Geld & Recht alle pijlers

hoe zit dat met kindsdeel?

28-08-2011 08:28 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
3 jaar geleden ( vandaag toevallig) is mijn moeder overleden.

Mijn ouders waren in gemeenschap van goederen getrouwd en en alles stond op de langst levende.



Inmiddels is mijn vader hertrouwd wederom in gemeenschap van goederen, ook hebben zij alles op de langstlevende gezet.



Mijn vader heeft het huis nog wat hij met mijn moeder had , maar het staat in de verkoop ze wonen in "haar" huis, hun plan is om beide huizen te gaan verkopen en van de opbrengst van het huis ( ik noem het voor het gemak het huis van mijn moeder) van mijn moeder iets kleiners terug te kopen en van de opbrengst van" haar "huis te gaan "leven".



Mijn vraag is hoe zit het met mijn kindsdeel?

Bij mijn weten heeft mijn vader geen testament.

De zoon van zijn huidige vrouw is "veilggesteld " hij heeft onlangs een praktijk voortgezet ( zij had 2 praktijken in een paramedisch vakgebied) hulp bij aankoop woning enz.....



Nu is het wel zo dat zijn huidige vrouw meer geld heeft dan mijn vader, maar dan nog er isdan toch altijd een kindsdeel ?



Ik kreeg onlangs een mail van haar waarin ze vertelde over hun verkoop plannen en dat mijn vader volledig akkoord is met alles ( verkoop woning mijn moeder , aankoop nieuwe woning van die opbrengst)



Met mijn vader valt

niet te praten die is helemaal in de ban en zooooooo gelukkig enz enz......hij zit ook min of meer in een financieel afhankelijke positie zij heeft veel meer inkomsten dan hem en bekostigt al zijn/hun pleziertjes .

Zij beantwoordt zijn mail en sms ik kan niks persoonlijks meer sturen want zij beantwoordt alles.



Inmiddels is eea uit de hand aan het lopen en helaas mijn vader laat het gebeuren, enerzijds doet het mij pijn anderzijds het is zijn keuze .



Mijn broer interesseert het niks hij heeft na het overlijden toen mijn vader deze relatie aanging alle contact verbroken ook met mij want ik hoopte dat mijn vader gelukkig werd en gunde hem dat , inmiddels heeft zijn vrouw zich ontpopt in een minder aardig persoon , maar goed dat terzijde.



Sorry voor het lange verhaal de vraag is eigenlijk kort heb ik recht op mijn kindsdeel of heb ik het nakijken en hoe zit het mocht mijn vader overlijden?
Alle reacties Link kopieren
Als je weet dat er bij je vader niet veel te halen is, zonder dat hij zijn huis moet verkopen, ga je toch niet over je kindsdeel beginnen? Los daarvan weet ik niet eens of en op hoeveel je recht hebt.
ten eerste een voor jou.



lastige situatie hoor. Jammer hè dat geld overal maar tussenin gaat staan.



Ik dacht altijd dat de langstlevende ouder het vruchtgebruik van het huis mocht hebben, maar het bij verkoop wel moest verdelen, maar dat weet ik echter niet zeker of de regels zijn inmiddels veranderd.



Ik hoop dat iemand je met zekerheid goed advies kan geven en dat opmerkingen over 'op geld azen' etc acherwege blijven.
Alle reacties Link kopieren
Omdat er in zijn woning wél geld zit dat zijn inkomen niet enorm is staat hier verder los van.

Daarnaast mijn moeder had geld wat zij in die wonig had gestoken.
TO, op uitvaart.nl kun je heel veel informatie over erven vinden. je zou ook een afspraak met ee notaris hierover kunnen maken.
Alle reacties Link kopieren
http://notaris.startpagin ... andere-vrouw-getrouwd--is



Heb je hier wat aan?
Alle reacties Link kopieren
http://notaris.startpagin ... andere-vrouw-getrouwd--is
wilsrechten, maar dat hadden ze dan moeten doen op het moment dat vader hertrouwde
Alle reacties Link kopieren
http://notaris.startpagina.nl/prikbord



Ik ben niet handig genoeg zie ik, als je zoekt op 11113653 dan kom je bij het artikel dat antwoord geeft op jouw vraag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 28 augustus 2011 @ 08:36:



lastige situatie hoor. Jammer hè dat geld overal maar tussenin gaat staan.

Dat laat ze zelf gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Lilith, je kunt nergens aanspraak op maken. Het is je vaders geld.



Vroeger was het kindsdeel bij overlijden van een van de ouders direct opeisbaar, maar die wet is veranderd om te voorkomen dat kinderen hun kindsdeel opeisten en de achterblijvende ouder op straat kwam te staan.
Alle reacties Link kopieren
Starshine dat hoop ik ook het is niet dat ik op geld zit te azen, het is vooral hoe zijn huidige partner nu al haar zoon "veiligsteld"

Straks gaat wonen in een huis wat gekocht is van de opbrengst van de woning waar mijn vader en moeder samen in gewoond hebben.

Dat ze gaan leven van de opbrengst van de woning van zijn huidige vrouw staat hier los van.



Het huis van mijn moeder is leeggehaald veel spullen ook persoonlijke spullen van mijn moeder zijn linearecta naar de kringloop gegaan en mijn vader fladderde vrolijk achter zijn huidige vrouw aan , en inderdaad mij is niks gevraagd :" we gingen er vanuit dat jij die rommel ook niet wilde "...



Ja er speelt wrok mee ik ben verdrietig om mijn moeder en hoe mijn vader daar mee om gaat en haar het voortouw laat nemen en hoe hij verandert is een totaal ander mens met nieuwe waarden en principes, nou ja laat ik het niet persoonlijk maken ben op het moment nogal gevoelig heb het gevoel dat hij mijn moeder verloochend.



Ik wil gewoon weten hoe het zit met het kindsdeel gaat ze dat ook opsnoepen, en ik kan haar de schuld wel geven , maar mijn vader gaat er uiteindelijk in mee natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
TO, Hoe zou jij hierover hebben gedacht als je ouders geen huis, maar geld hadden. Je vader heeft het huis nu omgezet in geld en gaat daarvan zijn oude dag bekostigen.

Je schrijft dat de huidige vrouw van je vader ook haar steentje bijdraagt, zelfs meer dan je vader.

Ik zou zeggen gun het je vader om met haar gelukkig te zijn.



Als je toch wilt weten hoe het zit met het kindsdeel, zou je gratis informatie kunnen vragen bij een wetswinkel.
ik begrijp je TO, maar meestal eindigen vragen over erfenissen hier in in gekijf over dat de vraagsteller een geldwolf is e.d.

Het is ook gewoon heel pijnlijk dat anderen er met de nalatenschap van je moeder vandoor gaan. Het gata inderdaad niet sec om geld, maar om het gevoel, de manier waarop er met jouw wensen en vragen wordt omgegaan.

Hou de eer aan jezelf en bel maandag een notaris als je er echt wat mee wil doen.
Alle reacties Link kopieren
Janneke waar het nu om gaat is dat zij de afgelopen periode haa zoon financieel heeft veiliggesteld studie , overname praktijk aankoop woning.

Als zij niet met mijn vader was had zij dit niet kunnen doen, zij zou ondanks haar inkomen ook nog helemaal niet kunnen stoppen met haar eigen praktijk.



De verkoop van beide woningen maakt dit mogelijk.

Leven van de opbrengst van haar woning en nieuw kopen van de opbrengst woning mijn ouders.



Haar zoon op safe, mijn broer en ik het nakijken, zo voelt het corrigeer daar waar ik het mis heb.



Ik gun mijn vader zijn oude dag oh zeker , maar hoe het nu vooral door haar wordt geregeld en medegedeeld, dat zit me dwars.
ach weet je, ik heb hier ooit een vraag gesteld over de afwikkeling van mijn vader die alleen maar schulden naliet, en dat heb ik ook geweten. Vragen over erfenissen zijn zwaar not done op Viva.
quote:Starshine schreef op 28 augustus 2011 @ 08:56:

ik begrijp je TO, maar meestal eindigen vragen over erfenissen hier in in gekijf over dat de vraagsteller een geldwolf is e.d.

Het is ook gewoon heel pijnlijk dat anderen er met de nalatenschap van je moeder vandoor gaan. Het gata inderdaad niet sec om geld, maar om het gevoel, de manier waarop er met jouw wensen en vragen wordt omgegaan.

Hou de eer aan jezelf en bel maandag een notaris als je er echt wat mee wil doen.Helemaal mee eens. Het zou mij om het rechtvaardigheidsgevoel gaan.
Alle reacties Link kopieren
Weet je wat het vervelende van dit verhaal is? Jouw wensen doen er eigenlijk niet toe. Jouw vader is langst levende en hij mag doen en laten wat hij wil. Nu hij is hertrouwd is het dus hopen ( en dat is erg over iemands graf heen gaan maar goed) dat hij niet eerder sterft dan zijn nieuwe vrouw.



Dat de zoon van zijn nieuwe vrouw al is veiliggesteld staat trouwens totaal los van jou. Dat zou ik dan maar snel naast je neerleggen want daarmee voedt je je rotte gevoel alleen maar.



Probeer een lunch afspraak oid met je vader te maken om je gevoel kenbaar te maken. En doe dit niet per mail of sms maar bel hem op..



Succes!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad Starshine er komt een bepaalde emotie bij kijken.



Rationeel gezien zal ik geen recht hebben want geld is van vader blabla.....

Maar emotioneel speelt er natuulijk veel meer dan geld, wat zeg ik in de emotie is geld totaal niet van belang .



Ik ga informeren bij een notaris , is sowieso geen slecht idee ik heb zelf ook een nieuwe partner en wil eea vastleggen voor hem, maar zeker ook voor mijn kinderen ik heb gekozen voor deze man mijn kinderen niet zij hebben in mijn ogen in geval van recht op een ( groot) deel van mij en om dit soort dingen te voorkomen.
Misschien heb je iets aan deze informatie?
goed idee Lilith!
Alle reacties Link kopieren
quote:Lilith75 schreef op 28 augustus 2011 @ 08:28:



Zij beantwoordt zijn mail en sms ik kan niks persoonlijks meer sturen want zij beantwoordt alles.

Tijd om eens ouderwets met je vader te praten met een kop koffie en een gebakje bij de eerste beste tea room..
Alle reacties Link kopieren
Biol,



Misschien dat ik dat ga doen , nu niet ik heb teveel emotie en dan gaat het niks worden.

Daarnaast ben ik ook bang dat mijn vader niet snapt waar ik mee zit ,hij is compleet in de ban van zijn huidige vrouw is :'zooooo gelukkig, nog nooit zooooooo gelukkig geweest ".

( wat zeer doet want hij was immers bijna 40 jr met mijn moeder getrouwd)

Hij is geen "IK"meer heeft het continu over "ons en wij"...



Bedankt voor jullie tips adviezen raad enz....
Lilith, wat er met je stiefbroer gebeurt kan anders zijn dan het lijkt. Misschien zijn er ook wel afspraken gemaakt over winstdeling e.d. om zijn 'veiligstelling' weer terug te betalen. En wie weet had zij het zonder jouw vader op een andere manier ook kunnen doen (huis verkopen en gaan huren bijvoorbeeld).
quote:Lilith75 schreef op 28 augustus 2011 @ 08:57:

Janneke waar het nu om gaat is dat zij de afgelopen periode haa zoon financieel heeft veiliggesteld studie , overname praktijk aankoop woning.

Als zij niet met mijn vader was had zij dit niet kunnen doen, zij zou ondanks haar inkomen ook nog helemaal niet kunnen stoppen met haar eigen praktijk.



De verkoop van beide woningen maakt dit mogelijk.

Leven van de opbrengst van haar woning en nieuw kopen van de opbrengst woning mijn ouders.



Haar zoon op safe, mijn broer en ik het nakijken, zo voelt het corrigeer daar waar ik het mis heb.



Ik gun mijn vader zijn oude dag oh zeker , maar hoe het nu vooral door haar wordt geregeld en medegedeeld, dat zit me dwars.

Ik begrijp je gevoel en kan me voorstellen dat dit heel erg vervelend voelt. Verder vind ik je zeker geen geldwolf.



op deze voor jou moeilijke dag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven