Mode & Beauty alle pijlers

Collega in exact hetzelfde setje en ik val stil

22-10-2013 10:12 166 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel of ik dit onderwerp bij mode moet plaatsen. Toch maar gedaan. In eerste instantie een non-onderwerp op andijvie niveau, maar toch de moeite waard om over te sparren.



Ik koop niet veel kleding, maar als ik iets koop is speciaal; geen setjes waar er 30 van hangen bij C&A of H&M. Ik ga graag naar speciaalzaakjes waar ze slechts enkele stuks van een item verkopen. Meestal spaar ik daar dan ook voor zodat ik echt blij en trots ben. Ik doe ook lang met kleding, ben er zuinig op en verzorg het goed.



Vorige week een mooi en compleet setje gescoord. Aparte broek, bloes en jasje erover. Set armbanden erbij en ik was superblij. Aangetrokken naar mijn werk waar ik een dik vet compliment kreeg van mijn collega.



Ik viel gisterenochtend echter van mij stoel toen ik mijn collega binnen zag komen in precies dezelfde outfit. Alles idem dito, behalve de schoenen. Ik kon geen woord uitbrengen van verbazing.



Ik begrijp zoiets niet maar ik snap nog veel minder van mijn reactie; waarom val ik stil op zo'n moment? Het liefst zou ik zeggen: Hee collega, ik zie dat je precies hetzelfde hebt gekocht als ik. Waarom doe je dat? Maar ik zeg helemaal niks en ben eigenlijk best boos.



Hoe gaan jullie om met zulke situaties? Recht op de man of broeden van ergernis? Ik heb het wel vaker hoor.. dat ik thuis kom en denk "had ik maar".
Alle reacties Link kopieren
Zelf incl armbanden en riem?! Ik zou geneigd zijn om met een peuk langs haar jas af te lopen.

Nee serieus, ik vind het echt belachelijk en zou me er knap beroerd onder voelen.



Door haar woorden met dat ze het blijkbaar zogenaamd al had valt er weinig meer teug op te zeggen.

Misschien dat je ook nog wel een leuk paar schoenen voor eronder weet.



Of lekker kinderachtig gaan doen en een keer vragen waar zij een bepaald truitje heeft gehaald en die er de week op ook dragen op je werk.



Ik weet niet hoe ik zou reageren, waarschijnlijk ook met mn bek vol tanden. En daarna zou ik me binnenshuids opvreten en een kuthumeur hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:christiane schreef op 22 oktober 2013 @ 16:00:

Zelf incl armbanden en riem?! Ik zou geneigd zijn om met een peuk langs haar jas af te lopen.

Nee serieus, ik vind het echt belachelijk en zou me er knap beroerd onder voelen.



Door haar woorden met dat ze het blijkbaar zogenaamd al had valt er weinig meer teug op te zeggen.

Misschien dat je ook nog wel een leuk paar schoenen voor eronder weet.



Of lekker kinderachtig gaan doen en een keer vragen waar zij een bepaald truitje heeft gehaald en die er de week op ook dragen op je werk.



k weet niet hoe ik zou reageren, waarschijnlijk ook met mn bek vol tanden. En daarna zou ik me binnenshuids opvreten en een kuthumeur hebben.Serieus??? Het zijn maar kleren...
quote:Debora schreef op 22 oktober 2013 @ 15:46:

[...]

In precies dezelfde high fashion outfit verschijnen is wel een faux pas, ja. Volwassenen proberen toch over te komen alsof ze een eigen mening en inzicht hebben, en het volledig na-apen van andermans outfit valt daar niet onder.Het beschouwen als faux-pas vind ik echt iets anders dan beweren dat het een algemene regel der goed fatsoen is. Het is een persoonlijke mode-opvatting, geen algemeen goed fatsoen. Ik zou bijvoorbeeld nooit beweren dat alle volwassenen willen overkomen alsof ze een eigen mening en inzicht hebben. Ik vind dat dit niet iets is wat typisch bij volwassenen hoort, of door hen geclaimd wordt. En of kleding kopiëren daaronder valt? Ik denk dat iemand een geheel eigen mening kan hebben, en toch in een standaard 13 in dozijn outfit kan rondlopen (of gekopieerd van een ander). Dit is meer een mening, dan een fatsoensnorm/regel.
Alle reacties Link kopieren
Ja dolfje, serieus!

Als het nou om een spijkerbroek gaat dan zie ik het probleem er niet van in (tenzij het ee bepaald apart dure en bijna unieke broek is die je alleen in speciale winkels tegenkomt).

Dit is puur gecopieerd incl accesoires, bah bah kots kots.

Get a life collega!
Alle reacties Link kopieren
[quote]christiane schreef op 22 oktober 2013 @ 16:00:

Zelf incl armbanden en riem?!quote]



Ja .. inderdaad. Ik moet best even sparen voor een dergelijke set. Ben er echt trots op en blij mee. Zij heeft het financieel goed maar helaas geen eigen smaak. Voor haar is het dus een set voor "erbij".

Ook haar huis is een toonzaal. Zo leeggekocht bij een plaatselijk winkeltje (duur). De winkel is als het ware verplaatst naar haar woning.



maar ja.. er is nu wel genoeg over gezegd. Zoveel mensen zoveel meningen, dat blijkt maar weer.
Alle reacties Link kopieren
Overigens, jij had haar eerder specifiek gewezen op dat boutiekje, toch? Dan had ze kunnen zeggen: 'Ja, dat is echt een leuk zaakje, ik kom daar ook vaker!' Maar ik neem aan dat ze heeft gezegd: 'Oh, die moet ik onthouden!'



Er zijn meerdere opties en geen van alle is goed of fout, omdat het hier om iets triviaals gaat. Dus als je het erbij had laten zitten, was het geen probleem geweest. Maar ik denk dat als ik het had aangekaart, ik met haar antwoord geen genoegen had genomen. Ik had dan gezegd: 'Kom nou toch, collega X. Je hebt me vorige week nog uitgebreid gecomplimenteerd en toen heb ik je op dat zaakje gewezen.' En dan kijken hoe ze reageert...
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
quote:juniper213 schreef op 22 oktober 2013 @ 16:15:

[...]



Het beschouwen als faux-pas vind ik echt iets anders dan beweren dat het een algemene regel der goed fatsoen is. Het is een persoonlijke mode-opvatting, geen algemeen goed fatsoen. Ik zou bijvoorbeeld nooit beweren dat alle volwassenen willen overkomen alsof ze een eigen mening en inzicht hebben. Ik vind dat dit niet iets is wat typisch bij volwassenen hoort, of door hen geclaimd wordt. En of kleding kopiëren daaronder valt? Ik denk dat iemand een geheel eigen mening kan hebben, en toch in een standaard 13 in dozijn outfit kan rondlopen (of gekopieerd van een ander). Dit is meer een mening, dan een fatsoensnorm/regel.

Nee, het gaat om dit specifieke geval. Als ik een jurkje a 2000 euro van Dolce en Gabana koop en mijn collega complimenteert me daarmee uitbundig en verschijnt met het exacte ding een week later op het werk, dan is dat gewoon not done. Als ze dezelfde H&M broek koopt, dan is het een ander verhaal. Zou nog steeds vreemd zijn, maar dat kun je verwachten van een H&M-je. Dat is massaproductie en bedoelt om door veel mensen gekocht te worden. Duurdere producten zijn exclusiever (qua productiekosten zal er niet veel verschil op zitten, de winstmarge is vele malen hoger), maar je betaalt meer voor die exclusiviteit. Zo simpel is het.

In het bijzonder als iemand je COMPLETE dure outfit kopieert. Dat is gewoon bizar gedrag...
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
Toen ik nog veel geld had deed ik het ook wel eens. als iemand echt iets heel leuks had, hetzelfde kopen. Gewoon omdat ik dan dacht.....heee, leuk, dat wil ik ook wel. als je over geld niet na hoeft te denken gaar dat makkelijk. Nu ik zelf veel minder kleding koop, snap ik beter dat het niet leuk is als je zorgvuldig iets uitzoekt en iemand anders koopt het ok. maakt het toch wat minder speciaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:juniper213 schreef op 22 oktober 2013 @ 15:23:

[...]



Hand voor je mond als je hoest, deur openhouden: ja, snap ik. Maar is het goed fatsoen om niet dezelfde kleding te kopen/dragen? Sinds wanneer? Sinds je niet meer op de basisschool zit. Maar ik begrijp dat jij het wel leuk zou vinden als je collega's je exact kopieren. Of ben jij toevallig de na-aper?
Alle reacties Link kopieren
wat een wereldprobleem zeg.. tsss....



En wat had je willen zeggen dan ? Collega ik baal ervan dat jij hetzelfde hebt gekocht ? En dan ? Moet ze het dan niet meer dragen ?



Who cares ..
Alle reacties Link kopieren
quote:Debora schreef op 22 oktober 2013 @ 16:35:

[...]



Nee, het gaat om dit specifieke geval. Als ik een jurkje a 2000 euro van Dolce en Gabana koop en mijn collega complimenteert me daarmee uitbundig en verschijnt met het exacte ding een week later op het werk, dan is dat gewoon not done. Als ze dezelfde H&M broek koopt, dan is het een ander verhaal. Zou nog steeds vreemd zijn, maar dat kun je verwachten van een H&M-je. Dat is massaproductie en bedoelt om door veel mensen gekocht te worden. Duurdere producten zijn exclusiever (qua productiekosten zal er niet veel verschil op zitten, de winstmarge is vele malen hoger), maar je betaalt meer voor die exclusiviteit. Zo simpel is het.

In het bijzonder als iemand je COMPLETE dure outfit kopieert. Dat is gewoon bizar gedrag...Op het moment dat je iets van het rek koopt (of het nou D&G of H&M is) is het niet exclusief .. Het is alleen maar exclusief als er maar 1 van is.. en je het op maat laat maken. Er is designer spul (haute couture ) die je niet van het rek koopt.. dán is het exclusief (en onbetaalbaar).. Maar een jurkje van D&G kan je gewoon in een warenhuis kopen in de grote wereldsteden.. Tja.. dan ben je dus niet meer exclusief..
Alle reacties Link kopieren
Ja.... Ik weet dat ze nogal wat te besteden heeft. Ze complimenteerde me en ik vertelde waar het vandaan kwam en dat zij er waarschijnlijk ook goed zou kunnen slagen.

Ze had op dat moment ook kunnen zeggen; hee, das toevallig... Die set heb ik ook.



Het is echt high fashion en door de verkoopster zorgvuldig gecombineerd bij mij.



Gewoon onaardig!
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op dinsdag 22 oktober 2013 17:10 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Debora in "Collega in exact hetzelfde setje en ik v..."" class="messagelink">Debora schreef op 22 oktober 2013 @ 16:35</a>:</b>

[...]



Nee, het gaat om dit specifieke geval. Als ik een jurkje a 2000 euro van Dolce en Gabana koop en mijn collega complimenteert me daarmee uitbundig en verschijnt met het exacte ding een week later op het werk, dan is dat gewoon not done. Als ze dezelfde H&M broek koopt, dan is het een ander verhaal. Zou nog steeds vreemd zijn, maar dat kun je verwachten van een H&M-je. Dat is massaproductie en bedoelt om door veel mensen gekocht te worden. Duurdere producten zijn exclusiever (qua productiekosten zal er niet veel verschil op zitten, de winstmarge is vele malen hoger), maar je betaalt meer voor die exclusiviteit. Zo simpel is het.

In het bijzonder als iemand je COMPLETE dure outfit kopieert. Dat is gewoon bizar gedrag...</div></blockquote>Op het moment dat je iets van het rek koopt (of het nou D&G of H&M is) is het niet exclusief .. Het is alleen maar exclusief als er maar 1 van is.. en je het op maat laat maken. Er is designer spul (haute couture ) die je niet van het rek koopt.. dán is het exclusief (en onbetaalbaar).. Maar een jurkje van D&G kan je gewoon in een warenhuis kopen in de grote wereldsteden.. Tja.. dan ben je dus niet meer exclusief.. Het is in die zin exclusief dat ze van elke maar 1 artikel heben en niet bijbestellen. Het is niet high end maar wel exclusief. Denk aan Max Mare en Scapa
Alle reacties Link kopieren
(elke maat bedoel je denk ik)

Hoop dat het jou beter staat en zij 3 maten groter is.
quote:Debora schreef op 22 oktober 2013 @ 16:35:

[...]



Nee, het gaat om dit specifieke geval. Als ik een jurkje a 2000 euro van Dolce en Gabana koop en mijn collega complimenteert me daarmee uitbundig en verschijnt met het exacte ding een week later op het werk, dan is dat gewoon not done. Als ze dezelfde H&M broek koopt, dan is het een ander verhaal. Zou nog steeds vreemd zijn, maar dat kun je verwachten van een H&M-je. Dat is massaproductie en bedoelt om door veel mensen gekocht te worden. Duurdere producten zijn exclusiever (qua productiekosten zal er niet veel verschil op zitten, de winstmarge is vele malen hoger), maar je betaalt meer voor die exclusiviteit. Zo simpel is het.

In het bijzonder als iemand je COMPLETE dure outfit kopieert. Dat is gewoon bizar gedrag...Not done, bijzonder, bizar... allemaal persoonlijke opvattingen. Nog steeds geen algemene fatsoensregel, en daar reageerde ik op.
Werkelijk waar Bergje, je maakt jezelf best een tikkie belachelijk. Max Mara, Scapa: duizend in een dozijn. En hier op de Heuvelrug in iedere toko verkrijgbaar.
En Debora: not done is in mini rok baar een begrafenis. Of in witte jurk naar bruiloft zonder overleg. Het setje kopen dat je collega zo leuk staat kan prima. Slim zelfs, als je zelf geen held in combineren bent.
Ohhhh, ik bedenk net, weet je watskebeurt?? De troela bij wie je afgerekend hebt heeft direct een pop met pcies dezelfde outfit in etalage gezet omdat je dat zoooo top bij elkaar gezocht hebt. Shit man, hele dorp zo in dezelfde outfit. Ik zou hem weg doen! In de zak er mee (niet die van Sint, dat mag niet meer )!
Alle reacties Link kopieren
quote:Suze02 schreef op 22 oktober 2013 @ 17:36:

Werkelijk waar Bergje, je maakt jezelf best een tikkie belachelijk. Max Mara, Scapa: duizend in een dozijn. En hier op de Heuvelrug in iedere toko verkrijgbaar.Ik vind Max Mara nou ook weer niet echt Middle of the Road, zeg maar. Laatst nog bij de winkel van Max in Den Haag staan kijken omdat ik er heel graag zo'n mooie jas van wil. Maar 1400 euro is mij te duur. Dus het zal wel een vintage-exemplaar gaan worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Suze02 schreef op 22 oktober 2013 @ 17:38:

En Debora: not done is in mini rok baar een begrafenis. Of in witte jurk naar bruiloft zonder overleg. Het setje kopen dat je collega zo leuk staat kan prima. Slim zelfs, als je zelf geen held in combineren bent.



Ik ben blij dat jij geen kennis of collega van mij bent. Doe jij dit zelf vaker?



Leuk, als je elke keer met een copycat geconfronteerd wordt.
quote:winkelfanaat schreef op 22 oktober 2013 @ 17:05:

[...]



Sinds je niet meer op de basisschool zit. Maar ik begrijp dat jij het wel leuk zou vinden als je collega's je exact kopieren. Of ben jij toevallig de na-aper?Grappig, ik sta er precies andersom in. Namelijk dat je dit gedrag erg vond toen je op de middelbare school zat, maar dat je nu wel een ander beeld hebt van eigenwaarde en uniekheid.
quote:Suze02 schreef op 22 oktober 2013 @ 17:41:

Ohhhh, ik bedenk net, weet je watskebeurt?? De troela bij wie je afgerekend hebt heeft direct een pop met pcies dezelfde outfit in etalage gezet omdat je dat zoooo top bij elkaar gezocht hebt. Shit man, hele dorp zo in dezelfde outfit. Ik zou hem weg doen! In de zak er mee (niet die van Sint, dat mag niet meer )!Oh, dat argument had ik ook al ergens in het begin van de discussie aangedragen. Dat die verkoopster blijkbaar een leuke set met goeie artikelen had ontdekt en het nog een paar keer heeft verkocht. Maar ik lees hier dat ze dat blijkbaar niet mag doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bergje65 schreef op 22 oktober 2013 @ 15:48:

Ik word van top tot teen, incl. armbanden en riem gekopieerd en dat verbaast me. Vervolgens wil ik daar iets op zeggen maar ik stagneer. En dat valt me van mezelf tegen....



Je kunt alleen maar bij jezelf te rade gaan waarom je stagneert. Wat raakt je zo in het gedrag van de ander? Wat maakt dat je je mond dicht houdt (en later denk, had ik er maar wat van gezegd)?

En zo zijn er meer vragen die je jezelf kunt stellen.
@Melpomene: ik werk met vrijwel alleen maar mannen. En zou vereerd zijn als zij zouden dragen wat ik draag

Mochten die paar dames (totaal andere types) bij Claudia gaan winkelen: Joe GO girl! Je hebt smaak!
Alle reacties Link kopieren
quote:Bergje65 schreef op 22 oktober 2013 @ 17:11:





Het is echt high fashion en door de verkoopster zorgvuldig gecombineerd bij mij.







Hoe weet je dat? Zegt die verkoopster dat? Die zeggen ook maar van alles om iets te kunnen verkopen ....

Voor hetzelfde geld hebben ze bij de levering van die kleding een foto met hoe en wat te combineren en heeft ze al 10 van dat soort sets verkocht...



Want exclusief en maar 1 item en niet nabestellen is het niet als je collega hetzelfde heeft kunnen kopen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven