Kind (12) alleen vliegen, ervaringen?

17-05-2024 12:00 40 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij wonen in het buitenland (1:15u vliegen) en mijn ouders wonen in Nederland. Dochter is 12 en heeft het er steeds vaker over dat ze weleens alleen naar opa en oma wil, voor een weekend of een week.

Ik vind haar hier te jong voor maar heb gelezen dat er begeleiding mogelijk is. (Staat wel van 5-12 jaar) Heeft iemand hier ervaring mee?

Dochter is erg zelfstandig, spreekt naast haar eerste taal goed Nederlands en Engels en reist regelmatig met ons, kent de vliegvelden e.d.

Vinden jullie 12 ook te jong of maak ik me teveel zorgen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hangt van de 12-jarige af, maar klinkt alsof die van jou dit prima zou kunnen. Ook zonder begeleiding.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vloog zelf alleen toen ik 12 was. Zonder begeleiding. Dat was wel in 1975, toen mocht en kon er veel meer. Ik ging ook wel alleen met de trein, dat was ingewikkelder dan vliegen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren Quote
De begeleiding die je kunt aanvragen is echt goed, ze spreekt goed Nederlands en Engels en wil zelf graag - ik zeg doen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou er vertrouwen in hebben met alles wat je beschrijft.

Probeer anders als testcase eens bij de eerstvolgende reis dat je haar zoveel mogelijk de leiding geeft.
Gewoon haar op de tijd laten letten, waar jullie heenmoeten voor bagage, inchecken, welke gate etc.
Zelf geen input geven, maar haar laten leiden.
franille wijzigde dit bericht op 17-05-2024 12:05
0.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij zou het moeten kunnen.
Je zou eens op proef haar alles kunnen laten doen, terwijl ze ondertussen met jullie reist. Dus zelf inchecken, zelf door de douane. Haar ticket vasthouden en zelf de juiste gate vinden. Jullie lopen er 20 meter achteraan.

In het vliegtuig is het net als met de bus, dus dat is niet zo spannend.

Bij het uitstappen dat ze dan weer voorop gaat en haar bagage ophaalt, door de poortjes loopt en opa en oma vind.

Dan heb je het gezien en is de stap misschien minder groot.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Even goed kijken welke maatschappij je neemt. Bij bv klm moeten kinderen t/m 14 jaar begeleid worden door klm personeel. Dat kan al vanaf 5 jaar, dus met 12 zeker geen probleem. Bij sommige andere maatschappijen is het tot 12 verplicht, en van 12-17 een optie. Als jullie het spannend vinden, vraag je dat toch gewoon aan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vloog alleen op mijn 13e zonder die speciale begeleiding, ging prima. Natuurlijk is Schiphol nu een stuk groter - misschien is Eindhoven dan beter, afhankelijk van waar oma en opa wonen?

Neem aan dat jullie ook wel regelmatig als gezin vliegen. Laat kind volgende keer alles uitzoeken en jullie op de goede plek krijgen - kan ze laten zien dat ze dat prima kan. Verder: telefoon mee en oefenen wat ze kan doen en wie ze om hulp kan vragen als er dingen anders gaan dan bedacht.
ravintola wijzigde dit bericht op 17-05-2024 12:34
0.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
apppie schreef:
17-05-2024 12:03
De begeleiding die je kunt aanvragen is echt goed, ze spreekt goed Nederlands en Engels en wil zelf graag - ik zeg doen!


Die begeleiding is wel duur vind ik.

Zie dat het bij KLM nu verplicht is t/m 14 jaar o_o .

Was ik als 13-jarige echt niet mee akkoord gegaan, ik vond mezelf juist reuze stoer dat ik alleen vloog :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn best veel kinderen die alleen vliegen.

Op Facebook zijn er verschillende groepen voor Nederlanders die in het buitenland wonen, en wordt dit vaak besproken. Je zal daar waarschijnlijk meer herkenning en tips in vinden dat op dit forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen ervaring met onder begeleiding vliegen maar wel veel over gehoord. Dat schijnt uitstekend geregeld te worden.
Volgens mij is dat een goede optie voor je dochter, waar jullie je allebei goed bij voelen. Ik zeg Doen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja hoor, mijn jongste deed dat regelmatig toen haar oudere broer en zus niet meer (tegelijk met haar) wilden vliegen. Is altijd prima gegaan en zij was er zelf ook altijd tevreden over. Wel onder begeleiding inderdaad, want verplicht.
No one ever made a difference by being like everyone else.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier een aantal keer gebruik van gemaakt met tiener die niet zo goed engels en helemaal geen nederlands kon. De begeleiding helpt vooral met langs de douane, security check en naar de gate, in het vliegtuig letten de stewardessen een beetje extra op en zetten ze je op een voor hun handige plek. En bij aankomst wordt je bij de volwassene aan de andere kant afgeleverd. Wij vonden dat ideaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom niet gewoon de eerste keer met begeleiding laten vliegen? Dan kan er echt niks mis gaan. En dan is een volgende keer misschien ook wel mogelijk zonder begeleiding.
Alle reacties Link kopieren Quote
Toen ik 12 was heb ik ook alleen gevlogen. Het was zomervakantie en mijn vader was in Frankrijk voor werk. We wilden er wat leuks van maken, maar mijn moeder moest thuis blijven voor haar werk.

Mijn moeder bracht me naar het vliegveld en mocht een heel eind mee het vliegveld in als ik het me nog goed kan herinneren.
Bij de gate had ze nog andere moeder met twee kindjes aangesproken om te vragen of ik met hen mocht meelopen zodat ik niet alleen was.

De vliegreis ging goed en aan de andere kant werd ik weer opgehaald door mijn vader. Ik had handbaggage mee dus ik hoefde toen niet naar de baggageclaim, dat was wel fijn want ik denk dat ik dat misschien toen wel lastig had gevonden.
Al met al ging het helemaal prima.

En als ik jou omschrijving over je dochter zo lees dan lijkt me dat wel mogelijk hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
lboompje schreef:
17-05-2024 13:32
Toen ik 12 was heb ik ook alleen gevlogen. Het was zomervakantie en mijn vader was in Frankrijk voor werk. We wilden er wat leuks van maken, maar mijn moeder moest thuis blijven voor haar werk.

Mijn moeder bracht me naar het vliegveld en mocht een heel eind mee het vliegveld in als ik het me nog goed kan herinneren.
Bij de gate had ze nog andere moeder met twee kindjes aangesproken om te vragen of ik met hen mocht meelopen zodat ik niet alleen was.

De vliegreis ging goed en aan de andere kant werd ik weer opgehaald door mijn vader. Ik had handbaggage mee dus ik hoefde toen niet naar de baggageclaim, dat was wel fijn want ik denk dat ik dat misschien toen wel lastig had gevonden.
Al met al ging het helemaal prima.

En als ik jou omschrijving over je dochter zo lees dan lijkt me dat wel mogelijk hoor.

Meelopen naar de gate mag tegenwoordig natuurlijk niet meer. Na de security moet een kind het verder zelf uitzoeken en als het een groot vliegveld is dan kan dat best lastig zijn. Daarom lijkt me begeleiding voor een 12 jarige nog wel handig. Mijn dochter van 16 vliegt dit jaar voor het eerst alleen en vind dat best spannend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ravintola schreef:
17-05-2024 12:33
Die begeleiding is wel duur vind ik.

Zie dat het bij KLM nu verplicht is t/m 14 jaar o_o .

Was ik als 13-jarige echt niet mee akkoord gegaan, ik vond mezelf juist reuze stoer dat ik alleen vloog :mrgreen:
100 - 150 euro zie ik, dat vind ik eigenlijk wel meevallen :)
Alle reacties Link kopieren Quote
apppie schreef:
17-05-2024 13:59
100 - 150 euro zie ik, dat vind ik eigenlijk wel meevallen :)
Enkele reis Dus dat tikt best aan, het ticket kost waarschijnlijk minder
Maar als het verplicht is (waar ik me wel iets bij kan voorstellen), heb je geen keus.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
17-05-2024 14:08
Enkele reis Dus dat tikt best aan, het ticket kost waarschijnlijk minder
Maar als het verplicht is (waar ik me wel iets bij kan voorstellen), heb je geen keus.
Voor de veiligheid van je kind is het natuurlijk een koopje.
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon heeft vorig jaar voor het eerst alleen gevlogen toen hij 12 was. De maatschappij stond vanaf 12 zonder begeleiding toe, en hij had al zo vaak gevlogen (woonden ook in het buitenland) dat ik dacht dat het wel zou lukken. Helaas was de vlucht zwaar vertraagd en miste hij zijn aansluiting net, en werd omgeboekt voor het laatste stuk naar de volgende dag. Heb nog gekeken of ik hem kon ophalen, maar 7 uur enkele reis vond ik wat gortig. Uiteindelijk heeft hij de nacht in een 4* hotel op het vliegveld kunnen doorbrengen, maar als het aan de luchtvaartmaatschappij had gelegen was hij aan zijn lot overgelaten. Dit jaar gaat hij weer, maar toch maar met begeleiding voor het geval dat...
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb er vertrouwen in, het komt goed 😊. Mijn dochter is 11 en deze zomer gaat ze voor de 4e keer alleen vliegen naar haar oma en opa. Ze vliegt met KLM naar Wenen. Je boekt een unaccompanied minor service bij en ze volgen heel strenge regels. Ze lopen met een minor door de security heen tot de gate. Ze zijn er hele tijd bij tot de minor als eerste het vliegtuig instapt. Daar word hij/zij overhandigd aan de cabin crew. Unaccompanied minors zitten altijd in een van de laatste rijen, vaak aan de gangpad zodat de crew een goede zich op ze hebben. Vaak worden ze extra verwend door lekkernij, soms mogen ze zelfs in de cockpit kijken en ze krijgen genoeg aandacht. Want iedereen omheen vindt het heel stoer van ze. Mijn dochter minstens wel :).

Eenmal geland, worden de unaccompanied minors weer opgehaald door de service , ze lopen mee naar de bagage band om een koffer op te halen en overhandigen ze de minor aan oma en opa die papieren moeten tekenen en een Id bij zich moeten hebben.

Ik als moeder vind het altijd toch een beetje spannend maar heb er wel vertrouwen in.

Mijn dochter gaat vaak met die begeleider nog shoppen voor dat ze naar de gate gaan om haar zakgeld uit te geven 😂.
Alle reacties Link kopieren Quote
Begeleiding is vooral fijn als dingen niet gaan zoals gepland. Enorme vertragingen, last-minute gatewijzigingen, dat soort dingen.

Edit: oh, wat hierboven beschreven wordt dus!
lorem_ipsum wijzigde dit bericht op 17-05-2024 16:26
15.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
apppie schreef:
17-05-2024 13:59
100 - 150 euro zie ik, dat vind ik eigenlijk wel meevallen :)
Ik niet, maar ik heb dan ook drie kinderen en schoonouders ih buitenland (1,5 uur vliegen).

Ik betaalde verplicht 450 per kind enkele reis KLM terwijl ze elkaar bezig houden. Kan goedkoper zelf meevliegen, ook bizar.

Ontopic: 1x gedaan, dus met begeleiding, alles ging prima. Ze waren 7 (2x) en 9.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tahini schreef:
17-05-2024 14:57
Mijn zoon heeft vorig jaar voor het eerst alleen gevlogen toen hij 12 was. De maatschappij stond vanaf 12 zonder begeleiding toe, en hij had al zo vaak gevlogen (woonden ook in het buitenland) dat ik dacht dat het wel zou lukken. Helaas was de vlucht zwaar vertraagd en miste hij zijn aansluiting net, en werd omgeboekt voor het laatste stuk naar de volgende dag. Heb nog gekeken of ik hem kon ophalen, maar 7 uur enkele reis vond ik wat gortig. Uiteindelijk heeft hij de nacht in een 4* hotel op het vliegveld kunnen doorbrengen, maar als het aan de luchtvaartmaatschappij had gelegen was hij aan zijn lot overgelaten. Dit jaar gaat hij weer, maar toch maar met begeleiding voor het geval dat...

Wow, een 12 jarige alleen in een hotel? Mocht hij überhaupt in zijn eentje een kamer boeken? Dat vind ik wel heftig hoor. Ik denk persoonlijk niet dat ik mijn 12 jarige kind een vlucht met overstap alleen zou laten maken...
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kind 13 jaar reisde met begeleiding naar Canada, na aankomst zorgde crew ervoor dat ze op het vliegveld in de juiste bus stapte voor stadje 70 km. verder. Spannend, is goed gegaan.
Kind 11 jaar met begeleiding naar Tanzania, ook goed geland.
Op de terugweg was ik er bij, gelukkig maar, want vlucht gecanceld en een nacht bivakeren 'op de stoep'.

Een directe vlucht van 1:15 min. is ws. binnen Europa, Er kan weinig misgaan en met een mobieltje in de hand kun je haar coachen tot opa en oma haar ophalen.
Goed voor haar zelfvertrouwen.
Alles sal reg kom

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven