Auto kopen, garantie? Plug in ervaring?

08-05-2024 06:33 12 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij willen dit weekend gaan kijken voor een andere auto. Laatste keer dat wij een auto hebben gekocht is 7 jaar geleden en volgens mij is er wat veranderd qua garantie.
Toen moest je garantie erbij kopen, maar ik lees nu dat er een wettelijke garantie is van 1 jaar.
Toch zie ik dat er verschillende pakketen extra worden aangeboden voor 12 maanden bovag garantie, vervanging slijtage onderdelen en onderhoud volgens fabriekopgave.

De auto die wij willen kopen is 1 of 2 jaar oud en heeft 5 jaar fabrieksgarantie. Dan is het toch niet nodig om er garantie bij te kopen?

Wij kijken naar een plug in hybride, ben benieuwd hoe anderen dit bevalt. Hebben jullie een speciale laadpaal aan huis of laden jullie gewoon op via het stopcontact?
Alle reacties Link kopieren Quote
Daar heeft de anwb goeie informatie over
https://www.anwb.nl/auto/kopen/garantie
Alle reacties Link kopieren Quote
De 12 maanden wettelijke garantie is obv non conformiteit. Dus; wat mag je van het product verwachten, gaat er iets binnen het jaar defect dan ligt de bewijslast bij de verkoper om aan te tonen dat dat wel/niet conform de verwachting cq levensduur is.

Vooral bij occassions levert dat vrijwel altijd discussie op en kan garantie bijkopen zinvol zijn


Als je auto 5 jaar fabrieksgarantie heeft is het goed om na te vragen wat er onder die garantie gedekt is (ook onderhoudsdelen bv?)
De noodzaak om garantie bij te kopen is iig een stuk kleiner.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een laadpaal aan huis is handig, vooral als je toch al een verplichte parkeerplaats op eigen grond hebt.
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
08-05-2024 06:48
Daar heeft de anwb goeie informatie over
https://www.anwb.nl/auto/kopen/garantie
Top, dit is precies wat ik zoek!
Alle reacties Link kopieren Quote
Gemberthee schreef:
08-05-2024 07:38
Een laadpaal aan huis is handig, vooral als je toch al een verplichte parkeerplaats op eigen grond hebt.

Wij hebben een ruime eigen oprit met garage.
In de garage hebben wij stroom en vanuit daar zouden we de auto kunnen opladen. Is het dan alsnog handiger om een echte laadpaal te hebben aan huis?
Alle reacties Link kopieren Quote
Laden met een gewoon stopcontact gaat langzaam. Maar aangezien een plugin hybride heeft meestal geen hele grote batterij heeft, kan dat genoeg zijn. Het ligt eraan hoe snel je wil laden.

Als de auto nog 3 of 4 jaar fabrieksgarantie heeft, dan lijkt garantie bijkopen me niet nodig. Kijk wel even goed wat er precies beschreven is over de garantie van de batterij(capaciteit).
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben ook een plug-in hybride. We hebben hem heel lang gewoon via het stopcontact geladen. Onze auto is wat ouder en kan via een laadpaal ook niet sneller laden dan 11KW. Sinds kort hebben we wel een laadpaal, maar dat is meer voor het mooie.
Alle reacties Link kopieren Quote
valisa schreef:
08-05-2024 07:43
Wij hebben een ruime eigen oprit met garage.
In de garage hebben wij stroom en vanuit daar zouden we de auto kunnen opladen. Is het dan alsnog handiger om een echte laadpaal te hebben aan huis?
Zo doen wij het ook. Gaat prima. Laden voornamelijk op als de zon schijnt. We hebben wel een extra stopcontact gemaakt buiten de schuur.
vivapimpelmees wijzigde dit bericht op 08-05-2024 09:53
8.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij zijn gewone stopcontacten niet sterk genoeg gezekerd om een auto aan op te laden. Je moet in elk geval wel een goed geaard stopcontact gebruiken dat in zijn eentje op een groep zit en geen verlengsnoeren en kroonsteentjes en dat soort gedoe.
Ik heb weleens gelezen dat het brandgevaarlijker is dan met een laadpaal, omdat het zo lang duurt en de boel dan kan oververhitten. Ik zou een laadpaal kopen. Ik zie net dat je ze al hebt vanaf €700,-
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
ninanoname schreef:
08-05-2024 09:29
Volgens mij zijn gewone stopcontacten niet sterk genoeg gezekerd om een auto aan op te laden. Je moet in elk geval wel een goed geaard stopcontact gebruiken dat in zijn eentje op een groep zit en geen verlengsnoeren en kroonsteentjes en dat soort gedoe.
Ik heb weleens gelezen dat het brandgevaarlijker is dan met een laadpaal, omdat het zo lang duurt en de boel dan kan oververhitten. Ik zou een laadpaal kopen. Ik zie net dat je ze al hebt vanaf €700,-
Wij hebben idd geen gewoon stopcontact. Een bevriende elektricien heeft voor een extra aansluiting gezorgd buiten de schuur.
Alle reacties Link kopieren Quote
Aparte groep is sowieso verstandig en niet op maximaal vermogen laden.

Weet niet hoe vaak je de auto pakt, maar hier een elektrische auto en plugin hybride voor de deur. Beide op het stopcontact.
De plugin is met een paar uurtjes vol. De elektrische laad ik meestal niet elke dag op. Is hij helemaal leeg, dan gaat hij een dag of nacht aan de lader. Ongeveer 10-12 uur duurt het dan. Voor ons helemaal prima, want ik kan langere ritten prima plannen.

Wil je snel kunnen laden, dan is een paal handiger.

Qua garantie: wat ANWB zegt. Ik weet niet of je ook nog een rechtsbijstandverzekering hebt op dit vlak, maar mocht de verkoper moeilijk doen, kun je hen er nog op zetten.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven