Gezondheid alle pijlers

Lange mouwen in de zomer

10-05-2024 23:41 20 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Nu het weer tijd is om zonnebrand te smeren als je naar buiten gaat denk ik er weer over om wat vaker iets met lange mouwen te dragen om mijn huid te beschermen. Wat me echter tegenhoud is dat ik denk dat dat al snel te warm wordt in de zomer en ik zweet nogal snel.

Wie draagt er kleding met lange mouwen in de zomer? Voelt dat warmer of juist niet? En dan ook als het warmer is dan 24 graden. Welke stoffen zijn aan te raden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik draag bijna altijd lange mouwen in de zomer (en winter ook). Altijd katoen, soms linnen. Ik vind het juist niet warmer omdat de zon niet direct op je huid brandt,
Alle reacties Link kopieren Quote
Linnen of katoen dragen, en liefst iets wijder vallend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijde is een stof die koel voelt als het warm is en behaaglijk als het koel is. Dus als je budget het toelaat zou ik voor 100% zijde gaan.

Katoen als het warm is, is een goede keuze. Linnen ook, maar dat is niet zacht.
Alle reacties Link kopieren Quote
patchouli_ schreef:
11-05-2024 00:08
Zijde is een stof die koel voelt als het warm is en behaaglijk als het koel is. Dus als je budget het toelaat zou ik voor 100% zijde gaan.

Katoen als het warm is, is een goede keuze. Linnen ook, maar dat is niet zacht.
Zijde is inderdaad echt heel fijn met hogere temperaturen. Maar duur hoeft het niet te zijn. Ik heb twee 100% zijden blouses van de kringloopwinkel van ongeveer €3,-. Op Vinted staan er ook genoeg voor leuke prijzen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kleding van stof die UV-straling blokkeert, met UPF 50+ bescherming. Ik vind het goed spul om te dragen, ook met lange mouwen in de hitte.
Alle reacties Link kopieren Quote
Begrijp ik nou goed dat je in de winter geen lange mouwen draagt?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
11-05-2024 06:03
Begrijp ik nou goed dat je in de winter geen lange mouwen draagt?

Uh, dat lees ik echt niet in de OP.

On topic:
Ik doe dat al jaren, katoen, linnen, viscose gaan prima als het warm is. Iets wijdere modellen doen het dan goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja hoor, ik draag bijna altijd lange mouwen, juist ter bescherming tegen de zon. Hou er wel rekening mee dat als je hele dunne/niet dichtgeweven stoffen draagt dat ook niet goed tegen de zon beschermt en je dan alsnog in moet smeren als de zon in gaat.

Met kort sporten draag ik wel korte mouwen maar met langer sporten of buiten bezig zijn draag ik UV-shirts met lange mouwen (en hoge kraag). Je kunt ook losse (verkoelende) UV-mouwen gebruiken, die worden m.n. bij wielrennen gebruikt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
11-05-2024 06:15
Uh, dat lees ik echt niet in de OP.

Letterlijk genomen staat dat er wel, in die zin is de zin krom/niet kloppend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb vaak een dun vestje aan in de zomer. Wel vooral als ik fiets maar dat doe ik dan ook 3 keer per week 2 uur.

Maar ga ook eens kijken naar linnen met lange mouwen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een aantal jaren in Egypte gewoond, en in de zomer is het echt veel fijner om je lichaam te bedekken dan de zon op je huid te hebben.

Realiseer je wel dat katoen en linnen, en in mindere maten zijde, zonlicht niet blokkeren. Je hebt speciale kleding die werken je beschermen als factor 50.

En trek je altijd bedekkende kleding aan of smeer je je altijd in, vergeet dan niet om vitamine D bij te slikken. Vit D wordt in de huid gemaakt onder invloed van zonlicht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Uniqlo heeft kleding in hele lichte stoffen, ik heb daar een korte mouwen shirt van die ik met de hittegolf vorig jaar vaak gedragen heb maar met lange mouwen draagt dat ook lekker denk ik
https://www.uniqlo.com/nl/en/women/feat ... ism?ssz=36

Plus een speciale lijn voor uv protectie
https://www.uniqlo.com/nl/en/women/feat ... collection
Alle reacties Link kopieren Quote
patchouli_ schreef:
11-05-2024 00:08
Zijde is een stof die koel voelt als het warm is en behaaglijk als het koel is. Dus als je budget het toelaat zou ik voor 100% zijde gaan.

Katoen als het warm is, is een goede keuze. Linnen ook, maar dat is niet zacht.
Zijde isoleert juist. Is een warme stof (ik draag veel zijde).
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijde is een ademende stof verkoelend in de zomer en warm in de winter.
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Korte broek en lange mouwen vind ik heel leuk staan. Ik heb dan ook verschillende dunne zonerbloesjes. Ze zijn allemaal van katoen, of heel dun geweven of van dat luierkatoen, er is vast iemand die weet hoe het heet. Draagt beide heerlijk.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik verbrand super snel. Als ik 10 minuutjes buiten de was op hang merk ik het al of na 15 minuten fietsen is het een paar uur later ook feest. Ik blijf veel binnen en zit buiten standaard onder zonnescherm of parasol. Ik draag in de zomer altijd lange broeken en zou het liefst ook iets met lange mouwen dragen, dus ik lees hier even mee. Ik heb nog nooit iets van speciale UV-werende kleding gehad.

Nu lees ik vaak de waarschuwing dat je moet opletten met dunne/luchtige kleding, omdat je daar doorheen dan alsnog kunt verbranden. Maar dat heb ik dus werkelijk nog nooit meegemaakt. Ik zie enige uren alter altijd een zéér duidelijk lijn tussen spierwit waar het bedekt was door kleding en felrood (heet en gezwollen) waar de huid blootgesteld was aan de zon. Ik heb echt nog nooit gemerkt dat mijn buik/rug/schouders door mijn goedkope dunne t-shirt ook maar iets verkleurd of geïrriteerd was.

Er wordt ook altijd gezegd dat je onder een zonnescherm (door reflecteren?) alsnog kunt verbranden, maar ook dat heb ik nog nooit gemerkt. Als ik goed in de schaduw blijf gaat het goed. Afgelopen zomer zelfs op een stuwmeer op zo'n gehuurd sloepje met een goede zonneluifel. Goed opgelet dat ik steeds in de schaduw zat om niet levend te verbranden. Op het water verbrand ik normaal gesproken super snel en heftig.
originalheleen wijzigde dit bericht op 11-05-2024 12:27
0.34% gewijzigd
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'
Alle reacties Link kopieren Quote
ninanoname schreef:
11-05-2024 09:46
Korte broek en lange mouwen vind ik heel leuk staan. Ik heb dan ook verschillende dunne zonerbloesjes. Ze zijn allemaal van katoen, of heel dun geweven of van dat luierkatoen, er is vast iemand die weet hoe het heet. Draagt beide heerlijk.
mousseline?
Dat ziet er overall een beetje gekreukt uit, toch?
Weet dus nooit of dat dan echt zo hoort... Durf het niet te kopen, omdat ik meen dat ik er dan verfomfaaid uitzie.
Bij linnen kan ik er niet tegen dat het na 3 minuten al zo kreukt met scherpe vouwen en eruitziet alsof je er al een week in rondloopt en slaapt.
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'
Alle reacties Link kopieren Quote
OriginalHeleen schreef:
11-05-2024 10:33
mousseline?
Dat ziet er overall een beetje gekreukt uit, toch?
Weet dus nooit of dat dan echt zo hoort... Durf het niet te kopen, omdat ik meen dat ik er dan verfomfaaid uitzie.
Bij linnen kan ik er niet tegen dat het na 3 minuten al zo kreukt met scherpe vouwen en eruitziet alsof je er al een week in rondloopt en slaapt.
Ja, dat is het. Ik strijk dat en dan vind ik het er stylish nonchalant uitzien. Zit heerlijk omdat door die bobbeltjes de stof niet overal je lichaam raakt. Ik ben echt fan!
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
De meeste jurkjes met lange mouwen die ik heb zijn van viscose maar ik pak ze eigenlijk zelden omdat het me vaak te warm of te koud lijkt. Vandaar ook dit topic omdat ik ze eigenlijk wel vaker aan wil.

Ik ben ook bekend met de Airism lijn van Uniqlo, erg fijn spul. Moet daarvan eigenlijk weer eens wat shirts kopen want die ik heb zijn versleten.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven