crackers.

Ik krijg naast dat menu zo'nl 150 a 200 kcal per dag extra binnen aan dat waar ik zin in heb, koekje bij de koffie, glaasje wijn, suiker in m'n koffie, dropje tussendoor en/of een glas sinas. Niets ergs en dat kan prima zonder meteen aan te komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe de menu's uit de tijdschriften, die had ik nog liggen.. Dat bordeaux rode boek is dan dus beter? Behoud je gewicht. Ik ga er is naar kijken. Dankjewel voor de reacties!
Alle reacties Link kopieren
quote:olleke_bolleke_b schreef op 15 augustus 2011 @ 11:50:

Ik doe de menu's uit de tijdschriften, die had ik nog liggen.. Dat bordeaux rode boek is dan dus beter? Behoud je gewicht. Ik ga er is naar kijken. Dankjewel voor de reacties!



Dat boek heb ik nog liggen. Da's ook niett goed.



Schrijf eens op wat er voor vandaag op het menu staat. Misschien kan je het aanvullen zodat je wel volwaardig eet.

Je kan het ook invullen op de eetmeter van het voedingscentrum. Dan kan je zien hoe weinig je eigenlijk binnen krijgt.



Als je echt nog af moet vallen of wil leren hoe je je een gezond patroon aan kan wennen kan je ook naar een dietiste gaan. Dit jaar wordt het nog vergoed.
Alle reacties Link kopieren
Als jij echt een slanker en gezonder lichaam wilt leg je dat SB boek aan de kant, en ga je je eens serieus verdiepen in je lichaam en voeding. Wat jij nou wilt gaat 999 v/d 1000 keer fout. Waarom? ..omdat jou stofwisseling nu al een regelrechte ramp is, en die met SB niet beter word. En da's niet discutabel,... helaas voor jou.

Waneer iemand lichaamsvet wil verbranden zijn er maar een paar dingen die je ALTIJD MOET aanhouden/hanteren. En dat zijn; je stofwisseling moet je zo hoog mogelijk draaien, zoniet? gaat het je niet lukken op de lange termijn. Gezond en gevarieerd eten, zo min mogelijk suikers en verzadigde vetten, voldoende eiwitten!

Qua beweging altijd het 'overlaad' principe hanteren, wat inhoud dat jij je lichaam flink gaat belasten met sporten, en dat steeds zwaarder maakt om te 4-6 weken.



Wat jij nu met SB eet, is een regelrecht crash dieet, en dus zeer slecht! Ik zal je een voorbeeld geven. Ik trainde een paar jaar geleden 4-5 avonden in de week + werk overdag. Ik ben 34 jaar, 1,90M en 81Kg. Ik at per dag; s'ochtends 7:30 4 boterhammen + een bord brinta. om 10:15 weer 4 boterhammen. Om 12:30 6 boterhammen, om 15 weer 4 boterhammen. Om 18:00 uur een flink bord pasta. En s'avonds een bak magere kwark. Gedurende de dag ad ik ook nog een 3 stuks fruit + 2 shake's.

En ik kwam geen gram vet aan! Komt raar over he? En nee, ik heb geen stofwisselingsziekte o.i.d, maar gewoon een goed draaiende stofwisseling, en that's it. En dat kun jij ook! Jij hebt zogenaamd geen honger omdat je erg weinig eet, en je lichaam past zich daar op aan. Man, van 1 beschuit word ik al flauw als ik v/d bank naar de keuken loop!;-)

Wanneer je langzaam aan steeds meer gaat eten, gaat ook je stofwisseling steeds sneller draaien, en dat is essentieel wanneer je vet wilt verbranden. Ga beginnen om in de ochtend meer te eten,..
Alle reacties Link kopieren
Hmmm, wist niet dat SB echt zo slecht was.. Ik hoef heus niet voor een dubbeltje op de eerste rij, maar ik had t idee dat SB juist gezond is en gevarieerd... Ik ga het inderdaad maar eens onder de loep nemen dan.. Ik ga ook vanaf vandaag sportne, twee keer per week..
Alle reacties Link kopieren
Het is gewoon te weinig, soms maar 900 kc per dag en daar kan je toch niet op leven. Zeker niet als je er ook bij sport! Het is beter en makkelijker vol te houden door gewoon 5/6 boterhammen per dag te eten, bakje yoghurt of kwark met fruit en verder fruit/groente als tussendoortje. Goede avondmaal met groente, aardappels en vlees of een lekkere pasta. En af en toe wat lekkers bij de thee!
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
Alle reacties Link kopieren
Als je dat menu wat ik eerder postte invuld met de dagelijks aanbevolen hoeveelheden van het voedingscentrum + nog wat broodbeleg en zo'n 150 kcal aan andere dingen (2 glazen sinas als je dat bijvoorbeeld erg lekker vind) dan zit je aan een dagtotaal van zo'n 1650 a 1700 kcal per dag. Als je daar naast sport kan je prima afvallen.



(doe ik ook als ik netjes 2x per week ga hardlopen en 1x fitness, verder zit ik veel op m'n kont want kantoorbaan verweg)
Alle reacties Link kopieren
Hou een tijdje bij wat je eet in de eetmeter van het voedingscentrum.



Mij helpt het al om te veel snoepen te laten als ik weet dat ik het op 'moet' gaan schrijven. Dan schaam ik me een soort voor mezelf dus laat ik het liever.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel iemand die het 'nodig' heeft dat ik een menu heb waar ik me aan mag/moet houden. Als ik zelf mn eten ga indelen dan smokkel ik te snel. Heb echt goed afgebakende grenzen nodig, van daar SB.. Ik ga dit...:quote:Maja82 schreef op 15 augustus 2011 @ 11:27:



O: koffie of thee of zuivel en 2 boterhammen met boter oid en beleg (of iets vergelijkbaars zoals een kom yoghurt met muesli)

T:boterham met boter en beleg + stuk fruit

L: zuivel, 2 boterhammen met boter oid en beleg (of iets vergelijkbaars) en iets van rauwkost

T:boterham met boter en beleg + stuk fruit

D: wat de pot schaft. maar niet 2x opscheppen tenzij het extra groente is. Rustig aan met jus en sausjes.

T:Zuivel (als je nog niet aan de 2 porties zuivel zit op die dag of mag ook als je geen kaas op je brood heb gehad deze dag)...wel proberen. Het klinkt inderdaad aannemelijk allemaal.. Thanx!
Alle reacties Link kopieren
quote:olleke_bolleke_b schreef op 15 augustus 2011 @ 15:29:

Ik ben wel iemand die het 'nodig' heeft dat ik een menu heb waar ik me aan mag/moet houden. Als ik zelf mn eten ga indelen dan smokkel ik te snel. Heb echt goed afgebakende grenzen nodig, van daar SB.. Ik ga dit...:

[...]

...wel proberen. Het klinkt inderdaad aannemelijk allemaal.. Thanx!



Hou jezelf aan ongeveer 100 tot 125 g vlees per dag.

Je mag er dus nog zeker 150 kcal extra bij eten en drinken

Op voedingscentrum.nl kan je je leeftijd en geslacht in vullen om te kijken wat jou dagelijks aanbevolen hoeveelheden zijn.

Schrijf op wat je eet, waar en waarom.
Alle reacties Link kopieren
quote:olleke_bolleke_b schreef op maandag 15 augustus 2011 13:46 Hmmm, wist niet dat SB echt zo slecht was.. Ik hoef heus niet voor een dubbeltje op de eerste rij, maar ik had t idee dat SB juist gezond is en gevarieerd... Ik ga het inderdaad maar eens onder de loep nemen dan.. Ik ga ook vanaf vandaag sportne, twee keer per week..Het is slecht qua voeding, zeker niet. Maar wel als het gaat om de hoeveelheid. Dat slaat vaak nergens op. Met Dr.Frank precies zo. Echt zwaar belachelijk dat dieet.
Alle reacties Link kopieren
quote:karen28 schreef op maandag 15 augustus 2011 14:42 Het is gewoon te weinig, soms maar 900 kc per dag en daar kan je toch niet op leven. Zeker niet als je er ook bij sport! Het is beter en makkelijker vol te houden door gewoon 5/6 boterhammen per dag te eten, bakje yoghurt of kwark met fruit en verder fruit/groente als tussendoortje. Goede avondmaal met groente, aardappels en vlees of een lekkere pasta. En af en toe wat lekkers bij de thee!Kijk, dat kun je wel zeggen (het is wel okee hoor) maar het word pas moeilijk wanneer het niet meer helpt. En wat ga je dan doen?? Je zult je stofwisseling echt hoog moeten houden om optimaal vet te blijven verbranden.
Alle reacties Link kopieren
Dan ga je een extra keer sporten in de week of neem je een dagje 'vrij' om je stofwisseling weer even op te krikken. Daarnaast zou ik me nu nog niet druk maken om het moment dat je stil komt te staan. Een gezond eetpatroon aanleren lijkt me belangrijker en dan kan je prima starten met ong 2000kc.



Je kan toch onmogelijk beginnen met 10 boterhammen per dag zodat je wat hebt om af te bouwen? Als ik dat moet eten ben ik de hele dag kotsmisselijk!
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
Alle reacties Link kopieren
Voor een volwassen vrouw zijn 6 a 7 boterhammen per dag oke Ontbijt je sochtends met havermout oid zinn daar naast 4 of 5 boterhammen genoeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:Maja82 schreef op 15 augustus 2011 @ 20:15:

Voor een volwassen vrouw zijn 6 a 7 boterhammen per dag oke Ontbijt je sochtends met havermout oid zinn daar naast 4 of 5 boterhammen genoeg.

Waar baseer je dat op? Stel je hebt iemand die fulltime in een winkel werkt en zij is 1,80M en 75Kg, de hele dag in de weer. Of een vrouw van 1,60M en 52Kg die 32 uur in de week werkt achter een bureau?



Ik snap je idee wel, en is ook wel okee maar het ligt vaak net iets lastiger dan 'Je moet gewoon dit, dit en dat' doen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven