Rijlessen en adhd eigen verklaring

18-04-2024 07:51 43 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoop dat ik hem in de goede cat gezet heb , hoor het anders graag .
Dochter bijna 18 wil aan rijlessen beginnen .
Rijschool gister gemaild voor een proefles .
Nu heeft ze toen ze 7 was de diagnose adhd add gekregen voor onderzoeken bij een centrum wat tegenwoordig niet meer bestaat .
Ze heeft toen tot haar 12e ong af en toe medicatie geslikt voor school , maar merkten niet veel verschil . De controles werden toen door huisarts overgenomen. Dit was tot haar 12 ook ongeveer een gesprekje af en toe en dan meten en wegen .
Op gegeven moment vroegen ze of we nog wilde afspreken of dat het gewoon goed ging zo . Wij vonden van wel idd en dat was helemaal prima en mocht er nog wat zijn konden we altijd aan de bel trekken .

Nu zit ik beetje met eigen verklaring wat je in moet vullen .
Daar word uitgelegd dat als je als kind gediagnosticeerd word met adhd maar er VOOR je 16 de behandeling gestaakt word en dit door arts word bevestigd en je geen last meer ervaart je nee mag invullen .
Maar hier is het nooit officieel bevestigd. Gewoon omdat het allemaal prima liep zijn de controles gestopt .
Wat kan ik nu het beste doen ?
Toch ja invullen en de hele molen in bij cbr en enorme wachtlijsten voor keuringen en rijtesten en hoge kosten plus extra keuringen bij verlengen .

Of zoals man zegt mond houden en nee invullen ?
Maar ben zo bang dat bij een ongeluk bijv ze deze diagnose tegenkomen van jaren terug en dan de gevolgen qua verzekering enz.
Ze heeft dus al vanaf jaar of 12 geen last meer ervan . Tuurlijk is ze soms wat chaotisch maar niet meer als anderen pubers .

Iemand ervaring hier mee?
En als we het netjes vermelden waar ik naar neig is dat tegenwoordig nog zo een ellende als dat ik overal lees?

Dank jullie wel alvast
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze heeft alleen die verklaring nodig, verder loopt ze nergens tegen aan. Je kan even de vorige arts behandelaar bellen en er naar vragen, het is niet veel werk voor ze.

Het is namelijk zo dat als er nog wel zulke klachten zijn die gevaar kunnen vormen in het verkeer, ze medicatie met eventuele bijwerkingen ( wat heel bijzonder is want je bent minder gevaarlijk op de weg aan medicatie) nodig heeft ect dat ze daar dan weer een aparte verklaring van arts voor nodig heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Langs de huisarts om in het dossier op te nemen dat behandeling voor 16e is gestaakt en dat er geen klachten meer zijn + geen medicatie.
Fox off!
Alle reacties Link kopieren Quote
Nutella schreef:
18-04-2024 07:59
Langs de huisarts om in het dossier op te nemen dat behandeling voor 16e is gestaakt en dat er geen klachten meer zijn + geen medicatie.
En mocht er toch nog wat gevraagd worden vanuit CBR, dan is de huisarts misschien nog een makkelijker stap idd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank je wel voor je reactie,ja probleem is dat de vorige behandelaar niet meer bestaat zeg maar. Controlles toen overgenomen door huisarts . En die geeft aan verder geen diagnoses ofzo te mogen stellen dus ook niks officieel opheffen.
Zouden we dus weer opnieuw moeten laten testen en dan kijken of hun het nog nodig vinden .
Maar ja dat lijkt mij ook wel rigoureus en zeer kostbaar .
Had gehoopt dat de huisarts zou zeggen dat ze kon melden dat er geen behandeling meer plaatsvind . Wat ook zo is .
Alle reacties Link kopieren Quote
De hele molen bij CBR valt wel mee: je moet naar een onafhankelijke psychiater. Als je dit vertelt is er echt geen probleem.

Ik ken niemand die bij het CBR is afgewezen door een diagnose. En ik ken mensen bij wie ik niet in de auto stap, omdat hun ADHD zo erg is dat ze zelf bijna vergeten dat ze in een auto zitten.
nutella wijzigde dit bericht op 18-04-2024 22:15
0.31% gewijzigd
Fox off!
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewoon nee invullen.

:)
Alle reacties Link kopieren Quote
Nutella schreef:
18-04-2024 08:02
De hele molen bij CBR valt wel mee: je moet naar een onafhankelijke psychiater. Als je dit verteld is er echt geen probleem.

Ik ken niemand die bij het CBR is afgewezen door een diagnose. En ik ken mensen bij wie ik niet in de auto stap, omdat hun ADHD zo erg is dat ze zelf bijna vergeten dat ze in een auto zitten.
Bij heel veel onderzoek door de jaren heen blijkt dat de mensen aan medicatie en met een behandeling veel beter en veiliger rijden dan mensen die niets nemen en in de auto stappen.

Ook hebben ze in algemeen ( maar ook in verkeer) 50% meer kans op een ongeluk met blijvende schade dan mensen die geen ADHD hebben of wel ADHD hebben maar goed ingesteld zijn met medicatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
18-04-2024 08:03
Gewoon nee invullen.

:)
Dat zeg jij niet echt, hahaha.

Maar vind niet raar als iemand zoals TO's kind dat zou doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nutella schreef:
18-04-2024 08:02
De hele molen bij CBR valt wel mee: je moet naar een onafhankelijke psychiater. Als je dit verteld is er echt geen probleem.

Ik ken niemand die bij het CBR is afgewezen door een diagnose. En ik ken mensen bij wie ik niet in de auto stap, omdat hun ADHD zo erg is dat ze zelf bijna vergeten dat ze in een auto zitten.

Als je daar bijna 300 euro voor over hebt dan kun je ja invullen maar het is niet nodig. Geen behandeling meer na 16e jaar dusze kan gewoon nee invullen en dat is gewoon via de regels.

Het enige wat zou kunnen gebeuren is wanneer de examinator ergens over twijfelt die zelf alsnog de kandidaat medisch kan maken. Maar dat heb ik nog maar 1 keer meegemaakt en had niets te maken met ADD/ADHD.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat zegt mijn man dus ook maar bang voor de gevolgen bij bijv een ongeluk en dat ze dan zeggen dat je fraude heb gepleegd met de bijbehorende consequenties. Of denk ik nu te zwart .

Ga het ook nog even met rijschool bespreken , of dat juist niet doen ivm slapende honden ?
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
18-04-2024 08:03
Gewoon nee invullen.

:)

Vind jij dat als expert in dit veld verantwoord?

Er is overigens een motie aangenomen in de kamer om de verklaring van de psychiater bij adhd af te schaffen, dus hopelijk bestaat dit probleem snel niet meer
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou advies van Mrs Morrison opvolgen, zij heeft die kennis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Charlotta schreef:
18-04-2024 08:07
Vind jij dat als expert in dit veld verantwoord?

Er is overigens een motie aangenomen in de kamer om de verklaring van de psychiater bij adhd af te schaffen, dus hopelijk bestaat dit probleem snel niet meer
Dan denk ik dat wel verantwoordelijk is. Ik hoop dat mijn oudste dit gezeur niet meer heeft, al is zijn met 17 nog vol in traject.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
18-04-2024 08:05
Dat zeg jij niet echt, hahaha.

Maar vind niet raar als iemand zoals TO's kind dat zou doen.
Officieel mag ik er zelf niet naar vragen maar om dit soort dingen te voorkomen gooi ik weleens een balletje op of de diagnose er ooit is geweest.

Ik maak zo vaak mee dat kinderen zelf die verklaring invullen zonder de vraag goed te lezen en dus ja invullen. Moet je weer gaan bellen om dat te veranderen allemaal gedoe. En ze mag gewoon nee invullen want er is geen behandeling alleen ergens ooit een diagnose.
Alle reacties Link kopieren Quote
Charlotta schreef:
18-04-2024 08:07
Vind jij dat als expert in dit veld verantwoord?

Er is overigens een motie aangenomen in de kamer om de verklaring van de psychiater bij adhd af te schaffen, dus hopelijk bestaat dit probleem snel niet meer

Nogmaals er is geen behandeling meer na 16e jaar alleen een diagnose. Dus ja het is verantwoord.

En die motie is dan wel aangenomen maar nog niet doorgevoerd dus daar heeft TO niets aan. En of dat snel gaat vraag ik me ten zeerste af.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
18-04-2024 08:09
Dan denk ik dat wel verantwoordelijk is. Ik hoop dat mijn oudste dit gezeur niet meer heeft, al is zijn met 17 nog vol in traject.

Dat hoop ik ook voor je!
Het is namelijk een hele rare regeling. Nu stelt zo'n rijtest allemaal niet veel voor maar die verklaring van bijna 300 euro is natuurlijk gewoon geldklopperij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar idd wat jij zegt zagen wij ook staan van voor je 16e geen behandeling meer ,maar er staat ook bij door arts vastgesteld. En dat is bij ons dus niet officieel.
Maar dus ook al ruim 5 jaar geen medicatie meer afgehaald en controles meer .
Dus kunnen rustig nee invullen straks wanneer ze zover is?
Alle reacties Link kopieren Quote
Makreelfilet schreef:
18-04-2024 08:17
Maar idd wat jij zegt zagen wij ook staan van voor je 16e geen behandeling meer ,maar er staat ook bij door arts vastgesteld. En dat is bij ons dus niet officieel.
Maar dus ook al ruim 5 jaar geen medicatie meer afgehaald en controles meer .
Dus kunnen rustig nee invullen straks wanneer ze zover is?

Ja hoor geen zorgen!

Ik zou het wel doorgeven aan de rijschool zodat ze er rekening mee kunnen houden wanneer ze ergens tegenaan lopen met lessen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Makreelfilet schreef:
18-04-2024 08:01
Dank je wel voor je reactie,ja probleem is dat de vorige behandelaar niet meer bestaat zeg maar. Controlles toen overgenomen door huisarts . En die geeft aan verder geen diagnoses ofzo te mogen stellen dus ook niks officieel opheffen.
Zouden we dus weer opnieuw moeten laten testen en dan kijken of hun het nog nodig vinden .
Maar ja dat lijkt mij ook wel rigoureus en zeer kostbaar .
Had gehoopt dat de huisarts zou zeggen dat ze kon melden dat er geen behandeling meer plaatsvind . Wat ook zo is .

Dat hoeft toch ook niet? Je schrijft dat de arts moet verklaren dat de behandelingen gestopt zijn voor 16 jaar, dat kan de HA gewoon in het dossier zetten want dat is gewoon een feit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe werkt het dan als iemand wel medicatie neemt?
Zoon heeft een adhd verklaring sinds zijn zevende en neemt ook al sinds die tijd medicatie. Wil waarschijnlijk ergens komend jaar met rijlessen beginnen
Alle reacties Link kopieren Quote
lonelycat schreef:
18-04-2024 08:27
Hoe werkt het dan als iemand wel medicatie neemt?
Zoon heeft een adhd verklaring sinds zijn zevende en neemt ook al sinds die tijd medicatie. Wil waarschijnlijk ergens komend jaar met rijlessen beginnen

Dan moet je voor nu nog wel ja invullen op de Eigen Verklaring. Zoon krijgt dan een brief van het CBR dat een onafhankelijke psychiater zijn akkoord moet geven voor het doen van een examen. Wellicht volgt er dan een rijtest welke ingepland wordt door de rijschool, wel wanneer zoon een beetje zelfstandig door het verkeer kan rijden dus dan praat je al snel over zo'n 20 rijlessen.

Hierna krijgt hij akkoord (of niet maar dat heb ik nog nooit meegemaakt) en mag hij verder gaan met rijlessen en kan rijschool een AA examen voor hem inplannen. Dat betekent een examinator die opgeleid is examens af te nemen voor neurodiverse kandidaten.

Ieder ander rijbewijs wat hij wil behalen zal dan een AA rijbewijs zijn. De verklaring rijgeschiktheid is 3 jaar geldig. Dus binnen 3 jaar moet hij dan zijn rijbewijs gehaald hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
18-04-2024 08:37
Dan moet je voor nu nog wel ja invullen op de Eigen Verklaring. Zoon krijgt dan een brief van het CBR dat een onafhankelijke psychiater zijn akkoord moet geven voor het doen van een examen. Wellicht volgt er dan een rijtest welke ingepland wordt door de rijschool, wel wanneer zoon een beetje zelfstandig door het verkeer kan rijden dus dan praat je al snel over zo'n 20 rijlessen.

Hierna krijgt hij akkoord (of niet maar dat heb ik nog nooit meegemaakt) en mag hij verder gaan met rijlessen en kan rijschool een AA examen voor hem inplannen. Dat betekent een examinator die opgeleid is examens af te nemen voor neurodiverse kandidaten.

Ieder ander rijbewijs wat hij wil behalen zal dan een AA rijbewijs zijn. De verklaring rijgeschiktheid is 3 jaar geldig. Dus binnen 3 jaar moet hij dan zijn rijbewijs gehaald hebben.
En heeft dit nog beperkingen voor rijden in het buitenland? Stel dat hij ooit een auto wil huren ergens bijvoorbeeld?
Alle reacties Link kopieren Quote
lonelycat schreef:
18-04-2024 08:40
En heeft dit nog beperkingen voor rijden in het buitenland? Stel dat hij ooit een auto wil huren ergens bijvoorbeeld?

Nee zover ik weet niet hoor. Het rijbewijs is gewoon net als alle andere rijbewijzen geldig.

https://www.cbr.nl/nl/veelgestelde-vrag ... ijbewijs-1

Zolang er geen afwijkende code op het rijbewijs staat mag hij overal rijden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien dat wij dan nog even wachten met rijlessen. Eens zien wat de motie gaat doen. Het is ook onzin. Je betaalt veel geld voor een psychiater die de persoon niet kent om gewoon een verklaring te krijgen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven