Autorijden op vakantiebestemming door tiener

20-05-2024 09:34 56 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou gisteren discussie met mijn tiener over onze zomervakantie. We gaan naar Rhodos in augustus. Aangezien ik al jaren geen auto meer rijd (rij-angst) gaan we alles zoveel mogelijk met ov/taxi moeten doen. Vorig jaar in Spanje hetzelfde verhaal.

Tienerzoon gaf aan dat hij zo graag eens een keer een soort van roadtrip met de auto door een land wilde doen, dat hij graag op vakantie rustige afgelegen plekjes wil bezoeken zonder iedere keer afhankelijk te moeten zijn van ov of taxi, maar de vrijheid zou willen ervaren om te gaan en staan waar hij wil.
Dus meneer kan niet wachten tot hij 18 is of totdat zijn zus 18 is (ze is bijna 17), dan konden we eindelijk een huurauto nemen. En op zijn 18e zou hij eindelijk met vrienden door Zuid-Europa kunnen reizen (zoon heeft even geen idee wat dat allemaal zou kosten maar vooruit ik liet hem dagdromen).

Omdat ik maar héél kort heb auto gereden (na een auto ongeluk, nooit meer echt achter het stuur gegaan, zeg gerust 20 jaar ofzo) heb ik geen idee of een jongere van 18 of 19 jaar in staat is om door bergachtige gebieden in het buitenland te rijden of deel te nemen aan het buitenlands verkeer, laat staan helemaal naar Zuid Spanje te rijden met vrienden.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Zeg je: ik laat mijn kind op 18/19 écht nog niet in/naar het buitenland rijden! Of ben je meer van het: moet kunnen..
elinas wijzigde dit bericht op 20-05-2024 10:04
0.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor een huurauto moet je over het algemeen ouder zijn en minimaal een paar jaar je rijbewijs hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sowieso mag hij waarschijnlijk op veel plekken geen auto huren op die leeftijd / kort in het bezit van rijbewijs. En bergachtig gebied zou ik echt niet tof vinden. Is toch echt heel anders rijden en dat leer je niet tijdens je rijlessen. Aangezien jij ook die ervaring niet hebt, kan jij 'm ook geen tips geven als je ernaast zit.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren Quote
In Griekenland bijvoorbeeld moet je 21 zijn en 2 jaar je rijbewijs hebben om een auto te kunnen huren.

Je mag wel met je eigen auto naar Zuid-Europa. Of het verstandig is is een ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet meteen met 18 (dan mag hij toch nog niet huren) maar juist zo’n dagtripje tijdens een vakantie met het gezin kan een goede oefening zijn.
Of een weekendje naar de Ardennen, ook een goed begin.
Alle reacties Link kopieren Quote
Met 18/19 kun je nog geen auto huren. Volgens mij meestal vanaf 21 en dan met een forse toeslag. Vanuit nederland met een eigen auto kan dat natuurlijk prima. Je moet toch een keer beginnen met in de bergen rijden🙂.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eurus schreef:
20-05-2024 09:39
Sowieso mag hij waarschijnlijk op veel plekken geen auto huren op die leeftijd / kort in het bezit van rijbewijs. En bergachtig gebied zou ik echt niet tof vinden. Is toch echt heel anders rijden en dat leer je niet tijdens je rijlessen. Aangezien jij ook die ervaring niet hebt, kan jij 'm ook geen tips geven als je ernaast zit.
Klopt, ik kan hem of dochter daar niet bij helpen. Ik herinner me wel dat ik ooit met iemand die 2 jaar zijn Nederlands rijbewijs had, door de bergen in Spanje reed terwijl zijn oom naast hem zat en tips gaf. Die persoon raakte lichtjes in paniek omdat hij het gevoel had dat bij het afdalen de auto niet meer in volledig onder controle had.
(Intussen rijdt hij door de hele wereld, maar hij had toen 2 jaar zijn rijbewijs)
Alle reacties Link kopieren Quote
Op die leeftijd mogen ze waarschijnlijk nog geen auto huren.

Maar waarom de bergen niet in? Aldoende leren ze hoe ze door de bergen moeten rijden. Ik zie geen reden om ze het te verbieden. Genoeg jongeren die dat doen. Ik zie het probleem niet zo. In Nederland kunnen ze net zo goed tegen een boom rijden. Zorg dat je je eigen angsten niet overbrengt op je kinderen.

Heb je al eens speciale angstrijlessen overwogen vanwege je rij angst?
dahlia74 wijzigde dit bericht op 20-05-2024 09:52
8.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo te zien mag het niet eens wettelijk gezien, maar hij stelt zich dan een eigen auto voor op zijn 18e...
Maar wanneer ben je daar wél klaar voor?

Ik overweeg om volgend jaar opnieuw rijlessen te nemen. De rijangst is echt té gróót. Zelfs in een rustige straat in Nederland durf ik al niet meer te rijden.
Maar goed, dan zal het alsnog een eeuw duren voordat IK door de bergen durf te rijden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon had net twee maanden zijn rijbewijs, toen wij naar Oostenrijk gingen met de auto.
Ik heb hem toen ook laten rijden (autobahn en in de bergen), maar hij had na het halen van zijn rijbewijs ook direct steeds auto gereden.
Mijn auto sws en af & toe ook auto van mijn broer, zodat hij in verschillende auto’s kon rijden.
En tja, ik zat er wel naast en heb mijn rijbewijs wel, maar in hoeverre ik tips heb gegeven?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
20-05-2024 09:49
Op die leeftijd mogen ze waarschijnlijk nog geen auto huren.

Maar waarom de bergen niet in? Aldoende leren ze hoe ze door de bergen moeten rijden. Ik zie geen reden om ze het te verbieden. Genoeg jongeren die dat doen. Ik zie het probleem niet zo. In Nederland kunnen ze net zo goed tegen een boom rijden. Zorg dat je je eigen angsten niet overbrengt op je kinderen.
Andere manier van rijden dan wat je in de rijschool leert?

Ik lees vaak dat jongeren zich overschatten in het verkeer
Alle reacties Link kopieren Quote
BiRdiE schreef:
20-05-2024 09:51
Mijn zoon had net twee maanden zijn rijbewijs, toen wij naar Oostenrijk gingen met de auto.
Ik heb hem toen ook laten rijden (autobahn en in de bergen), maar hij had na het halen van zijn rijbewijs ook direct steeds auto gereden.
Mijn auto sws en af & toe ook auto van mijn broer, zodat hij in verschillende auto’s kon rijden.
En tja, ik zat er wel naast en heb mijn rijbewijs wel, maar in hoeverre ik tips heb gegeven?
Knap! Hoe oud was hij toen?

Tja ik kan ernaast zitten als een paar extra ogen maar tips kan ik niet geven.

Maar zo te lezen heeft jouw zoon het prima gedaan zonder tips
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
20-05-2024 09:49
Op die leeftijd mogen ze waarschijnlijk nog geen auto huren.

Maar waarom de bergen niet in? Aldoende leren ze hoe ze door de bergen moeten rijden. Ik zie geen reden om ze het te verbieden. Genoeg jongeren die dat doen. Ik zie het probleem niet zo. In Nederland kunnen ze net zo goed tegen een boom rijden. Zorg dat je je eigen angsten niet overbrengt op je kinderen.

Heb je al eens speciale angstrijlessen overwogen vanwege je rij angst?
Natuurlijk kan je de bergen in, maar ik zou het als ouder niet prettig vinden als mijn kinderen alleen, zonder enige ervaring, de bergen in zouden gaan.

Ik heb veel geleerd van mijn vader naast me destijds. Afremmen op de motor, in welke versnelling naar boven/beneden, wie er voorrang heeft, claxoneren in blinde bochten etc.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet wel hóe ik moet autorijden, dus de auto even verzetten, of één minuut overnemen om de auto aan de kant te zetten, maar bij het anticiperen in het verkeer blokkeer ik van angst.
Helaas niks mee gedaan en gewoon de auto jarenlang links laten liggen.
Op zich kan ik ermee leven, maar op vakantie baal ik soms wel omdat we niet altijd de vrijheid hebben om te gaan en staan waar we willen.

Zoon is het beu en wil zelf zsm achter het stuur of zijn zus laten rijden vanaf dat ze haar rijbewijs heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eurus schreef:
20-05-2024 09:56
Natuurlijk kan je de bergen in, maar ik zou het als ouder niet prettig vinden als mijn kinderen alleen, zonder enige ervaring, de bergen in zouden gaan.

Ik heb veel geleerd van mijn vader naast me destijds. Afremmen op de motor, in welke versnelling naar boven/beneden, wie er voorrang heeft, claxoneren in blinde bochten etc.
Onthouden!
Alle reacties Link kopieren Quote
Een auto huren kan in Griekenland vanaf 21 jaar, mits je je rijbewijs ten minste een jaar hebt. Via Sixt kun je volgens mij in Spanje wel vanaf je 18e een auto huren. Je hebt dan wel beperkte keuze uit de auto's en je betaalt een toeslag. Jonge jongens rijden vaker dan anderen schade.
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
20-05-2024 09:50
Zo te zien mag het niet eens wettelijk gezien, maar hij stelt zich dan een eigen auto voor op zijn 18e...
Maar wanneer ben je daar wél klaar voor?

Ik overweeg om volgend jaar opnieuw rijlessen te nemen. De rijangst is echt té gróót. Zelfs in een rustige straat in Nederland durf ik al niet meer te rijden.
Maar goed, dan zal het alsnog een eeuw duren voordat IK door de bergen durf te rijden.
Jawel hoor, wettelijk mag je best in je eigen auto door Europa rijden. Ik vind het juist een goede training. Maar wel afhankelijk van verkeersinzicht en handigheid van je kinderen. Man en ik reden vanaf moment van rijbewijs halen ook Europa door. Sterker: op dag dat ik mijn rijbewijs afhaalde kreeg ik mijn moeders auto mee met volle tank en mocht de sleutels pas weer inleveren bij een lege tank. Ervaring opdoen. Ben met mijn man (die haalde een paar weken voor mij zijn rijbewijs) toen ook Duitsland in gereden om veel kilometers te maken. Nu hebben mijn man en ik goed verkeersinzicht, weten we goed hoe een auto kan reageren in bepaalde omstandigheden omdat we een tijd lang oa gingen autocrossen. Onze zoon heeft dat inzicht ook en ook de belangstelling. Die zou van mij ook zo'n roadtrip mogen maken. Dochter is daar tot nu toe toch wat anders in. Maar zie ik tegen die tijd wel.
Lang verhaal kort: inzicht in verkeer en handelen zegt mij veel meer dan hoe lang iemand zijn rijbewijs heeft.

Tip voor jezelf: combineer EMDR met daarnaast rijlessen. Kan zijn dat je binnen no time weer zonder stress achter het stuur zit.
apiejapie wijzigde dit bericht op 20-05-2024 10:02
4.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Eurus schreef:
20-05-2024 09:56
Natuurlijk kan je de bergen in, maar ik zou het als ouder niet prettig vinden als mijn kinderen alleen, zonder enige ervaring, de bergen in zouden gaan.

Ik heb veel geleerd van mijn vader naast me destijds. Afremmen op de motor, in welke versnelling naar boven/beneden, wie er voorrang heeft, claxoneren in blinde bochten etc.
Ik heb het zelf geleerd, mijn ouders zijn nooit in de bergen geweest bijvoorbeeld. Ener was toen nog geen internet waar je tips en trucs kon vinden. Het is echt geen rocket science. Dat je het als ouder niet prettig vindt is wat anders, maar verbieden waar TO het min of meer over heeft?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik las net beginnen met rijden in de Ardennen. Is dat een goed en veilig begin?

En is een automaat net zo geschikt als een schakel om door de bergen te rijden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja als hij zijn rijbewijs heeft laten oefenen. Kleine stukjes en dan een keer een dagtripje. Beetje rij ervaring laten opdoen.
Daarna eens kijken wanneer hij het onder controle heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
20-05-2024 09:57
Ik weet wel hóe ik moet autorijden, dus de auto even verzetten, of één minuut overnemen om de auto aan de kant te zetten, maar bij het anticiperen in het verkeer blokkeer ik van angst.
Helaas niks mee gedaan en gewoon de auto jarenlang links laten liggen.
Op zich kan ik ermee leven, maar op vakantie baal ik soms wel omdat we niet altijd de vrijheid hebben om te gaan en staan waar we willen.

Zoon is het beu en wil zelf zsm achter het stuur of zijn zus laten rijden vanaf dat ze haar rijbewijs heeft.
Mag hopen dat zus dat zelf wel bepaald.
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
20-05-2024 10:02
Ik las net beginnen met rijden in de Ardennen. Is dat een goed en veilig begin?

En is een automaat net zo geschikt als een schakel om door de bergen te rijden?
Lees hier eens:

https://www.indebergen.nl/weblog/16645- ... de-bergen/
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren Quote
Magick88 schreef:
20-05-2024 10:02
Tja als hij zijn rijbewijs heeft laten oefenen. Kleine stukjes en dan een keer een dagtripje. Beetje rij ervaring laten opdoen.
Daarna eens kijken wanneer hij het onder controle heeft.
Lijkt mij niet verstandig dat TO daar naast gaat zitten met haar rij angst. Wij moeten vertrouwen hebben dat degene die hun rijbewijs hebben gehaald genoeg basisvaardigheden om veilig aan het verkeer deel te nemen. In diverse Europese landen krijgen aankomende automobilisten veel minder rijlessen dan in Nederland en gaan ze met minder vaardigheden de weg op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Helaas is het een illusie dat dit aan jou is om te verbieden.

De huurregels zijn er niet voor niets. Ik zou dus niet een auto huren en hem stiekem laten rijden. Ben je ook niet verzekerd.

Ja jongeren maken meer ongelukken. Zeker in groepsverband. Ze willen dan niet bang lijken, wanneer een normaal mens wel voorzichtig zou zijn. Ze jutten elkaar op. Er is potentieel een hoop afleiding in de auto van lawaaiige vrienden.

Ik kan het niet verbieden als mijn volwassen kind met zijn eigen auto op vakantie wil gaan, maar ik zou wel veel gesprekken voeren. En hopen dat hij ervoor kiest om met 1 rustige verantwoordelijke jongen te gaan. En niet met 3 stuiterballen.

Niet 's nachts rijden vind ik ook een belangrijke. Niemand drinkt alcohol in de auto. Vooral vanwege de afleiding in de auto en zodat iemand het over kan nemen als de bestuurder moe is.
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
20-05-2024 10:02
Ik las net beginnen met rijden in de Ardennen. Is dat een goed en veilig begin?

En is een automaat net zo geschikt als een schakel om door de bergen te rijden?
Ook met een automaat kun je prima in de bergen rijden. Je kunt de automaat vastzetten in een bepaalde versnelling zodat hij bij het omhoog rijden niet overschakelt naar volgende versnelling vanwege aantal toeren. Dat doe je zodat hij niet 'terugvalt'. Maar de wat nieuwere auto's hebben vermogen genoeg om prima in de bergen te kunnen rijden met een automaat.
Afremmen op de motor en niet met de rem is wel een belangrijke als je in de bergen rijdt. Maar laat dat zoon door iemand uitgelegd krijgen als het zover is. Houd hem daarvoor niet weg van dingen die hij leuk en interessant vindt. De meeste landen hebben bergen en daar leren mensen ook autorijden. Waarom zouden Nederlandse jongeren dat ineens niet kunnen leren, denk ik dan. Met wat tips kom je er wel. En dan komt zoon er vanzelf achter dat te vroeg overschakelen met berg op, niet handig is bijvoorbeeld. Leert hij van.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven