Slapen

25-03-2024 21:56 59 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Iemand tips of ervaringen?

Kind van 5jaar die slaapt sinds hij 2,5 jaar is bij ons op de kamer.
Nu hij 5 is willen we weer oefenen om hem op zijn eigen kamer te laten slapen. (Dit heb ik van tevoren met hem besproken)

Wanneer sliepen jullie kinderen in eigen bed?
En worden ze dan ook weleens wakker?

Hier afgelopen nacht wel in zijn eigen bed de avond begonnen. En na een uurtje werd hij huilend wakker. En daarna kwam hij niet meer in slaap. Heb 2 uur lang bij hem in bed gelegen tot dat hij sliep.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je wel eens inslaapvalsprookjes voor kinderen geprobeerd? Van RelaxKids.
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Explorista schreef:
25-03-2024 22:02
Heb je wel eens inslaapvalsprookjes voor kinderen geprobeerd? Van RelaxKids.

Leuke tip!
Alle reacties Link kopieren Quote
Weet jouw kind waaróm hij is z’n eigen bed gaat slapen? Is hij gemotiveerd hiervoor?
Alle reacties Link kopieren Quote
Na 2,5 jaar wee voor het eerst in eigen bed en dan 2 uurtjes erbij moeten liggen is een best prima score toch? En nu hopen dat hij steeds sneller getroost is snachts of uiteindelijk je niet meer nodig heeft. Ik zou me ook niet te druk maken als ie toch weer een keer bij jullie beland mits jullie dan alledrie goed kunnen slapen.

Hier zijn ze allemaal vanaf een paar maanden in eigen bed gegaan. Oudste is van 2,5 tot 4 jaar bijna elke nacht halverwege naar ons gekomen om daar verder te slapen. Jongste lig ik nu naast want werd precies wakker toen ik naar bed ging. Eigenlijk zeg ik altijd als mensen vragen of we goede slaper hebben dat dat zo is maar dat is denk ik omdat ik dit gewoon helemaal prima vind.

Ik zou me niet te druk maken inderdaad in eigen bed beginnen en dan maar zien hoe de nacht verloopt. De weg waarbij de meeste personen de meeste slaap hebben is wat mij betreft de beste
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
25-03-2024 22:33
Weet jouw kind waaróm hij is z’n eigen bed gaat slapen? Is hij gemotiveerd hiervoor?
Nou hij slaapt altijd heel makkelijk
Al sinds baby af aan.
Alleen nadat zijn ledikant met 2,5 weg was en zijn peuterbed kwam. Begon hij slechter te slapen.
Alleen bij ons op de kamer sliep hij nog altijd goed. Dus hebben we hem tot nu altijd bij ons op de kamer gelaten.
Zo heeft iedereen zijn nacht rust gewoon.

En nu heeft hij een groot 1 persoons bed
Hij was er superblij mee. En wilde ook meteen erin slapen.

Maar na dat geprobeerd te hebben heeft hij nu wel al 3 dagen slechte nachtrust. Vaak huilend wakker uit zijn bed etc.

Nu slaapt hij toch weer bij ons.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ligbedje85 schreef:
25-03-2024 22:33
Na 2,5 jaar wee voor het eerst in eigen bed en dan 2 uurtjes erbij moeten liggen is een best prima score toch? En nu hopen dat hij steeds sneller getroost is snachts of uiteindelijk je niet meer nodig heeft. Ik zou me ook niet te druk maken als ie toch weer een keer bij jullie beland mits jullie dan alledrie goed kunnen slapen.

Hier zijn ze allemaal vanaf een paar maanden in eigen bed gegaan. Oudste is van 2,5 tot 4 jaar bijna elke nacht halverwege naar ons gekomen om daar verder te slapen. Jongste lig ik nu naast want werd precies wakker toen ik naar bed ging. Eigenlijk zeg ik altijd als mensen vragen of we goede slaper hebben dat dat zo is maar dat is denk ik omdat ik dit gewoon helemaal prima vind.

Ik zou me niet te druk maken inderdaad in eigen bed beginnen en dan maar zien hoe de nacht verloopt. De weg waarbij de meeste personen de meeste slaap hebben is wat mij betreft de beste

Ja dat ze daarna toch weer bij je belanden in bed. Hoor ik ook vaker..
We hebben er altijd wel vrede mee gehad hoor dat hij gewoon bij ons een lange tijd sliep.

Maar nu vind ik het toch een beetje zonde, we hadden samen met hem zijn bed uitgekozen en zijn beddengoed etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk ergens in groep 8 volgens natuurlijk verloop. Daarvoor eerst nog een periode in zijn eigen bed en dan stapte hij ergens in de avond over in het mijne.
Zelfs in klas 2 VO nog incidenteel ivm nachtmerries. Inmiddels 20 en hij ligt nooit meer in mijn bed ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Viva12344 schreef:
25-03-2024 22:37
Nou hij slaapt altijd heel makkelijk
Al sinds baby af aan.
Alleen nadat zijn ledikant met 2,5 weg was en zijn peuterbed kwam. Begon hij slechter te slapen.
Alleen bij ons op de kamer sliep hij nog altijd goed. Dus hebben we hem tot nu altijd bij ons op de kamer gelaten.
Zo heeft iedereen zijn nacht rust gewoon.

En nu heeft hij een groot 1 persoons bed
Hij was er superblij mee. En wilde ook meteen erin slapen.

Maar na dat geprobeerd te hebben heeft hij nu wel al 3 dagen slechte nachtrust. Vaak huilend wakker uit zijn bed etc.

Nu slaapt hij toch weer bij ons.

Als ik het zo lees vraag ik me af of hij het echt wil. En of jij het zelf ook echt wil?
Het is toch goed dat hij z’n eigen bed heeft in een fijne kamer? Dat betekent dat hij keuze heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als jullie echt willen en er klaar voor zijn, misschien bij hem op de kamer slapen? Evt. niet per se in bed maar matrasje ernaast, en zo langzaam meer afstand creeeren.

Als hij gewend is bij iemand in bed te slapen dan denk ik dat hij de warmte/genegenheid mist. Wordt wakker, niemand om tegenaan te kruipen.

Is het verder een fijne kamer, niet te koud of pikdonker?
Alle reacties Link kopieren Quote
nootboek schreef:
25-03-2024 23:04
Als jullie echt willen en er klaar voor zijn, misschien bij hem op de kamer slapen? Evt. niet per se in bed maar matrasje ernaast, en zo langzaam meer afstand creeeren.

Als hij gewend is bij iemand in bed te slapen dan denk ik dat hij de warmte/genegenheid mist. Wordt wakker, niemand om tegenaan te kruipen.

Is het verder een fijne kamer, niet te koud of pikdonker?
Dat is indd waar wat je zegt. Nog niet bij stil gestaan.

Ja het is een fijn klein kamertje. We hebben er een lampje aan voor hem.
En zijn kamer grenst tegen het natuurpark achter onze woning aan.
Waardoor het heerlijk stil is, en op wat geluid van vogels na hoor je niks.

Ik ga er een matrasje plaatsen morgen.
Dan slapen man en ik om beurten daar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
25-03-2024 22:50
Ik denk ergens in groep 8 volgens natuurlijk verloop. Daarvoor eerst nog een periode in zijn eigen bed en dan stapte hij ergens in de avond over in het mijne.
Zelfs in klas 2 VO nog incidenteel ivm nachtmerries. Inmiddels 20 en hij ligt nooit meer in mijn bed ;)

Ah oké! Best laat dan hè haha.
Achja je zegt het zelf. Nu slaapt hij nooit meer bij je. Dus op een bepaalde leeftijd is het ook echt KLAAR.
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
25-03-2024 22:50
Ik denk ergens in groep 8 volgens natuurlijk verloop. Daarvoor eerst nog een periode in zijn eigen bed en dan stapte hij ergens in de avond over in het mijne.
Zelfs in klas 2 VO nog incidenteel ivm nachtmerries. Inmiddels 20 en hij ligt nooit meer in mijn bed ;)

Hier ook zoiets.
Soms had ik er 1 naast me en 1 aan het voeteneind :biggrin:
Soms in hun eigen bed, soms bij mij, soms nog een bedwissel halverwege de nacht. Allemaal prima.

Maar on topic, ik zou zeggen, even laten rusten, volgende week (of 2,3) weer een keer proberen.
Zorg in ieder geval dat je geen sfeer krijgt van iedereen moe en geïrriteerd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Viva12344 schreef:
25-03-2024 23:19
Ah oké! Best laat dan hè haha.
Achja je zegt het zelf. Nu slaapt hij nooit meer bij je. Dus op een bepaalde leeftijd is het ook echt KLAAR.
Voor mij zat er geen leeftijd aan vast. Ik heb denk ik wel vanaf een jaar of 5/6 zelf laten kiezen welk bed en dat is dus jarenlang altijd mijn bed geweest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier hebben we een matras er naast gelegd in begin, samen slapen en toch in eigen kamer, om en om met de andere ouder en dat langzaam afbouwen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Prijs je 'm ook dat ie op z'n eigen kamer slaapt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Pimpelmeesje87 schreef:
25-03-2024 23:56
Prijs je 'm ook dat ie op z'n eigen kamer slaapt?
Dat zou ik niet doen.
Wel vragen of hij lekker heeft geslapen en bij een ja benoemen dat het fijn is dat zijn kamer lekker slaapt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier vallen ze in hun eigen bed in slaap maar als ze wakker worden mogen ze bij ons verder slapen. Soms liggen er dan twee kinderen in de ochtend, soms 1 en soms geen. Vaak merk ik niet dat ze erbij kruipen. En als het me te krap is, ga ik gewoon in hun bed verder slapen want daar is dan alle ruimte.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou ruilen dus een matras bij hem op de kamer neerleggen en een week daar slapen en dan als hij goed doorslaapt gewoon in je eigen bed gaan slapen zo kan hij veilig wennen aan zijn eigen kamertje
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit gaat toch over je zoontje die helemaal niet lekker in zijn vel zit en waarvoor je kortgeleden nog een topic opende over driftbuien, geen fijne omgeving op school?

Ik zou in zo'n periode helemaal geen moeite doen om hem in zijn eigen bed te leren slapen, maar zorgen dat zijn kamer een fijne plek is om bijv. overdag te spelen en te zijn.
In zijn eigen bed slapen gaat waarschijnlijk een stuk makkelijker als hij ook daadwerkelijk lekkerder in zijn vel zit.
Tot die tijd zou ik hem de geborgenheid bieden in jullie bed die nodig is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pimpelmeesje87 schreef:
25-03-2024 23:56
Prijs je 'm ook dat ie op z'n eigen kamer slaapt?
Ja! Ook als hij na een uur huilend wakker word en naar ons toe komt.

Dan zeggen wij dat we trots zijn dat hij het alsnog een uurtje alleen op zijn kamer heeft geslapen.

Heb het idee dat hij het heel graag wel wilt. Alleen niet durft.
Hij vertelt dat hij bang is voor monsters.
Alle reacties Link kopieren Quote
renate-2009 schreef:
26-03-2024 09:39
Dit gaat toch over je zoontje die helemaal niet lekker in zijn vel zit en waarvoor je kortgeleden nog een topic opende over driftbuien, geen fijne omgeving op school?

Ik zou in zo'n periode helemaal geen moeite doen om hem in zijn eigen bed te leren slapen, maar zorgen dat zijn kamer een fijne plek is om bijv. overdag te spelen en te zijn.
In zijn eigen bed slapen gaat waarschijnlijk een stuk makkelijker als hij ook daadwerkelijk lekkerder in zijn vel zit.
Tot die tijd zou ik hem de geborgenheid bieden in jullie bed die nodig is.
Ja daar hebben man en ik het ook over gehad indd. En we hebben hem gisteren bij ons verder

Dus wij gaan dit gewoon zo laten voorlopig.
Alle reacties Link kopieren Quote
O joh, ik heb mijn zoontje echt veel langer nog in bed gehad. Er waren ook best wel veel voor hem traumatische dingen gebeurd waardoor hij superveel nabijheid nodig had. Hij viel wel alleen in slaap, maar durfde niet in zijn eigen bed.

Maar het komt echt goed hoor. Hij is vanaf zijn 9e ? pas eigenlijk steeds vaker om en om op zijn kamer gaan slapen en nu peinst hij er niet meer over, en wil alleen nog maar in zijn eigen bed, ook als hij ziek is. (hij is 12)

Op een gegeven moment kies je zelf voor de rust en niet voor stress en veel huilen. Iedereen moet goed slapen, wij ook.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
In onze maatschappij hebben veel mensen daar een mening over hoor, dat je kind in zijn eigen bed moet enzo. Daar had ik echt lak aan op een gegeven moment. Ik denk dat het stiekem ook best veel voorkomt en dat veel ouders het niet delen omdat ze niet afgefikt willen worden.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kunt het natuurlijk opbouwen, paar uurtjes in eigen bed, rest bij jullie. Of je kunt het juist omdraaien, mijn dochters vinden het heerlijk om in het grote bed in slaap te vallen. Als wij naar bed gaan brengen we ze dan half slapend naar hun eigen bed en slapen ze daar verder.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven