Scheiden - hoe zorg ik voor een dak boven mijn hoofd?

22-05-2024 19:29 124 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, het is zover, wij liggen in een scheiding - iets waar we beiden nooit rekening mee gehouden hebben toen we 'ja' zeiden'
We zijn na 01-08-2018 gehuwd in gemeenschap van goederen - dat wil zeggen dat alles wat je meebrengt voor die datum van jou blijft ook na de scheiding. Ik wist niet goed in welke rubriek ik mijn vraag moest stellen dus mocht dit de verkeerde zijn; willen jullie hem dan verplaatsen?

Ik ben vanuit onze gezamenlijk woning op stel en sprong vertrokken omdat ik aan alle kanten aanvoelde dat het van mentaal naar fysieke mishandeling zou gaan.
Er is vanuit mij geen sprake van woede, rancune oid maar ik wil dit graag netje met hem afronden. Ik heb zelf een advocate ingeschakeld omdat ik volledig onkundig ben op dit gebied. Ik heb ook aangegeven dat ik sterkte voorkeur heb om tot een gezamenlijk echtscheingsconvenant te komen zonder gerechterlijke procedure op procedure. Vandaag heb ik dit ook met hijn STBXH gedeeld en aangegeven dat ik hier vooral geen vechtscheiding van wil maken maar naar een situatie toe wil die voor beiden akkoord is. Hij heeft nog wel last van een gekrenkt ego en veel rancune maar ik hoop dat hij zich hieroverheen kan zetten.

Genoeg over bovenstaande, mijn woonsituatie (en gebrek aan vooruitzicht) leveren mij enorm veel stress op op dit moment. Ik huur nu (illegaal) een heel klein huisje maar moet hier met een groot half jaartje weer uit. Ik kom niet in aanmerking voor sociale huurbouw - en wil niet overhaast iets kopen, zeker niet voordat er duidelijkheid is over het huidige huis.

Om particulier te huren heb je een echtscheidingsconvenant nodig, het kan nog zeker 1,5 jaar duren voordat deze er is als meneer wil blijven treineren.
Mijn zorg ik dat ik zometeen met mijn huisdieren geen onderdak hebben en ook nergens krijgen. Financien zijn niet de uitdaging maar met gebrek aan het echtscheidingsconvenant kom ik geen stap verder. We hebben geen kinderen.

Ik ben opzoek naar ervaringen van anderen op dit gebied. Tips, tricks en hoe kan ik dit regelen zonder convenant? Heeft er iemand eerder met dit bijltje gehakt of kan iemand mij in een richtning wijzen waar ik meer informatie/steun kan halen? Kunnen mensen in vergelijkbare positie als ik ergens terecht? Overigens heb ik geen vangnet of ouders waarop ik kan leunen.

Alvast heel erg dank voor jullie hulp!

Groet,
Hans_on
Alle reacties Link kopieren Quote
Voorlopige voorzieningen aanvragen? Kan de advocaat je niet verder adviseren?

En probeer te luisteren ook al wil je dingen liever niet, deze man gaat je tegenwerken.
Dus laat de advocaat zijn/haar werk doen. Hij is toch al boos en onmeewerkend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kan voorlopige voorzieningen aanvragen. Daarmee kan je een huis huren maar het is niet makkelijk om aan een (particuliere) woning te komen. Onder de 2000 euro per maand is vaak een (lange) wachtlijst en je moet 4 a 5 keer de huur aan maandsalaris hebben.

Als dat niet lukt zal kopen je enige optie zijn maar kopen kan pas als je echtscheiding is ingeschreven (voor de hypotheek) of als je ex mee tekent. Anders gaat geen hypotheekverstrekkers akkoord.

Het is echt een ramp om aan woningen te komen als je gaat scheiden. Ik zit in een groep voor gescheiden moeders en soms wonen gescheiden stellen nog jaren samen omdat ze gewoon niet aan een huis kunnen komen. In die zin heb je nog redelijk mazzel als je de mogelijkheid hebt om een huis te kopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als het huis van jullie beiden is, heb jij er toch ook recht op? Waarom ga jij er uit? Ligt dat aan de financiën? Dan moet hij je uitkopen. Maar de rechter kan intussen een voorlopige voorziening uitspreken. Als het huur is, kan jij ook het huurrecht toegewezen krijgen eventueel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is dat huis samen gekocht/gehuurd of was het van hem voor het trouwen?
In eerste geval kan je kijken of je erin mag blijven als hij bijvoorbeeld wel eerder kans maakt op andere woonruimte door inkomen of inschrijftijd.

Of doordat zijn ouders/familie ruimte/kamer overhebben en hij daar terecht kan met redelijk reistijd naar zijn werk en jij die mogelijkheid echt niet.
In laatste geval dat al van hem was, dan heb je 100% geen kans. Maar dit zou een goede advocaat je prima kunnen vertellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een voorlopige voorziening om in het huis te wonen behoeve van jou is lastig omdat je zelf het huis verlaten hebt en momenteel onderdak hebt. Het is nu te laat maar daarom zal een advocaat je normaliter zeggen het huis niet te verlaten.
Ik zou ik je omgeving gaan vragen of eventueel een advertentie zetten. Het is gewoon een lastige situatie. Soms kan je in een vakantie park alleen zit het seizoen niet mee, maar misschien wel over een half jaar
Alle reacties Link kopieren Quote
Over half jaar is het hoogseizoen weer over, wellicht een stacaravan huren voor schappelijke prijs?

Of koop een caravan en huur een sta-plaats op een camping? Tot alles geregeld is en je een huis kunt kopen. Waarschijnlijk mag je er maar x-periode staan, maar dan ga je daarna naar de volgende camping.

Ik ken iemand die al twee jaar in een caravan woont na een scheiding omdat ze geen minderjarige kinderen heeft dus geen urgentie maar ook niet voldoende inkomen heeft voor een koophuis.
Als escaleren naar de rechtbank is, dan zou ik dat doen bij iemand die niet mee werkt. waarom ben je daar zo bang voor?

Staat het huis en hypotheek op jullie beide naam? Hoe is de betaling nu geregeld?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als zij weg is gegaan ivm mogelijke mishandeling lichamelijk als dan niet geestelijk maar angst voor meer, dan is er een poging te doen. Maar als nooit iets gemeld is of er geen getuigen zijn van zulk gedrag dan wordt het al moeilijker.

Of kijken of je asap bij een koophuis kan scheiden dat je uitkoopdeel of eventuele overwaarde bij verkoop kan gaan ontvangen. Ze moet in alle gevallen zsm haar advocaat bellen en het woonvraagstuk voorleggen.

Heeft ze geen recht om in huis te blijven en is koophuis en samen gekocht, overwaarde of uitkoopregelen asap. Je kan vaak met extra geld makkelijk wat vinden dan zonder een pak geld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lang verhaal maar het huis is van ons beiden met allebei onze eigen hypotheekonderdelen die we ook mogen meenemen naar een nieuw huis. Omdat de woning nog niet getaxeerd is is het onduidelijk om te bepalen wie hier de ander kan uitkopen. Dit is een langdurig proces wat zeker 6 maanden in beslag neemt.

Zoals ik zei, ik ben vertrokken vanwege mijn eigen vijligheid maar zal er weer intrekken zodra duidelijk wordt dat hij de hypotheek niet kan betalen. We verdienen ongeveer evenveel dus zijn vooral benieuwd naar de uitkomst van de taxatie. Als hij mij uitkoopt (en hij spreekt nu wel de wens uit om dat te willen) dan kan ik met de overwaarde die vrijkomt opzoek naar een nieuw huis.

Ons scheidingsproces is voor mij vrij helder en ook eerlijk wat betreft verdeling van gezamenlijk vermogen. Ik zoek vooral naar wat hulp mocht ik nog ergens terecht kunnen voor een maand of 6 met 2 huisdieren. Hoe hebben andere mensen in mijn positie dat gedaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
OzempicFace schreef:
22-05-2024 19:59
Als escaleren naar de rechtbank is, dan zou ik dat doen bij iemand die niet mee werkt. waarom ben je daar zo bang voor?

Staat het huis en hypotheek op jullie beide naam? Hoe is de betaling nu geregeld?
Helemaal zonder kinderen. Juist doen. Anders loop je nog maanden en misschien wel maanden op je tenen om uberhaupt de boel goed te verdelen en te kunnen scheiden.

Laat alles via de advocaat en je hoeft zonder kinderen ook nergens contact over te hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hands_On schreef:
22-05-2024 20:01
Lang verhaal maar het huis is van ons beiden met allebei onze eigen hypotheekonderdelen die we ook mogen meenemen naar een nieuw huis. Omdat de woning nog niet getaxeerd is is het onduidelijk om te bepalen wie hier de ander kan uitkopen. Dit is een langdurig proces wat zeker 6 maanden in beslag neemt.

Zoals ik zei, ik ben vertrokken vanwege mijn eigen vijligheid maar zal er weer intrekken zodra duidelijk wordt dat hij de hypotheek niet kan betalen. We verdienen ongeveer evenveel dus zijn vooral benieuwd naar de uitkomst van de taxatie. Als hij mij uitkoopt (en hij spreekt nu wel de wens uit om dat te willen) dan kan ik met de overwaarde die vrijkomt opzoek naar een nieuw huis.

Ons scheidingsproces is voor mij vrij helder en ook eerlijk wat betreft verdeling van gezamenlijk vermogen. Ik zoek vooral naar wat hulp mocht ik nog ergens terecht kunnen voor een maand of 6 met 2 huisdieren. Hoe hebben andere mensen in mijn positie dat gedaan?
Volgens wie duurt dat 6 maanden? En is er geen andere manier?
Alle reacties Link kopieren Quote
Kunnen mensen in vergelijkbare positie als ik ergens terecht?
Nee, vanuit mijn werk weet ik dat daar geen organisaties ofzo voor zijn. Bij volgens mij alle gemeenten zal men zeggen dat je “alleen maar” economisch dak-en thuisloos bent en dan krijg je geen hulp.
Voorrangsregelingen bij woningbouwverenigingen zijn ook allemaal uitgekleed.

Dus wat hierboven al gezegd wordt: ga in gesprek met je advocaat voor een voorlopige voorziening, dan kun je hopelijk particulier huren.
Ik had zes jaar geleden nog geluk dat ik in m’n eentje een kleine woning (wel oud en heel erg verwaarloosd) kon kopen. Maar dat zal met die idiote huizenmarkt wel heel lastig worden.

Informeer ook eens bij vakantieparken. Daar kun je vaak (tijdelijk) wel terecht. Pasgeleden bleek dat op mijn werk voor een moeder en haar kind een oplossing te zijn.

En vraag is inderdaad waarom jij eruit zou gaan/moet gaan. Is niet vanzelfsprekend.
Maar daar hebben anderen al het nodige over gezegd.
Let goed op dat je voor jezelf zorgt, ook financieel.
Alle reacties Link kopieren Quote
OzempicFace schreef:
22-05-2024 19:59
Als escaleren naar de rechtbank is, dan zou ik dat doen bij iemand die niet mee werkt. waarom ben je daar zo bang voor?
Ik ben niet bang voor de rechtzaak maar denkt dat het vooral veel geld en tijd kost die niet nodig zijn aangezien we al best dicht bij elkaar zitten wat betreft het echtscheidingsconvenant.

Staat het huis en hypotheek op jullie beide naam? Hoe is de betaling nu geregeld?
We betalen nu beiden de helft zoals het moet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
22-05-2024 20:02
Volgens wie duurt dat 6 maanden? En is er geen andere manier?
Ow, en niet. Er is geen huis snel te regelen in flink deel van NL, is alleen mogelijk voor mensen met een zakje geld.
Hierna een vakantiehuisje huren voor 6 maanden. Er zijn zat mensen die hun vakantiehuis tijdelijk verhuren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Overal rondtoeteren dat je over een half jaar een dak boven je hoofd moet hebben waar dieren gewenst zijn.

Voor jezelf zal je vaak nog wel ergens een bank of een mini-slaapkamer kunnen vinden, maar niet iedereen zit te wachten op ook nog een stel huisdieren erbij.

Ik zou dus ook denken aan campings en leegstaande caravans of mobilhomes.

Desnoods tot het geld vrij komt en je misschien iets kan kopen.


Hoezo gaat die taxatie trouwens een half jaar duren?
1 taxateur van jouw kant, 1 van zijn kant en dan eventueel nog één onafhankelijk hoeft bij mijn weten toch echt geen half jaar aan te slepen.

(Want dan moet het pand nog verkoopklaar gemaakt worden, verkocht worden, moet je nog langs de notaris, ... en voor je het weet zijn we aan dit tempo 2026.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Hands_On schreef:
22-05-2024 20:01
Ik zoek vooral naar wat hulp mocht ik nog ergens terecht kunnen voor een maand of 6 met 2 huisdieren. Hoe hebben andere mensen in mijn positie dat gedaan?
Fijn als je je huisdieren mee kunt nemen, maar als dat een breekpunt wordt voor een woning, zul je die toch, hoe hard ook, bij je ex moeten laten of naar een opvang moeten brengen. In deze tijd is voor jezelf huisvesting vinden al heel lastig.

En hoe anderen dat doen? Lang bij ex blijven wonen, paar weken in een heel goedkoop hotel en je spaargeld daarna kwijt zijn, vakantiepark huisje of caravan, bij familie of vrienden logeren of soms maanden in hun auto slapen. En nee, dat laatste is in Nederland echt niet ondenkbaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Petronella schreef:
22-05-2024 20:08
Fijn als je je huisdieren mee kunt nemen, maar als dat een breekpunt wordt voor een woning, zul je die toch, hoe hard ook, bij je ex moeten laten of naar een opvang moeten brengen. In deze tijd is voor jezelf huisvesting vinden al heel lastig.

En hoe anderen dat doen? Lang bij ex blijven wonen, paar weken in een heel goedkoop hotel en je spaargeld daarna kwijt zijn, vakantiepark huisje of caravan, bij familie of vrienden logeren of soms maanden in hun auto slapen. En nee, dat laatste is in Nederland echt niet ondenkbaar.
Ik zou die huisdieren toch écht nog liever bij een collega, opvang, ... stallen dan bij een ex waar ik net van ben weggelopen omdat ie mogelijk aggressief wordt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ken 2 ouders die zo erg omhoog zaten met kinderen, dat kinderen tijdelijk bij de agressieve ex moesten en zij op de noodopvang terecht kwamen. Nachtopvang, overdag werken en wachten tot ze de opvang in konden. Maanden duurde dat. Uiteindelijk schaamte voorbij en tegen mensen verteld, een bij schoolmoeder op zolder en ander 2 jaar bij een collega een kamer gehuurd. Gewoon werkende ouders die middelmatig verdiende en een vervelende ex die alles tegen probeerde te houden en dat aardig gelukt was.

Dus anderen doen net als jij, hopen en zoeken en steeds tijdelijk wat huren of op kamers gaan zitten, terug naar familie ect tot er geld of een huurhuisje vrij kwam.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je voorlopige voorzieningen zou hebben en dicht bij de grens woont (lees: niet op 100 km afstand) ... Kijk eens in België om te huren.

Zowat alle huur is hier particulier, maar daardoor is het vaak wel goedkoper en makkelijker om aan een huurhuis / appartement te raken.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Beide 50% betalen aan de hypotheek zoals het moet, vergeet niet dat wanneer hij echt kwaad wil hij niet betaalt en ook jij 100% aansprakelijk bent voor schuld van een huis waar je niet in woont.

Jij vindt blijkbaar dat er heel veel heurt, overleg, 50/50, ..etc er samen uitkomen.

Wanneer je vriend dat niet vindt en bereidt is tot verbaal of fysiek geweld, dan is het tijd om naar de rechter te gaan. '

Meneer eruit en verkopen, zodat je verder kunt. De enige die baat heeft bij tijd rekken is hij, hij woont voor een schijntje alleen in een paleis dat hij niet kan betalen. Hij heeft geen baat bij een spoedige oplossing.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet dat taxateurs het belachelijk druk hebben momenteel, maar dan moet je even buiten je eigen regio kijken. Een collega heeft laatst een huis gekocht en de taxateur kwam letterlijk uit een plaats 300 km verderop. Je betaalt daar ook iets meer voor, maar het is dus niet onmogelijk.

En verkijk je niet op de huizenmarkt momenteel. Vooral bij de particuliere huur gaan de prijzen door het dak door de krapte. Leg je lat dus laag en je verwachtingen (helaas) nog iets lager. Het is echt een drama momenteel. Dus ik zou ook een voorlopige voorziening proberen, vooral omdat je geen achtervang hebt.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren Quote
OzempicFace schreef:
22-05-2024 20:24
Beide 50% betalen aan de hypotheek zoals het moet, vergeet niet dat wanneer hij echt kwaad wil hij niet betaalt en ook jij 100% aansprakelijk bent voor schuld van een huis waar je niet in woont.

Jij vindt blijkbaar dat er heel veel heurt, overleg, 50/50, ..etc er samen uitkomen.

Wanneer je vriend dat niet vindt en bereidt is tot verbaal of fysiek geweld, dan is het tijd om naar de rechter te gaan. '

Meneer eruit en verkopen, zodat je verder kunt.
De enige die baat heeft bij tijd rekken is hij, hij woont voor een schijntje alleen in een paleis dat hij niet kan betalen. Hij heeft geen baat bij een spoedige oplossing.

Eens.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat je vooral moet doen is de vaart erin zetten én houden. Ik snap niet waarom jij vindt dat het wel 1,5 jaar mag gaan duren. Hoe ingewikkeld kan het zijn met beperkte GvG en zonder kinderen? Zie ik iets over het hoofd?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven