Alleen maar van een man kunnen houden als hij schattig is

14-05-2024 11:45 51 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi iedereen,

Inmiddels ben ik toch wel redelijk gepokt en gemazeld in de liefde :proud: en ik kom telkens tot de conclusie dat ik het lastig vindt om te houden van mannen die niet iets 'schattigs' of 'aandoenlijks' hebben en een beetje.. onhandig zijn. Ik heb het een aantal keren geprobeerd met mannen die heel zelfverzekerd waren, hun babbeltje klaar hebben staan en eigenlijk overal de 'wind in mee hebben' en weinig tot geen tegenslagen in het leven hebben gekend. Raar genoeg merk ik dat ik die mannen aantrekkelijk vindt, verliefd kan worden maar dat het zich niet dieper tot een echt houden-van gevoel ontwikkeld omdat ik op cruciale punten dan sympathie of diepgang mis.
Raar genoeg moet er bij mij bij liefde voor een man ook het gevoel bestaan dat ik hem een beetje moet vertroetelen maar bovenal ook dat hij 'veilig' voor me is, mentaal gezien. Dus eigenlijk het tegenovergestelde aan een zelfverzekerde alfamale. Misschien overdreven gezegd; ik kan alleen van 'nice guys' echt houden.
Ik kan van mannen houden die veel moeilijke uitdagingen in het leven hebben gekend, mannen die bijvoorbeeld verlegen zijn, of een beetje onhandige types als Phil van Modern Family. Is dit herkenbaar? Ik wil zeker niet hun redder zijn, maar ergens heb ik een bepaalde kwetsbaarheid in een man nodig om echt van hem te kunnen houden.
Ik vraag me af waardoor dit komt bij mij en waarom ik deze voorkeur heb. Het zorgt ervoor dat ik van een vrij grote poule mannen waar objectief gezien niets mis mee is, niet verder kom dan verliefdheid..
Alle reacties Link kopieren Quote
Fijn dat je dat zo duidelijk hebt. Dan weet je waar je op moet letten!

Waar het vandaan komt, geen idee. Iets in je gezin van herkomst? Je vader, je moeder? Of gewoon zomaar, kan ook, denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt gewoon een type, vrij normaal toch?
Ik snap het issue niet zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ook wel eens gelezen dat het gevoel van houden van en medelijden enorm op elkaar lijken! Daarom kun je ook smelten van een heel zielig en lief hondje...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja. Maar ik merk hoe meer ik eraan werk om ervaringen uit het verleden te verwerken, dat ik steeds minder aantrekking voel richting mannen waar iets mee is.

Het "houden van" is in mijn geval geen gezonde liefde, ik ben een geparentificeerd kind en dat is de enige vorm van liefde die ik ken. Van kinds af aan ging mijn beeld van liefde over gered worden, veiligheid, beschermen, elkaar vinden in gedeelde pijn, veel drama dus.

Pas later in het leven leer ik dat zulke liefde altijd uitdraait op een herhaling van de vroegere pijn. En dat liefde ook iets heel anders kan zijn.

Dit gaat over mij, weet niet of het op jou van toepassing is natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Alfamannetjes zijn echt wel kwetsbaar, je moet alleen even goed zoeken waarmee je ze kan pakken.
Alle reacties Link kopieren Quote
bijtie schreef:
14-05-2024 12:05
Ja. Maar ik merk hoe meer ik eraan werk om ervaringen uit het verleden te verwerken, dat ik steeds minder aantrekking voel richting mannen waar iets mee is.

Het "houden van" is in mijn geval geen gezonde liefde, ik ben een geparentificeerd kind en dat is de enige vorm van liefde die ik ken. Van kinds af aan ging mijn beeld van liefde over gered worden, veiligheid, beschermen, elkaar vinden in gedeelde pijn, veel drama dus.

Pas later in het leven leer ik dat zulke liefde altijd uitdraait op een herhaling van de vroegere pijn. En dat liefde ook iets heel anders kan zijn.

Dit gaat over mij, weet niet of het op jou van toepassing is natuurlijk.
Altijd zo herkenbaar wat je schrijft. Spot on.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mwah houden van... houden van... ik snap wel dat je je daartoe aangetrokken voelt en misschien ook omdat het type bijna niet meer voorkomt zodra mannen eenmaal volwassen zijn (studententijd voorbij).
Alle reacties Link kopieren Quote
Is het niet gewoon dat je met die alfa mannen nooit diepgang krijgt?

Ze overschreeuwen iets met hun gedrag. Een daadwerkelijk zelfverzekerd persoon heeft helemaal niet de behoefte om anderen te overheersen of heel krachtig te lijken.

Die alfa mannen hebben het nodig om zich beter te voelen dan anderen.

En zullen nooit hun kwetsbaarheden te tonen, daardoor blijft het altijd oppervlakkig.

Want elk mens heeft nou eenmaal kwetsbaarheden. Een emotioneel volwassen persoon kan die onder ogen komen en er een gesprek over voeren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yakuzakiko schreef:
14-05-2024 12:09
Alfamannetjes zijn echt wel kwetsbaar, je moet alleen even goed zoeken waarmee je ze kan pakken.
:HA:
Alle reacties Link kopieren Quote
Zelfverzekerde mannen vragen vaak ook om een gelijkwaardige relatie. Met een gezonde balans tussen afhankelijkheid en onafhankelijkheid binnen de relatie. Ze hoeven geen reddingsboei, kunnen zichzelf redden.

Als je zelf eenzelfde type bent (geworden) dan is het heel fijn, rustig en stabiel om met een zelfverzekerde man in een relatie te zitten.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Emotionele volwassenheid is wat mij betreft essentieel in een langdurige succesvolle relatie. Iemand die alleen maar zichzelf aan het bewijzen is (vaak vanuit onzekerheid) of zich beter voelt of wil voelen dan anderen heeft dat niet. Leuk als je 20 bent. Maar behoorlijk oninteressant als je ouder gaat worden.

Iets schattigs is prima. Maar let wel op dat iemand zichzelf kan redden en niet afhankelijk gaat worden van jou. Of tal van problemen heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yakuzakiko schreef:
14-05-2024 12:09
Alfamannetjes zijn echt wel kwetsbaar, je moet alleen even goed zoeken waar je ze kan pakken.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
Op zich is een beetje onhandig zijn niet hetzelfde als onzeker zijn, toch? Je kunt prima onhandig zijn en toch zelfverzekerd, omdat je dat van jezelf hebt geaccepteerd en denkt: iedereen doet wel eens iets stoms. Het lijkt mij dus ook niet echt iets zeggen over je eigen zelfverzekerdheid. Het is iets wat je gewoon leuk vindt in een man.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn man kijkt veel meer dan ik naar filmpjes van bijv. schattige kittens. En dat vind ik dan weer schattig. Hij is gewoon zelfverzekerd en juist daarom niet bang om zich af en toe ook kwetsbaar op te stellen.

Mannen die te fragiel zijn om zich ooit kwetsbaar op te stellen zijn voor mij ook geen relatiemateriaal. Ik vind overigens wel dat er dan op emotioneel vlak objectief iets mis is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yakuzakiko schreef:
14-05-2024 12:09
Alfamannetjes zijn echt wel kwetsbaar, je moet alleen even goed zoeken waarmee je ze kan pakken.
Knietje
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren Quote
calvijn1 schreef:
14-05-2024 13:22
Knietje
In zijn ziel dan, fysieke agressie is juist koren op de molen van een alfa
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik val (qua relatie) alleen maar op mensen die bovengemiddeld intelligent zijn en met wat zachtheid en nieuwsgierigheid naar de wereld kunnen kijken.

Daarmee sluit ik ook een grote groep uit. En dat vind ik helemaal prima.
Alle reacties Link kopieren Quote
bijtie schreef:
14-05-2024 12:05
Ja. Maar ik merk hoe meer ik eraan werk om ervaringen uit het verleden te verwerken, dat ik steeds minder aantrekking voel richting mannen waar iets mee is.

Het "houden van" is in mijn geval geen gezonde liefde, ik ben een geparentificeerd kind en dat is de enige vorm van liefde die ik ken. Van kinds af aan ging mijn beeld van liefde over gered worden, veiligheid, beschermen, elkaar vinden in gedeelde pijn, veel drama dus.

Pas later in het leven leer ik dat zulke liefde altijd uitdraait op een herhaling van de vroegere pijn. En dat liefde ook iets heel anders kan zijn.

Dit gaat over mij, weet niet of het op jou van toepassing is natuurlijk.
Super herkenbaar. Ik had laatst weer contact met een oude crush.
Verviel gelijk in super ongezond gedrag, en dan nog wel in vriendschap.
Ook een man die heel kwetsbaar leek maar vanuit die kwetsbaarheid en eigen wonden heel ingewikkeld gedrag vertoonde, en ik maar begripvol zijn en iniatief tonen.
Compleet uit verhouding en ik vond het heel fijn voelen, dat was nog het ergste.
Dus ik herken dat het ook iets ongezonds kan zijn.

Mijn ervaring is dat het type onhandige man die ik bij start leuk vind ook onhandig met mijn gevoelens zijn. Ik heb er dus geen zin meer in en ben heel blij met mijn in eerste instantie door een ander uitgezochte man 🤣
Alle reacties Link kopieren Quote
Yakuzakiko schreef:
14-05-2024 12:09
Alfamannetjes zijn echt wel kwetsbaar, je moet alleen even goed zoeken waarmee je ze kan pakken.

Ja, en dan tussen de voorpoten trappen
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren Quote
Of… word je verliefd en zie je dan plots de lieve, schattige kanten?
Ook enorme hufters, kunnen zoet kijken
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn vrouwen die kwijlen bij alle alfamannetjes die er voorbij lopen. Terwijl ik er zelf niks van moet hebben.
Smaken verschillen en dat is maar goed ook. Zo past op vrijwel ieder potje een dekseltje!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik val ook op zachte, lieve, ietwat schattige of sullige mannen. Is toch niks ergs aan? En staat ook los van zelfverzekerdheid of sociale capaciteiten o.i.d.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
14-05-2024 12:18
Is het niet gewoon dat je met die alfa mannen nooit diepgang krijgt?

Ze overschreeuwen iets met hun gedrag. Een daadwerkelijk zelfverzekerd persoon heeft helemaal niet de behoefte om anderen te overheersen of heel krachtig te lijken.
Volgens mij schets jij geen beeld van de ware alpha man, die is namelijk helemaal niet zo bezig met zijn opgeblazen ego. Alpha mannen zijn natuurlijke leiders en vragen (dus?) om een sterke vrouw.

TO, zou het kunnen dat je een lichte reddersbehoefte hebt? Ben jij graag de held in de relatie?
Ik herken het wel wat, ik vond het eigenlijk stiekem wel fijn dat mijn ex "hoe hoog?" vroeg als ik zei "spring".
In de loop van de jaren heeft er wat groei bij mij plaatsgevonden en vind ik het fijner als een man zijn eigenheid behoudt en zich niet meer in tig bochten wring voor mij.
Ook beter voor het seksleven ;-D
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het idee dat je verbanden legt die er niet zijn, dingen gelijk stelt die niet gelijk zijn. In elk geval, als je je niet veilig/thuis kunt voelen bij iemand dan zou voor mij geen relatie mogelijk zijn.

Ik vermoed dat jouw crush wel voldoet aan je beschrijving van 'schattig' en dat je je heel veilig bij hem voelt waardoor jij graag bij hem zou schuilen voor de wereld, maar dat lijkt me best ongezond.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven