Mode & Beauty alle pijlers

Drama om kleding te kopen

18-05-2014 00:16 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb echt al jaaaaaren geen kleding gekocht. Op ondergoed , sokken en 1 broek na . Draag allemaal oude troep en dingen die ik heb gehad.



Ik heb een paar broeken , shirtjes, rokjes en jurken, 1 paar schoenen en 1 paar laarzen en wat slippers. Veel zwart trouwens en allemaal aan vervanging toe.



Nu moet ik toch echt is wat aan mijn kast doen. De financiën laten het wel toe, maar ik weet echt niet waar ik moet beginnen.



Wat zou ik kunnen halen dat makkelijk te combineren is ? Ik weet vaak ook niet hoe ik moet combineren namelijk omdat ik altijd un het zwart liep eigenlijk en ook niet echt een winkeltype ben.. Iemand een site waar je ideeën op kunt doen misschien?
Van welke planeet kom jij dan?
Je zou eens kunnen beginnen met kijken naar websites van grote kledingketens als de H&M, Zara, Mango etc. Daar zie je wat er nu in de mode is en hoe je dat kan combineren.



Ik zou ook in dat soort winkels gaan shoppen. Ze verkopen daar leuke kleding en het is niet te duur. Je zou iemand mee kunnen nemen dan, iemand van wie je vindt dat ze zich zelf goed kleed, iemand met een leuke stijl. Bij mij werkt dat altijd wel goed.



En waar beginnen? Gewoon ergens denk ik. Een mooie, goedzittende spijkerbroek kan je met veel combineren. Vesten en jasjes ook.
Als je niet goed weet wat je smaak is, zou ik niet beginnen met dure kleding trouwens. Je moet er eerst achterkomen wat je graag draagt. Daar kom je toch meestal achter als je de kleding al hebt, dan merk je vanzelf waar je snel naar grijpt en waar je je lekker in voelt.
Alle reacties Link kopieren
Ga naar een winkel waar jij je fijn voelt. Voor de een is dat prima de zara, miss etam of de hm, de ander liever bijenkorf of een leuk eenmanszaakje. Ga alleen winkelen als je zin hebt en er iemand met je mee kan. Ik zou je aanbevelen om naar de winkel die service heeft zoals echt iemand die de tijd voor je neemt, je helpt uitzoeken, kleuren die bij je passen en wat je lichaamsvorm goed kleedt. Zoals ik al zei, soms kan dat prima bij hm maar misschien heb je een winkel in je dorp/stad die niet zo groots is en je makkelijk een band opbouwt.



Stap er een keer binnen om de sfeer te proeven en te kijken welke kleuren en modellen er in de mode zijn. Pas dan wat aan en ga vervolgens naar huis. De volgende keer is de lading eraf en weet je gelijk hoe het is om 'nee' te zeggen tegen een verkoopster. Via het forum kan ik geen advies geven op basis op de weinige informatie die je geeft (leeftijd, lichaamsbouw/vorm, huidskleur, haarkleur e.d.). Overleg met de verkoopster, pas veel aan en neem een aantal stukken mee naar huis. Denk er daar verder over na, pas het thuis. Het is een begin. Neem altijd wat eten en drinken mee als je gaat (lang) gaat winkelen. Het gaat om kleding waar je je fijn in voelt, dat mag ook veel zwart zijn.
Alle reacties Link kopieren
Serieus?
Dus je loopt al jaren op 1 paar schoenen? Moeten wel schoenen zijn van een heel goed merk dan! Dat kan toch niet? Zelfs mijn micheal kors kan ik na 2 seizoen weg doen en die draag ik dan bijv alleen in de winter of zomer!
Nog een tip: bewaar de bonnen goed en knip het kaartje niet gelijk af. Kijk eerst eens thuis of het ook zo leuk is en te combineren valt. Zo nee, dan kan je het altijd nog terugbrengen. Sinds ik dat doe heb ik een stuk minder miskopen. Voorheen deed ik kleding gelijk aan, om er vervolgens achter te komen dat het toch eigenlijk niet zo leuk was, maar wel al gedragen en niet meer te retourneren dus.
Ik snap die verbaasde reacties niet zo. Zelf zou ik ook nooit zo lang in dezelfde kleding lopen, vind shoppen leuk en hou van kleding, maar veel mensen niet. Ik zie op m'n werk ook wel collega's die altijd dezelfde verwassen kleding dragen. Die geven er niet om ofzo, of weten niet wat ze moeten kopen of hebben er geen voor.



Het verbaast mij dan weer dat mensen daar zo verbaasd over zijn. Kijk om je heen en je zier dat soort mensen denk ik dan.
quote:Ikje86 schreef op 18 mei 2014 @ 00:27:

Van welke planeet kom jij dan?Van dezelfde planeet als ik, dit is nl heel herkenbaar.
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook langs de 2ehands kledingwinkel gaan. Dan koop je daar eerst wat items en betaal je niet de hoofdprijs.
Tweedehands zou ik niet doen, bijna alles wat daar hangt is al verwassen. Als je geen idee van kleding hebt en je weet niet wat je wil, is de kans wel groot dat je met net niks en iets te verwassen kleding thuiskomt.
Ik ben ook een ramp qua combineren. Maar er zijn van die kleinere winkeltjes waar een verkoopster echt de tijd ervior neemt. Goed, je bent ietsje duurder uit dan bij de h en m maar goed, de service is dan ook heel anders.



Ik merk nu langzaam dat ik bepaalde kleuren vaak koop en die staan me dan ook goed. Ben blond en heb veel groen en blauw.
Alle reacties Link kopieren
Bekijk de catalogus van H&M en kies een paar complete sets
Alle reacties Link kopieren
quote:Zo.maar schreef op 18 mei 2014 @ 00:59:

[...]





Van dezelfde planeet als ik, dit is nl heel herkenbaar.



+1

Ik heb een bloedhekel aan winkelen, en ben er ook niet goed in.

Het meeste wat ik heb komt van rekken waar ik toevallig langsliep en dacht: "Oh, dat is wel aardig."
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Ik zou beginnen met wat spijkerbroeken die fijn zitten. Dat is een goede basis want je kunt op een spijkerbroek vanalles dragen.



Daarna kun je gaan combineren met wat je leuk vindt. Als je altijd veel zwart hebt gedragen ben je misschien niet iemand voor drukke prints of allerlei kleuren bij elkaar. Kijk dan eens samen met een vriendin naar 2 of 3 kleuren die je mooi staan en koop een aantal shirts / blouses / truien in die kleuren. Wat past bij je figuur? Kijk naar welke pasvorm je fijn vindt zitten.



Veel plezier ook, het kan leuk zijn om langzaam een nieuwe garderobe te kopen.
Kijk (als je tlc kunt ontvangen) eens wat afleveringen van What not to wear. Zo krijg je goede tips over wat wel en niet stijlvol en 'appropriate' is.

Verder zou ik neutrale basics kopen en die opleuken met een sjaal of mooi bloesje ofzo. Bijv een grijze of zwarte broek of rok, leuk gekleurde top of blouse en een neutraal blazertje (dat ook weer bij een jeans kan)
Alle reacties Link kopieren
Online winkelen, wat je niet mooi vind stuur je gewoon terug.



Kijk eens bij H&M, Mango, Steps, evt Wehkamp, Bonprix etc
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Twee dingen die erg handig vond om te weten ( en modeblogs genoeg) weet je wat voor figuur je hebt ( appel, peer, zandloper) en welke type ben je ( zomer herfst etc).



Door het eerste weet je wat voor modellen je staan en door het tweede welke kleuren je staan. De mode is elk jaar weer anders.



Enne vergeet je eigen smaak niet. Als jij je niet prettig voelt in kokerrokjes ( ik noem maar wat) dan zou ik het niet doen.



Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
quote:delite schreef op 18 mei 2014 @ 01:57:

[...]





+1

Ik heb een bloedhekel aan winkelen, en ben er ook niet goed in.

Het meeste wat ik heb komt van rekken waar ik toevallig langsliep en dacht: "Oh, dat is wel aardig."Hier hetzelfde. Herkenbaar! Loop ook al tijden in hetzelfde en als ik iets nieuws koop dan lijkt het heel erg op wat ik al heb. Het vernieuwd nooit. Ik ben ook een ramp met combineren en heb er gewoon geen gevoel voor. Bij het winkelen neem k de dingen mee als ik denk 'dit is wel oke'. Maar echt leuke kleding of combinaties heb ik niet
Wat draag je dan Jessica?

Jurkjes hoef je weinig aan te combineren. Kan ook een mooie oplossing zijn als je daamoeite mee hebt (of je vraagt gewoon een verkoopster)
O ja nog een tip ga op dinsdag of zo in de ochtend winkelen, is het minder druk en hebben de verkoopsters meer tijd voor je.
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 18 mei 2014 @ 00:52:

Ik snap die verbaasde reacties niet zo. Zelf zou ik ook nooit zo lang in dezelfde kleding lopen, vind shoppen leuk en hou van kleding, maar veel mensen niet. Ik zie op m'n werk ook wel collega's die altijd dezelfde verwassen kleding dragen. Die geven er niet om ofzo, of weten niet wat ze moeten kopen of hebben er geen voor.



Het verbaast mij dan weer dat mensen daar zo verbaasd over zijn. Kijk om je heen en je zier dat soort mensen denk ik dan.

Er is ook een andere reden: geld. Ik geef veel om mode, maar kan het niet betalen. Loop ook al meer dan 5 jaar in verwassen kleren. Zolang het heel is, doe ik het aan. Ik groei er niet uit, de kinderen wel. Nadeel, ben 45 kilo afgevallen, dus moet veel oplossen met riemen en zo. Maar ook dat kan.

Je kunt dus wel modieus zijn maar er niet zo uitzien
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
En to, veel websites geven als je op een kledingstuk klikt, meerdere mogelijkheden van dragen. Dus koop lekker online, dan zie je beter hoe iets eruit ziet dan wanneer het op een rek hangt.
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Een mooie spijkerbroek of zwarte broek en een leuk shirtje erop is altijd goed



En als je niet weet wat voor spijkerbroek jou goed past of wat voor shirtjes je leuk vind, gewoon heel veel passen. Paar uurtjes H&M (als je licht haar hebt) of paar uurtjes C&A (als je donker haar hebt)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven