Met elektrische auto naar Spanje

17-04-2024 19:45 16 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedenavond !

Partner gaat waarschijnlijk een nieuwe uitdaging aan en bij deze uitdaging hoort een elektrische auto van de zaak.
We gaan elk jaar met de auto op vakantie naar Spanje en ben wel nieuwsgierig of dit een beetje te doen is , voldoende laadpalen , functionerende laadpalen , drukte van de zomervakantie en alles waar ik nu ongetwijfeld niet aan denk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij doen het al jaren, op vakantie met de elektrische auto. Je moet je er wel even op instellen dat het misschien iets meer plannen is. Maar het is natuurlijk sowieso goed om om de paar uur er uit te gaan. Wij hebben nog nooit files bij de laadstations meegemaakt maar wij maken voornamelijk gebruik van de Tesla Superchargers.
Ik zou wel wat verschillende laadpasjes meenemen, die van de ANWB werkt bij ons eigenlijk altijd wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij gaan ook al jaren met ev op vakantie l.

Vinden het juist perfect! Laden bij tesla, dit zit vaak bij een hotel en altijd schone toiletten. Stoppen meestal zo rond de 3 uur ( maar dit geeft onze auto zelf allemaal aan)
Alle reacties Link kopieren Quote
@Blubber fijn om je ervaringen te horen
Anwb pas check, we krijgen wel een tankpas van het werk maar dat moet geen probleem zijn neem ik aan

Kan je bij Tesla chargers ieder automerk laden ? Of stel ik nou een domme vraag.


@FrietmetMayo goed dat je het aan aangeeft overnachtings hotel met laadpaal is wel handig :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij rijden een Tesla, dus ook voornamelijk ervaring met de Tesla superchargers. Dat werkt perfect! Volgens mij kun je ook met een ander merk laden bij de Tesla laadpunten, maar moet je je daarvoor aanmelden. Hoe of waar weet ik niet.
Vorig jaar naar Bretagne gereden, onderweg geen probleem maar op de camping zelf was in de verste verte geen laadpaal te bekennen. Houd daar dus ook rekening mee. Eventueel een lange verlengsnoer mee om het via een ‘gewoon’ stopcontact te laden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Empanada1 schreef:
17-04-2024 21:12
@Blubber fijn om je ervaringen te horen
Anwb pas check, we krijgen wel een tankpas van het werk maar dat moet geen probleem zijn neem ik aan

Kan je bij Tesla chargers ieder automerk laden ? Of stel ik nou een domme vraag.


@FrietmetMayo goed dat je het aan aangeeft overnachtings hotel met laadpaal is wel handig :)
Volgens mij kan dat als je een CCS-aansluiting hebt op je auto.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook positieve ervaringen!

Een paar jaar geleden was het nog veel uitzoekwerk, maar inmiddels is het veel makkelijker. De meeste elektrische auto’s geven tegenwoordig al zelf suggesties om te laden op de route wanneer dat bijna nodig is (als je de navigatie aan hebt staan).

Ervaringen met rijden met lease-auto van de zaak:
0. Kies een elektrische auto met minimaal 400km range.
1. De laadpas van de leasemaatschappij werkt vaak goed genoeg, ook in het buitenland. Wij hadden geen extra laadpas mee, omdat we ook een creditcard vd leasemaatschappij kregen (neem die dus mee!!) die we konden gebruiken als de laadpas niet werkte. In het allerergste geval hebben we ook wel eens zelf betaald direct met pinpas/eigen creditcard, en dat later gedeclareerd.
2. Check vooraf even de route en hoe het met laadpalen zit: https://www.anwb.nl/verkeer/routeplanne ... structions
Op de hoofdwegen t/m Frankrijk zit je vaak prima, met snelladers van Ionity die heel betrouwbaar zijn. Hoofdwegen in Spanje zitten die ook steeds meer (Ionity app is om die reden handig te hebben).
Waar je ziet dat de anwb routeplanner gebruik gaat maken van minder snelle laders, in die gebieden zit dan wat uitdaging. Vaak is dat vanaf wanneer je de snelweg afgaat. Daar loont het de moeite om (van tevoren of gewoon als je in de auto zit) even via wat apps of gewoon op google maps te zoeken naar laders én hun recensies, zodat je de meest betrouwbare kiest.
3. Zorg dat je ook de kabel die in een normaal stopcontact kan mee hebt. Als er dan echt nood aan de man is, dan kun je hem op de camping/in het hotel nog aan het gewone stopcontact hangen (altijd in overleg met de uitbaters uiteraard, niet op je gewone camping stopcontactje want dan zit de camping in het donker). Gaat niet snel maar in een nacht zit je dan weer behoorlijk vol.
4. Hou er bij het uitzoeken van je hotel/camping rekening mee dat een laadpaal op die locatie een enorme pré is. Dan kan de auto ‘s nachts opladen, en met een beetje normale range heb je dan altijd genoeg juice om de volgende bestemming te halen / dagtripjes te maken.

Oh en laatste tip: het helpt als je het als een leuk avontuur ziet! Soms kom je in dorpjes of op plekken waar je anders niet had gekomen, omdat daar nu eenmaal die laadpaal is. Bleek daar een prachtig viewpoint te zijn. Of een megaspeeltuin voor kind met ijswinkeltje ernaast. Of een schattig dorpje waar we dan meteen maar hebben gelunchd. :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms is er ook een optie dat je tijdens de vakantie een hybride of diesel/benzine auto kan leasen ipv de electrische
Alle reacties Link kopieren Quote
@blubber we weten nu waar we naar mogen gaan kijken , ccs aansluiting gaan we opletten

@imeams wat een ontzettend fijne reactie !! Dankjewel

1 laadpas mee check, we hebben altijd onze eigen creditcard mee dus dat komt goed

2 ionity app ga ik nu gelijk downloaden , we gaan naar een gebied onder Barcelona dus Spanje niet eens al te ver in.

3 gewone kabel mee ! Top had II vantevoren echt niet bedacht maar hoorde ik van de andere dames ook.

4 We boeken altijd on the fly een hotel via booking , ga zo eens kijken of ik kan filteren op laadpalen.

Wij beginnen ons vakantie altijd het moment dat we de deur uitstappen en gaan graag uitdagingen aan dus heb er geloof ik al helemaal zin in.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vond het echt vreselijk om met de electrische auto op vakantie te gaan. Wij hebben voor de vakantie de kleine tweede auto vervangen door een grotere op brandstof.

De nadelen:
- Je weet nooit wat de prijs is van de kWh, dat schommelde tussen 0,20 tot 1,50 per kWh
- Bij Tesla heb je wel vaste prijs, maar ons oplaadding van de auto zat net aan de andere kant van de auto en die kabels daar zijn erg kort. Wij kunnen alleen bij Tesla laden als er twee plekken naast elkaar vrij zijn, dan pakken we de kabel van de plek ernaast. Heel aso, dus dat deden we zo min mogelijk.
- In de weekenden van de vakanties was het zo druk dat je soms een een uur stond te wachten voor opladen
- Als het zo druk was, kon je vaak maar laden tot 80%, dan slaat de lader af
- Snelladers van Tesla liggen vaak een stukje van de snelweg. Dus tien minuten om van de snelweg naar het laadstation te komen, daar 40-50 minuten wachten voor het laden en dan weer 10 minuten terug.
- Snelladers vindt je vaak op de lelijkste plekjes: industrieterreinen, lelijke shoppingcentra. Dus de wachttijd was niet echt leuk te besteden.
- We deden anderhalve dag (met overnachting) over de reis, terwijl de buren met hun diesel 8 uur onderweg waren geweest. Nu vind ik onderweg zijn geen probleem, maar snelweg en industieterreinen geven mij geen vakantiegevoel.
- Regelmatig storing of dat je pas niet werd geaccepteerd of dat je klant moest zijn van een bepaalde energiemaatschappij, en dan moet je weer een andere lader zoeken.
- Bij de meeste campings en vakantiehuisjes mag je niet opladen vanaf een gewoon stopcontact. Op 1 camping was de campingbaas dit zo zat, dat er in de regels stond dat je per direct en zonder refund van de camping werd gestuurd als je wel ging opladen. Op een andere park was er gedoe (tussen de Nederlanders) omdat er te weinig laadpalen waren. Daar werd verwacht dat je je wekker s nachts zette zodat je de auto direct kon weghalen als deze vol zat en dan stond er al iemand klaar om zijn auto aan de lader te zetten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het zou er voor mij heel erg aan liggen hoeveel actieradius je hebt. Ik heb zelf echt 2 maanden moeten wennen aan het plannen en de extra tijd die je kwijt bent door het laden. Qua kosten maakt het allemaal geen reet uit, denk ik, ik mag zelf ook in het buitenland op kosten van de zaak laden. Het snelladen valt mij in de praktijk gewoon tegen, het kan sneller. En hou er rekening mee dat je soms gewoon even in de rij moet staan voordat je überhaupt kan gaan laden, en dat even kan best lang duren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Inderdaad bij Tesla laadstations laden, dit kan alleen via de Tesla app, en ook niet bij alle Tesla stations, als je een niet-Tesla hebt.

Wij vinden de Chargemap app het fijnst, die geeft ook aan hoeveel laders er bezet zijn.

Inderdaad een extra stekker erbij kopen die in het gewone stopcontact kan, voor nood.

Overnachtingshotel met laadpaal uitzoeken.

Wij hebben voor de zekerheid wel extra pasjes, sowieso die van Engie en Chargemap en die werken vrijwel overal.

Door goed gebruik te maken van de app hebben wij de afgelopen jaren amper hoeven wachten bij het laden, we zoeken altijd grote laadstations uit, die zitten soms in de middle of nowhere maar vaak ook wel bij een tankstation of restaurant, dus dan gingen we meteen lunchen of avondeten enzo.
Alle reacties Link kopieren Quote
MidaC schreef:
17-04-2024 21:54
Wij rijden een Tesla, dus ook voornamelijk ervaring met de Tesla superchargers. Dat werkt perfect! Volgens mij kun je ook met een ander merk laden bij de Tesla laadpunten, maar moet je je daarvoor aanmelden. Hoe of waar weet ik niet.
Vorig jaar naar Bretagne gereden, onderweg geen probleem maar op de camping zelf was in de verste verte geen laadpaal te bekennen. Houd daar dus ook rekening mee. Eventueel een lange verlengsnoer mee om het via een ‘gewoon’ stopcontact te laden.
Dat waarderen die campingeigenaren vast.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een paar keer met de bedrijfsauto, een Tesla, op vakantie geweest. Zelfs in de winter (-26 gr Celsius) in Noorwegen. Ging allemaal super soepel. Paar uur rijden, kwartiertje stoppen en weer door. Enige nadeel vond ik dat bij de stop-plekken alleen maar ongezond eten te kopen is. (Te overzien dus ;)).

We hebben echter zelf een renault Zoe en daar zou ik never nooit niet mee op vakantie gaan. Korte actieradius, laden duurt eeuwen, geen handige navigatie die helpt de route te plannen met laders onderweg. (Maar voor een stads-autootje voldoet het prima).
Alle reacties Link kopieren Quote
Eens met alles wat Thistle zegt. Langs de snelweg staan regelmatig flibk wat auto’s te wachten bij de snelladers. Dus dat duurt wel een tijdje voor je weer verder kunt.

Laders die wat verder van de snelweg staan: ook daar ben je vaak niet te enige.

Een kabel meenemen om via het gewone stroomnet te laden is vrijwel overal terecht verboden.

En ‘een hotel zoeken met een laadpaal’: je bent niet de enige die dat wil doen. We spraken een echtpaar wat verschillende keren pas later in de ochtend weg kon, omdat toen pas een laadpaal beschikbaar was.

In de Nordics was het vaak geen probleem, want veel laadpalen en veel minder toeristen/dicht bevolkt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Toch ook andere ervaringen dan de positieve van mij. Wanneer waren jullie himalaya? In welke maand en jaar? Ik herken het wel van eerdere jaren, maar vorig jaar juli merkten we echt dat het veel soepeler ging. Er worden bij grote tankstations langs de snelweg zo ontzettend veel laadpalen de grond uit gestompt (vaak van drie verschillende aanbieders op andere plekken, dus even een rondje rijden loont de moeite). We gaan wel altijd in juli op vakantie, misschien is augustus drukker?

En die 1 of 2 laadpalen op de camping herken ik wel - dat is soms even paar keer langslopen om te zien of ie vrij is. Maar met een beetje schappelijke range (wij hadden 460km, in de praktijk 400km) hoef je maar 1x per week op te laden om dagelijks naar het strand/dorp/attractie te rijden. En dan misschien nog een keertje zodat je vol op weg gaat naar je volgende bestemming.

Edit: Nu moet ik zeggen dat wij sowieso wel van regelmatig (max 2,5 uur) even stoppen zijn, en dat we reizen met 2 kinderen dus voordat iedereen heeft geplast, koffie/ijsje/broodje heeft gehaald, speeltuintje heeft ontdekt zit de auto alweer vol.
En ik moet ook zeggen: Ik vind elektrisch rijden fijn voor mezelf (comfortabel rijden, weinig herrie, snel) en (vooral) het klimaat. Dat het soms met wat extra uitzoekwerk komt - dat neem ik er dan bij. En ja, ben ook wel eens 30min verloren bij een lokale lader waar we ‘m gewoon niet aan de praat krijgen (zelfs gebeld met de spaanse klantenservice 😂) terwijl man met kids in een truckercafe zat. Op dat moment irritant, maar op het grotere geheel van je vakantie, ach.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven