Tips voor 'provinciaaltje' dat in Amsterdam gaat studeren?

19-04-2024 16:30 339 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een van onze kinderen gaat aan een studie in Amsterdam beginnen. Ze hoopt daar -op termijn- ook een studiootje te vinden. (Edit: Ze is zich er héél erg van bewust hoe bizar klein die kans is. Hier wordt bijvoorbeeld een Spinozacampus studiootje bedoelt.)
Nu woont ze al haar hele leven in een klein dorp en ze is dus heel beschermd opgegroeid. Ze is 17, maar nog erg 'groen' en naïef. Ons hele gezin is op een bepaalde manier wel een beetje wereldvreemd denk ik, simpelweg omdat we veel dingen niet tegen komen.
Wij hebben hier bijvoorbeeld geen thuisbezorgd, geen Uber, winkels in dichtstbijzijnde 'stad' zijn op zondag dicht, er rijdt alleen (af en toe) een bus, geen trein laat staan een metro of een tram.

Vorige week op een verjaardag begonnen kennissen en buren (die zelf zelden verder dan 40km van ons dorp komen) met allerlei horrorverhalen over 'de grote, boze stad': In de metro wordt je 's avonds verkracht/neergestoken, op elke hoek van de straat staan drugsdealers, je fiets wordt 3x per week gestolen, etc. We hebben dat snel afgekapt. Het was nergens op gebaseerd, ze zijn er zelf nooit geweest. Toch knaagt het nu ergens aan me dat onze dochter niet goed voorbereid is. Het kan geen kwaad om haar wat bij te scholen met tips van ervaringsdeskundigen.

Hier zijn vast mensen die daadwerkelijk in de stad wonen, die ons tips kunnen geven over wat wel/niet te doen. Waar wel/niet te komen etc. Waar moet ze op letten en bedacht op zijn?
originalheleen wijzigde dit bericht op 19-04-2024 18:14
5.58% gewijzigd
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou haar eerder voorbereiden op de verschrikkingen van het openbaar vervoer, want het vinden van een studiootje in Amsterdam kon nog wel eens een heel langdurig dingetje worden. Of heeft je dochter al wel een autootje?
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat als ze geen zak geld heeft liggen. Of jullie dat hebben liggen, dat studiootje of kamer ze wel kan vergeten. Zelfs dan is maar de vraag of je wat kan vinden.

De grote boze stad is super leuk. Alleen er wonen dat lukt bijna niemand meer.
Wat leuk dat je dochter in Amsterdam gaat studeren, dat is een geweldige stad voor jonge mensen.

De beste tip: maak lekker vrienden binnen je opleiding en trek met andere jongeren op. Dan kan ze namelijk leren van haar meer “streetwise” vrienden. Je loopt in de grote stad echt niet op elke straathoek in de armen van een idioot.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is Amsterdam, niet Johannesburg. Gezond verstand gebruiken en intuïtie vertrouwen. Zoals overal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Afgezien van het onbegrijpelijke vertrouwen in dat studiootje: Amsterdam is echt een hele brave stad geworden. Ik vind het er tegenwoordig tenminste maar saai.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft ze wel iets oudere vrienden, vriendinnen die in grot(er)e steden op kamers wonen aan wie ze e.e.a. kan vragen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Amsterdam heeft niet echt no-go-areas of iets om op te letten of bedacht op te zijn.

Het zal allemaal best meevallen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
19-04-2024 16:34
Ik zou haar eerder voorbereiden op de verschrikkingen van het openbaar vervoer, want het vinden van een studiootje in Amsterdam kon nog wel eens een heel langdurig dingetje worden. Of heeft je dochter al wel een autootje?
Een autootje zou ik alleen aanraden als je een parkeerplaatsje hebt. Anders treintje hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een studiootje :hihi:

Hoe Uber eats werkt leert ze vanzelf wel. En ook hoe je daar elke keer een gratis maaltijd kan fixen ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon al mn hele leven in 020 en echt, met gezond verstand kan er bijzonder weinig misgaan. Mijn 11-jarige kan bv al alleen met het ov, en fietst volgend jaar de hele stad door.

Al die dingen die ze niet kent gaat ze snel genoeg ontdekken. Is niks moeilijks aan.

Als ze woonruimte vindt (ik ga even niet vragen hoe) zal ze het vast superfijn hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Thuisbezorgd, Uber, die zijn er in mijn stad ook wel, maar ik heb ze nog nooit gebruikt. En een winkel is een winkel of die nu op zondag open is of niet. Dus ik begrijp niet echt waarom zoiets een issue zou kunnen zijn.
Naast dat het waarschijnlijk heel moeilijk voor haar gaat worden om een plek om te wonen te vinden, mocht het wel lukken, misschien is het geen slecht idee om te kijken naar gedeelde ruimten.

Dingen wat handig is om van te voren te doen:

- Ga eens met haar naar Amsterdam met het OV en laat haar uitzoeken hoe je bijvoorbeeld naar de Dam gaat. Of naar een andere plek bij jullie in de buurt. Ze heeft neem ik aan een telefoon? Dus dan kan ze alles opzoeken.
- In sommige steden/wijken zal je fiets eerder gestolen worden dan in de andere. Maar in het rustige dorp waar ik woonde, is mijn fiets ook gejat. Maar het is wel verstandig dat ze zichzelf aanleert, altijd haar fiets op slot te zetten of in de fietsenstalling of berging. Dat je altijd de deur op slot doet als je weg gaat enz.
- Sowieso moet je altijd je gezonde verstand gebruiken. Ik neem aan dat ze nu ook niet midden in de nacht naar twijfelachtige plekken toe gaat? En de standaard zaken als niet met vreemden mee gaan, niet je drankje onbeheerd achterlaten, ik neem aan dat ze die dingen ook wel weet?
- Stel ze vindt daar een plek om te wonen, weet ze hoe ze de dingen in het huishouden moet regelen? Koken, wassen, schoonmaken? Zo niet, besteedt daar tijd aan.
- Andere praktische zaken zoals geld, huur betalen, boodschappen doen? Heeft ze enig idee?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
MadameJean schreef:
19-04-2024 16:45
Een autootje zou ik alleen aanraden als je een parkeerplaatsje hebt. Anders treintje hoor.
Nee, om mee heen en weer te rijden van het ouderlijk huis naar de faculteit. Als ze niet aan de UvA studeert natuurlijk want dan heb je bij de meeste faculteiten ook geen parkeerplekje :hihi:
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
SaraSara300 schreef:
19-04-2024 16:44
Heeft ze wel iets oudere vrienden, vriendinnen die in grot(er)e steden op kamers wonen aan wie ze e.e.a. kan vragen?
Nee, helaas niet.
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'
Alle reacties Link kopieren Quote
Ziet ze zelf beren op de weg of heeft ze juist veel zin om -als het qua woonruimte lukt- uit huis te gaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
dianaf schreef:
19-04-2024 16:49
Thuisbezorgd, Uber, die zijn er in mijn stad ook wel, maar ik heb ze nog nooit gebruikt. En een winkel is een winkel of die nu op zondag open is of niet. Dus ik begrijp niet echt waarom zoiets een issue zou kunnen zijn.
Naast dat het waarschijnlijk heel moeilijk voor haar gaat worden om een plek om te wonen te vinden, mocht het wel lukken, misschien is het geen slecht idee om te kijken naar gedeelde ruimten.

Dingen wat handig is om van te voren te doen:

- Ga eens met haar naar Amsterdam met het OV en laat haar uitzoeken hoe je bijvoorbeeld naar de Dam gaat. Of naar een andere plek bij jullie in de buurt. Ze heeft neem ik aan een telefoon? Dus dan kan ze alles opzoeken.
- In sommige steden/wijken zal je fiets eerder gestolen worden dan in de andere. Maar in het rustige dorp waar ik woonde, is mijn fiets ook gejat. Maar het is wel verstandig dat ze zichzelf aanleert, altijd haar fiets op slot te zetten of in de fietsenstalling of berging. Dat je altijd de deur op slot doet als je weg gaat enz.
- Sowieso moet je altijd je gezonde verstand gebruiken. Ik neem aan dat ze nu ook niet midden in de nacht naar twijfelachtige plekken toe gaat? En de standaard zaken als niet met vreemden mee gaan, niet je drankje onbeheerd achterlaten, ik neem aan dat ze die dingen ook wel weet?
- Stel ze vindt daar een plek om te wonen, weet ze hoe ze de dingen in het huishouden moet regelen? Koken, wassen, schoonmaken? Zo niet, besteedt daar tijd aan.
- Andere praktische zaken zoals geld, huur betalen, boodschappen doen? Heeft ze enig idee?
Ze is 17, geen 5.
Alle reacties Link kopieren Quote
MadameJean schreef:
19-04-2024 16:45
Een autootje zou ik alleen aanraden als je een parkeerplaatsje hebt. Anders treintje hoor.
Inderdaad. Tot ze 18 is en een rijbewijs heeft zal ze helemaal met het OV moeten, dan is ze belachelijk lang onderweg.
Op termijn is het inderdaad de bedoeling om het 1e deel met een auto te doen, dus halverwege op een (gratis) P+R parkeren en dan verder met het OV.
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel eerlijk?

Ik vind het best een armoe dat ze zo slecht voorbereid is op de "grote boze wereld"
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren Quote
Trixie schreef:
19-04-2024 16:43
Het is Amsterdam, niet Johannesburg. Gezond verstand gebruiken en intuïtie vertrouwen. Zoals overal.
Dit. Maar hoe groot is de afstand van het ouderlijk huis naar Amsterdam? Want ik denk dat die zoektocht naar een studiootje wel eens tegen kan gaan vallen. Waarom eigenlijk niet “gewoon” een kamer?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ze dat leuk vindt, meedoen aan een intro week ofzo. Genoeg andere newbies met wie ze samen kan ontdekken hoe alles werkt en dat zal snel genoeg gebeuren! De meeste eersteejaars vinden altijd heel snel hun weg, en het is voor verreweg de meesten een nieuw avontuur (ook voor diegene die al wel een über gebruikten).
We're not doing this because it's easy. We're doing this because we thought it was easy.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zeg:
- Zigzaggend door de straten.
- Peperspray mee in de tas.
- Na colleges gelijk naar huis.
- Niet met vreemdelingen praten.
- Geen drankjes aannemen, kan ghb inzitten.
- Met een grote boog om een buitenlander heen lopen.
- Alleen de Hollandse pot in huis halen.
- Het Vondelpark, Waterloopplein, de 9 straatjes, het Leidseplein en alle andere studenten hotspots vermijden.

Als ze al het bovenstaande doet, dan overleeft ze 4 jaar Amsterdam wel.

:-D
Ik bloei op van een kop koffie!
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
19-04-2024 16:49
Nee, om mee heen en weer te rijden van het ouderlijk huis naar de faculteit. Als ze niet aan de UvA studeert natuurlijk want dan heb je bij de meeste faculteiten ook geen parkeerplekje :hihi:
Bij HvA ook niet denk ik? Of VU?

Ik kan me geen studieplek in ams voorstellen waar je niet 5-8 euro per uur moet betalen voor een parking.
Alle reacties Link kopieren Quote
calvijn1 schreef:
19-04-2024 16:54
Heel eerlijk?

Ik vind het best een armoe dat ze zo slecht voorbereid is op de "grote boze wereld"
Waar moet ze dan precies op voorbereid zijn? En hoe?
We're not doing this because it's easy. We're doing this because we thought it was easy.
Alle reacties Link kopieren Quote
OriginalHeleen schreef:
19-04-2024 16:53
Inderdaad. Tot ze 18 is en een rijbewijs heeft zal ze helemaal met het OV moeten, dan is ze belachelijk lang onderweg.
Op termijn is het inderdaad de bedoeling om het 1e deel met een auto te doen, dus halverwege op een (gratis) P+R parkeren en dan verder met het OV.
Moet die studie in Amsterdam? Mijn dochter deed er vorig jaar meer dan 2 uur over om bij haar Hogeschool te komen en dat was echt niet vol te houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
19-04-2024 16:52
Ze is 17, geen 5.
Nou inderdaad! dat soort dingen kun je jezelf echt snel aanleren. Ze wil toch graag? Dat is al stap 1.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven