Minimaal huishouden

16-03-2024 09:07 684 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie doet het minste aan het huishouden? In een ander topic was men een beetje tegen elkaar aan het opbieden. Niet wie de properste huishoudster was, maar wie het huishouden het langst kon negeren. Vies is het nieuwe schoon.

Dus nou wil ik het weten ook: wat is het absolute minimum waarvan jij vindt dat het moet gebeuren? Wanneer ga je toch maar een was draaien? En als het dan schoon is, komt het dan in een kast of blijft het op een berg liggen? Als je op een stoel wilt zitten, moet je er dan eerst spullen vanaf halen? Kook je wel eens? En als je niet kookt, wat eet je dan? Heb je hulp in de huishouding? Een afwasmachine, robotstofzuiger, wonderdoekjes?
xynix wijzigde dit bericht op 16-03-2024 12:33
0.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
TO begint: ik vind het nodig dat de keuken zoveel mogelijk vrij blijft van muizen en als het even kan ook van fruitvliegjes. Verder vind ik het een voorwaarde dat mijn kleren niet stinken. Die van mezelf leg ik opgevouwen in de kast, op kleur, dus dat gaat me punten kosten. Die van mijn man liggen wel op een propje.

Koken hoef ik gelukkig niet, dat doet mijn man.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik doe niet veel, maar het is wel schoon: schoonmaakster (zij strijkt ook) en vriend zorgt voor was, koken, boodschappen, afwas ed.
Ik werk meer uur en doe meer regeldingen en administratie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik sla vaak het stoffen over, tenzij het mij echt opvalt :-P) wel de vloeren stofzuigen en dweilen. En verder niet strijken. Dat is alleen nodig bij hele speciale gelegenheden..
Voor iedereen een groene tuin
Huh? Nou deze trend heb ik even gemist. Ondanks fulltime werk hou ik echt van een schoon huis. Nou woon ik klein dus het is erg behapbaar, ik dacht dat minimaal huishouden zou gaan om klein/eenvoudig wonen eigenlijk haha

Net nog een soort voorjaarsschoonmaak achter de rug compleet met meubels van de kant, ramen lappen, alles (inclusief plinten) afstoffen etc.
Wasmand vol = was doen. Iedere week schoon beddengoed, iedere week de badkamer soppen, twee keer per maand de vloer dweilen en om de dag een stofzuiger er doorheen. Voor ik naar bed ga doe ik een rondje opruimen en afwassen en zo start ik de dag in een schoon en geordend huis. Lekker.
En in mijn beleving kost dit dus allemaal helemaal niet veel tijd want ik doe het gewoon steeds een beetje tussendoor - en wat nooit heel vies wordt is ook zo weer schoon.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is ook een kwestie van bijhouden. Als je iedere dag een beetje doet, kost dit veel minder werk dan 1x per week of langer.. en wasmand idd vol dan een wasje draaien. Iedere vrijdag beddengoed in de was. Om de dag boven even stofzuigen en dweilen. Beneden iedere dag. Want kinderen en huisdier. Ik ben er zo mee klaar en vind het niet erg om te doen. Spinnen raggen en afstoffen doe ik bijna niet, tenzij het mij zo stoort ( of de spinnenwebben naar beneden bungelen ;-D
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
ClumsyNinja schreef:
16-03-2024 09:12
, ik dacht dat minimaal huishouden zou gaan om klein/eenvoudig wonen eigenlijk haha
Ja wat een waardeloze titel, dat dacht ik ook toen ik hem geplaatst had. Maar toen was het al te laat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tussen mijn op te vouwen was ligt nog zomerkleding.
Ik houd de keuken en wc schoon en de wastafel in de badkamer. De rest als het me stoort, dus als ik iets voel plakken of zo. Mijn wasmand is minimaal een keer per week leeg en koken doe ik ook.
kamillet wijzigde dit bericht op 16-03-2024 09:19
16.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Clumsyninja, jij mag je naam wel veranderen in Superninja. Ik vind dat echt veel, wat jij doet, en dan ook nog tussendoor en zonder mopperen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oja plinten afnemen doe ik ook nooit :$. Dat ken ik vooral van school als ze ouders vragen met schoonmaken voordat het zomervakantie is :-P)
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kom voor m’n werk weleens bij mensen thuis waar ik drinken afsla en plaatsneem met het kleinste stukje bil dat ik heb omdat alles vies is. En soms nog veel erger.

Je huis niet schoonmaken en daar trots op zijn vind ik raar. Of het valt allemaal wel mee en dan steek je de draak met mensen die door problematiek hun huis niet schoonhouden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hele huis stof afnemen en stofzuigen wekelijks. (Uitzondering de kamers die niet gebruikt worden)

Badkamer en wc wekelijks schoonmaken

Aanrecht, gootsteen, fornuis dagelijks na gebruik. Kastjes aan de buitenkant als ik vuil zie. Binnenkant eens per jaar ongeveer.

Vitrages wassen eens per jaar.

Was, zodra er een mand vol is. Beddengoed wekelijks.

Verder doe ik wekelijks iets waarvan ik dan vind dat het nodig is. Als de schoonmaakster komt (op mijn vrije dag) doe ik ook iets wat nuttig/nodig is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
16-03-2024 09:23

Je huis niet schoonmaken en daar trots op zijn vind ik raar. Of het valt allemaal wel mee en dan steek je de draak met mensen die door problematiek hun huis niet schoonhouden.
Dat is in elk geval niet mijn bedoeling.

Ik denk niet dat men trots is op een vies huis. Maar wel op een ontspannen houding. Of juist op veel ander, belangrijker werk te doen hebben. Of het is afzetten tegen de ideale jaren vijftig huisvrouw.
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
16-03-2024 09:23
Ik kom voor m’n werk weleens bij mensen thuis waar ik drinken afsla en plaatsneem met het kleinste stukje bil dat ik heb omdat alles vies is. En soms nog veel erger.
Ik bedenk dat ik wel een standaard heb: ik kan er echt niet tegen als iets plakt. Stof en rommel, soit, maar plakkerig… br.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ons huis is niet altijd netjes, wel altijd schoon (naar mijn standaarden). Dat betekent dat op z’n minst de keuken en de toiletten schoon zijn. Elke dag gaat de robot stofzuiger door de beneden verdieping (want kinderen en huisdieren). Maar diezelfde kinderen kunnen ook een vreselijke rotzooi maken😂
Ik hou alles bij met een app en vind dat voor mezelf erg prettig. Als je alles regelmatig even bijhoudt, wordt het ook niet enorm vies.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind je huis niet schoonmaken alleen geoorloofd als je in een studentenhuis woont (al deed ik het toen ook gewoon) of er echt niet toe in staat bent.

Hier elke week afstoffen, dweilen, stofzuigen, wassen en de was opruimen, bed verschonen, wc, badkamer en keuken schoonmaken. Ik doe het 's avonds na mijn werk, elke dag iets, zodat ik in het weekend gewoon kan relaxen :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Waar is Solo trouwens :proud: die schijnt hier een kei in te zijn aan haar reactie te lezen, van laatst in een topic :lol:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
xynix schreef:
16-03-2024 09:27
Dat is in elk geval niet mijn bedoeling.

Ik denk niet dat men trots is op een vies huis. Maar wel op een ontspannen houding. Of juist op veel ander, belangrijker werk te doen hebben. Of het is afzetten tegen de ideale jaren vijftig huisvrouw.

Ik weet dus niet aan welk topic je refereert en hoe jij daar dan zelf in staat. Ik weet dus ook niet of je je al dan niet aangesproken moet voelen. Maar dat gedrag ergert me op Viva. Kijk eens hoe cool ik ben dan ik niet schoonmaak (en niet opvoed).

Ik ben zelf geen hele enthousiaste en actieve huishoudster, maar als ik even 10 minuten door het huis raas is het voldoende om visite te ontvangen.
Als je echt een zichtbaar vies huis hebt wordt er zó weinig gedaan dat ik dat echt zorgelijk vind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben wel een beetje een goorlel. Ik zou best graag een altijd schoon huis willen hebben, maar het lukt mij gewoon niet.

Wat ik wel op tijd doe is de was, bed verschonen, wc en de afwas. Die laatste werk ik eigenlijk zelden compleet weg, maar toch dagelijks grotendeels.

Afstoffen nog nooit in mijn leven gedaan, totaal nutteloos. Stofzuigen wekelijks i.v.m. hond. Dweilen als de sterren goed staan. Keuken/ badkamer wat uitgebreider 2x per maand denk ik.

Het is hier niet zozeer vies, wel rommelig. Altijd overal hoopjes kleren, spullen, altijd alles kwijt. Het is wat het is!

Ik probeer het trouwens wel altijd te verbeteren, maar dat ligt dus erg aan mijn eigen mentale gesteldheid en stress die week. Wat nu voor mij het beste werkt is 2x per week oortjes in, lekker muziekje op, en in maximaal 45 minuten zoveel mogelijk opruimen en schoonmaken.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
@lafolie, ik ken meer mensen die zo leven, en prima toch. Als jij er wel mee kan leven, is dat toch geen probleem :) ?
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hou het schoon, maar doe geen onnodige dingen. Ik ga niet jaarlijks de keukenkastjes uit soppen, daar komt geen stof in want er zit een deurtje voor. Afstoffen doe ik sowieso niet. Als de tv-kast echt te erg wordt, haal ik de stofzuiger er overheen. Ik stofzuig wel, doe de was en vouw dat ook netjes, soms strijken, dweilen en de ramen doe ik denk ik eens per half jaar ofzo een keer. De badkamer heb ik een hekel aan, maar doe ik wel. Denk zo ongeveer eens per 3 weken (heb een waterontharder, dat scheelt al een hoop vuil). De wc krijgt wel vaak een sopje, want dat vind ik zelf gewoon smerig anders. Maar ik ben dus geen schoonmaakmiep en de voorjaarsschoonmaak doe ik ook niet aan. Als ik ergens wat vuil zie, doe ik dat op dat moment af en klaar. Ik heb geen schoonmaakschema of sop de complete keuken op vaste momenten etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn huis is niet vies vind ik. Ik doe wel het minimale dus iemand anders kan het het wel wat stoffig vinden.

Was laat ik niet liggen want vind het belangrijk om er schoon bij te lopen.

Maar ramen lappen, stoffen en dweilen bijvoorbeeld doe ik echt bijna nooit. Stofzuigen wel elke week.
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
16-03-2024 09:35

Ik ben zelf geen hele enthousiaste en actieve huishoudster, maar als ik even 10 minuten door het huis raas is het voldoende om visite te ontvangen.

Dat is inderdaad mijn grootste motivatie om schoon te maken; als er visite komt. Ik moet bekennen dat ik in het verleden wel eens 'nee' heb gezegd als mensen redelijk spontaan langs wilden komen, omdat mijn huis gewoon echt niet toonbaar was. Dat wil ik echt wel voorkomen, zo zonde, dus ik heb nu wel als 'dagelijks doel' dat mijn appartement in 15 minuten toonbaar is.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Oja ramen lappen :facepalm: mijn partner doet dat nog wel eens hier…. Maar vaak pas als het echt niet meer anders kan :$ (zo vies dat het echt moet)
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
16-03-2024 09:35
Ik weet dus niet aan welk topic je refereert en hoe jij daar dan zelf in staat. Ik weet dus ook niet of je je al dan niet aangesproken moet voelen. Maar dat gedrag ergert me op Viva. Kijk eens hoe cool ik ben dan ik niet schoonmaak (en niet opvoed).
Je kunt het ook opvatten als mildheid tegenover je eigen tekortkomingen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven