Konijnen hok afmetingen

02-05-2024 08:00 32 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Van de zomer krijgen wij 2 jonge dwerg hangoor konijnen.

Ik wil een zo groot mogelijk hok voor ze kopen, echter is de ruimte in de tuin beperkt.

Zou een hok van 1.30m(L) x 58(B) x 107(H) voldoende zijn? Ik ben zo’n 4 dagen in de week thuis en dan mogen ze ook (onder toezicht) in de tuin loslopen die volledig omheind is.

Of zeggen jullie niet doen, deze leefruimte is echt te weinig?

Bedankt alvast!
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom zou je een dier in een hok willen stoppen? Wat is daar leuk aan voor het dier?
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
is de minimale eis niet 1m2 per dwergkonijn? dan is het erg klein

bedenk ook, dat onder toezicht buiten rennen alleen lollig is (voor jou) bij mooi weer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Geadviseerd wordt een ren van minimaal 4 à 5 vierkante meter.
Minimaal dus....
gerbera88 wijzigde dit bericht op 02-05-2024 08:11
1.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt zo'n 5m2 nodig voor 2 konijnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet doen, zo’n hok is ook niet groot genoeg voor 1 konijn. En 1 konijn is geen konijn, ze moeten een maatje hebben. De maten van het door jou genoemde hok zijn geschikt als nacht/slaap hok, maar niet om hele dagen in te zitten. Los laten lopen in de tuin als je thuis bent klinkt leuk, maar is te weinig. Want in jouw vrije tijd ben je ook wel eens een dagje weg. En op de dagen dat je werkt, van huis bent etc zitten die beestjes dan in een veel te kleine ruimte. Wel goed dat je van tevoren nadenkt en navraagt om ellende te voorkomen. Er is eerder een topic geweest over het behuizen van konijnen, dat zou je ook nog even kunnen opzoeken. Konijnen zijn leuke dieren, maar er komt veel kijken bij de huisvesting en verzorging als je het goed en diervriendelijk wilt doen. Veel ruimte en gezelschap van een ander konijn is essentieel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
02-05-2024 08:08
is de minimale eis niet 1m2 per dwergkonijn? dan is het erg klein

bedenk ook, dat onder toezicht buiten rennen alleen lollig is (voor jou) bij mooi weer.
2 dacht ik. Tenminste, dat hanteert de opvang hier.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil een zo groot mogelijk hok voor ze kopen, echter is de ruimte in de tuin beperkt. Zou een hok van 1.30m(L) x 58(B) x 107(H) voldoende zijn?

Super dat je je voorbereidt vóórdat je de dieren aangeschaft hebt!

Zo'n hokje is wel veel te klein. Ik begrijp dat je met beperkte ruimte zit, maar als je niet aan de minimale welzijnseisen kunt voldoen moet je helaas besluiten om geen konijnen te nemen. Je kunt overwegen de hele tuin konijnenproef te maken, dan is je tuin het konijnenverblijf en zit jij daar ook in. Moet je voor de veiligheid wel een sluis maken bij de poort.
Alle reacties Link kopieren Quote
Konijnen hebben natuurlijke behoeftes die niet verenigbaar zijn met een hok. Rennen, springen, graven...Het beste maak je een gedeelte van jouw tuin geschikt. Met daarin een nachthok waar ze vrij in en uit kunnen lopen. Maar ook holletjes en een grote graafplek. Google eens op 'natuurlijk konijnen verblijf'. Als je daar geen ruimte voor hebt zou ik kijken naar een ander huisdier.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kun je, aan het hok verbonden, een stuk tuin goed afgrenzen als buitenhok voor de konijnen? Zodat de konijnen zich vrij kunnen verplaatsen van binnen naar buiten en meer ruimte tot hun beschikking hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je zou op dat grondoppervlak in ieder geval een hok van twee verdiepingen kunnen neerzetten. Wij hebben de Ferplast Grand Lodge, deze bestaat in twee maten en is ook regelmatig tweedehands te krijgen.
Wij hebben daarnaast een permanente uitloopren van Omlet. Dat spul is niet goedkoop maar wel heel stevig en je kunt er allerlei vormen en maten mee maken.

De omheining van je tuin is over het algemeen niet voldoende om konijnen binnen te houden, hebben wij gemerkt. Ze zijn hier een paar keer tussen de planken van de schutting door ontsnapt naar de buren. (Dit was overigens vóór onze huidige constructie.) Daarnaast graven en knagen ze (afhankelijk van karakter) alles overhoop dus van je borders blijft waarschijnlijk weinig over. Tenslotte loop je als ze vrij rondlopen het risico dat er een kat of ander roofdier langskomt.
lariba wijzigde dit bericht op 02-05-2024 08:50
40.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed dat je je van te voren inleest, dat doen veel mensen helaas niet.

Voor dwergjes zou ik daar een ren van minimaal 2 m bij doen, liever groter uiteraard. Dit moet dan ruimte zijn waar ze dag en nacht in kunnen. Houd er rekening dat zo'n ren marterveilig moet zijn, dus dik gaas (kippengaas voldoet niet). Volièrepanelen werken wel goed.

Los in de tuin klinkt leuk, maar dat is te weinig als het alleen kan als je thuis bent en toezicht houdt. En hoe ga je dat in de winter doen? Denk ook aan roofvogels, die zich soms in de bebouwde kom wagen en eventueel giftige planten. Sowieso eten ze alle eetbare planten op.

Erg belangrijk is ook dat het hok in de zomermaanden de hele dag in de schaduw staat. Konijnen kunnen heel slecht tegen temperaturen boven de 25 graden. Schaduw is dan een must!

Samenvatting, het hok kan dus wel mits:
- er een overdekte ren bij is van 2-5 m2
- hok en ren heel goed dicht zijn (geen kieren en spleten, marters slopen alles en kunnen door piepkleine gaat, zelfs een wezeltje kan potentieel een dwergje pakken)
- het hok de hele dag in de schaduw staat!
Alle reacties Link kopieren Quote
Lariba schreef:
02-05-2024 08:43
Je zou op dat grondoppervlak in ieder geval een hok van twee verdiepingen kunnen neerzetten. Wij hebben de Ferplast Grand Lodge, deze bestaat in twee maten en is ook regelmatig tweedehands te krijgen.
Wij hebben daarnaast een permanente uitloopren van Omlet. Dat spul is niet goedkoop maar wel heel stevig en je kunt er allerlei vormen en maten mee maken.
Een hok met 2 verdiepingen is leuk, maar het veranderd niets aan de minimale afmetingen. Dus de 2de verdieping mag je er niet bij optellen. Het gaat om een gelijk oppervlak. Konijnen hebben niks aan een 2de verdieping, want het maakt het oppervlak waarop ze kunnen rennen en graven niet groter.
Alle reacties Link kopieren Quote
herfst100 schreef:
02-05-2024 08:52
Een hok met 2 verdiepingen is leuk, maar het veranderd niets aan de minimale afmetingen. Dus de 2de verdieping mag je er niet bij optellen. Het gaat om een gelijk oppervlak. Konijnen hebben niks aan een 2de verdieping, want het maakt het oppervlak waarop ze kunnen rennen en graven niet groter.
Voor de oppervlakte maakt het niet uit, want een ren (24/7 toegankelijk) is sowieso een must, maar ik ben al 10 jaar heel tevreden over het Ferplasthok. Veel fijner een houten hok, dat een zeer beperkte levensduur heeft en goed schoon te maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had vroeger als kind een konijn wat vrij in de tuin kon loslopen. Hij vrat alleen alles kaal. Dus voor mij hier geen konijn meer :mrgreen:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
herfst100 schreef:
02-05-2024 08:25
Konijnen hebben natuurlijke behoeftes die niet verenigbaar zijn met een hok. Rennen, springen, graven...Het beste maak je een gedeelte van jouw tuin geschikt. Met daarin een nachthok waar ze vrij in en uit kunnen lopen. Maar ook holletjes en een grote graafplek. Google eens op 'natuurlijk konijnen verblijf'. Als je daar geen ruimte voor hebt zou ik kijken naar een ander huisdier.
Maar dan zitten je konijnen in de nacht óf onbeschermd in het verblijf óf opgesloten in het nachthok. Of bedoel je een afgesloten, ondergaasde ren met graafplekken?
Die laatste heb ik in de tuin, al verschilt graafbehoefte enorm per konijn. Ik heb er gehad die er dagen zoet mee waren en je hebt konijnen die 1 keer per jaar een hol graven. Een konijn wat ik nu heb heeft 1 keer in zijn leven een hol gegraven ;-D. Maar dat is een exram en die zijn sowieso luier dan voedsters.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oja tunnels graven naar de buren :lol: ook meegemaakt vroeger
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
En denk na, want als een konijn op leeftijd overlijdt heb je een zielig konijn over en dan moet je er weer een nieuw konijn bijhalen, want alleen is echt zielig. En zo kom je dus nooit meer van de konjjnen af, want ze overlijden nooit tegelijk! Hier verkijken veel mensen zich op (ik ook ooit, ik heb dus al bijna 30 jaar konijnen..).

Ik heb er nu nog eentje (een oude exram), die zich niet meer laat koppelen. Naar de opvang brengen kan ik echt niet, en dus zijn we al heel lang bezig met koppelen, maar tevergeefs.

En zorg voor een goed pension als je op vakantie gaat. Plaatsen zijn schaars.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga er even vanuit dat dit hok 2 verdiepingen heeft. Als de konijnen zeker vier dagen vrij in de tuin kunnen lopen dan is dit denk ik wel het minimale dat nodig is. Maar mocht je een stuk tuin kunnen afzetten met een grote ren (kan je ook een kippenhok voor kopen) is dat voor de dieren echt wel een pluspunt.

Wat hier werd gezegd, zorg ook voor de vakanties voor goede opvang. Wij zijn al jaren tevreden met het knabbeltuintje bij Rotterdam. Het is een hele grote opvang, maar er wordt goed voor de dieren gezorgd. Onze konijnen vinden de paarden ook heel spannend en interessant die op de manege voorbij komen lopen.

Als je zelf een beetje handig bent kan je ook vrij makkelijk zelf een hok bouwen. Zorg wel dat hij trouwens op de koelste plek in de tuin komt te staan.

Hier hebben ze konijnen verder een warmtemat in het nachthok voor de winter en hebben we een camping airco die we op het hok kunnen zetten met de echt hete dagen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een hok met diezelfde afmetingen, maar dan voor 2 cavia's.
En eerlijk gezegd ben ik blij dat ik er een hele grote ren bij heb want ik vind het echt heel klein.

Bij aankoop van het hok stond aangegeven dat het geschikt is voor 2 konijnen, maar die kunnen hun kont niet keren in dat ding.

Wat aangegeven is; heb je mogelijkheid om grote ren neer te zetten? Of toch een stuk tuin af te zetten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat voor beeld heb je bij konijnen? Waarom wil je ze? Wat voegt het toe voor jou, en wat voor het konijn?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als nachthok is het prima, ook als je ze tijdelijk wilt opsluiten voor hun veiligheid (als je in de tuin aan het zagen of boren bent).

Als permanent verblijf is het veel te klein. Tenzij ze minimaal 12 uur per dag vrij kunnen huppelen in de tuin.

Een konijn dat te weinig vrijheid en ruimte heeft raakt depressief en/of aggressief.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lento schreef:
02-05-2024 09:00
Maar dan zitten je konijnen in de nacht óf onbeschermd in het verblijf óf opgesloten in het nachthok. Of bedoel je een afgesloten, ondergaasde ren met graafplekken?
Die laatste heb ik in de tuin, al verschilt graafbehoefte enorm per konijn. Ik heb er gehad die er dagen zoet mee waren en je hebt konijnen die 1 keer per jaar een hol graven. Een konijn wat ik nu heb heeft 1 keer in zijn leven een hol gegraven ;-D. Maar dat is een exram en die zijn sowieso luier dan voedsters.
Wij hebben inderdaad een groot afgeschermd stuk tuin (ren) verbonden aan een nachtverblijf. Hier wordt momenteel druk gegraafd door twee voedsters. Ik heb inderdaad ook wel konijnen gehad die dit nauwelijks deden. Zij maakten wel graag gebruik van de heuvel met gangen die we in de ren hebben gemaakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lento schreef:
02-05-2024 08:57
Voor de oppervlakte maakt het niet uit, want een ren (24/7 toegankelijk) is sowieso een must, maar ik ben al 10 jaar heel tevreden over het Ferplasthok. Veel fijner een houten hok, dat een zeer beperkte levensduur heeft en goed schoon te maken.
Dat is fijn om te lezen. Er zijn helaas genoeg mensen die denken dat ze het geweldig aanpakken, omdat ze een hok van 120/130 met twee verdiepingen hebben. Ren is dan niet nodig, want ze hebben 260×70 denken ze dan....
Alle reacties Link kopieren Quote
FransjeG schreef:
02-05-2024 11:51
Als nachthok is het prima, ook als je ze tijdelijk wilt opsluiten voor hun veiligheid (als je in de tuin aan het zagen of boren bent).

Als permanent verblijf is het veel te klein. Tenzij ze minimaal 12 uur per dag vrij kunnen huppelen in de tuin.

Een konijn dat te weinig vrijheid en ruimte heeft raakt depressief en/of aggressief.
Hier hebben ze gewoon overdag de vrijheid van de tuin maar ze liggen toch gewoon meer dan de helft van de dag in hun hok. Het is echt niet dat ze 12 uur per dag lopen de grazen en te graven. :)

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven