Mode & Beauty alle pijlers

Free fashion challenge

23-02-2013 14:08 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf 1 maart ga ik een jaar lang geen kleding kopen. In plaats daarvan maak ik alles zelf. Nog maar 1 week, aiks! Ik ben erg benieuwd naar wat ik tegen ga komen. Het is heel dubbel; aan de ene kant heb ik er veel zin in, aan de andere kant ben ik bang dat ik momenten krijg waarop ik compleet gek ga worden.



Zijn er hier meer mensen die dit doen of hebben gedaan? En wat vind/vond je ervan? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je dat doen?
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar ben ik op naailes gegaan, leek me leuk om zelf kleding te maken. Ik kwam erachter wat een enorme klus het is, ook om iets simpels in elkaar te zetten. En dat het zelfmaken duurder is dan kopen.

Ik zag een programma op tv over de kledingindustrie in India. Arme mensen die uitgebuit worden om mijn leuke rokjes en shirtjes (die voor weinig in de h&m hangen) in elkaar te zetten. Dat voelde niet goed. Langzaamaan ontstond het idee om aan deze challenge mee te doen.

En vanaf volgende week is het dus zover.
En tweedehands kopen, mag dat ook niet?



Hoe ga het doen met ondergoed, sokken en schoenen? Ook zelf maken?
Alle reacties Link kopieren
Tweedehands, daar heb ik wel over nagedacht. Want dan is het ten slotte al een keer van iemand geweest. Maar het zelf maken van de kleding is toch wel belangrijk vind ik, dus ik ga ook geen tweedehands kleding kopen.

Ja, ondergoed en sokken, dat wordt nog wat! Zit ik daar te breien :-) Ik denk dat ik het jaar wel doorkom met de voorraad die ik nu heb. Schoenen zelf maken gaat me echt niet lukken. Maar eigenlijk heb ik echt wel genoeg. Ik doe best lang met schoenen gelukkig.
En wat voor stoffen ga je gebruiken? Volgens mij worden die namelijk vaak onder dezelfde omstandigheden gemaakt als kleding. Katoen komt vaak uit India en die boeren daar werken ook onder hele slechte omstandigheden.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is een goeie. Ik ga proberen om zoveel mogelijk duurzaam materiaal te gebruiken. Ik heb een paar webshops gevonden en ik weet dat er oa in Amsterdam biomarkten zijn waar ook stof verkocht wordt.
Alle reacties Link kopieren
Goed initiatief!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Dank je! Dat is het zeker.

Zouden jullie hier ook ooit aan willen beginnen? Of ben ik gek :-)
Alle reacties Link kopieren
Wat tof! Een tijd wou ik ook zelf leren naaien. Maar die cursus was zo gigantisch duur en zo'n alles behalve handig mens als ik zou nog extra lessen nodig hebben ook.



Het lijkt mij wel een leuke challange. Als ik de tijd en het geld ervoor had zou ik het doen.
No love without lost
Alle reacties Link kopieren
Leuk idee!



Ik doe het (deels) ook. Niet zozeer uit ideologische motieven, maar meer uit financiële. Ik heb namelijk gemerkt dat zelf maken wel degelijk goedkoper is (kan zijn) dan kopen.



Tegen de prijs van basisshirtjes (bij WE, H&M, Hema e.d.) kun je niet opnaaien. Ondergoed doe ik ook niet. Een goede bh maken is écht moeilijk.

Maar waar het jurken, rokken, blousen, jasjes e.d. betreft kun je heel goed op tegen de prijzen in de winkels. Ik maak voor 50 euro een rok met top van goede kwaliteit, die netjes in elkaar zit en lang mee kan. Daar kom ik in de winkel buiten de sale niet om (van goede kwaliteit dus). En in de sale vind ik vaak mijn maat niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het vorig jaar gedaan, halverwege kreeg je een wildcard en daar heb ik iets leuks voor gekocht in Spanje. Ik had me voor een jaar opgegeven maar 10 maanden volgehouden.

Ondergoed, panty's en sokken waren het hardst aan vervanging toe idd

De uitdaging houdt toch ook in dat je niets zelf mag maken?

Not buying any items of clothes or accessories (bags, shoes, belts etc.) for a year

This includes underwear & socks

Not buying any fabrics in order to make clothes

Do not accept any of the above as gifts

You can swap your clothing with others
Alle reacties Link kopieren
quote:luni schreef op 23 februari 2013 @ 15:39:

Ik heb het vorig jaar gedaan, halverwege kreeg je een wildcard en daar heb ik iets leuks voor gekocht in Spanje. Ik had me voor een jaar opgegeven maar 10 maanden volgehouden.

Ondergoed, panty's en sokken waren het hardst aan vervanging toe idd

De uitdaging houdt toch ook in dat je niets zelf mag maken?



Oh, is het echt een officieel iets? Dat doe ik dus niet

Basisdingen en ondergoed koop ik, indien nodig.
Alle reacties Link kopieren
http://freefashionchallenge.com/

Maar als jij je eigen manier hebt om economischer met kleding om te gaan is dat toch ook prima?
quote:mevrouwb schreef op 23 februari 2013 @ 14:16:

Vorig jaar ben ik op naailes gegaan, leek me leuk om zelf kleding te maken. Ik kwam erachter wat een enorme klus het is, ook om iets simpels in elkaar te zetten. En dat het zelfmaken duurder is dan kopen.

Ik zag een programma op tv over de kledingindustrie in India. Arme mensen die uitgebuit worden om mijn leuke rokjes en shirtjes (die voor weinig in de h&m hangen) in elkaar te zetten. Dat voelde niet goed. Langzaamaan ontstond het idee om aan deze challenge mee te doen.

En vanaf volgende week is het dus zover.Je bent minder nobel dan je denkt. De omstandigheden zijn misschien niet zo optimaal, maar ze verdienen wel geld! Als er geen kleding meer geproduceerd zou worden in India ( / Bangladesh etc), dan zouden die mensen ook geen inkomen meer hebben, en zouden ze het nog slechter hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:luni schreef op 23 februari 2013 @ 15:43:

http://freefashionchallenge.com/

Maar als jij je eigen manier hebt om economischer met kleding om te gaan is dat toch ook prima?



je bedoelt mij denk ik? Vind ik ook helemaal prima hoor! Ik wist alleen niet dat er een officieel iets van was. Heb ik helemaal gemist van onder mijn steen Ik was daar vooral verbaasd over, en vind het eigenlijk ook wel leuk.



Wow, ik zie dat je ook geen stoffen mag kopen. Maar ook geen kleding, schoenen of stoffen als kado mag aannemen. Knap als je dat volhoudt, ik zou het niet kunnen denk ik. Helemaal niks kopen of krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:kwatta-katta schreef op 23 februari 2013 @ 15:52:

[...]





je bedoelt mij denk ik? Vind ik ook helemaal prima hoor! Ik wist alleen niet dat er een officieel iets van was. Heb ik helemaal gemist van onder mijn steen Ik was daar vooral verbaasd over, en vind het eigenlijk ook wel leuk.



Wow, ik zie dat je ook geen stoffen mag kopen. Maar ook geen kleding, schoenen of stoffen als kado mag aannemen. Knap als je dat volhoudt, ik zou het niet kunnen denk ik. Helemaal niks kopen of krijgen.Ja, ik bedoelde jou Het is redelijk streng inderdaad maar het went snel. Je mag wel lenen, dat heb ik zelf ook weleens gedaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:SeptemberGirl schreef op 23 februari 2013 @ 15:45:

[...]





Je bent minder nobel dan je denkt. De omstandigheden zijn misschien niet zo optimaal, maar ze verdienen wel geld! Als er geen kleding meer geproduceerd zou worden in India ( / Bangladesh etc), dan zouden die mensen ook geen inkomen meer hebben, en zouden ze het nog slechter hebben.Wellicht zou het beter zijn als wij wat meer gaan betalen voor kleding? Ik koop echt al jaren niet meer van ketens of winkels die mensen onder deze omstandigheden laten werken.
Alle reacties Link kopieren
Hier was vorig jaar ook een topic over, zal hem even opsnorren
Alle reacties Link kopieren
To ik vind het opzich een goed idee, super dat je zelf kleding kan maken en de tijd ervoor hebt. Ik wens je veel succes! Wow luni 10 maanden volgehouden om helemaal niets te kopen? Ook geen sieraden en beauty producten of alleen maar kleding? Dat vind ik echt knap. Ik zou het niet kunnen. Ik zou geloof ik diep ongelukkig zou worden ervan. Ik heb opzich genoeg aan alles om minstens 2 jaar vooruit te kunnen maar ik denk niet dat ik het kan. Ik koop tegenwoordig wel een stuk minder, meer in de uitverkoop en minder voor de volle prijs. Ik zou het denk ik wel half jaar vol kunnen houden, tussen uitverkoop door, meer niet.
Alle reacties Link kopieren
Topic van vorig jaar. Uiteindelijk heeft volgens mij niemand het echt een jaar volgehouden
Alle reacties Link kopieren
quote:luni schreef op 23 februari 2013 @ 15:58:

[...]



Ja, ik bedoelde jou Het is redelijk streng inderdaad maar het went snel. Je mag wel lenen, dat heb ik zelf ook weleens gedaan.nou, ik vind het best knap hoor. Weinig kopen lukt me aardig, maar helemaal niks... Soms heb je toch echt wat nodig, al is het maar een nieuwe rits om te vervangen ofzo. (Of een paar nieuwe panty's omdat ze allemaal geladderd zijn...)
Alle reacties Link kopieren
Oja, ik ben vast minder nobel dan ik denk. En dat is ook prima. Waar het me ook om gaat is deels bewust te worden van mijn eigen koopgedrag. Weten wat ik er nou eigenlijk van vind hoe en wat ik koop. Het is zo makkelijk om iets te kopen; pinpas erdoorheen en hup!

Officieel is die challenge inderdaad ook zonder nieuwe zelfgemaakte mode. Maar ik zet het naar mijn eigen hand. Juist het maken, moeite doen voor je eigen kleding, dat vind ik belangrijk.



Over dure naailes, ik vind even niet zo snel terug we daar wat over schreef. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon een setje van 10 lessen doen ofzo, en de rest zelf en met hulp van handige vrienden, familie en youtube uitvogelen. Zo heb ik zelf al veel bijgeleerd. Die 6 lessen die ik heb gehad waren voor de basis echt prima.



Ik denk dat het qua kosten best zal schelen eigenlijk. Want als je zelf kleding maakt (weliswaar duurder als ik dat doe), doe je dat vanwege het arbeidsintensieve ervan minder vaak dan dat je even snel iets koopt.



Ik vind het leuk om te zien dat anderen van jullie hier ook mee bezig zijn. Vanuit wat voor reden dan ook. Lenen van kleding is ook een leuk idee, net als ruilen.

Dank voor het opsnorren van dat topic, ik ga het eens nalezen allemaal.



Heeft er niet iemand zin om ook mee te doen?



Voor als iemand mijn verhaal tijdens dit project wil volgen: www.dearsweatshop.wordpress.com
Alle reacties Link kopieren
Oja, tien maanden niks kopen vind ik ook al erg lang trouwens, petje af!
Alle reacties Link kopieren
quote:mevrouwb schreef op 23 februari 2013 @ 16:41:

Oja, tien maanden niks kopen vind ik ook al erg lang trouwens, petje af!Dank je wel! Ik heb het nu weer ruimschoots goedgemaakt hoor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven