Mode & Beauty alle pijlers

Breien of Haken?

25-10-2016 14:21 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal !



Ik loop al even rond met het idee dat ik graag zelf wantjes, mutsjes, poncho's, dekens, ... wil maken. Het lijkt me leuk en vooral ontspannend, zeker met de winter die in aantocht is.

En daarom vroeg ik me af, wat is aangeraden, breien of haken? Ik zoek naar wat meningen, voor- en nadelen, en zo verder. Misschien maakt dat de keuze wat gemakkelijker.



Liefs !

x
Haken is mijn ding niet, ik snap het hele idee rond hele/halve stokjes niet.



Ik brei dus. Rechttoe, rechtaan en simpele patronen.
Ik ben een tijdje terug met haken begonnen (en al snel afgehaakt) maar ik heb het idee dat je met breien meer mogelijkheden hebt. Er is hier ook een haak en brei topic, misschien leuk voor je om aan mee te doen.

Anouscha, op youtube heb je wel hele goede filmpjes met uitleg, dan kun jij ook hele en halve stokjes haken.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind haken leuker. Ik zou het allebei gewoon uitproberen. Het voordeel aan haken vind ik dat je maar 1 naald gebruikt. Voor een muts of wanten ben je al gauw 4 naalden nodig. Qua breien kan ik ook alleen maar recht en averecht. En ik vind haakpatronen dan weer makkelijker lezen, die heb je ook in tekst en in tekens.
Ik haak, heb me nog nooit verdiept in breien en ik vind dat het beide evenveel (en dat zijn er veel!) mogelijkheden zijn. Ik vind t haken overigens heel rustgevend.. dus het is gewoon eens uitproberen
Alle reacties Link kopieren
Loomen! Veel makkelijker dan breien. Dat doe je met n ronde of vierkante loom en kun je allerlei dingen mee maken. Even rustgevend, maar simpeler. Ik ga nu aan n poncho beginnen en daarna n dekentje als kraamcadeautje.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind haken erg leuk, maak het liefst amigurumi of miniatuur haken, maar net ook een sjaal af en allerlei andere dingen gemaakt. Breien heb ik dan nog niet gedaan, maar ook dat wil ik nog een keertje leren
Alle reacties Link kopieren
Breien! Er is hier trouwens ook een haak- en breitopic, heb je daar naar gekeken? Maar: waarom moet je kiezen? Probeer gewoon eens wat uit, dan merk je vanzelf wel wat je ligt. Misschien ben je een dubbel-talent!
Wat eten we vanavond?
quote:PlayingTheAngel schreef op 25 oktober 2016 @ 14:30:

Loomen! Veel makkelijker dan breien. Dat doe je met n ronde of vierkante loom en kun je allerlei dingen mee maken. Even rustgevend, maar simpeler. Ik ga nu aan n poncho beginnen en daarna n dekentje als kraamcadeautje.Bedoel je niet een breiring? Loomen is met elastiekjes.
Alle reacties Link kopieren
haken!!



Ik heb alleen niet zo veel geduld, haha. maak dus het liefst kleine projectjes, knuffeltjes, babymutsjes, dat werk.
"Whatever happened back there is being managed and kicked right up into its own ass one way or another, I know that."
Ik doe het beiden



Je hebt net zo veel mogelijkheden met breien als met haken. Al vind ik gehaakte knuffels leuker als gebreide.



Ik vind haken overigens wel makkelijker, je bent namelijk niet zo snel je steken kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ook allebei. Geen echte voorkeur. Een sokken of een muts kun je ook met een rondbreinaald breien.



Van haken krijg ik nog wel eens pijn in mijn hand. Ik haak nogal strak en het werkstuk is dan meestal wat stugger.



Ik brei op dit moment een poncho. Twee trapeziumachtige lappen. Ik brei heen-en weer op een rondbreinaald, zit ik niet zo te hannesen met die breipennen.



Gewoon 2 projecten starten, een brei en een haak project
Alle reacties Link kopieren
Voor beide is wat te zeggen en ik kan ook beide. Soms meer zin in het een dan het ander.

Voor mutsjes en zo vind ik breien iets meer geschikt omdat er wat minder wind door komt dan bij haken. In beide gevallen zou ik kiezen voor beginners en basis patronen, gewoon om te oefenen. Mutsjes zijn snel genoeg gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Anouscha schreef op 25 oktober 2016 @ 14:38:

[...]



Bedoel je niet een breiring? Loomen is met elastiekjes.Dat bedoel ik ja. Int engels hebben ze het over n loom.
Alle reacties Link kopieren
Breien is het meest bruikbaar; bijvoorbeeld een sjaal.

Ik stel voor: opzetten voor 26 cm, heen recht, terug 1 st recht 1 st averecht, en een andere optie is de sjaal in de breedte te breien, dus dan zet je steken op voor ongeveer 1,40 meter, en dan 2 recht, 2 averecht, en de terugweg 2 averecht, 2 recht. Dan krijg je een interessant en vlot patroontje overdwars.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren






Deze (heen recht, terug recht) vind ik wel leuk:

En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Deze ook supermakkelijk:



Ik neem aan twee recht, twee averecht, maar dan niet recht boven elkaar maar 1 st verspringend.



Succes!
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Beide.



Mijn allereerste project was een amineko, een soort gehaakte kat. Daarna heb ik vooral amigurumis gemaakt, sinds de pokemons ook kleine pokemonfiguren die ik te vondeling leg in het dorp. Degene die ze vindt, mag ze meenemen.

Nu ben ik begonnen met miniatuur haken, wat ik echt superleuk vind!

Dekens haken of breien vind is ook relaxt, grote oppervlaktes. Voor 2016 heb ik een temperatuur-deken, elke dag schrijf ik om 12 uur de temperatuur op en daar hoort een kleur bij. Daar brei ik dan twee strepen van per dag. Op Facebook is een groep waar ze regelmatig een mooie deken haken met gratis patronen. Sophie en Mandala Madness zijn twee grote haakprojecten waar je wel je hoofd bij moet houden, maar het resultaat is echt heel mooi.



Haken is overzichtelijker qua steken. Ik vind het makkelijker uit te halen. Met breien heb je tig steken die je weer op moet pakken.

Gehaakte kledingstukken zijn wat stugger, vind ik, dan is breien fijner. Poppen en amigurumis haak ik liever.



Probeer, oefen - door doen leer je en kom je er wel achter wat je makkelijker/fijner vind. Wat makkelijker is om mee te beginnen, weet ik niet.
Op zoek naar een nieuw project kom ik dit tegen:



https://s-media-cache-ak0 ... bc1c30a12fba81ff27667.jpg



Die wil ik!



Maar ik kan dus niet haken. Wie dit leest en denkt: dat kan ook met de breinaald, roept u maar!
Alle reacties Link kopieren
quote:PlayingTheAngel schreef op 25 oktober 2016 @ 16:36:

[...]





Dat bedoel ik ja. Int engels hebben ze het over n loom.Het Engelse woord 'loom' betekent weefgetouw.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mezelf begin dit jaar haken geleerd met youtube tutorials. Viel heel erg mee, hoewel ik nog steeds met beginnerspatronen bezig ben, maar ook daarvan zijn er ontelbaar te vinden op internet. Ik weet het niet zeker, maar voor rondbreien/ -halen lijkt haken mij makkelijker en ook voor het maken van hele kleine dingen. Maar eigenlijk is het gewoon een kwestie van uitproberen.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen

Zeer hard bedankt voor het advies ! Ik zal met beiden beginnen, we zullen binnenkort zien wat het geeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven