Mode & Beauty alle pijlers

Beugel en volwassen deel 4

22-12-2011 19:26 3121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 4 alweer van ons beugelkletstopic!

Hier kunnen alle stoere vrouwen met een beugel (of beugel-to-be) zich verzamelen en gezellig meepraten over die hele metalen of keramische handel in hun mond.

Klaag, vraag, lach en baal dus gerust met ons mee!



Het vorige topic vind je hier: Beugel en volwassen: deel 3



En aangezien iedereen hier intussen wel een tandentic heeft gekweekt zijn foto's steeds meer dan welkom!



Foto's plaatsen doe je zo:

1. Je foto moet al op het internet staan (hyves, mijnalbum, tinypic,..)

2. Je klikt de foto aan die je wil plaatsen

3. Dan klik je met rechts, en kiest 'eigenschappen'

4. Kopieer de hele regel die achter 'Adres' staat

5. Kies nu hier in dit scherm het icoontje van het schilderij ('voeg een afbeelding toe')

6. Plak de gekopieerde regel in het schermpje dat verschijnt (verwijder de 'http' die er al staat)

7. En daar is je foto!

(bij Mac gaan 3 en 4 samen in 'kopieer locatie afbeelding')
Alle reacties Link kopieren
quote:marii90 schreef op 06 juni 2014 @ 11:29:

He manmar, Ik heb inderdaad ook wel van die stiekjes om me middelste ondertanden. Ondertussen al wel iets meer gewend dus dat is fijn! Eten is nog wel drama en dat zal natuurlijk de komende dagen nog wel zo blijven, Wel balen, want we eten altijd patatjes op vrijdag, haha



Hoe lang moet jij nog dan?



Zagen jullie eigenlijk al snel verschil in de stand van jullie tanden?Ik zag heel snel resultaat, elke keer dat ik er geweest was (ik ging om de drie weken) werd mijn schuine tand steeds rechter. Aan het begin van de behandeling is gezegd dat het 9-12 maanden zou duren, alles staat nu netjes na 4 maanden, dus heb ik de afspraken naar om de 6 weken gezet. De wortels moeten nu recht komen te staan, dat schijnt nog wel even te duren. Het enige dat ik echt vervelend vind is dat het tandvlees tussen mijn schuine tand en die ernaast niet meer aanwezig is. Dat is opzij gedrukt of weggegaan door die schuine tand en nu heb ik dus een "gat" in de vorm van een driehoek tussen mijn onder voortanden. Had eigenlijk gehoopt dat er wat van mijn tanden afgeslepen kan worden zodat ze nog strakker tegen elkaar aan komen te staan. Volgende maand ga ik weer en dan hoop ik dat zoiets kan. Anders zou ik dit gewoon moeten accepteren.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Dames,



ik had een paar vraagjes,



Aan de dames die ook een kaakoperatie hebben gehad,

hoelang hebben jullie daarna nog een beugel gehad?



En weet iemand toevallig wat een br is?

Ze hadden het er over bij de ortho dat dit misschien in/voor augustus is maar ik ben het daarna vergeten te vragen wat het is.



Alvast bedankt!

groetjes, Chanelle
Alle reacties Link kopieren
Hoi Chanelle,



Ga uit van dik 6 maanden
Alle reacties Link kopieren
Hoi meiden, ik ben nieuw hier.

Ik heb sinds Januari een onderbeugel, brackets en bovenin had ik een uitneembare plastic beugel die ik zelf breder kon maken.



De eerste dagen kreeg ik ook mijn kiezen niet op elkaar en kon ik niet eten, was super frustrerend.



Het is gelukkig met een paar dagen al goed gekomen,



Ik ben trouwens 32. Heb sinds vandaag een Quad Helix geplaatst gekregen.

Hebben meer mensen dit gehad? Schijnt maar tot je 21e geplaatst te kunnen/mogen worden.



Ik heb ook metalen kapjes over mijn kiezen waar de metalen banden om zitten, is dit normaal? Ik zie nergens op de foto's op het internet dat dit de reguliere methode is.



Ik moet de beugel(s) ook 2-2,5 jaar dragen.



Ik had een overbeet, scheefbeet, kruisbeet en ik heb een melktandje, waarbij ze de volwassen tand nog willen gaan halen. Dus erg spannend!
Alle reacties Link kopieren
Dag dames,



Ik ben hier al bijna een jaar niet meer geweest! Shame on me! Sinds de beugel er uit is ben je gewoon niet meer zo bezig met je beugel en dus ook minder met het forum. En ook precies de reden waarom ik nu weer terugben want het onderwerp beugel is bij mij weer ter sprake!



Ik was afgelopen december in Oostenrijk en 's middags lekker aan de bradwurst en patat en mijn worst nightmare kwam uit. Op vakantie met een kapotte/losse spalk zitten. Ik had een krokant stukje patat gegeten en toen voelde ik knak! Zit je dan midden in je vakantie. Meteen de praktijk in Nederland gebeld en die zeiden dat ik gelijk als ik terugkom moest komen. Leuk, maar dat was dus een week later. Om een verhaal kort te maken. Spalkje zat nog maar op 2 plekken vast en het was een wonder dat die er niet helemaal uit was gegaan. Resultaat, mijn voortand staat nu toch weer iets naar voren! Super balen! Het gaat echt maar om 1 mm maar ik zie en voel het. Ik was vorige week voor controle en die zei dat een optie is om de nachtbeugel strakker te zetten en dat ik die dan 3 weken geloof ik dag en nacht moet dragen. Nachtbeugel overdag zie ik niet zo zitten (ik zag btw laats een volwassene met uitgaan een x een nachtbeugel dragen, super stoer!). Maar de kans dat de druk op het spalkje dan groot wordt is ook groot en dat het dan breekt. Ik mag nu de nachtbeugel om de nacht dragen en dan in oktober heb ik een afspraak bij de orthodontist staan (wordt nu alleen nog maar geholpen door assistentes) en dan gaan we het plan bespreken. Of niets doen, of nachtbeugel of een andere optie?



Dus, spalkje los! Direct een afspraak maken!
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik ben een tijd terug naar de tandarts geweest. Hij gaf mij een verwijsbrief om naar de kaakchirurg te gaan om een kies te laten verwijderen. Mijn gebit staat erg scheef en heb een dubbele kies. De ene kies moet eruit anders slijten de andere 2 kiezen die erachter zitten weg. Ik was bij de kaakchirurg en gaf aan dat mijn kies niet verwijdert moet worden, maar dat ik een beugel moet. Ik ben 26 jaar en het wordt bij CZ niet vergoed. Ik was erg laat met wisselen en daarom kon ik niet eerder een beugel nemen, omdat mijn gebit nog niet volgroeid was. Het is noodzakelijk dat ik een beugel neem, omdat mijn hele gebit scheef staat en hierdoor slijten mijn tanden veel sneller. Ik heb contact gehad met CZ en zij geven aan dat een beugel bij mij niet vergoed wordt alleen als het ernstige groeiafwijkingen. Ik kan wel in december overstappen naar een andere verzekeraar die een (groot) deel wel vergoed ,maar dan is het vaak voorbedachte raden en wordt het alsnog niet vergoed.

Wat moet ik doen?
Alle reacties Link kopieren
Corina, daar kan ik je helaas niet mee helpen! Hier in BE betaal je alles gewoon zelf, lekker makkelijk..^^ Ik hoop dat er iemand komt die 't wel weet!



Phalissa: dat is inderdaad ook mijn nachtmerrie! De spalk die afbreekt in een vakantie of vlak voor een verlengd weekend of zo..

Dat is ook de reden dat ik bij de ortho zo aangedrongen heb op een nachtbeugel voor onder, want ik had enkel een boven (+ spalkjes boven en onder). Pas sinds ik allebei de nachtbeugels heb kan ik een beetje ontspannen eten en denk ik niet meer voortdurend aan mijn tanden.

Balen dat het verschoven is!! De ortho zegt dan 'maar dat gaat niet zo snel hoor', maar zo zie je maar...

Stomme vraag misschien, maar kan je niet in Oostenrijk naar een ortho of tandarts of zo? Het is daar nu niet meteen de rimboe



Hoe lang is jouw beugel er nu al uit? Op een gegeven moment zou het geloof ik moeten beginnen stabiliseren en niet meer zo snel weer verschuiven. Mijn beugel is er nu bijna een jaar uit, maar ik voel toch dat de nachtbeugel een beetje druk geeft als ik hem eens een nacht niet in heb gehad.
Alle reacties Link kopieren
Over verschuiven gesproken!! Ik vrees dat mijn tand(en) ook al iets verschoven zijn.



Mijn beugel is er nu 2 maanden uit. 5 weken geleden al bij ortho geweest omdat 1 van de 2 nachtbeugels ineens niet meer paste.

Was niets aan de hand. Andere nachtbeugel paste wel, was gewoon nog goed.



Ik draag m braaf elke nacht, maar toch is 1 tand (naast mijn voortand) als iets naar achteren. Ik ben er beroerd van, wanneer stopt het schuiven. Is dit de juiste stand misschien, valt dit niet te voorkomen? De pijn in die tand is nu ook weg.

18 augustus heb ik nacontrole. Moet ik eisen dat ze het herstellen? Valt er iets te eisen?? Mijn tanden staan uiteraard vele vele vele malen mooier dan in het begin, maar toch?



(soms vraag ik mij af waarom er bij echt nooit eens iets normaal verloopt! )
Alle reacties Link kopieren
Ik heb by the way geen spalkje boven, dit zou niet kunnen want die bijt je kapot werd mij verteld!
Alle reacties Link kopieren
@lolalief, ik heb wel een spalk boven en onder! 1 boventand gaat telkens los (5x vastgezet) maar toch weer los, nu laat ik het zo, ik heb namelijk ook nog een losse nachtbeugel. Soms kan er geen bovendraad geplaatst worden, idd als je erop zou bijten.



@gewoon_coina, Ik was eerst bij DSW verzekert, maar daar heb je een wachttijd van 1 jr voor een beugel, toen de beugel er al inzat ben ik overgestapt naar IZA en daar werd verder niets gevraagd en kreeg ik gewoon weer voor 750 euro vergoed. Meestal hoef je niets in te vullen voor een aanvullende verzekering. gewoon aan het eind van het jaar de verzekeringen goed vergelijken!
Alle reacties Link kopieren
@Lien90 Op het moment dat mijn spalk los ging was de beugel er net 4 maanden uit. Ik heb wel nog wat tandartsen bekeken in de buurt maar op advies van de ortho in Nederland toch maar in Nederland gegaan. Het kwaad was al geschied. Nu maar even afwachten wat de ortho in oktober zegt. Misschien dan toch maar even een paar weken die nachtbeugel dag en nacht in. Ik heb natuurlijk niet voor niets een beugel gehad (en het ging me juist om die voortand).



@Corina, ik wilde een aanvullende verzekering voor die beugel maar ik werd afgewezen omdat ik letterlijk "te duur zou worden voor de verzekeringsmaatschappij". Het draait niet om zorg maar om geld, heel simpel. Dus ik zou goed kijken waar je je laat verzekeren en of het zin heeft om over te stappen. Als ze verwachten dat je veel gaat kosten doen ze moeilijk en achteraf melden dan kun je alles terugbetalen. Maar ik was zonder verzekering goedkoper uit! Ik was een tijdje aanvullend verzekerd (ik mocht wel een gradatie lager een aanvullende verzekering) maar bleek achteraf helemaal niet goedkoper dus die heb ik opgezegd. Nu alles zelf betaald en dat is goedkoper! Je betaalt natuurlijk dikke premie en dat moet je opwegen aan wat je vergoed krijgt!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de duurste verzekering van Azivo genomen, ook omdat ik nog andere dingen wilde declareren dit jaar. Een beugel voor volwassenen wordt tot ¤1000,- vergoed, zonder enige voorwaarde. Iedereen mag in principe die verzekering afsluiten.



Ik heb ook nog steeds mijn onderbeugel, maar het einde is in zich. Ik heb hem nu ruim 7 maanden en ga er toch wel vanuit dat we volgende maand een datum kunnen prikken dat hij eruit kan.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik ben 25 jaar en wil graag een beugel. Vandaag naar de Ortho geweest voor een kennismakingsgesprek en die gaf aan dat in totaal (waarschijnlijk) vier kiezen getrokkken moeten worden (boven en onder naast de hoektanden) en krijg ik een slotjesbeugel.



Mijn tanden staan in principe wel goed naast elkaar (had in het verleden al 2 x slotjesbeugel gehad) alleen nu staan, voornamelijk mijn boventanden naar voren. En heb ik onderin spleten tussen de hoektanden en kiezen. Door de kiezen te trekken, zal alles netjes naar achter worden geduwd.



Ik had gelezen op het internet, dat als je je kiezen laat trekken je nadien (wnr de beugel er uit is) je gezicht kan veranderen: bredere neus, kaak en kin kunnen zakken etcc. Is er iemand die dit heeft ervaren of juist niet? Ik weet nu niet zo goed of ik wel mjin kiezen nu moet laten trekken, maar aan de andere kant wil ik wel nu dit keer een mooi gebit.



En.. mijn verzekering vergoed de kosten niet (ben dus 25 jaar). Waar kan ik het beste naar overstappen, of ben ik misschien goedkoper uit als ik zelf alles betaald (kosten zullen ongeveer 2000,- / 2500,- zijn voor de beugel etc ).



p.s. Als ik overstap is dat puur voor de vergoeding van mijn beugel...



Ik hoop dat jullie me kunnen helpen/adviseren :-)

Xx
Alle reacties Link kopieren
[....]
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 27-09-2014 14:07
Reden: spammen eigen blog
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, Ik up dit topic even

Vanmorgen ben ik ben ik op kennismakingsconsult geweest bij de orthodontist. Na jaren sparen en genoeg moed verzamelen, eindelijk de stap genomen.

Ik heb al eerder een beugel gehad, maar aan het einde van die tijd kreeg ik een ongeluk en was ik weer terug bij af. Ik was toen net geen 18. Inmiddels 10 jaar later, en nu dus weer beginnen.



Ik hoef niets meer te laten trekken, dat is bij de vorige beugel allemaal al gedaan. Ik moet alleen een kaakoperatie hebben, als alles weer netjes staat. Omdat er nu niet heel veel ruimte meer is, kunnen de tanden alleen nog naar voren, en dan wordt mijn kleine overbeet, ineens een grotere overbeet. En die gaat gecorrigeerd worden door de kaakchirurg.



Omdat we nu aan het einde van het jaar zitten, word overal spoed achter gezet, en dus mag ik volgende week al foto's maken en gipshappen. Ik vind het een beetje spannend allemaal weer, maar kijk er ook enorm naar uit.



Zijn hier mensen die zich hebben verzekerd voor de beugel? en zo ja, waar? Welke verzekering staat goed bekend? (ik weet dat de 2015 polissen nog niet bekend zijn). Dan kan ik mij alvast oriënteren. Mijn orthodontist gaat kijken of de verzekering het uit de awbz wil vergoeden omdat ik de de vorige de behandeling heb moeten staken na 5jaar, door een trauma. Dit zal pas eind van het jaar bekend worden, dus ik wil mij wel voorbereiden voor het geval dat.



Hoop dat iemand antwoorden voor mij heeft
Alle reacties Link kopieren
Ik up dit topic nogmaals, in de hoop dat de mensen met beugel of beugel-to-be alsnog komen meepraten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee.



Ben in de 30, scheve vampier boventanden, die steeds schever gaan staan.

Wil geen duidelijk zichtbare beugel (want ook al bril), maar wil er wel graag wat aan doen.



Dacht eerst aan invisalign. Of toch intake bij orthodontist doen. Geen idee dan welke, hoe ik een betrouwbare vind, die ook volwassenen doet, en goed is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon eens een kennismakingsconsult doen bij de orthodontist. Dan kun je kijken of het klikt. En advies vragen.



In je omgeving vragen aan mensen of ze een goede orthodontist weten?
Alle reacties Link kopieren
@ Glasrivella, Ik ben bij Unive verzekerd en krijg alles vergoed. Dit komt omdat het aangeboren afwijking is. Unive bied wel een uitgebreide vergoeding voor de beugel. In ieder geval wel in de tijd dat ik me beugel kreeg(2013).



Veel suc6
quote:Qian schreef op 02 november 2014 @ 12:20:

Ik lees mee.



Ben in de 30, scheve vampier boventanden, die steeds schever gaan staan.

Wil geen duidelijk zichtbare beugel (want ook al bril), maar wil er wel graag wat aan doen.



Dacht eerst aan invisalign. Of toch intake bij orthodontist doen. Geen idee dan welke, hoe ik een betrouwbare vind, die ook volwassenen doet, en goed is.In welke regio zit je?
Alle reacties Link kopieren
@inspiratieloos, dank je voor de tip. Univé had ik zo snel nog niet aan gedacht.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vroeger een beugel gehad, maar de boel gaat weer aardig verschuiven vind ik. Na 2,5 jaar beugelen stonden mijn tanden eindelijk recht. Ik ben er nu 15 jaar vanaf. En nu heb ik weer terug een open beet. Ik heb een buitenboordbeugel gehad, die ik weinig droeg omdat altijd wakker werd van de pijn. Dan heb ik nog 2 jaar een vaste beugel gehad. Toen die eruit mocht hebben is er een retentiedraadje achter mijn ondertanden gezet. Dat zou moeten blijven zitten tot de verstandskiezen goed doorgebroken zijn. Voor de boventanden kreeg ik een nachtbeugel, waarmee ik na 2 jaar mocht stoppen. Op de foto was toen al te zien dat de verstandskiezen niet ideaal stonden. Wonder boven wonder stonden ze bij de laatste controle bij de ortho toch vrij recht. Ik blij, want dan hoefde ik die akelige ingreep niet. Maar we zijn nu 10 jaar verder en ze zijn nog niet helemaal doorgebroken. Vooral de bovenste, die staan er maar zo'n 3 mm door. En sinds een jaar bijt ik steeds mijn wang kapot met die kiezen. Eerst wekelijks, maar nu bijna elke dag. Ook de kiezen daarvoor zijn een beetje naar binnen gaan staan en dat merk ik soms bij kauwen. Ze sluiten niet mooi meer op elkaar en ik bijt dan soms ineens met een onderkies op de knobbel van een bovenkies. Een ongecontroleerde beweging. Nu moet ik naar de kaakchirurg om de kiezen toch te laten trekken. Mijn grootste nachtmerrie. Vooral de prikjes en de napijn. Als kind heb ook kiezen moeten laten trekken en die pijn van alles ben ik niet vergeten. Ik had aan mijn tandarts gevraagd of een 2e keer beugelen kan. Maar volgens hem heeft dat weinig zin. Want de oorzaak is waarschijnlijk dat ik onbewust met mijn tong tussen mijn tanden slik. Wat moeilijk af te leren is schijnt. Dan zal het daarna weer scheef gaan staan. Ik baal hier echt van. Ik heb dit vaker gehoord en het is dus geen levenslange garantie.



Is hier iemand die een soortgelijk iets heeft en een 2 keer heeft gebeugeld? En zo ja, moet je dan ook weer eerst een buitenbeugel? En hoe duur is een vaste beugel voor volwassenen?
Alle reacties Link kopieren
@hondenmens, zoals je kunt lezen ben ik nu ook bezig met de 2e keer beuegelen. Ook zal ik een kaakoperatie nodig hebben voor mijn overbeet. Ik heb nu foto's gemaakt en gips gehapt. En 12 december krijg ik van de ortho te horen wat het behandelplan is. Ik heb wel een eerste kostenoverzicht gekregen wat het kost; o.a de foto's/gipshappen/kennismakingsconsult/behandelplan. Dat was bij mij in totaal (zo uit mijn hoofd) ¤216,-

Ik denk dat de rest van de kosten heel erg afhangt van de buegel die je nodig hebt.



Vandaag kreeg ik zeer goed nieuws van mijn verzekering; Ze gaan mijn gehele beugel vergoeden vanuit de basisverzekering!

ik ben er zo blij mee, echt een opluchting.
Alle reacties Link kopieren
@glasrivella,

Ben je na een kaakoperatie weken uit roulatie? Ik heb er geen flauw idee van. Ik weet niet of het nodig is bij mij. Nu werd er alleen maar over de verstandskiezen gepraat. Ik hoor ook wel eens dat als die getrokken zijn de boel weer wat naar achter kan schuiven. Maar ik vraag me af of dat zonder beugel ook zo is.
Alle reacties Link kopieren
@hondenmens, ik weet niet hoe lang ik uit de roulatie ben. Ik moet 4 december naar de kaakchirurg, en ik neem aan dat die dan wel verteld hoe of wat.

Ik heb wel al wat informatie opgezocht op internet, en het schijnt wel een pittige operatie te zijn. Vooral de eerste dagen schijnen behoorlijk zwaar te zijn.

Maar zoals ik begrijp is er bij jou sprake van verstandskiezen trekken? Mensen die ik ken mochten dezelfde dag al weer naar huis.

Bij mij word de gehele onderkaak losgemaakten en verder naar voren gezet. Maar dit is allemaal informatie en ervaringen die ik op internet heb gelezen.



Zelf zie ik helemaal niet op tegen de operatie.



Maar ik zou dan toch eens bij een orthodontist een afspraak maken. Bij mijn eerste consuslt werd direct gekeken of ze er uberhaupt iets in zag. Dat consult kost ¤20 ong. Dan weet je wel direct of een beugel zin heeft en wat je eventuele opties zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven