Gezondheid alle pijlers

MRI scan en gouden sieraden

22-08-2011 20:10 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aanstaande donderdag krijg ik een MRI-scan van mijn knie. In de folder staat dat sieraden en metalen voorwerpen afmoeten. Mijn trouwring kan ik niet afkrijgen. Is dit nadelig voor een MRI-scan? Kan de afdeling in het ziekenhuis niet te pakken krijgen om dit na te vragen.
Alle reacties Link kopieren
Trouwring is geen probleem als je een MRI van je knie krijgt.
Alle reacties Link kopieren
http://www.meisjevandesli ... 005/05/tips_gevraagd.html



Hier wordt gemeld dat gouden trouwringen niet persé af hoeven.



Ik zoek nog even verder.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Je ligt met je hele lichaam in de tunnel.

Ik heb vanmorgen mri gehad van hoofd,maar mocht geen horloge etc omhouden.

Dus ook alhoef je alleen maar met je knie,sieraden,make-up etc moet af.



Echter,echt gouden sieraden mag je omhouden.
Alle reacties Link kopieren
Metalen of magnetische voorwerpen moeten buiten de onderzoeksruimte blijven. Voorwerpen zoals sleutels, munten, haarspelden, gehoorapparaten, sieraden, ringen, horloges en bankpasjes laat u daarom in de kleedkamer (afsluitbaar) of kunt u beter thuislaten.

Wanneer uw trouwring niet meer af kan, kunt u deze laten zitten, tenzij juist deze hand / vinger moet worden onderzocht.





http://www.zuwehofpoort.n ... ek/mri?steID=2&catID=1929
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Goud is niet magnetisch,

dus dat zou ip moeten kunnen

alleen zijn de meeste gouden trouwringen niet puur goud maar een legering, dan hangt het er dus vanaf hoeveel ander metaal (en welke) er bij in zit.
Alle reacties Link kopieren
http://www.nursing.nl/hom ... eren-patient-bij-mri-scan Ook fijn..........
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Ik blijf proberen de ring af te krijgen maar ik denk dat de scan gewoon doorgaat ook al heb ik die ring nog om.
Vinger inzoppen met zeep

evt. touwtje (dun) om je viinger wikkelen en zo de ring langaam eraf krijgen

(en in het ergste geval hebben ze in ieder zh een 'schaar' om je ring mee door te knippen )
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet de betreffende afdeling bellen? Waarschijnlijk maken ze er geen probleem van, dan weet je het zeker...
Alle reacties Link kopieren
Goud is niet magnetisch maar kan door het veranderende magnetisch veld (wat bij een MRI veelvoudig gebeurt) wel stroom gaan geleiden en warm worden --> inductie

Het werkelijke gevaar hangt af van de afstand tot de MRI en de sterkte van de MRI en grootte van verandering van het veld. Ik zou het even overleggen met de medewerker, misschien kan het wel als je met je hand boven je hoofd ligt.



Het hangt trouwens ook van het model MRI af. Vaak ga je voor je hoof bijvoorbeeld wel half de MRI in maar voor knie alleen je benen.



En voor noodgevallen: de MRI kan op 2 manieren uit: een technici bellen dit duurt een dag of op de noodknop drukken dit duurt zeer kort (maar kost het ziekenhuis wel een hoop omdat de MRI dan tijdelijk niet werkt en opnieuw gekoeld moet worden). Maar hopelijk is geen van beide nodig
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik moest bij mij MRI idd ook alles af... En dat was een scan van mijn voet (dus hoefde alleen met mijn benen in het apparaat).

Nog zoiets stoms: ijzertje van een haarelastiekje.

Ik voelde me al niet geweldig omdat ik door die scan moest, lag ik daar ook nog eens met mijn haren los. Dat vond ik echt niet prettig. De keren daarna heb ik dus braaf elastiekjes in gedaan zonder ijzertje. Is echt zoiets waar je vooraf niet aan denkt...
Alle reacties Link kopieren
Even de afdeling radiologie van het ziekenhuis bellen, zij zouden het moeten kunnen vertellen.



Verder vanavond niet meer aan je vinger zitten. Aan het eind van de dag zijn je vingers meestal iets dikker (meer vocht) dan 's ochtends. Probeer de ring morgenochtend nogmaals met veel zeep af te krijgen.
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
Alle reacties Link kopieren
en een tip van een andere site(http://www.bechterewforum.nl/viewtopic.php?t=1495):

Er is trouwens een truc waarbij je bijna altijd een ring kan afkrijgen als je vinger ineens dik is geworden. Ik werk op de ok en als mensen ringen omhebben die ze zogenaamd niet af kunnen krijgen omdat ze hem al 40 jaar dragen lukt het me eigenlijk altijd wel. Haal onder je ring een touwtje door( wel sterk, geen draadje). Je maakt je vinger een beetje glibberig met zeep of vaseline en houdt je hand even 5 minuten omhoog. Daarna ga je voorzichtig trekken en draaien aan het touwtje. Dat doe je( of je laat het iemand anders doen) door de twee uiteinden vast te pakken en om je vinger met de ring heen te draaien onderwijl er aan trekkend. Langzaam schijft je ring dan omhoog. De knokkel is het moeilijkste ,maar al draaiend en trekkend lukt het bijna altijd. Het doet wel een beetje pijn als je vinger erg dik is en verder gestuwt wordt,maar dat is daarna zo weer over. Misschien heb je hier ook wat aan.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
En zorg dat je handen koud zijn, dan zijn je vingers het slankst!
Alle reacties Link kopieren
Zo kan ook:

http://cgi.omroep.nl/cgi- ... xtra/bb.20071010-0106.asf?start=0:4:41.983&end=0:5:55.642 (filmpje)
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Ring lekker om laten zitten. Ik heb mri van keel gehad en kreeg ring ook niet af maar tussen mijn keel en mijn handen zat genoeg afstand om de scan niet te verstoren. Dit was overigens een ring van zilver. Misschien dat je wel je armen niet helemaal langs je lichaam kan houden dan en dat je over elkaar moet vouwen. Daarnaast is je ring van goud dus dan is het probleem nog minder



Kortom: komt allemaal wel goed!!
Alle reacties Link kopieren
BH moet beugel moet ook uit trouwens, dus mocht je een bh/bikinitop hebben zonder beugel zou ik die aandoen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al in 5 verschillende ziekenhuizen een MRI gehad. Bij eentje (Leiden) mocht ik zelfs gewoon mijn spijkerbroek aanhouden toen ik voor mri van keel kwam.
Alle reacties Link kopieren
ik werk op de MRI.

Wij willen in principe alles af hebben, omdat goud in principe niet magnetisch is, maar wel op zou kunnen warmen door inductie (als het een legering is). Als mensen bellen en zeggen dat ze ringen niet af krijgen mogen ze de ringen omhouden, maar moeten ze wel in de bel knijpen als het warm wordt daar.

Verder willen we zo min mogelijk metaal (dus ook geen beugelbeha's, ijzer van elkastiekjes, schuifspeldjes) in de ruimte van de magneet omdat dit allemaal het magnetich veld kan verstoren, waardoor sommige opnames niet doen wat we verwachten dat ze doen. En dat zou dan weer kunnen komen door zoiets lulligs als iets kleins van metaal....
Alle reacties Link kopieren
heb tijd geleden een mri laten maken van enkel maar moest alle sieraden afdoen ook trouwring en daarbij ging ik er haast helemaal in, alleen hoofd niet (gelukkig).
Alle reacties Link kopieren
Dankzij de tips die jullie gegeven hebben is het gelukt de ring af te krijgen. Olie op de vinger gedaan en een draadje (cadeaulint) tussen de ring en mijn vinger en dan steeds ronddraaien (filmpje van neweve is heel duidelijk). Vinger is nu wel gevoelig en rood maar dat trekt wel bij. Afdeling MRI nog even gebeld; als de ring echt niet af kon mocht hij gewoon blijven zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven