Weinig vrienden hebben

28-04-2024 21:00 48 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi allemaal,

Op dit moment ben ik 35 jaar oud, heb 2 kinderen van 3 en 4 jaar oud en ben getrouwd met mijn man (40 jaar). Als jongvolwassene had ik altijd wel redelijk wat vrienden om me heen, maar heb altijd wel gemerkt dat me dat op de een of andere manier ook veel moeite kostte; de contacten onderhouden. Was stiekem toch vaak liever alleen. Sinds ik mijn man en kinderen heb, is het bergafwaarts gegaan met mijn vriendschappen. Dit komt denk ik doordat ik de behoefte niet erg heb, mijn man ook totaal geen behoefte heeft aan vrienden (nog erger dan ik) en ons leven vooral in het teken staat van de kinderen. Ik ben savonds en in het weekend vooral moe en de energie die ik dan nog heb, spendeer ik het liefst met mijn gezin of mijn zussen/ouders/schoonfamilie (mijn man en ik zijn vooral familiegericht). Vrienden komen pas daarna. Heb nu 3 goede vriendinnen met wie ik alles kan bespreken, die ik om de zoveel weken/maanden eens zie, maar thats it. We spreken bv ook nooit af met partners erbij, gewoon vaak 1 op 1 of met de kinderen erbij. Mijn man heeft geen vrienden meer (vroeger wel grote vriendengroep gehad maar nu geen behoefte meer aan, hij ziet zijn broer nu vooral veel).

Ik merk dat vrijwel alle mensen om mij heen nog steeds veel vrienden hebben en zien, ze tijd voor elkaar vrijmaken in de weekenden, met elkaar eten etc. Ik begin nu te denken dat ik iets toch niet "goed" doe. Moet ik er dan toch meer in investeren? Of is dit gewoon prima zo? Ik heb het idee dat het ergens van je wordt verwacht meer te investeren in vriendschappen. Ook komt dit door social media waar ik al die sociale levens voorbij zie komen.

Hoe hebben anderen dit?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je er geen behoefte aan hebt en het kost je moeite, waarom zou je dan meer vrienden moeten hebben? Drie vriendinnen is al meer dan sommigen hebben.

Ik heb wel veel vrienden, maar ik ben weer niet zo familie-gericht, dus tja. Het is maar wat je voorkeur is. Mij levert het energie op, het kost me geen moeite. Het voelt voor mij niet als “investeren”.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom maak je jezelf wijs dat je moet voldoen aan "zo hoort het"?
Als je het zelf prima vindt om weinig vrienden te hebben, dan is dat prima. Je hoeft niet te voldoen aan een norm want die zijn sowieso arbitrair.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik spreek alleen af met mensen om te sporten, en deel ook niet alles met ze. Vind het prima zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet dus niet goed waar dat gevoel vandaan komt ergens aan te moeten voldoen.

Ik denk vanuit opvoeding? Ik zie het namelijk bij mijn moeder precies terug. En die heeft me altijd wel aangespoord te investeren in sociale contacten (want belangrijk volgens haar).
Mijn vader heeft daarentegen weinig tot geen vrienden en dat vond ik dan altijd een beetje sneu ofzo. En nu ben ik zoals mijn vader geworden. Maar voel me er juist wel goed bij. Rare kronkel dus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar je hebt drie vriendinnen zeg je. Er openen hier vaak genoeg mensen topics over helemaal geen vrienden hebben.

En ja, je moeder. Zij haalde er misschien wat uit, jij blijkbaar niet. Anders had je die mensen van vroeger nog wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doe vooral waar jij of jullie goed bij voelen.

Ik had ook veel vrienden vroeger maar eind 20 jaar was ik me ook goed van bewust dat vrienden komen en gaan in bepaalde fases. En sindsdien heb ik me gefocust op vriendschappen waar ik energie van krijg. Daar investeer ik wel in.

Ik ben ook van mening dat je wel wat moeite in moet steken in een vriendschap.
Maar mijn vrienden begrijpen wanneer ik een periode geen of weinig contact zoek en als we elkaar zien is het helemaal goed. We eisen ook niet veel van elkaar. En oordelen niet als een ander een reden opgeeft.

De mensen die bepaalde verwachtingen hebben of me niet kunnen begrijpen worden tenslotte ook geen vrienden. Ik ben wel wat vrienden hierdoor kwijt geraakt maar ook weer nieuwe vrienden gemaakt. En dit balans past het beste bij mijn leven en gezinsleven. Ik ben van dezelfde leeftijd en heb ook weinig behoefte om steeds op uit te gaan.

Ik heb 4 vaste vriendinnen. En paar losse leuke contacten bijvoorbeeld van school, buurt of collega's. En wanneer ik behoefte heb sluit ik aan bij de georganiseerde feestjes/uitjes maar het meest ben ik thuis te vinden. Heerlijk!!
koko-do wijzigde dit bericht op 28-04-2024 21:20
2.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb er 0. Het meest in aanmerking komt een kennis met wie ik een paar keer per jaar afspreek. Het past ook nu gewoon niet in mijn leven met vijf dagen werk, een lat-partner en nog een kind thuis. De weekends die ik niet bij mijn partner ben, vermaak ik me opperbest met niets, soms naar mijn zus en regelmatig naar mijn moeder.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt er 3, dat is toch gewoon normaal/gemiddeld?
Alle reacties Link kopieren Quote
Social media deleten. En fijn je leven leven zoals je het zelf wil. Je hebt een mooi gezin, familie, vriendinnen, je bent in de bloei van je leven, wie maakt je wat?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, ik heb 3 vriendinnen, maar die spreek ik dus niet dagelijks ofzo. Ook niet eens allemaal wekelijks. En ik zie ze dus ook maar een paar keer per jaar. Dus niet heel intensief. Maar, ze weten alles van me en ik van hen en we kunnen bij elkaar terecht.

Maar zij hebben dus wel veel andere mensen om zich heen. En ook kennissen/mensen van vroeger, hebben allemaal volle agenda's voor sociale dingen. Ik dus niet. Dus vandaar dat ik twijfel of dat wel normaal is. Maar ben er ook wel achter dat er geen absolute norm is, maar dat die dus meer in mijn hoofd zit.
Alle reacties Link kopieren Quote
bijtie schreef:
28-04-2024 21:22
Social media deleten. En fijn je leven leven zoals je het zelf wil. Je hebt een mooi gezin, familie, vriendinnen, je bent in de bloei van je leven, wie maakt je wat?
Ja heb toevallig vandaag 2 social media accounts verwijderd toen ik merkte dat ik me daar niet veel gelukkiger van ging voelen
Alle reacties Link kopieren Quote
En mensen die echt (of bijna) dagelijks hun vrienden spreken, dat kan hoor, maar ik ken ze niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
28-04-2024 21:31
En mensen die echt (of bijna) dagelijks hun vrienden spreken, dat kan hoor, maar ik ken ze niet.
Mijn beste vriendinnen spreek ik wel bijna dagelijks. Vaak via spraak via WhatsApp. Altijd wel iets te bespreken en het is nog gezellig ook!

En TO, stel jezelf de vraag of je content bent met je leven zo. Ik denk van niet, anders had je dit topic niet geopend. Dus als je nieuwe vriendschappen wilt sluiten, kun je altijd contacten opdoen via Facebook groepen. Of via sport, cursus andere hobby.
Alle reacties Link kopieren Quote
LaParisienne schreef:
28-04-2024 21:24
Ja, ik heb 3 vriendinnen, maar die spreek ik dus niet dagelijks ofzo. Ook niet eens allemaal wekelijks. En ik zie ze dus ook maar een paar keer per jaar. Dus niet heel intensief. Maar, ze weten alles van me en ik van hen en we kunnen bij elkaar terecht.

Maar zij hebben dus wel veel andere mensen om zich heen. En ook kennissen/mensen van vroeger, hebben allemaal volle agenda's voor sociale dingen. Ik dus niet. Dus vandaar dat ik twijfel of dat wel normaal is. Maar ben er ook wel achter dat er geen absolute norm is, maar dat die dus meer in mijn hoofd zit.
Misschien mag je een keer aansluiten als ze gaan socializen met hun vrienden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Kitty30plus schreef:
28-04-2024 21:48
Mijn beste vriendinnen spreek ik wel bijna dagelijks. Vaak via spraak via WhatsApp. Altijd wel iets te bespreken en het is nog gezellig ook!

En TO, stel jezelf de vraag of je content bent met je leven zo. Ik denk van niet, anders had je dit topic niet geopend. Dus als je nieuwe vriendschappen wilt sluiten, kun je altijd contacten opdoen via Facebook groepen. Of via sport, cursus andere hobby.
Ik zei dat ik ze niet kende maar dat ze er vast zijn.
Lijkt me vreselijk btw. ;-)

En iemand kan ook denken ( en zo lijkt het bij TO gezien de inhoud van Op en de reacties) dat ze meer moet willen terwijl misschien helemaal niet zo erg is gesteld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee moet er niet aan denken nieuwe vriendschappen op te gaan doen. Heb die behoefte niet. Maar ik vraag me meer af of er meer zijn zoals ik, omdat ik mensen zoals mezelf niet heb in mijn omgeving.
Alle reacties Link kopieren Quote
LaParisienne schreef:
28-04-2024 21:57
Nee moet er niet aan denken nieuwe vriendschappen op te gaan doen. Heb die behoefte niet. Maar ik vraag me meer af of er meer zijn zoals ik, omdat ik mensen zoals mezelf niet heb in mijn omgeving.
Maar dat is een heel andere vraag dan wat er in je OP staat. Daar vraag je of je er meer in moet investeren etc. Nu blijkt dat je gewoon benieuwd bent naar hoe anderen het hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
september schreef:
28-04-2024 21:59
Maar dat is een heel andere vraag dan wat er in je OP staat. Daar vraag je of je er meer in moet investeren etc.
Ja lees het nu ook haha, het is denk ik een beetje een warrig verhaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik spreek al mijn vrienden/vriendinnen niet dagelijks. Maar ik spreek wel dagelijks vrienden/vriendinnen. Ik doe wel meerdere malen per week dingen met vrienden, maar dat kan ook even een koffie tussendoor met de lunch zijn. In het weekend vaak wel ergens wat drinken met mensen.

Dat past bij mij. Daarnaast regelmatig naar mijn (alleenstaande) moeder en soms wat met mijn broers. Maar dan wel los met mijn broers. Ben niet zo’n fan van hun aanhang. Mijn zus zie ik eigenlijk het minste van iedereen.
Alle reacties Link kopieren Quote
LaParisienne schreef:
28-04-2024 21:57
Nee moet er niet aan denken nieuwe vriendschappen op te gaan doen. Heb die behoefte niet. Maar ik vraag me meer af of er meer zijn zoals ik, omdat ik mensen zoals mezelf niet heb in mijn omgeving.
Ja hoor, er zijn zeker meer mensen zoals jij. Ik heb ook 2 goede vriendinnen, daarnaast een klein groepje met wie we een paar keer per jaar afspreken en ook wat contacten bij de sportschool. Ik vind het ook prima zo. Ik heb ook vaak gedacht dat ik eigenlijk een grote vriendengroep ‘hoor’ te hebben maar dat zou ik nooit kunnen onderhouden. Dat zou me energie kosten ipv dat het energie geeft. Geen behoefte aan dus!
Alle reacties Link kopieren Quote
O ik vind 3 helemaal niet weinig hoor.
Het is ook maar net wat je definitie van vrienden is.
Ik heb 2 vriendinnen waarvan ik er eentje dagelijks spreek via WhatsApp, hooguit één keer per maand zie. En één vriendin dat eigenlijk meer een kennis is want ik zie haar maar 2x per jaar.
Ik heb hier voldoende aan. Ben druk met m'n eigen gezin en dat wil ik mijn tijd aan besteden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ook maar een paar goede vrienden. Inderdaad een stuk of 3. En mijn beste vriendin die ik al meer dan 25 jaar ken, spreek ik ook echt niet dagelijks. Beide geen behoefte aan, druk met werk, kinderen etc. Maar we weten wat we aan elkaar hebben en dat is het belangrijkst. Verder heb ik 1 goede vriendin die ik wel wekelijks spreek en vaak zie, maar die woont dan ook om de hoek. Dan kom je elkaar ook al gewoon in de supermarkt tegen enz :)
Ik ken mensen met heel veel vrienden. Tenminste, zo noemen ze het. Maar dat zijn dan mensen die ze een keer of wat zien per jaar, dat zie ik meer als kennissen. En als ik hun agenda zie, dan heb ik echt liever 3 goede vriendinnen dan tig “vrienden” die er niet voor je zijn als het echt nodig is. Echte vriendschap is waardevol, koester dat.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.youtube.com/watch?v=xLfnIwdUfWY

Een hand vol vrienden, meer hoeft dat niet te zijn
voor het stikken van het lachen, voor het stillen van de pijn
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
Vind het niet per se weinig vrienden en ook niet per se weinig afspreken, zeker met een gezin.

Hier geen gezin, wel partner en drukke fulltime baan.
Paar hele goede vriendinnen waarmee ik veel app, waarvan ik eentje vrij regelmatig zie (mn beste vriendin) en de anderen los of met zn allen n paar keer per jaar. Vaak wel langere "dates" ook door flinke afstand.
Vrij regelmatig betekent overigens lang niet elke week, maar denk gemiddeld 8 keer per jaar. Maar gezien wij beiden voor elkaar de verst af wonende vriendin zijn vinden we dit een heel aardige prestatie :)

Paar losse vrienden, frequentie van afspreken varieert van 2 tot 8 keer per jaar denk ik. Met de één app ik veel, met de ander nauwelijks.
Zie ongeveer eens per maand een broer of zus. Met hen allemaal kan het een uurtje koffiedrinken zijn, maar ook uitgebreid lunchen en een flinke wandeling.
Met enkelen heb ik een hele hechte band ondanks minder frequent contact.

Ken mensen die elk weekend en n paar avonden tijd doorbrengen met vrienden (moet er níet aan denken), mensen die maar 1 of 2 vrienden hebben die ze paar keer per jaar zien, en vanalles ertussenin. Als jij je goed voelt bij de mate van sociaal contact met vrienden is het prima toch :)
lieverlustdanliefde wijzigde dit bericht op 29-04-2024 01:39
Reden: Verduidelijking
9.18% gewijzigd

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven