Geld & Recht alle pijlers

Loonbeslag

11-09-2011 16:17 79 berichten
Een deurwaarderskantoor heeft mij als werkgever laten weten beslag te willen laten leggen op het loon van een werknemer.



Dit komt erop neer dat de werkgever een deel van het salaris gaat overmaken naar de deurwaarder in plaats van naar de werknemer.



Ik heb hier als werkgever grote bezwaren tegen. Ik heb als werkgever een contract met de werknemer en heb niets uit te staan met andere partijen die menen op deze persoon een vordering te hebben. Ik ga geen incassobureau spelen voor derden.



Tegelijkertijd zal het wettelijk zo zijn dat ik dat als werkgever verplicht ben mee te werken aan loonbeslag.



Heeft iemand tips over hoe ik dit kan traineren? Dat wil zeggen, onder het mom van 'ik werk mee' ondertussen het incassobureau met een kluitje in het riet sturen?
Alle reacties Link kopieren
Bizar dat je je in allerlei bochten wil wringen om onder dat loonbeslag uit te komen.

Daardoor meng je je juist in de zaak, terwijl je zegt dat je daar niets mee te maken wil hebben.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt ondernemer even voor het geheugensteuntje.

Ik heb gelijk alle gegevens opgezocht zodat ik als het zover komt (wat ik natuurlijk niet hoop) ik het formulier voor het LBIO (loonbeslag) binnen een minuut kan versturen.



Nu maar hopen dat als het zover moet komen de werkgever van ex minder kinderachtig is.
quote:Janna_ schreef op 11 september 2011 @ 17:41:

[...]



o! excuus, de verkeerde voor gehad. sorry! (zal mijn eerdere post even wijzigen)
quote:ondernemer schreef op 11 september 2011 @ 17:46:

[...]





Ja, dat is mij bekend.

Mijn vraag is vooral hoeveel hindermacht ik nog heb.

Ik overweeg om de deurwaarder een offerte te sturen voor administratieve kosten van 300 euro samenhangend met inwilligen verzoek van 300 euro. Kijken wat er dan gebeurt..Jemig, 'hindermacht' ?? Je vecht tegen windmolens, ondernemer. Er is niks aan te doen, je moet gewoon meewerken en je tijd/moeite/frustratie kun je nergens in rekening brengen. (Dat hoort ook bij ondernemen...)
Je hebt geen hindermacht, de rechter heeft hier immers al een vonnis over geveld. Lbio werd bedoeld, zij zullen ook overgaan tot loonbeslag via gerechtsdeurwaarder bij uitblijven betaling.



Ondernemer, mocht er nog een loonbeslag komen dan kun je die voor een ponds pondsverdeling naar nummer 1 sturen, belastingdienst heeft 1e preferentie. Lees je maar vast een beetje in. Hinderen kost alleen jezelf geld.



Dit is dus de reden waarom werkgevers werknemers met een tijdelijk dienstverband nogal eens 'laten gaan'.
Alle reacties Link kopieren
Je bent als werkgever verplicht het loonbeslag uit te voeren en een uitgebreide vragenlijst in te vullen. Je moet de lijst binnen vier weken beantwoorden, ondertekenen en retourneren.



Indien je je niet aan deze regels houdt loop je het risico te worden gedagvaard en aansprakelijk te worden gesteld voor de gehele vordering. Verder ben je verplicht het loon dat onder het beslag valt van het salaris in te houden. Het in beslag genomen loondeel maak je periodiek over naar de deurwaarder. Als je weigert het loonbeslag na te leven, en het loon toch maandelijks aan uw werknemer uit te keren, dan pleeg je een ‘onrechtmatige daad’. Ook dan kun je door de schuldeiser aansprakelijk worden gesteld voor de gehele vordering op de werknemer.
Alle reacties Link kopieren
Kortom, je hebt heel wat hindermacht. Bij de volgende verkiezingen ofzo.
quote:nummerzoveel schreef op 11 september 2011 @ 17:28:

@Tourrebout

Je bent als ondernemer verplicht alles boven het vastgestelde vrijgelaten bedrag aan de eiser over te maken. Dat geldt dus ook voor de uitbetaling van een eventuele lening!



Is mij bekend hoor. Maar het zou een oplossing kunnen zijn als het bijvoorbeeld om een eenmalig loonbeslag gaat.



Maar TO ik vind je erg kinderachtig. Je hoort gewoon mee te werken. Denk je nu werkelijk dat een incassobureau je serieus gaat nemen als je een factuur gaat sturen? Administratief stelt het niets voor: looncomponent invullen en klaar. Het sturen van een factuur, het traineren en het openen van een topic kosten meer werk hoor. Ik denk dat ze je achter je rug zullen uitlachen.

Dat je werknemer loonbeslag heeft gekregen is zijn eigen schuld.
Alle reacties Link kopieren
Werkgevers zijn wel vaker ontzettend slecht op de hoogte van hun plichten en verantwoordelkheden. Stel jezelf daar gewoon goed van op de hoogte voor je besluit met personeel te gaan werken, dan kom je ook niet voor dit soort verrassingen te staan.



Jij stelt dat de werkgever hier niks mee te maken heeft, maar dat klopt dus niet. Werkgever zijn houdt meer in dan alleen opdrachten geven en een loonzakje uitkeren. En dat had je kunnen weten.
Alle reacties Link kopieren
Sorry maar ik vind je een zeur.



Dit zijn nou eenmaal de regels, en daar heb ook jij je aan te houden.



Maar doe het vooral niet, hou het tegen enz. dan kan jij straks de schuld van jou werknemer afbetalen. Als dat is wat je wilt, prima!
En als het je lukt om 300 euro te rekenen aan het incassobureau, dan komt dat gewoon voor de rekening van je werkgever..



Banken doen het trouwens wel, die halen meteen 200 euro van je rekening af als er beslag gelegd word op je bankrekening.

Dus eigenlijk raar dat een werkgever dit niet mag doen.
Alle reacties Link kopieren
Je zou de rekening van 300 euro naar je werknemer moeten sturen! Hij/zij heeft bewust een rekening niet betaald, en daardoor moet jij extra administratieve handelingen verrichten. Kom op zeg, je bent toch geen administratiekantoor.
Lees toch eerst eens voor je gaat roeptoeteren.
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je geen gesprek aan met je werknemer en proberen jullie samen een oplossing te vinden. Het is voor beide partijen niet leuk.



En als ondernemer kom je hier niet onderruit.
Alle reacties Link kopieren
Dus dat loonbeslag is gelegd voor 300 euro?

Een beetje ondernemer schiet dat zijn werknemer even voor.
Alle reacties Link kopieren
Zo raar vind ik het niet dat ondernemer geen zin heeft in het uitvoeren van extra werk waarvoor hij geen factuur uit kan/mag schrijven.

Niet dat ondernemer hierin iets te willen heeft; want het is nu eenmaal de wet.

Eigenlijk behoorlijk te onrechte naar mijn mening want een deurwaarder rekent voor dit schrijven richting de werkgever wél ca 170,- tsjing! Deze wordt doorberekend in de vordering naar de schuldenaar.



Ondernemer; ga een gesprek aan met je werknemer en kijk of je deze op een andere manier kunt helpen.



Overigens: een loonbeslag hoeft absoluut niet te wijten zijn aan een werknemer die lak heeft aan rekeningen betalen, je weet nooit wat er achter zit. Dikwijls wil een schuldeiser bijv een vele hogere aflossing zien dan wat de schuldenaar op kan brengen. Of je ex die het flikt om de rekeningen niet te betalen en je bent officieel nog niet uit elkaar. Het kan zóveel redenen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Mooi woord, "hindermacht"



Wat je in elk geval kunt doen is: een stiptheidsactie. Kloppen de door het incassobureau opgegeven naam / voorletters / adres / sofi-nummer e.d. niet, (d.w.z. één of meer letters of cijfers verschil) dan is de bewuste persoon niet bij jou in dienst en dat kun je dan ook aan dat incassobureau mededelen. Probleem opgelost.



Maar ja, waarschijnlijk kloppen de gegevens wel. Dan kun je de brief van het incassobureau nog wegpleuren en op de herinnering wachten. "Tja, want de postbezorging is niet heel veel beter geworden he, sinds de privatisering. U had uw brief niet aangetekend verstuurd, neem ik aan...?"

En als die herinnering dan komt, eerst drie weken wachten en dan een kan koffie over het formulier gooien, en ze dan opbellen en zeggen dat een en ander in het ongerede is geraakt, en vragen of ze de brief opnieuw sturen (nee, liever niet per fax want ... - plop - ... de fax is helaas offline op dit moment).

En dan het formulier volkomen onleesbaar invullen. Alle énen op zevens laten lijken, en omgekeerd. Tja. Altijd al een slecht handschrift gehad.



Bah, wat een lelijke manieren bestaan er toch om onder je wettelijke plichten uit te komen, al is het waarschijnlijk slechts tijdelijk
Alle reacties Link kopieren
Wat een moeite voor iets waar je toch niet onderuit komt. Pff sneu die aanbevelingen uit de laatste post.
Whimpsy, het gaat om loonbeslag waar een gerechtsdeurwaarder vonnis voor gehaald heeft bij de rechter niet om incassobureau Gouden Vuistjes....

Edit: je hebt duidelijk geen benul.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zit het in zo'n geval met de belastingbetaling? Houdt de werkgever dat gewoon in en wordt de rest overgemaakt naar de deurwaarder, maar hoe zit het dan met het verzamelloon aan het einde van het jaar en eventuele teruggave? (ben gewoon benieuwd)
@watchamacallit



De werkgever verwerkt gewoon het loon zoals te doen gebruikelijk. Het enige verschil is dat wat er netto overblijft niet geheel naar de werknemer wordt overgemaakt. Uitsluitend een minimum bedrag voor levensonderhoud (afhankelijk van de persoonlijke situatie, daar zijn vastgestelde tabellen voor) mag nog wel aan de medewerker uitgekeerd worden en het meerdere wordt rechtstreek overgemaakt naar de rekening van de schuldeiser.
Alle reacties Link kopieren
Heel simpel als je niet meewerkt aan het beslag vervalt de schuld aan de werkGEVER en kan de schuldeiser bij de werkGEVER het totale bedrag innen.



Of wel je bent verplicht hier aan mee te werken.



Je krijgt van de deurwaarder precies door hoeveel je naar hun rekening moet overmaken.



Bij betalen van loon betaal je dat bedrag aan de deurwaarder en de rest aan de werknemer.
Alle reacties Link kopieren
het is gewoon een verdeling van het te betalen netto loon.



voor de rest van de salaris administratie veranderd niets
Alle reacties Link kopieren
Het enige wat je kunt doen is een stevig gesprek voeren met de betreffende medewerker, nu jij door zijn/haar toedoen met extra werk zit opgescheept.



Bij het bedrijf waar ik werk (meer dan 4000 werknemers) is het verwerken van loonbeslagen een maandelijks vast terugkerend verhaal met een permanente pool van zo'n 20/30 medewerkers voor wie bedragen tbv derden moeten worden ingehouden. Dat kunnen eenmalige beslagen zijn, maar soms gaat het om tienduizenden euro's en bij sommigen weten we nu al dat ze tegen de pensioendatum nog steeds niet van hun schulden afzijn.

Bij de salarisadministatie is 1 medewerker er een halve dagtaak per week aan kwijt. Vooral de regels mbt de voorrang van de belastingdienst, wat te doen bij meerdere beslagen, bij overgang naar WNSP, je wordt er niet blij van.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dickens schreef op 16 september 2011 @ 00:33:

Whimpsy, het gaat om loonbeslag waar een gerechtsdeurwaarder vonnis voor gehaald heeft bij de rechter niet om incassobureau Gouden Vuistjes....



Dat blijkt niet uit de openingspost. Daar staat:

"Een deurwaarderskantoor heeft mij als werkgever laten weten beslag te willen laten leggen op het loon van een werknemer."



In mijn werk (ik hou mij bezig met insolvente bedrijven) kom ik regelmatig briefjes tegen van incassobureaus, die om allerlei (loon)informatie van werknemers vragen zonder dat ergens uit blijkt dat ze al een titel hebben. Vanuit die incassobureaus snap ik dat wel; die willen de verhaalbaarheid in kaart brengen voordat ze proceskosten maken, maar ik zou zo gauw niet weten op grond waarvan een werkgever verplicht zou zijn om deze informatie te verstrekken. Dat wordt uiteraard anders wanneer er wél sprake is van een executoriaal beslag.



quote:Edit: je hebt duidelijk geen benul.Dank je. En jou raad ik aan om de openingspost nog eens te lezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven