planning afspreken met vrienden

26-03-2024 17:56 96 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi forummers.
Vroeg me af hoe jullie staan hierin. Ik wil er ook geen big deal van maken, maar het volgende staat me steeds vaker tegen.

Ik heb vrienden waarmee het hartstikke gezellig is, maar elke keer als we de agenda erbij pakken om weer af te spreken zit er gerust 2-3 of soms zelfs 4 maanden tussen eerder voordat ze tijd hebben. Ik snap dat iedereen druk is en ik snap ook dat dit soms kan voorkomen, maar het is bij sommige elke keer.
Ik plan zelf liever niet verder dan 4 tot max. 6 weken in en dat vind ik al ver.

Ik denk dat ik in dit topic even wil vergelijken hoe andere dat doen/zien.

Ik merk dat ik niet zo een zin meer heb om zo ver in de toekomst al dingen vast te leggen, omdat je nooit weet wat er dan speelt of tussen komt en afzeggen vind ik ook altijd zo stom.
nuevenniet wijzigde dit bericht op 26-03-2024 18:01
1.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
haha, helaas hier ook zo. Het is niet anders. Maar ik heb dan wel altijd een hele dag met diegene ipv een vluchtige koffie ofzo. Iets om naar uit te kijken!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, dat heb je soms. Gewoon afspreken. Ik zeg niks af omdat iets anders leuker is, behalve voor vakanties en life-events.
Maar voor een concert of fomo niet. Dat is lullig.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is meer dat ik soms heel veel zin heb om van alles te ondernemen, maar ook periodes dat ik denk even niet.

Ik kan nu heel veel zin hebben om af te spreken met iemand en wanneer het moment daar is dan net door omstandigheden niet.

Ondanks dat zeg ik zelden iets af dat vind ik niet netjes. Ik ga gewoon niet zo goed erop merk ik. Ben beetje van ik zie wel wat ik dan doe type. :-$
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier gebeurt dat ook regelmatig. Vind dat geen enkel probleem eigenlijk. We wonen wat verder van elkaar, dus lopen niet ff bij elkaar naar binnen. Dat heb ik met andere vrienden wel, die wonen hier in de wijk en zie ik meerdere keren per week. Maar de vrienden die verder weg wonen zien we op verjaardagen en af en toe tussendoor. Helemaal prima :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet iedereen is hetzelfde als jij. Stel wij zeggen allemaal: jouw planning is normaal en die van hun niet. Wat verandert dat dan?

Weet je de reden dat zij zo druk hebben? Hebben zij bijvoorbeeld wel tijd om een keer telefonisch bij te praten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik plan alleen iets op 4 maanden als er concerttickets of CenterParcs-huisjes mee gemoeid zijn.

Voor al de rest bel je 2 weken voordien maar of ik tijd en zin heb. En dan hak ik wel een gat in mijn agenda.

Kan dus best dat jij 4 maanden van tevoren het idee hebt dat je misschien op 26 juli met mij wil afspreken. Maar ik heb geen zin om dat nu al te weten of in mijn agenda te zetten. Bel me een keer op 20 juli en er is veel kans dat ik kan of tijd maak.
Iedereen zijn agenda wijzigt tegen juli toch nog 10 keer en ik krijg alleen maar stress van over 4 maanden misschien ergens aan vast te zitten dat dan nog 3 keer wordt veranderd. Werk, zieke grootmoeders, zieke kinderen, wijzigingen van liefdesleven of van werkrooster, ...
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
NuEvenNiet schreef:
26-03-2024 18:05
Het is meer dat ik soms heel veel zin heb om van alles te ondernemen, maar ook periodes dat ik denk even niet.

Ik kan nu heel veel zin hebben om af te spreken met iemand en wanneer het moment daar is dan net door omstandigheden niet.

Ondanks dat zeg ik zelden iets af dat vind ik niet netjes. Ik ga gewoon niet zo goed erop merk ik. Ben beetje van ik zie wel wat ik dan doe type. :-$

En dus moet die ander daar maar aan aanpassen? Nee dus, die ander heeft weer andere voorkeuren en wil blijkbaar graag duidelijkheid en plant wél graag vooruit. Staat het je niet aan, dan zoek je anderen (erbij) die wél van niet te ver vooruit plannen zijn en dus tijd vrij hebben ergens de komende 4-6 weken (en nee zeggen tegen de mensen die wat verder vooruit willen plannen). Zo simpel is het gewoon.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het kan mensen tegenstaan als je tijdens de afspraak alweer een nieuwe wil plannen. Dat kan claimerig overkomen. Waarom niet zeggen het was gezellig Truus, en dan een paar weken later weer eens iets voorstellen. Of nog beter, dat de ander daar een kans toe heeft.
You're not wrong, you're an asshole
Alle reacties Link kopieren Quote
ik begrijp je wel NEN, ik plan ook niets op lange termijn (max 1 week). Een appje is zo gestuurd om wat op de laatste minuut af te spreken (ook met kinderen, huisdieren erbij). Ik vind het ook niet erg trouwens als iemand dan afbelt binnen die week. Ik werkte aan projecten en vaak in de avond / nacht ook doorwerken en ik moest zelf ook vaak afzeggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik plan zelf liever niet verder dan 4 tot max. 6 weken in en dat vind ik al ver.
Dan doe je het niet. Moeilijk gedoe.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor sommige mensen maak ik tijd. Anderen plan ik in tijd die toevallig vrij is.

Ik weet niet natuurlijk niet hoe dat bij jouw vrienden is maar als het bij mij 4 maanden duurt voordat ik tijd voor iemand heb dan zijn dat geen hechte vriendschappen.
Prioriteiten.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zo iemand.
We hebben beide redelijk grote gezinnen en bijbehorende verjaardagen, we plannen minimaal een keer per maand een weekend met plannen in ons gezin + nachtje weg, we gaan weekendjes weg 2 a 3 x per jaar,, vakanties erbij en eigen activiteiten in het weekend waar ook werkdagen (12 per jaar) bij horen. Stiekem heb ik ook nog de ‘regel’ om zondag vanaf een uur of 13.00 alleen met ons gezin te zijn. Rommelen in de tuin, lekker koken, iets bakken - kneuterigheid ten top.

Juist omdat mijn weken vroeger altijd bomvol zaten met allerlei blok afspraken en ertussen gepland weer - kies ik er bewust voor tijd vrij te houden met niets.
Dus een lege agenda zegt bij mij niets - dat is volkomen afhankelijk van mijn verdere omstandigheden/week.

Mijn vaste club vrienden plannen we juist expres vooruit.
Dus ik zie je vrijdagavond met een borrel, dan zetten we hem voor over vier weken er weer in. Dat kan vijf weken zijn of zes weken, maar geen 3 maanden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze vinden je leuk maar niet voor vaker dan elke 3/5 maanden. Is niet zo leuk als jij dat anders voelt maar zo is het gewoon.

Daar tussen hebben ze andere dingen te doen of af en toe wat rust weekenden ertussen en dan gebeurt dat iemand de ze heus graag hebben maar niet in hun priolijstje staat dan even moet wachten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap je helemaal. Ik ben ook meer van spontaan en op korte termijn afspreken.

Bij sommige mensen gaat dat helaas niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vrienden met kinderen zie ik maar een paar keer per jaar. Dat moet gewoon gepland worden. Vrienden zonder kinderen kunnen spontaner afspreken. Allebei is prima.
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesmetLaarzen schreef:
26-03-2024 18:33
Voor sommige mensen maak ik tijd. Anderen plan ik in tijd die toevallig vrij is.

Ik weet niet natuurlijk niet hoe dat bij jouw vrienden is maar als het bij mij 4 maanden duurt voordat ik tijd voor iemand heb dan zijn dat geen hechte vriendschappen.
Prioriteiten.
Same!
Maar ik moet ook zeggen dat ik sommige weekenden gewoon niets wil doen en vrij zijn, (zeker als ik al wat drukke weekenden achter elkaar heb) dus zeg dan gerust tegen mensen dat ik niet kan. Niet dat ik druk ben, juist niet, en dat wil ik dan zo houden. Voor sommige mensen maak ik in die vrije weekenden een uitzondering, maar niet voor iedereen.

Mijn vrije tijd is mij veel waard, dus ik hou er niet van als mensen (kort van te voren) afzeggen met kul redenen. Als dat naar mijn zin te vaak voor komt, dan spreek ik op een gegeven moment niet meer met je af.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren Quote
Kitty30plus schreef:
26-03-2024 18:52
Vrienden met kinderen zie ik maar een paar keer per jaar. Dat moet gewoon gepland worden. Vrienden zonder kinderen kunnen spontaner afspreken. Allebei is prima.
Hangt vaak ook af van welke prioriteit ze "vrienden" in hun leven geven.

Ik kan met bepaalde mensen mét kinderen prima 1 à 2 weken van tevoren afspreken.
Eventueel met de kinderen erbij, desnoods in een speeltuin.

Anderen moet je dan weer maanden vantevoren boeken "omdat het allemaal zo ingewikkeld is".
Als een simpele afspraak met vrienden 3 weken vooraf - waarbij je de kinderen dus mag meenemen - als te ingewikkeld wordt gezien ... laat maar zitten dan.
Dan hoor ik je misschien wel weer als de kinderen 12+ zijn.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
26-03-2024 19:09
Hangt vaak ook af van welke prioriteit ze "vrienden" in hun leven geven.

Ik kan met bepaalde mensen mét kinderen prima 1 à 2 weken van tevoren afspreken.
Eventueel met de kinderen erbij, desnoods in een speeltuin.

Anderen moet je dan weer maanden vantevoren boeken "omdat het allemaal zo ingewikkeld is".
Als een simpele afspraak met vrienden 3 weken vooraf - waarbij je de kinderen dus mag meenemen - als te ingewikkeld wordt gezien ... laat maar zitten dan.
Dan hoor ik je misschien wel weer als de kinderen 12+ zijn.
Nouja dit dus die vriendin waar ik nu over heb die heeft geen kinderen. Werkt wel regelmatig in weekend.

Maar dan vergelijk ik het met een andere vriendin die ook weekenden werkt en wel kinderen heeft en als ik haar app heeft ze meestal 2-4 weken later wel een gaatje. Daar plannen we niet gelijk vooruit voor 2-3 maanden.

En dat is prima iedereen is daar anders in. Misschien past deze manier van afspreken niet bij me, maar ben bang dat ik weinig mensen overhoud.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
26-03-2024 18:13
Ik plan alleen iets op 4 maanden als er concerttickets of CenterParcs-huisjes mee gemoeid zijn.

Voor al de rest bel je 2 weken voordien maar of ik tijd en zin heb. En dan hak ik wel een gat in mijn agenda.

Kan dus best dat jij 4 maanden van tevoren het idee hebt dat je misschien op 26 juli met mij wil afspreken. Maar ik heb geen zin om dat nu al te weten of in mijn agenda te zetten. Bel me een keer op 20 juli en er is veel kans dat ik kan of tijd maak.
Iedereen zijn agenda wijzigt tegen juli toch nog 10 keer en ik krijg alleen maar stress van over 4 maanden misschien ergens aan vast te zitten dat dan nog 3 keer wordt veranderd. Werk, zieke grootmoeders, zieke kinderen, wijzigingen van liefdesleven of van werkrooster, ...
Eh, nee hoor. Afspraak is afspraak en als ik dus met vrienden heb afgesproken, staat dat in de agenda en wijzigt dat niet meer. Tenzij het voor een uitvaart is, die zijn niet te plannen. Maar een afspraak met vrienden blijft gewoon staan verder.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zelf ik met nare pijnproblemen en andere gezondheidsissues wijzigt niet zo maar 10x al afgemaakte afspraken, ook niet een afspraak met vrienden, heel soms als echt niet gaat. Maar anders niet.

Ik plan ook bewust veel rust tussen een en het ander, ik kan dan wel weer veel dagen omdat ik niet meer kan werken maar soms betekend dat wel echt 3 maanden als je niet mijn liefste vriendin bent, die altijd aan de deur mag komen leuren ook op hele slechte dagen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat verre vooruit plannen is ook verschrikkelijk. En daardoor kun je dus nooit meer iets spontaans doen doordat agenda's altijd al voor 3-4 maanden vol zijn. Volgens mij ook typisch Nederlands. Voor een vakantie of groot event begrijp ik het, maar in alle andere gevallen niet. Gelukkig heb ik inmiddels vriendinnen die ook meer van spontaan afspreken zijn. Dan kan het als je iets voorstelt eens voorkomen dat de ander niet kan (of niet wil, dat accepteren we ook van elkaar) maar dat blijkt in de praktijk heel weinig voor te komen. Zelfs vriendin die van vooruit plannen was, ziet er inmiddels de voordelen van in.
liliane13 wijzigde dit bericht op 26-03-2024 19:40
0.16% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
26-03-2024 19:30
Eh, nee hoor. Afspraak is afspraak en als ik dus met vrienden heb afgesproken, staat dat in de agenda en wijzigt dat niet meer. Tenzij het voor een uitvaart is, die zijn niet te plannen. Maar een afspraak met vrienden blijft gewoon staan verder.
Hier sluit ik me bij aan afspraak is afspraak en daarom leg ik me gewoon liever niet zo ver in de toekomst vast. Of moet inderdaad gaan om een speciaal gebeurtenis of evenement, wat niet anders kan.
Alle reacties Link kopieren Quote
schoenveter schreef:
26-03-2024 17:58
haha, helaas hier ook zo. Het is niet anders. Maar ik heb dan wel altijd een hele dag met diegene ipv een vluchtige koffie ofzo. Iets om naar uit te kijken!
Een hele dag maakt het gelijk zo intensief juist. Dan lig je al helemaal vast. Ben je net moe van het een of ander die week moet je ook nog een hele dag gezellig zitten zijn. Spontane koffiedate, drankje doen of museumbezoek (en dat ook net wat uitkomt en prettig is voor beiden) vind ik zoveel relaxter.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb vrienden die graag ver vantevoren afspreken, maar ook die kort van tevoren vaak wel kunnen.
Dus ik plan die lang van tevoren gewoon weken vantevoren in, en in de tijd die daartussen valt gooi ik gewoon een balletje op bij degenen die meer van het spontane zijn, of zij tijd hebben.
Ik zit daar niet zo mee, als zij dat prettig vinden vind ik het best. Iedereen z'n voorkeuren, toch? Ik zie iedereen op deze manier toch regelmatig.

Als ik vanuit mezelf spreek heeft het vaak ook te maken met wie ik afspreek en wat dat voor activiteit betreft; ga ik met man en kind even een koffie'tje drinken bij gezamenlijke vriende kan dat makkelijk kort vantevoren / tussendoor ingepland worden. Wil ik met een vriendin een activiteit doordeweeks plannen die de hele dag kost bijvoorbeeld, is dat wat minder flexibel en plan ik dat graag wat ruimer in, want wat meer geregel en geplan met werk.
plata_ wijzigde dit bericht op 26-03-2024 19:40
10.39% gewijzigd

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven