Streekgerechten

15-08-2011 17:03 26 berichten
Ik zat vandaag te denken aan de heerlijke trommelkoek die mijn oma vroeger maakte.



Als ik een puddingvorm met deksel kan vinden ga ik het binnenkort eens maken.



Wat is jouw favoriete streekgerecht?
Alle reacties Link kopieren
Humkessoep (Twente)
Rendang (Padang, Sumatra)
Alle reacties Link kopieren
quote:sri schreef op 15 augustus 2011 @ 17:05:

Rendang (Padang, Sumatra)
Alle reacties Link kopieren
Hmm, Sri, I love rendang! Ben vorig jaar in Padang geweest en de rendang was daar zo heerlijk! Heb je misschien een geheim familierecept? Mijn rendang wordt nooit zo mooi droog en zacht als daar.
Alle reacties Link kopieren
Rendang Padang:





Recept voor de beroemde rendang, gestoofd rundvlees met cocos. Dit gerecht kun je pittiger maken door i.p.v. verse rawits gedroogde te gebruiken. En het gerecht wordt eigenlijk het lekkerst als je het een dag koud laat staan en dan weer opwarmt.





Ingredienten

500 gr. mager rundvlees

20 verse rawits

3 sjalotjes

1 schijfje gember van 3 cm

1 schijfje kunyit van 2 cm

1 schijfje laos van 3 cm

2 tl ketumbar

1 tl jinten

5 kruidnagels

1 stengel sereh

1/2 en 1/4 kokosnoot

5 el olie

4 daun jeruk, 1 kaneelstokje

1 tl tamarinde

zout





Bereiding

Snijd het vlees in plakjes van 4x4 cm.



Maak alle ingredienten schoon of schil en snijdt alles fijn. Maak van alles behalve de laatste 6 regels een fijne pasta.



Rasp de 1/2 kokosnoot en trek hier eerst met 1 kopje water santen uit en daarna een lichtere met 2 kopjes water. Rasp de 1/4 kokosnoot en rooster dit goud bruin, maak fijn in vijzel.



Fruit de kruidenpasta goudbruin en voeg de gekneusde sereh toe met de daun jeruk. Roer het vlees, kaneel en zout naar smaak er doorheen. Voeg 1 kopje van de dunne santen teo en laten sudderen. Indien nodig het 2e kopje dunnen santen toevoegen als het vlees nog niet zacht is. Blijven roeren tot het vocht weg is.



Voeg dan de dikke santen en geroosterde kokos toe, haal de kaneel eruit en gaar laten stoven tot het vocht weer is verdampt en het vlees op de olie 'drijft'.
quote:Pepernoek schreef op 15 augustus 2011 @ 17:11:

Hmm, Sri, I love rendang! Ben vorig jaar in Padang geweest en de rendang was daar zo heerlijk! Heb je misschien een geheim familierecept? Mijn rendang wordt nooit zo mooi droog en zacht als daar.

Ik gebruik altijd een vlamverdeler op mijn allerkleinste pitje en laat het heeeel laaang sudderen. Eigenlijk mag het niet eens sudderen, het moet nog zachter. Hoe harder de vlam, des te harder het vlees.

Wat asem (tamarinde) erbij helpt ook, maar kijk uit dat het niet te zuur wordt. Heb je geen asem, dan een heel klein scheutje neutrale azijn. NEEE, geen wijnazijn!!!

Daarnaast hoort rendang eigenlijk helemaal droog te zijn, er hoort geen saus bij.

Je kunt het op het laatst eventueel wat bijbinden met geraspte (en geroosterde) kokos, maar met mate!
Damaris, jouw rendang ziet er super uit! Jakkes, waarom heb ik nou geen rundvlees in huis??

20 rawits, joepie!
Alle reacties Link kopieren
Hmm ik zit nu te watertanden! Ik gebruik altijd tamarinde (echte uit indo) maar toch is mijn rendang nooit zo goed. Op allerlaagste temp laten garen ga ik volgende keer zeker proberen! Ik zet hem nooit heel zacht.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen favoriet streekgerecht, of je moet een " Kapsalon " meetellen.



Typisch Rotterdams schijnt uierboord te zijn.





Rotterdam



Gebakken uierboord, in de volksmond ook wel "koeietiet", "volksfricandeau" of "arbeidersbiefstuk" genoemd, beschouwt men in Rotterdam als een typisch streekgerecht. Het wordt daar meestal in dunne plakken gesneden en bestrooit met wat zout en peper, als broodbeleg wordt gebruikt. Vroeger werd uierboord veel gegeten door de minstbedeelden; het was slachtafval en werd derhalve voor een lage prijs bij de slachterij verkocht. Na 1950 is het gerecht snel in onbruik geraakt. Toen een broodje uierboord rond 1990 echter als "typisch Rotterdams" ging gelden kwam het in bepaalde kringen in die stad sterk in de mode. Een slager aan de Rotterdamse Oude Binnenweg verkoopt uierboord gesneden per ons.



Bereiding



Runder-uier dient voor bereiding grondig schoongespoeld te worden. Vervolgens wordt het aangebraden in margarine en laat men het met toevoeging van water en kruiderij enige uren op een laag vuur sudderen. Uierboord kan warm of koud worden gegeten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Reibekuchen uit duitsland, jummie!! Of in Brabant een echte Udenhoutse broeder. Ook erg lekker!
BGB, toevallig had mijn schoonvader het daar laatst over. Iehhhh!



Oh ja reibekuchen zijn heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
quote:Damaris schreef op 15 augustus 2011 @ 17:05:

Humkessoep (Twente)Zoalig! Wat een lekker soepje is dat; nu ook weer de tijd voor want de bonen zijn er weer.
Alle reacties Link kopieren
quote:suikervrij schreef op 15 augustus 2011 @ 17:03:

Ik zat vandaag te denken aan de heerlijke trommelkoek die mijn oma vroeger maakte.



Als ik een puddingvorm met deksel kan vinden ga ik het binnenkort eens maken.



Wat is jouw favoriete streekgerecht?Het klinkt wel erg lekker....Trommelkoek



Zo'n puddingvorm met deksel heb ik wel; is van Tupperware.
Alle reacties Link kopieren
Sla met karnemelksaus. Zoals mijn moeder dat maakte en zoals ze me dat geleerd heeft.



Kook ruim voldoende licht kruimige nieuwe oogst aardappelen.

Was de sla.

Snij een stuk vers gezouten spek in blokjes, bak het spek uit haal het uit de pan en laat het vet iets afkoelen.

Verwarm in een pan een halve liter karnemelk, en voeg als het bijna kookt 50 ml spekvet toe. Los maizena op in een beetje water en bind de karnemelk en spekvet.



Prak de aardappelen op een diep bord, snij daar bovenop de sla in stukjes en giet voldoende karnemelksaus er over heen om het heerlijk smeuig te maken.

Garneer met de uitgebakken spekjes.



Dit gerecht bevat voldoende calorieën om aan de ADH van 3 volwassen mannen te voldoen.
Goblin King, Goblin King,Wherever you may be take this child of mine far away from me!
Alle reacties Link kopieren
quote:Sleutelbos schreef op 15 augustus 2011 @ 19:37:

Sla met karnemelksaus. Zoals mijn moeder dat maakte en zoals ze me dat geleerd heeft.



Kook ruim voldoende licht kruimige nieuwe oogst aardappelen.

Was de sla.

Snij een stuk vers gezouten spek in blokjes, bak het spek uit haal het uit de pan en laat het vet iets afkoelen.

Verwarm in een pan een halve liter karnemelk, en voeg als het bijna kookt 50 ml spekvet toe. Los maizena op in een beetje water en bind de karnemelk en spekvet.



Prak de aardappelen op een diep bord, snij daar bovenop de sla in stukjes en giet voldoende karnemelksaus er over heen om het heerlijk smeuig te maken.

Garneer met de uitgebakken spekjes.



Dit gerecht bevat voldoende calorieën om aan de ADH van 3 volwassen mannen te voldoen.Ha, dit heb ik voor het eerst op de veluwe gegeten, maar ik ken het als Slaai met papsaus (en dan inderdaad karnemelkse pap).
Alle reacties Link kopieren
Broeder in de zak! Bekend in West-Friesland. Een grote klont deeg met krenten, ruim 2 uur gekookt in een kussensloop. Plak eraf snijden en eten met een sausje van warme stroop met boter.



Haha, klinkt eigenlijk best ranzig als ik het zo opschrijf, maar het is ZO lekker (als je ook van zoete pannenkoeken houdt)!
Mamloes, volgens mij is dat Jan in de zak (of broeder in de zak) de Noord Hollandse variant van de Friese trommelkoek.
Alle reacties Link kopieren
Ja, wordt idd ook Jan in de zak genoemd. Zou best kunnen dat het hetzelfde is als trommelkoek, ik ken trommelkoek niet, haha! Broeder doen sommigen idd ook in een vorm.
Alle reacties Link kopieren
Échte zeeuwse bolussen en dan niet die kleffe AH of V&D troep, jummie!
Alle reacties Link kopieren
oh ja echte bolussen mjam. Goed topic dit!



Suikervrij welk recept gebruik jij voor trommelkoek? Mag ik die! Mag ik die!



Hebben jullie ook een lekker recept van Humkessoep?



Ik weet zelf niet echt een streekgerecht waar ik mee ben opgegroeid. Of het is voor mij zo normaal dat ik er niet op kom. Kraakt hersenen.
Alle reacties Link kopieren
gestoofde lamsoortjes.

je neemt 40 lammetjes,daar snij je de oortjes vanaf.

(die reclame vd Plus is zooo schattig)

deze bak je zachtjes in wat roomboter met klein gesneden uitje,teen knoflook,versgemalen peper en weinig (geen) zout.
Trommelkoek (Poffert)



Ingrediënten:



400 gram zelfrijzend bakmeel

350 milliliter melk

3 eieren

60 gram rozijnen

8 gesneden abrikozen (optioneel,horen niet in het originele recept)

4 walnoten (optioneel, horen niet in het originele recept)

Zachte boter

2 eetlepels paneermeel

2 eetlepels suiker

1 eetlepel kaneel



Attributen:



Trommelkoekpan van 1 1/2 liter inhoud (of een tulbandvorm met sluitend deksel voor au bain marie koken)

Grote pan waar de poffertpan in past

Beslagkom

Kwastje



Bereiding:



Maak een stevig beslag van het zelfrijzend bakmeel, de eieren, de melk,de rozijnen, abrikozen en walnoten.



Beboter de poffertpan goed (ook het deksel) en doe het paneermeel erin. Sluit de pan met het deksel en schud de pan goed heen en weer zodat de paneermeel hecht aan de boterlaag.



Strooi onderin (wordt bovenop wanneer je hem omdraait) 2 eetlepels suiker en 1 eetlepel kaneel.



Vul de vorm voor 2/3 met het beslag.



Zet de poffertvorm in een pan met koud water, let op dat de vorm niet drijft! Breng het water aan de kook, laat de poffert 1 1/2 tot 2 uur zachtjes koken. Let op dat de pan niet droog kookt. Eventueel met water bijvullen.



Neem de poffertpan voorzichtig uit het hete water Neem het deksel van de vorm, leg een bord ondersteboven bovenop en keer de vorm om. Eventueel even schudden. Als het goed is komt de poffert mooi goudbruin uit de vorm. Bovenop zit het laagje gesmolten suiker met kaneel.



Serveertip:



Serveren met gesmolten boter en bruine suiker



of



Fijne Stroopsaus:

200 gram stroop verwarmen

100 gram boter in kleine klontjes door de stroop mengen

Warm over de trommelkoek gieten
Alle reacties Link kopieren
Een streekgerecht bij mij is Duivekater, heerlijk met kaas erop. Helaas nog nooit zelf gemaakt. Maar het is hier ook het hele jaar te krijgen itt tot veel andere plaatsen waar het meestal met kerst en pasen te krijgen is.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
suikerbrood... Ik ga voor suikerbrood...



Mmmm, ik denk dat ik er straks maar ééntje moet maken.



Is toch wel erg lekker.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven