Wandeltocht bergen kind

20-05-2024 13:48 17 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga deze zomer een week alleen met kind van bijna 8 op vakantie. We logeren bij een vriendin. We gaan onder andere een wandeltocht van 3 dagen met tussendoor kamperen maken in een bergachtig gebied. Zelf heb ik dit al vaker gedaan, maar nog niet met kind. Heeft iemand hiermee ervaring? En tips qua kleding kind etc.?
Alle reacties Link kopieren Quote
Nog nooit met overnachting, wel regelmatig dagtochten. Je vriendin kent de regio? Dat zou voor mij het belangrijkste zijn. Hou in de bergen (ik weet niet hoe hoog je zit?) altijd rekening met alle mogelijke weersomstandigheden, dus praktische kleding en meerdere lagen zijn handig. Pet mee. Zonnebrand. Gezonde snacks.

Beste tip: pauzeren is niet hetzelfde als wachten tot de laatste weer bij de groep aangesloten is.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nana_Mouskouri schreef:
20-05-2024 13:51
Nog nooit met overnachting, wel regelmatig dagtochten. Je vriendin kent de regio? Dat zou voor mij het belangrijkste zijn. Hou in de bergen (ik weet niet hoe hoog je zit?) altijd rekening met alle mogelijke weersomstandigheden, dus praktische kleding en meerdere lagen zijn handig. Pet mee. Zonnebrand. Gezonde snacks.

Beste tip: pauzeren is niet hetzelfde als wachten tot de laatste weer bij de groep aangesloten is.
Dank voor de tips. Vriendin woont in de regio en heeft de route zelf al eens gelopen, dus dat eerste komt goed.

Deed jouw kind de dagtochten op “normale” schoenen? Kind loopt nu op sketchers, ik twijfel om nog wandelschoenen te kopen. Het zijn geen onwijs steile bergen, meer heuvelachtig zegmaar. En zelf een tasje mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Zou zeker voor goede schoenen zorgen. En ook van tevoren goed inlopen, zodat er niet ineens allemaal blaren komen. Je kunt in categorie a/b kijken als het niet heel rotsachtig is. Als het geregend heeft en je gaat op sneakers, glibber je alle kanten op.
Hoeveel km loop je per dag en hoeveel is kind gewend om veel te lopen? Zijn er ook uitwijkmogelijkheden als het toch te zwaar blijkt te zijn voor kind?
Alle reacties Link kopieren Quote
geel_groene_broek schreef:
20-05-2024 13:56
Dank voor de tips. Vriendin woont in de regio en heeft de route zelf al eens gelopen, dus dat eerste komt goed.

Deed jouw kind de dagtochten op “normale” schoenen? Kind loopt nu op sketchers, ik twijfel om nog wandelschoenen te kopen. Het zijn geen onwijs steile bergen, meer heuvelachtig zegmaar. En zelf een tasje mee?
In de Alpen op bergschoenen, maar ik begrijp dat het geen alpien gebied is? Skechers zijn vaak prima, maar ze bieden weinig steun aan de enkels als er echt hoogteverschil is. Zelf een rugzak mee, maar niet teveel erin stoppen.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijn de Skechers waterdicht? Ik zou voor een wat stevigere schoen gaan, maar dat is persoonlijk. Juist als het wat glibberiger kan meer profiel handiger zijn.

Inderdaad een eigen rugtas voor regenjas, waterfles en wat te snaaien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
20-05-2024 14:17
Zijn de Skechers waterdicht? Ik zou voor een wat stevigere schoen gaan, maar dat is persoonlijk. Juist als het wat glibberiger kan meer profiel handiger zijn.

Inderdaad een eigen rugtas voor regenjas, waterfles en wat te snaaien.
Goed punt, die sketchers zijn inderdaad niet waterdicht. Wat is een goed merk/winkel voor kinder-wandelschoenen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik koop wandelschoenen voor de kinderen bij de decathlon.
Alle reacties Link kopieren Quote
Decathlon en Bever
Alle reacties Link kopieren Quote
Zeker wandelschoenen, ook op niet al te steile paden wordt het glad als het geregend heeft en dan loop je net wat lekkerder op schoenen met grip.

Schoenen ook van te voren inlopen, want blaren kunnen de boel aardig verzieken en lopen met een rugzak kan ook even wennen zijn. Neem in ieder geval ruim voldoende blarenpleisters mee, naast eten, zonnebrand, pet, zonnebril, warme kleding, regenjasje, water en Azaron of iets anders tegen insectenbeten. Lichte draagbare verrekijker nemen we ook altijd mee op wandelingen naast een (kaart)spelletje en/of ereader voor tijdens pauzes.

Als je een paar uur per dag loopt zou ik sowieso van te voren wat gaan oefenen., vooral om wat te trainen met schoenen en rugzak.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben best wat huttentochten gelopen met kinderen. Wel altijd wandelschoenen (van Decathlon) aan, voldoende water en snacks en regenkleding mee. Ligt wel aan hoe lang je gaat lopen en hoe bergachtig het is denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eigen rugzakje met bv water en regenkleding voor kind. Mijn kinderen hadden vanaf een jaar of 7 eigen dagrugzakjes mee. En dan niet met van die vervelende schouderbanden, maar gewoon goede.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sorry TO maar even een vraag van mij aan jou en de andere. Wij gaan met onze 4 jarige naar de Moezel en willen daar ook wandelen. In hoeverre zijn dan wandelschoenen nodig/aan te raden?
Kind heeft maat 23 en zijn voetlengte is 14. Bij 14,5 is het maat 24 zag ik op decathlon. Ik ben geneigd om dan toch wandelschoenen te kopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rare vraag misschien, maar wil kind zelf ook lopen?

Ik weet uit ervaring dat het heel lastig is om met een kind te lopen die er geen zin/puf meer in heeft.

In ieder geval goed ingelopen wandelschoenen zijn een aanrader.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren Quote
Schoenen bij de Bever kopen, daar geven ze goed advies en verkopen ze goede merken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoek een passende outfit bij Decathlon en Bever. In ieder geval een goede waterdichte jas die niet zweet maar wel geschikt voor dit weer. Bij Decathlon heb je 10 liter rugzakjes voor wandeltochten. En daarnaast goede waterdichte schoenen.

Ga thuis een paar keer wandelen met je kind om alles te testen en in te lopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Alleen ervaringen met dagtochten en al vrij snel goede bergschoenen gekocht. Ik kan de website van bergfreunde van harte aanbevelen voor outdoorkleding en schoenen voor kinderen. Tegenwoordig kopen we vrijwel alle outdoorkleding en jassen voor de kinderen op die site en ze hebben ook kleinere maten dan bij de bever.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven