Werk & Studie alle pijlers

help, opdracht sph

10-09-2011 23:10 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
pfff... ik ben met mijn opleiding sph begonnen. En heb alle opdrachten af, en gemaakt, en snap ik ook.

ALleen heb bij het vak psychologie een opdracht, en ben er al hele week over aan het denken, overlezen, maar kom er niet uit.

Is er misschien iemand die tips heeft of me verder op weg kan helpen??

het gaat om deze vraag: beschrijf een situatie in de zorgverlening waar je een voorspelling (de heuristische functie van een theorie) zou kunnen doen die gebaseerd is op het Milgram Experiment.



Ik kom er echt niet uit :(



groetjes
Gewoon motiveren waarom je voor beide kiest.
Alle reacties Link kopieren
quote:blinkiebill schreef op 10 september 2011 @ 23:42:

Ik denk dat je als voorbeeld kunt nemen: een team zorgverleners hebben te maken met een lastige client die veel agressie vertoont. Het team lost dit op door de client af te zonderen in een afzonderingsruimte. Er komt een nieuwe medewerker die een andere kijk heeft op het benaderen van de client, bv door met de client te spreken over zijn gevoelens. Het team oefent echter druk uit op de nieuwe medewerker met het argument dat het afzonderen het enige is wat helpt en het team wel op 1 lijn moet zitten. Na verloop van tijd kiest de nieuwe medewerker er ook voor om de client af te zonderen. Naar eigen zeggen omdat dit het

enige is wat werkt, maar eigenlijk is dit onder druk van de groep, hij/ zij wil zich geaccepteert voelen in de groep en conformeert zich.



Kan je hier iets mee?Het Milgram experiment gaat niet over groepsdruk, maar over het gehoorzamen van 1 gezaghebbend persoon. Daarom zou ik jouw voorbeeld niet goed rekenen als ik de docent was.
Java: autoriteit kan mijns inziens ook vanuit een groep komen, bv de regering. Het gaat volgens mij om een machtsverschil. Maak er in mn voorbeeld een stagiaire van en klaar ben je. Het voorbeeld van de dokter in de witte jas is heel goed vind ik, maar ook erg vaak gebruikt en weinig origineel.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat te denken van een groep begeleiders die, en dit is echt gebeurd, een hele bepalende sfeer hebben binnen een gezinsvervangend tehuis, en de sfeer zo omzetten, dat de clienten die in dit zelfde gezinsvervangende tehuis wonen het normaal vinden wat er allemaal gebeurd en zich totaal aanpast en overgeeft aan wat er binnen dit gezinsvervangend tehuis plaats vind?

Door dit laatste werd de sfeer steeds en steeds meer bepaald door begeleiding en ging men als begeleiding steeds meer afwijkende opdrachten geven aan hun clienten of zelfs uitlachen... iedereen leek zich er aan aan te passen.....kan ook een voorbeeld van het experiment in de hedendaagse wereld zijn.

En even concreet: beschrijf een afwijkend verhouding met daarin een groep of individu die macht heeft en zich steeds meer suprieur gedraagt en een groep die zich daar aan aanpast en alles normaal begint te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Milgram experiment:

Gewone mensen kunnen in situaties terechtkomen waarin ze dingen doen die ze normaal gezien

immoreel zouden vinden wanneer een gezagsfiguur hen vraagt dit te doen



Je zou kunnen denken aan het - niet voorgeschreven - toedienen van een slaapmiddel, of een vrijheidsbeperkende maatregel opleggen die niet vaststaat in het protocol.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Goed voorbeeld Dithje! Ik denk ook dat ze naar zoiets op zoek zijn! Een pratisch voorbeeld uit de dagelijkse praktijk
Alle reacties Link kopieren
Jup..... eerder genoemd voorbeeld verwerkt in eigen scriptie o.a.
Off topic; het gebeurt heel veel in de zorg. Er wordt vaak ten koste van de clienten gekozen voor de makkelijkste oplossing. En dat is niet altijd de beste oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Nou, dat had niet echt met dit voorbeeld te maken, het was een te hecht team, of werd een te hecht team op den duur..... verstoorde machtsverhouding....



Tegenwoordige dag zal het gelukkig steeds minder voor gaan komen dat de makkelijkste oplossing gekozen gaat worden..... awbz klanten zijn er dadelijk steeds en steeds minder, ze zijn er wel, maar.....leven steeds langer thuis, zijn meer zelfstandig als vroeger en meer mondiger. (en als zij dat zelf niet zijn, dan is hun netwerk dit wel). Stichtingen zullen dus steeds minder werken van uit het oogpunt wat ze te bieden hebben, maar meer van: wat kunnen we creeren zodat we een nieuwe doelgroep aantrekken, hoe kunnen we op een creatieve manier met het geld van onze client omgaan zodat deze het beste uit zijn zzp haalt (het nieuwe creatieve denken) etc.

Goede ontwikkeling dus aan een kant, de marktwerking die steeds meer plaats gaat vinden in de zorg....maar de bezuinigingen...het blijft bagger....
quote:moirijke schreef op 10 september 2011 @ 23:40:

Het gaat om de verantwoordelijkheid. Als de verantwoordelijkheid voor iets wat jij doet niet bij jou ligt maar bij een autoriteit ga je een stuk verder. Je doet dus niet zozeer iets omdat de autoriteit het zegt maar omdat de eindverantwoordelijkheid daar ligt en niet bij jou.Ja, DIT is dus inderdaad waar het hele experiment om draait. Over de verantwoordelijkheid. Dus als je een voorbeeld gaat kiezen, zou ik inderdaad nadenken over het verantwoordelijkheidsaspect van het experiment.
Alle reacties Link kopieren
Dat was ook bij het team het geval, de coordinerend gedraagd zich afwijkend, het hele team gaat mee....want hij doet het toch ook... dat dus

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven