Het grote kleine problemen topic van de nerds onder ons!

15-06-2011 20:28 2151 berichten
Welkom *knipt lintje door* in ons grote kleine problemen topic!



Dit topic is speciaal in het leven geroepen voor kleine, snel te fixen problemen!



Heeft je laptop kuren en wil ie niet meer opstarten?



Probeer je al dagen om je webcam te installeren maar krijg je het maar niet voor elkaar?



Ben je je o zo belangrijke bestanden kwijt omdat je dacht dat backuppen zoooo 1998 was?



Begint je hardeschijf te roggelen?



Heb je eindelijk een draadloze router die heel erg goed is volgens de meneer in de winkel maar krijg je hem niet aan de praat?



Kortom, wij, de niet licht-verdragende, neurotische, contactgestoorde nerds, lossen het voor je op!



En dan is het nu tijd voor de kleine lettertjes, de adders onder het gras, etc, etc... Ja, want we zien er misschien achterlijk uit, maar dat zijn we niet!



Er zijn een paar belangrijke stappen in de wereld van computers die je gedaan moet hebben zodat ons en jouw leven makkelijker wordt. Ja, het vooroordeel klopt, wij zijn inderdaad arrogant.















Zo, heb je dat allemaal gedaan en heeft het je probleem niet opgelost? Dan helpen wij je graag!



@Hangmat: Dan weet ik het niet. Misschien komt er nog iemand anders langs die het wel weet.



@Lichtbron: Dan moet je een heel nieuw emailadres aanmaken, je kunt niet die je nu hebt veranderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
dan maak in een nieuw e-mailadres. thanks..
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn macbook is sinds een paar maanden een stuk langzamer geworden. Het duurt langer voordat hij is opgestart, en hij heeft veel meer tijd nodig om programma's te openen. Ook bepaalde handelingen in programma's zijn langzamer.

Programma's (Mail, Firefox, NeoOffice) lopen iets vaker vast dan voorheen.



Een tijdje geleden was mijn geheugen zo goed als vol, maar dat heb ik nu al opgeschoond en nu is er 30% vrij.



Ik doe altijd alle systeemupdates. Ik sla alleen de Itunes en safari updates over omdat ik deze programma's nooit gebruik.



Bij processen valt mij niks vreemd op (voor zover ik er oog voor heb)



Ik heb laatst mijn cookies, cache en geschiedenis van Firefox verwijderd.



Ik heb niks op mijn bureaublad staan, 3 of 4 widgets op mijn dashboards, ik laat geen programma's openstaan die ik niet gebruik enz.



Niets van dit alles heeft geholpen..



Ik gebruik een macbook uit 2008, met OS X 10.5.8.

Wie kan deze screenshot van mijn systeemgeheugen analyseren en me zeggen wat ik moet doen? Moet ik mijn RAM uitbreiden? Is er een andere manier om meer geheugen beschikbaar te maken? Bijvoorbeeld door alles opnieuw te installeren?







Ik kan ook wel zien dat er nog maar weinig geheugen beschikbaar is. (het groene partje is nagenoeg onzichtbaar :S) Maar ik heb bijvoorbeeld geen idee of 185 MB aan page-outs veel is. En waarom is een kwart van het geheugen wired?
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh ja disk utility heb ik ook een test laten doen maar met schijf was niks mis.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ok bedankt.



Het inactieve is een kwart, ik snap niet precies hoe dat kan. Hoe ik het begrepen heb is dit geheugen wat beschreven is door programma's die ik recent gebruikt heb en daarna gesloten, en dat dan stand-by blijft staan als ik het nog een keer open. Toen ik de screenshot maakte was de computer echter net (her)opgestart, dus hoe kan het inactieve geheugen dan zo vol zitten?



Bij processen zie ik wel een aantal die ik niet herken, maar hoe weet ik waar die processen vandaan komen en of ik ze kan sluiten of niet?



Ik gebruik nu Firefox 9, maar wil ook opera gaan uitproberen.



Alvast bedankt in ieder geval
.
Hoeveel intern geheugen heeft je MacBook?



Voor sneller opstarten zou je kunnen kijken welke programma's worden opgestart als je de laptop aandoet en die j niet nodig hebt uitvinken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb Firefox 8 gedownload via Nightly, en eergisteren geupdate naar 9.



Hier een afbeelding van mijn processen:







Zoals je ziet gebeurt er niet zo veel.. Weet dus niet of dit nu het probleem is? Bij de meesten is de gebruiker 'root', behalve bij de programma's die ik zelf heb opgestart.

Maar als ik nu een simpel programma open, zoals bijvoorbeeld teksteditor, dan doet hij daar relatief erg lang over. Of van map naar map bladeren in Finder.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn intern geheugen is 120 GB

Werkgeheugen (?) 1 GB



Ik heb geen enkel programma dat inlogt bij het opstarten van de laptop.
Dubbel
Ik denk dat je extra intern geheugen bij moet plaatsen (ik denk dat je maar 1GB hebt). Ik heb namelijk net op mijn MacBook uit 2006 (2 GB RAM) textedit opgestart en het duurt nog geen seconde.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh en de cache-bestanden van Firefox heb ik gewist.

Mijn map met caches neemt trouwens wel 339 mb in beslag.. (Nu bedoel ik niet de Firefox caches, maar de map op mijn computer waar alle caches worden opgeslagen.) lijkt me nogal veel niet?
anoniem_123757 wijzigde dit bericht op 25-08-2011 19:39
Reden: stukje dubbel
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ohh ok, wacht even misschien verwissel ik bepaalde termen..



Ik dacht dit:

Het intern geheugen, is het vaste geheugen dat wordt ingenomen door al mijn programma's, afbeeldingen, muziek enz.

Capaciteit daarvan is 120 gb, waarvan op dit moment 30% vrij is, wat prima zou moeten zijn.



En het werkgeheugen, capaciteit 1GB, daar is niet veel ruimte meer beschikbaar, zoals te zien op de eerste afbeelding die ik plaatste.

Dus ik denk erover om dat geheugen uit te breiden. Maar voordat ik iets koop wilde ik eerst informeren of er andere manieren zijn.



Of zit ik er nu helemaal naast?
Werkgeheugen = intern geheugen

Die 120 GB is je harde schijf.



Dus ik zou voor uitbreiding van je werkgeheugen gaan.



Als je naar System Preferences>Accounts>Login Items (tab) gat, kun je zien welke programma's opstarten als je de laptop op start, dus misschien kun je daar nog iets aan snelheid winnen.



Daarnaast zou je kunnen overwegen om je OSX te upgraden naar Lion ipv Leopard die je nu hebt.
quote:lareveuse schreef op 25 augustus 2011 @ 19:33:

Oh en de cache-bestanden van Firefox heb ik gewist.

Mijn map met caches neemt trouwens wel 339 mb in beslag.. (Nu bedoel ik niet de Firefox caches, maar de map op mijn computer waar alle caches worden opgeslagen.) lijkt me nogal veel niet?Mijn cache map is ongeveer net zo groot, maar je zou daar wel wat kunnen verwijderen. Denk alleen niet dat het je MacBook sneller maakt.
.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Tegucigalpa, ok nu snap ik de verwarring. Bij het opstarten worden er geen programma's automatisch ingelogd.





@ Nerd_, bedankt dat je er uberhaupt al naar wilt kijken :-) Ik zal ook zelf eens wat meer lezen over die processen.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Inactieve processen:





.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hmm ok super bedankt Nerd_,



Systeemupdate en office zijn nu weg. Ik heb Office trouwens gister eens geupdate (had die update lange tijd afgewezen dus liep nogal achter), en dat lijkt nu ook wat sneller te gaan.



Ook heb ik Sophos uitgeschakeld, zodat die niet steeds op de achtergrond loopt (had ik gisterochtend al)



En sinds alle geschiedenis, cookies en cache van FF weg is lijkt ook dat wat sneller te gaan.



Alsnog is hij niet meer zo snel als in het begin, maar dat hoort er misschien bij na drie jaar. Nu even een paar dagen afwachten of hij nog eens vast blijft hangen of me nog vaak lang laat wachten..



De page-out's zijn nu een stuk minder dan gister, van 180 MB naar 80-110 MB. In verhouding met Page-in's ongeveer de helft.



Ik ga nu even Photoshop uitproberen, want daar bleef hij de laatste tijd wel heel vaak bij vasthangen. Wie weet gaat dat nu ook wat beter.



Nog één vraagje, je zegt dat ik misschien nog de cache van FF kan verkleinen, die heb ik gister verwijderd, neem aan dat dat is wat je bedoelt?

Ik heb wel best veel bookmarks dus misschien dat hij daarom veel gebruikt.
.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven