Mode & Beauty alle pijlers

Free fashion challenge

23-02-2013 14:08 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf 1 maart ga ik een jaar lang geen kleding kopen. In plaats daarvan maak ik alles zelf. Nog maar 1 week, aiks! Ik ben erg benieuwd naar wat ik tegen ga komen. Het is heel dubbel; aan de ene kant heb ik er veel zin in, aan de andere kant ben ik bang dat ik momenten krijg waarop ik compleet gek ga worden.



Zijn er hier meer mensen die dit doen of hebben gedaan? En wat vind/vond je ervan? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Alle reacties Link kopieren
Voor als iemand mijn verhaal tijdens dit project wil volgen: www.dearsweatshop.wordpress.com[/quote]

Wat leuk!
Alle reacties Link kopieren
quote:luni schreef op 23 februari 2013 @ 18:11:

[...]



Dank je wel! Ik heb het nu weer ruimschoots goedgemaakt hoor





Waarom ben je er na tien maanden mee gestopt eigenlijk?

Wat miste je het meest in die periode?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 jaar geleden 10 maanden lang meegedaan omdat ik geld wilde sparen voor een reis die ik ging maken. Buiten dat had ik nog een hele kast met stof die echt een keer op moest.

De stoffenkast is gereduceerd tot 4 kratten met stof.

Het lastigst vond ik dat ik ook geen kleding voor mijn zoontje meer mocht kopen. Voor mijzelf vond ik dingen ruilen op ruilfeestjes erg leuk, maar voor hem moest ik echt alles maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik had het idee dat ik alleen nog in oude kleding liep, na zo'n tijd voelde het echt zo. Het zit tussen je oren hoor, maar dan zie je bijv. 'overal' van die leuke gekleurde skinny's en ik liep steeds in die ene zwarte, want meer had ik niet. Eindeloos gecombineerd met de kleding die ik had maar op een gegeven moment is dat het niet meer, dan wil je toch iets nieuws.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga met je meedoen! Ik had me al min of meer voorgenomen om dit jaar niets meer te kopen omdat ik pas mijn hele kast heb opgeruimd en in handen heb gehad omdat ik ga verhuizen. Ik kan weining weggooien omdat ik alles nog wel mooi vind, maar ik draag misschien maar 20% van wat ik heb. Echt erg. Dus ik heb besloten dat er niks maar dan ook niks meer bij mag komen, ook omdat er geen plek meer is. Het zal me enorm veel geld besparen. Mijn grootste valkuil zijn de online winkels, dat is zooooo verleidelijk. Helemaal in de uitverkoop. Ik kan ook goed naaien kleding veranderen dus dat moet goed komen. Er liggen nog stapels stof te wachten. Schoenen heb ik ook genoeg voor jaren loopplezier, zomer en winter. Ondergoed en sokken ook.

Dus ik ga met je meedoen!
Alle reacties Link kopieren
Leuk idee zeg! Ik wil ook wel meedoen, al is het inderdaad alleen al om bewuster te worden van wat ik nou eigenlijk aan kleding uitgeef :-) en kan zelf kleding naaien, laat dat nu vaak zitten ivm tijdgebrek. Gelijk een goede stimulans om dat meer te gaan doen!

Zit de komende tijd krap bij kas dus dat komt ook goed uit.

Ik doe wel uitgezonderd sokken en ondergoed, daar ga ik het echt geen jaar mee reden



Echt een heel leuk idee!!
Alle reacties Link kopieren
Ugla, ik hoop dat het een hele fijne vakantie was :-) Het si denk ik wel heel zwaar om niet alleen zelf mee te doen, maar om ook nog je kind te kleden. Respect! Vond je het leuk om je eigen kleding te dragen? Vind je het nu nog leuk om je eigen kleding te maken?



Luni: Herkenbaar van die ene zwarte broek. Dat gevoel heb ik nu al vaak terwijl ik er echt genoeg heb. Shoppen zit zooo tussen je oren voor een groot deel, best naar eigenlijk.



Mariekkk: A cool! Heb je al iets van een plan bedacht of ga je gewoon beginnen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ga gewoon beginnen; vanaf NU. Dat houdt in dat ik gewoon stop met kopen. Niets meer. Ik ben trouwens al maanden niet meer de stad in geweest omdat ik het veel te koud vind om zover te fietsen...webwinkels daarentegen zijn wel erg verleidelijk. Daar ga ik dus niet meer op kijken. Gewoon cold turkey kappen ermee.

Er liggen hier zoveel kleren die met een kleine verandering weer heel leuk kunnen zijn, dus dat ga ik aanpakken. Alles wat over een jaar nog steeds ongedragen is, doe ik dan weg.
Alle reacties Link kopieren
Wow Mariekk, fanatiek zo op de zondag!;-)

Ik vind het ook een mooie datum, tot 1 maart 2014 geen kleding kopen.. Dus, ik doe mee! :-)
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat jullie er enthousiast van worden, en zelfs meedoen!

Stoer Mariekkk, gewoon vanaf NU beginnen. Zonder mentale voorbereiding. Ik ben benieuwd of je de webwinkels kunt wegklikken :-)

En femz, vanaf 1 maart ben jij dus ook uit de shopping running? Kunnen we nog snel even wat inslaan, haha. Al kan ik niet bedenken of ik nog echt iets nodig heb, volgens mij niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij wel hielp is afmelden voor alle nieuwsbrieven van de webshops
Alle reacties Link kopieren
MevrouwB; inderdaad, vind 1 maart wel een mooie datum! Ik zal ook de winkels niet leegshoppen de komende dagen, dan is het idee van een jaar lang niks kopen een beetje weg als ik een mega-voorraad insla



En ik doe wel de versie uitgezonderd sokken en ondergoed, dus zal halverwege niet met alleen maar uitgelubberde sokken vol gaten komen te zitten :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik doe mee!



Wil (moet) bezuinigen en sparen. Het lijkt me een mooie uitdaging om eens een jaar lang geen kleding te kopen.

Ik doe ook wel de versie uitgezonderd sokken en ondergoed, want daar moet ik eigenlijk binnenkort nog een keer de stad voor in. Heb ook geen panty's meer.



Ik heb de afgelopen twee weken al mijn kast eens goed doorgespit en opgeruimd. Veel net-niet spullen weggegeven of naar de tweedehandswinkel gebracht. Zoals spijkerbroeken die niet mooi zitten en die ik dus eigenlijk nooit meer droeg. Maar van die kleren die dus wel ruimte innemen. Dus hup, weg!

Nu ben ik heel benieuwd of ik met deze kast een jaar kan doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:luni schreef op 24 februari 2013 @ 19:01:

Wat mij wel hielp is afmelden voor alle nieuwsbrieven van de webshops

Dat heb ik zojuist gedaan. Geen mails en aanbiedingen meer voor mij. Kortingsbon van Esprit heb ik aan mijn zus gegeven vanmiddag.

Ik heb met mijn vriend een huis gekocht en daar moet flink verbouwd worden, dus ik zal toch de hele lente en zomer in mijn oude kluskleren lopen vrees ik. Dat scheelt wel in de shopbehoefte Die paar keren dat ik dan een keer iets leuks aan kan omdat we ergens naartoe gaan, red ik me wel met wat ik allemaal heb. Dat is niet echt weinig. Ik moet soms met schaamte constateren aan het einde van de zomer dat er echt kleren hangen in de kast die ik helemaal niet aangehad heb. Ik val vaak toch terug op favoriete combinaties en omdat het vorige zomer zulk slecht weer was, heb ik de hoogzomer spullen niet echt gedragen.



Voor volgende winter heb ik ook genoeg dikke truien en vesten. Dan moet het vooral warm zijn, zoals nu.
Alle reacties Link kopieren
Webwinkels uit mijn favorieten gegooid
Alle reacties Link kopieren
[quote]elettra schreef op 24 februari 2013 @ 21:46:

Ik doe mee!



Wil (moet) bezuinigen en sparen. Het lijkt me een mooie uitdaging om eens een jaar lang geen kleding te kopen.

Ik doe ook wel de versie uitgezonderd sokken en ondergoed, want daar moet ik eigenlijk binnenkort nog een keer de stad voor in. Heb ook geen panty's meer.



Ik heb de afgelopen twee weken al mijn kast eens goed doorgespit en opgeruimd. Veel net-niet spullen weggegeven of naar de tweedehandswinkel gebracht. Zoals spijkerbroeken die niet mooi zitten en die ik dus eigenlijk nooit meer droeg. Maar van die kleren die dus wel ruimte innemen. Dus hup, weg!

Nu ben ik heel benieuwd of ik met deze kast een jaar kan doen.[/quote]



Trek er eens een hele (mid)dag voor uit om met al je kleren combinaties te maken. Je staat versteld wat er allemaal uit komt. Maak er foto's van zodat je later weet wat bij wat kan. Als je handig bent kun je hier en daar ook wat aanpassen zodat het er weer leuk uitziet. Bijvoorbeeld mouwen uit een blouse halen, of blouses tailleren, broeken vermaken tot een skinny, spijkerbroeken tot shortjes, lange rokken kort of van een jurk een top of rok maken. Er kan heel veel.
Alle reacties Link kopieren
Foto's maken is wel een goed idee. Anders grijp ik steeds terug op vertrouwde combinaties. Eigenlijk heel saai.
Alle reacties Link kopieren
Wauw.. Respect! Echt top!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een goede tip; combinaties bedenken met al de keldingstukken in je kast. Ik heb op mijn blog ook foto's van mijn favoriete winterkleding gezet, ik dacht toen ook hoe fijn het zou zijn als je die foto's uitprint, uitknipt en dan gaat combineren met elkaar. Net als vroeger, met die papieren kleren die je dan bij zo'n poppetje kon aantrekken. Ok, weer een idee om mee aan de slag te gaan! Thanks.

Vandaag is mijn laatste vrije dag met mogelijkheid om even de stad in te gaan voor de laatste echt nodige dingen. Een laatste aankoop.

En, superknap van alle afmeldingen van nieuwsbrieven en het weghalen van sites uit favorieten. Zelf hoef ik dat allemaal niet te doen gelukkig :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik kom net terug van de stad en heb NIKS gekocht. Behalve dan een map voor de administratie. Maar die telt niet :-) Ik ben best wel trots op mezelf, haha!
Alle reacties Link kopieren
quote:mevrouwb schreef op 25 februari 2013 @ 15:58:

Ik kom net terug van de stad en heb NIKS gekocht. Behalve dan een map voor de administratie. Maar die telt niet :-) Ik ben best wel trots op mezelf, haha!
Alle reacties Link kopieren
Dat is nog eens een goed begon mevrouwb! Nog een jaartje te gaan;-)

Heb jij eigenlijk een plan of ga je ook voor cold turkey stoppen met shoppen?
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-02-2013 12:06
Reden: spam
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik stop dus niet cold turkey in de zin dat ik me flink mentaal aan het voorbereiden ben. Ik heb ook eigenlijk niks gekocht om stiekem een voorraadje aan te leggen. Behalve een sixpack sokken :-) Ik heb gewoon echt genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net online twee paar schoenen besteld, realiseerde me ineens dat ik m'n laatste paar fatsoenlijke sneakers tot de zool toe opgelopen heb



Verder heb ik ook genoeg van alles, en zo niet moet ik het gewoon zelf maken..



Elletra nog last minute inkopen gedaan?



Nog twee dagen (waarin ik niks meer ga kopen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven