Gezondheid alle pijlers

Huig opgezwollen

17-05-2024 10:06 14 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi.

Mijn vriend maakte me vannacht wakker omdat zijn huig plotseling helemaal opgezwollen was, ongeveer ter grootte van mijn duim. Schrok me wezenloos, maar zolang hij zijn hoofd naar voren hield kon hij vrij ademen. Hij had geen andere lichamelijke klachten. Gelijk telefonisch medisch advies gevraagd. Na enkele vragen zei de vpk dat de zwelling hoogstwaarschijnlijk kwam door snurken met open mond waardoor de huig droog wordt en daardoor opzwelt. Mijn vriend snurkt inderdaad behoorlijk. Het enige wat we konden doen was koelen, aldus haar. Dit nam de zwelling enigszins af en hij heeft halfzittend nog even kunnen slapen. Drinken lukt maar eten niet. Ik had het liefst gezien dat hij er een dokter naar liet kijken vandaag, maar hij wilde gaan werken.

Mijn vraag is of iemand dit herkent en zo ja, hoelang de zwelling ongeveer aanhield?
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien de bron eens aanpakken? stoppen met snurken?
https://www.thuisarts.nl/snurken

ik zou zelf dit vandaag aankijken en als het niet beter wordt, even langs een huisarts gaan, maar tja, als hij niet wil
Alle reacties Link kopieren Quote
We hebben al veel geprobeerd. Zo is hij oa 15kg afgevallen en staat op de wachtlijst voor het slaapcentrum. Maar daar kan hij pas over 4 maanden terecht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is het geen allergie? Zoals hooikoorts of iets verkeerds gegeten ?
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het ook regelmatig (net voor een menstruatie). Niets aan te doen en trekt vrij snel weg. Maar komt dus regelmatig terug.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dacht ik zelf eerst ook aan, GroenTuintje. Maar het is echt alleen de huig. Rest van zijn mond/ lippen en hals zijn normaal.
Verder is hij niet bekend met een allergie.

Jeetje, wat vervelend Aneliz. Wat is vrij snel? Had hem net aan de telefoon en kon hem iets beter verstaan dan vanochtend voor hij vertrok leek het wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
nova14 schreef:
17-05-2024 10:19
We hebben al veel geprobeerd. Zo is hij oa 15kg afgevallen en staat op de wachtlijst voor het slaapcentrum. Maar daar kan hij pas over 4 maanden terecht.
Contact opnemen met de huisarts dan. Wellicht is dit reden om de wachtlijst wat te kunnen omzeilen.
En ik zou ook willen uittesten of het een allergie is, dat lijkt me niet zo'n heel rare gedachtengang. Uittesten is heel simpel door een hooikoortstabletje van de drogist te nemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
nova14 schreef:
17-05-2024 10:19
We hebben al veel geprobeerd. Zo is hij oa 15kg afgevallen en staat op de wachtlijst voor het slaapcentrum. Maar daar kan hij pas over 4 maanden terecht.
Waarom slaapcentrum? Mijn man kon dat gewoon thuis doen. 2 nachten slapen met overal stickertjes. Binnen een week was hier een apneu apparaat in huis.
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
17-05-2024 10:30
Is het geen allergie? Zoals hooikoorts of iets verkeerds gegeten ?

Dit.
Ik ken iemand die dit heeft bij het eten van bepaalde kruiden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Probeer zoveel mogelijk door de neus te ademen. als het kan ook 's nachts.

Er zijn zelfs speciale mondpleisters. Hierdoor droogt de mond minder uit. Wordt het snurken minder.

Wil je meer informatie of begeleiding, dan kan je ook contact opnemen met een ademcoach.

https://ademwinst.nl/eerste-hulp-bij-mo ... ling-ehbm/
Alle reacties Link kopieren Quote
De eerste keer duurde 2 of 3 dagen, inmiddels maar een dag.
Alle reacties Link kopieren Quote
vivapimpelmees schreef:
17-05-2024 11:43
Waarom slaapcentrum? Mijn man kon dat gewoon thuis doen. 2 nachten slapen met overal stickertjes. Binnen een week was hier een apneu apparaat in huis.
Bij mij verliep die polysomnografie thuis ook via slaapcentrum van ziekenhuis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb allergietabletjes gehaald. Kan hij die vanavond testen.

Ik schreef slaapcentrum, maar bedoelde daarmee een polikliniek gericht op slapen. Hij heeft een verwijzing van de huisarts, maar de wachtlijst is enorm. We wonen niet in Nederland en de druk op de zorg is erg toegenomen doordat er in relatief korte tijd 2 kleinere ziekenhuizen in de buurt zijn gesloten of enorm ingekrompen. Dus vrees dat we zullen moeten wachten.

Watergirl, had nog nooit van een ademcoach gehoord. Maar zal eens googelen.

Aneliz, dan hopen we dat dat hier ook het geval is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Merys schreef:
17-05-2024 11:44
Dit.
Ik ken iemand die dit heeft bij het eten van bepaalde kruiden.
Ja precies. Ik heb het zelf ook namelijk bij bepaalde voedingsmiddelen
Voor iedereen een groene tuin

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven