Hartverscheurend : Bulgaria's Abandoned Children

23-01-2008 13:44 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel is hieromtrent veel te doen in België. Ik weet niet of jullie het al gezien hebben maar ik vind dat het iets is dat iedereen moet zien. Om stil van te worden, heel stil

de reportage van de bbc ( ondertiteld)

Het nieuwsbericht
Oh dan heb ik denk ik ook de verkorte versie gezien(link in de openingspost)

Maar dat was toch wel een uur.

ik weet niet of ik nog meer van dit leed wil zien.
Nee, misschien was het ook wel genoeg zo inderdaad. Pff, wat een beelden.

Ik ga nu maar proberen te slapen..

Welterusten alvast.
Hoop dat je het een beetje van je af kan zetten en toch een goede nachtrust hebt Lelie.

Ik vind het toch fijn om te lezen dat meer mensen zich dit aantrekken.

Ik vind de wereld toch al zo hard
Ik ga het niet kijken.

Iry, maak jezelf dan invloedrijk! Jouw korreltje zand kan ook helpen.
Heel herkenbaar jullie reacties. Het laat mij ook maar niet los. Zie steeds die beelden voor me, word er heel somber van..... Maar wat kunnen we doen?

Fijn te lezen dat jullie hetzelfde voelen als ik, want eigenlijk vond ik het een beetje raar van mezelf dat ik hierdoor zo enorm ben aangegegrepen. Ben ook steeds op zoek naar nieuws hierover, in de hoop iets te lezen of te zien over de kinderen dat het hen beter gaat. Lees er eigenlijk niets over in de kranten.

Schaam me ook voor de mijn enorme welvaart. Het huis waarin we wonen, de kinderen lekker allemaal in hun eigen bedje onder een warme deken, het aantal paar schoenen in mijn kast... Moeilijk hoor.
Nog moeilijker vind ik het als je gaat doordenken... niet alleen deze kinderen, maar ook de kinderen in de dying rooms, de kindsoldaten, de Aids-wezen, etc etc. Godgloeiende.
meave schreef op 02 februari 2008 @ 14:06:

Nog moeilijker vind ik het als je gaat doordenken... niet alleen deze kinderen, maar ook de kinderen in de dying rooms, de kindsoldaten, de Aids-wezen, etc etc. Godgloeiende.
Ja dat is precies wat ik bedoelde te zeggen; het besef dat je dan krijgt van álle ellende. Overal..
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is de reporter uit deze docu ook een van de makers van de docu over the dying rooms.

...

Jep, het is dezelfde dame.
Ik ben zelf werkzaam in de gehandicaptenzorg, op een kindergroep. Ik heb 10 minuten de beelden kunnen bekijken en toen heb ik hem uitgezet. Ik werd er misselijk van. Dat er zo met die kinderen om word gegaan, dat die ' verzorgers' dat kunnen...Schandalig! Ik zou bijna zelf een kindje gaan adopteren daarvandaan. Maar ik weet dat dat niet realistisch is...

En zodra je deze beelden ziet, word je enorm met je neus op de feiten gedrukt dat dit gewoon gebeurd in de wereld. En dan zeggen we hier dat de zorg slecht is..Kom op, hier gaan de kinderen zwemmen, op vakantie enz..Daar komen ze de kamer de rest van hun leven niet meer uit.
Net gegoogled op 'dying rooms'... bah bah bah verschrikkelijk, barbaars!

En in dat land (china) worden de olympische spelen gehouden?

Dr is ook geen regeringshoofd die er tegen is etc.
Die documentaire is van 1995 Sandra. Ik weet niet wat nu de stand van zaken is in China.
Klopt,die docu is misschien,nou laten we het hopen ,gedateerd.

Maar ik heb hem toen ook gezien,ook verschikkelijk.

Wat jij zegt mippie over het geklaag over de zorg hier vind ik ook "to much",zeker na het zien van deze doku.

Natuurlijk vind ik dit iedereen recht heeft op de beste zorg,en is het heel belangrijk dat we daar aandacht aan besteden.

Maar als je dan dit contrast ziet....

Van een hele andere strekking,maar ik zag gisteren een spotje over de thuiszorg voor ouderen(de dame die zich uitkleed).

Hoe vervelend het is dat ze iedere keer een ander persoon over de vloer krijgen.

Ik begrijp best dat dat vervelend is,maar hoe perfect moet de zorg hier zijn?

Nou ja,ik kan daar niet meer neutraal over nadenken,nadat ik deze beelden heb gezien.
Dat is ook moeilijk Iry. Maar toch vind ik dat mijn broers recht hebben op goede zorg en een even goed leven als ik. Dat de kinderen in Bulgarije dat niet hebben, dat betekent toch niet dat we ons dan maar geen zorgen meer hoeven maken om de zorg aan de mensen hier?

"Jij moet niet zeuren, ik verschoon je over drie uur wel, in Bulgarije hebben de kinderen helemaal geen luiers..." Zie je het voor je? Of: "Mevrouw, u bent vorige week nog buiten geweest. De gehandicapten in Bulgarije komen nooit buiten..."

Ik vind het echt niet kunnen wat je nu zegt, dat mensen hier niet over de zorg mogen klagen. Weet jij bijvoorbeeld dat naar schatting 75% van de verstandelijk gehandicapten in Nederland te maken krijgt met seksueel misbruik? Misbruik door personeel en door medebewoners... Ook niets aan doen? Want de kinderen in Bulgarije hebben het slechter...

Mijn broer is ook geslagen door een begeleider. Mwoah.... moet kunnen?

Ik wil absoluut niet verkondigen dat het hier even erg is als daar. Het liefst zou ik nu in het vliegtuig stappen en een meisje uit China, of een verstandelijk gehandicap kind uit Bulgarije in mijn gezin opnemen. Dat is alleen niet realistisch (ging het maar zo makkelijk...). Maar feit blijft dat er ook in Nederland veel misstanden zijn in de zorg. Niet op dergelijke schaal en niet zo schrijnend. Maar voor de individuele mensen en hun familie verschrikkelijk pijnlijk soms.
anoniem_654038f62dff5 wijzigde dit bericht op 02-02-2008 16:55
Reden: aanvulling en foutje
% gewijzigd
Hoi Meave

Ik raak duidelijk een gevoelige snaar bij je.

waarschijnlijk lees je mijn posting te zwart/ wit.

Ik schrijf niet dat het allemaal zo goed gesteld is met de zorg in Nederland.

En ik weet ook heel goed wat er in ons eigen landje ook allemaal voorkomt.

En nee dat keur ik niet goed,en dat zal ik ook niet van tafel praten,omdat het ergens anders sowieso slechter is.Maar er is hier ook heel veel wel goed,heel erg goed zelfs.

Zeker als het een dierbare van je is,wil je het beste voor diegene,daar ben ik niet anders in.

Ik zal dan ook niet zeggen,nee dat hoeft niet hoor,want in Bulgarije hebben ze het slechter.

Maar....ik heb het over "to much"

We zijn hier niet snel tevreden.

En ja ,daar schaam ik mij voor als ik dan deze beelden (het had ook iets anders kunnen zijn) zie. En zoals ik al in de vorige posting schreef,ik kan daar op dit moment niet objectief tegenaan kijken.Daarvoor ben ik nog steeds te veel van slag.

Ik vind dat iedereen goed zorg verdient,in ieder geval een humane omgang.

Waar ook ter wereld.
Nou, nee hoor, niet echt een gevoelige snaar. Het is alleen zo'n dooddoener hè. Niet meer mogen klagen omdat het elders slechter gaat. Natuurlijk is het belangrijk je bewust te zijn van je zegeningen. Ik ben dan ook blij dat ik hier ben geboren en niet ergens anders. Maar dat neemt niet weg dat er ontzettend veel mis gaat in de zorg in Nederland. Ik werk bij een belangenvereniging, ik zie en hoor het dagelijks.

Ik vraag me af wat jij bedoelt met 'too much'. Want de mensen die ik spreek, klagen toch echt over gebrekkige basiszorg. Gewoon de dagelijkse dingen. Voeding, veiligheid, zinvolle dagbesteding/werk, wonen... dat soort dingen.
...
anoniem_654038f62dff5 wijzigde dit bericht op 02-02-2008 18:02
Reden: was een nutteloze toevoeging :-)
% gewijzigd
Je hebt gelijk dat het een dooddoener is.

En ik sluit mij aan bij je gedachte,ik ben ook blij dat ik en mijn kinderen hier geboren zijn.

En "to much"

Tsja,alles lijkt even "to much"hier.

Dat is mijn gevoel op dit moment.
Ik heb vanmorgen ook nog een keer the dying rooms bekeken. Mijn eerste gedachte was een kindje uit China te adopteren en in een impulsieve bui ben ik meteen gaan kijken hoe dat werkt. Maar uiteindelijk schiet dat natuurlijk ook niet op.

Ik heb begrepen dat er in China inmiddels al een en ander veranderd is. Men zoekt pleeggezinnen voor de vondelingetjes bijvoorbeeld. En de overheid probeert mensen te laten inzien dat meisjes ook 'leuk' zijn. Maar echt veel informatie kan ik hier niet over vinden.
Heeft iemand de ondertitelde versie van The Dying Rooms?
Nee, ik heb 'm zonder ondertiteling gekeken. Met oordopjes op was het prima verstaanbaar (moet je wel Engels verstaan natuurlijk ;-) )
Ook ik heb nog weer een stukje bekeken. Ik weet niet wat we hier aan kunnen doen. Ik zou zo zo´n kindje in huis willen nemen. Maar dat is inderdaad niet te doen. In auswitch zagen ze er net zo uit. Ik kan niet begrijpen dat het hoofd dit normaal vind. Ze wil er zelf ook wel wonen. Wat zou ik dat mens graag ook zo willen zien schommelen, omdat ze net zo wordt behandelt als die kinderen. Ze moeten haar gewoon oppakken ze spoort niet. Inderdaad is het hartverscheurend om te zien op het eind dat dat jongetje zo fijn geknuffeld wordt. Maakt hij waarschijnlijk nooit meer mee... Ik zou dit werk niet kunnen doen, zoals de documantaire maakster. Ik voel me zo machteloos. Kan het maar niet begrijpen en de beelden blijf ik zien. Verschrikkelijk gewoon. Als er nu maar echt hulp naartoe is gegaan. Zouden we daar nog weer iets van horen~...
kaaskopje_ schreef op 01 februari 2008 @ 22:36:

[...]

Zal het nog maar eens naar boven halen.
UP!
Het zal wel aan mij liggen, maar ik vond de Bulgarije-docu vele malen heftiger dan die uit China.
Wilde net een stukje kijken van de dying rooms, maar ik kan het niet meer opbrengen. Slaap ik helemaal niet meer straks. Ik heb een collega en die kan geen kindjes krijgen zelf en wil dolgraag adopteren. Ze staat nu 2 jaar ingeschreven, wordt helemaal doorgelicht en komt pas over 5-6 jaar in aanmerking voor een kindje uit China. Terwijl ze ze daar gewoon in een kamer leggen om dood te laten gaan. Ik begrijp die mensen niet. Zijn ze nou zo achterlijk!! En waarom voor al die kinderloze stellen maar zeggen dat er bijna geen kindjes zijn. De weeshuizen liggen vol. Ik vind het gewoon absurd. Wat zou zo´n kindje een goed tehuis kunnen krijgen bij adoptie ouders....

:'-(
Blink2, ik heb inmiddels wat meer gelezen over adoptie uit China. Het is nu zo dat men probeert kinderen eerst in China aan een adoptiegezin te koppelen. Ik denk zelf dat dat te preferen valt boven een Nederlands gezin. Er blijven nu vooral Special Needs kinderen over voor adoptie door buitenlandse gezinnen. Kindjes waar 'iets mis mee is' dus. Verder blijken de wachttijden per bureau nogal te verschillen. Ik las net nog op een weblog van een familie die om die reden van bureau is veranderd. Zij zijn de procedure begin 2002 gestart en hebben in mei 2006 hun kindje opgehaald in China.

Verder is de eenkindpolitiek al een tijdje iets aangepast. Ik heb er niet veel over kunnen vinden, maar op één site stond dat gezinnen niet meer beboet worden als ze meer dan 1 kind krijgen (geldt sowieso alleen voor de steden, op het platteland mogen gezinnen als ze eerst een dochter krijgen, nog een kindje krijgen). Er geldt nu een soort beloningssysteem als je wel kiest voor maar 1 kind. Na je 65e krijg je dan een soort bonus.

Maar goed, hoe betrouwbaar en actueel deze informatie is weet ik niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven