Gezondheid alle pijlers

Gecombineerde leefstijlinterventie (gli)

13-05-2024 12:25 66 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed ik kom net van de huisarts en dit kwam ter sprake .
Hoog cholesterol icm overgewicht en risico op hart-en vaatziekten .
Heeft iemand hier ervaring mee en wat kan ik verwachten ?
Ik vraag expliciet geen medisch advies wil gewoon wat ervaringen horen .
Alle reacties Link kopieren Quote
Het enige voordeel van de GLI vind ik, dat je na een jaar Saxenda vergoed krijgt (en hopelijk straks ook andere medicatie).

Bij mij is de GLI: eens in de één a twee maanden een groepsbijeenkomst van 1,5 uur waarin je leert over slaap, voeding, stress, etc. Ik heb er niets nieuws geleerd. Maar er zaten zeker mensen in mijn groep die er baat bij hadden kunnen hebben (die niet zo veel wisten, zeg maar), maar dat waren dan helaas ook de eerste afvallers, die heb ik niet vaak meer teruggezien.

Je hebt ook wel andere soorten GLI, trouwens. Die ken ik niet.

Ik vind de medicatie, en vooral de rust die die mij oplevert, dat traject wel waard.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik, maar niet afgemaakt vond het helemaal niks.
De groep was ook niet leuk, en alles wat ze vertellen wist ik al wel.

De 1 op 1 gesprekken met de coach waren wel fijn, maar die zijn er niet veel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben begonnen 4 maart. Groepje van 11 mensen waarvan er inmiddels 1 is afgehaakt.

De eerste 8 weken heb ik 2x per week gesport met mijn groepje. Iedere keer iets anders zodat we konden ontdekken wat leuk is en wat bij je past.
Die groepslessen vond ik echt heel leuk (en ik hou niet van sport)

Daarbij hebben we inmiddels ook 3 bijeenkomsten gehad met een diëtist. Vond ik zonde van mijn tijd. Niks nieuws gehoord.

Na de 8 weken sporten valt het een beetje dood. Om de paar maanden een 1 op 1 afspraak om te praten, wegen en 6 minuten looptest te doen en eens in de 3 a 4 maanden een groepsles bij de diëtist.


Maar wel leuke nieuwe contacten opgedaan en aanstaande vrijdag ga ik met iemand uit het groepje beginnen met zwemmen (aqua+)
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het heet Leefstijl Interventie. Daarin leer je je leefstijl te veranderen. Afvallen kan dan een gevolg zijn, maar daarvoor hoef je er niet heen, want dat ken je al.

Hier was het een half jaar lang wekelijks naar de sportschool voor een licht circuit. Daarbij voorlichting en coaching
3x een afspraak met de diëtiste, 2x een terugkom moment met de groep en nog 2x een inviduele afspraak met de coach. Die laatste moeten nog bij mij.

Ik.heb er wel wat aan gehad, heb balans leren vinden in bewegen en eten. Heb ook uitgevonden wat ik wel leuke sporten vond om te doen en ben 14 kg afgevallen.
Alle reacties Link kopieren Quote
@taskmaster medicijnen is bij mij niet aan de orde bmi te laag ( ja klinkt vreemd want het is uiteraard te hoog maar niet zo hoog dat medicatie kan/mag

@poesmetlaarzen
Meer bewegen/sporten kan sowieso geen kwaad want dat doe ik veel te weinig . Dus dat van de groepslessen klinkt wel positief

@ griet86 jammer dat het jou niets opgeleverd heeft en snap wel wat je zegt dat is een van de redenen voor mijn twijfel .

@HendrikaJ
Leefstijlinterventie dat begrip snapte ik uiteraard wel . Fijn dat jij een balans hebt gevonden dan heeft het dus echt wat opgeleverd .
Alle reacties Link kopieren Quote
Het kost je ook niks, alleen tijd.
Daarom dacht ik ook "gewoon gaan!"

En je haalt eruit waar je iets aan hebt.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn verschillende programma’s, ik volg het “Cool-programma”. Niet dat ik me daar van te voren erg in verdiept had hoor, maar dat was wat hier in het dorp werd aangeboden. Het eerste jaar maandelijks een groepsbijeenkomst rond een bepaald thema, daarna ongeveer 2 maandelijks geloof ik. Daarnaast nog een paar individuele gesprekken met de coach en de diëtist.

Je moet het natuurlijk nog steeds zelf doen, verwacht er ook geen wonderen van. Ik vind dat het wel helpt met bewustwording, wat doe ik nu eigenlijk, wat zou ik anders/beter kunnen doen.

Ik denk dat het wel heel erg scheelt hoeveel ervaring jouw aanbieder al heeft. Hier vind ik de bijeenkomsten erg goed, ik weet heel veel maar zeker niet alles, iedere bijeenkomst leer ik toch wel weer iets nieuws. Maar ik hoor ook wel andere verhalen, waarbij bijeenkomsten steeds niet doorgaan, de coach opeens niks meer laat horen en onbereikbaar is etc.

Wij hebben al een planning van alle groepsbijeenkomsten, als je een keer niet kan wordt er een apart afspraak gepland om je bij te praten. Ook het contact met de groep is leuk, ervaringen uitwisselen.
Alle reacties Link kopieren Quote
@oplader hier in het dorp biedt ook een praktijk cool aan dus die heeft sowieso mijn interesse . Fijn dat jij de bijeenkomsten wel goed vindt .
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees even mee, ik heb niet veel overgewicht meer maar ik heb me er wel over ingelezen toen ik obesitas had. En ik vond het toen allemaal nogal vaag van wat je er nou van kan verwachten. Ik hoor ook verschillende dingen. Van wekelijks sporten in een groep tot alleen gesprekken met een dietist etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik.
Het idee is prima het valt of staat bij de uitvoering.
En daarmee bedoel ik je eigen inzet maar ook die van het " team" die de GLI aanbied.

Bij mij kwam er niet veel terecht van de beloftes van wat ze zouden bieden. Psycholoog.. nooit gezien, sport, beperkter en de helft van de beloofde tijd, er zou ook een progamma zijn waar je kennis kon maken met verschillende sporten. Gebeurde niet wel een lijstje met sporten die je kan beoefenen in onze woonplaats .

Ik ben uiteindelijk 23 kilo afgevallen. Op eigen kracht dus.
Door persoonlijke minder fijne omstandigheden zit de helft er weer aan.

Als je verwachtingen laag zijn en er naartoe gaat alles wat ik leer en wie weet een leuke groep is meegenomen dan kan het een goede toevoeging zijn.

Succes !!
Loslaten is de hoop opgeven op een beter verleden. # omdenken
Alle reacties Link kopieren Quote
Je gezondheid, inclusief gewicht, cholesterol, bloeddruk, suiker, bewegingsapparaat problemen is heel complex.

Alleen naar een dieet gaan, of alleen meer gaan bewegen is eigenlijk nooit voldoende.
- voeding
- beweging
- slaap
- stress
- gedachtes
- immuunsysteem
- ademhaling
Spelen allemaal een rol. Vandaar dat een gecombineerde aanpak veel beter werkt.

Het is wel iets wat tijd kost. Geen crashdieet die snel kilo's verlies geeft, of een pijnstiller waardoor je rug of knieklachten direct minder worden.

Geef het tijd, en probeer uit te zoeken welke pijler voor bij jou belangrijk is, waar je aan moet werken.

Het doel is ook om te leren om je levensstijl aan te passen, zodat je in de toekomst niet weer dezelfde fouten gaat maken en daardoor weer klachten kan ontwikkelen.

Succes!
Alle reacties Link kopieren Quote
@sasha ik hou mijn verwachtingen laag ;)

@watergirl mooie uitleg dankjewel
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik start morgen met de eerste sessie.

Heb een uitgebreid gesprek gehad met de huisarts waarin een maagverkleining ook als te overwegen optie ter sprake kwam.
Nu is mijn BMI op zich zelf niet hoog genoeg maar onderliggende medische klachten samen wel.

Ik verwacht er ontzettend veel van. Mijn motivatie is torenhoog. Ze zetten in op 1 a 2 kilo per maand. Ik verwacht erg veel van een diëtiste. Wij eten thuis gezond, met af en toe een ongezonde hap. Ik heb drie andere personen in mijn huishouden die mager tot slank te noemen zijn. Zij eten hetzelfde. Ik beweeg meer.

In de afgelopen jaren heb ik na twee zwangerschappen en ruim zes jaren hormonen spuiten zoveel kilo’s vastgehouden dat het nu tijd is om die te verliezen. Dat lukt me schijnbaar niet door in calorie tekort te eten dus ik hoop op betere/strakkere handvatten vanuit een diëtiste.

We gaan het meemaken. Vooralsnog ben ik er trots op de stap gezet te hebben om nu voor mijzelf te kiezen en net iets fitter door het leven te gaan dan ik nu ga.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb t gedaan, ben altijd als ik kon gegaan(enkele keer gemist ivm vakantie ).ik vond het niet leuk en ben niet afgevallen, de meeste in onze groep niet, 1meneer die erg dik was is wel heel veel afgevallen.(Meer dan 25 kg)
Collega doet t nu ook , in een andere groep,die stimuleren elkaar meer daar loopt t wel beter.
Je beweegt in groepsverband, snuffelt aan diverse sporten,gaat naar de diëtiste.
Ik had er meer van verwacht,heb wel de 2 jaar volgemaakt , maar je krijgt t gratis aangeboden, proberen kan altijd.
Wij hadden een groep van 12, uiteindelijk hebben 5 de 2jaar volgemaakt, dat is wel erg weinig vind ik
Er zijn mensen na 1 x afgehaakt.

De vrouwen in onze groep , hadden altijd veel excuses waarom t niet lukte:adhd , naweeën van een ongeval, psychische klachten.ze leken elkaar daarin te versterken,heel bijzonder vond ik dat.
Ik was de enige die gewoon te veel at en dat ook zei;geen zelfbeheersing
gerbera wijzigde dit bericht op 13-05-2024 19:30
16.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kreeg ook een verwijzing voor GLI van de huisarts (via telefonisch contact met de assistente, huisarts zelf heeft me hierover nooit gezien).
Dit nav een telefoontje van mij dat het bezoek aan de diëtiste niets oplevert aan gewichtsverlies.

Ik ben naar de informatie bijeenkomst gegaan en had serieus hoge verwachtingen. Dat was echt een enorme tegenvaller. Het ging niet om afvallen, enkel om leefstijl. De eerste keer was een rondje door het dorp lopen met de buurtsportcoaches om te kijken welk sportaanbod er is. Op dat moment sportte ik al intensief.
Verder weinig nieuws, dus na die informatie bijeenkomst heb ik uiteindelijk toch besloten dat dit niets voor mij is.

Loop inmiddels bij een andere diëtiste. Helaas willen de kilo's er nog steeds niet af, maar de GLI was ook zeker niets geworden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Midden026CP schreef:
13-05-2024 18:58
Ik start morgen met de eerste sessie.

Heb een uitgebreid gesprek gehad met de huisarts waarin een maagverkleining ook als te overwegen optie ter sprake kwam.
Nu is mijn BMI op zich zelf niet hoog genoeg maar onderliggende medische klachten samen wel.

Ik verwacht er ontzettend veel van. Mijn motivatie is torenhoog. Ze zetten in op 1 a 2 kilo per maand. Ik verwacht erg veel van een diëtiste. Wij eten thuis gezond, met af en toe een ongezonde hap. Ik heb drie andere personen in mijn huishouden die mager tot slank te noemen zijn. Zij eten hetzelfde. Ik beweeg meer.

In de afgelopen jaren heb ik na twee zwangerschappen en ruim zes jaren hormonen spuiten zoveel kilo’s vastgehouden dat het nu tijd is om die te verliezen. Dat lukt me schijnbaar niet door in calorie tekort te eten dus ik hoop op betere/strakkere handvatten vanuit een diëtiste.

We gaan het meemaken. Vooralsnog ben ik er trots op de stap gezet te hebben om nu voor mijzelf te kiezen en net iets fitter door het leven te gaan dan ik nu ga.
Oprechte interesse: wat verwacht je precies van de diëtiste? Je geeft aan dat je gezond eet, af en toe ongezond. En beweegt.
Alle reacties Link kopieren Quote
*
lemon wijzigde dit bericht op 15-05-2024 20:25
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Zonnetje2021 schreef:
13-05-2024 20:44
Oprechte interesse: wat verwacht je precies van de diëtiste? Je geeft aan dat je gezond eet, af en toe ongezond. En beweegt.
Ik hoop zo concreet mogelijk te krijgen wat een dagelijks menu is waarbij ik toch kilo’s zal verliezen. Dus niet: 80/20%, of ‘minder’ koolhydraten of iets wat niet concreet is. Het liefst een keihard weekschema. Ik hoop daar uit te halen dat ik dus al die tijd niet zo gezond af als ik dacht en een nieuwe basis voor mezelf kan leggen. Naarmate de tijd verstrijkt het schema los kan laten en zelf in kan vullen en te stabiliseren. Of de teugels na een vakantie weer aan kan trekken en weet wat de basis dan moet zijn.

Het zal heus geen magie zijn. Maar op dit moment heb ik maandenlang al mijn voedsel gewogen en verwerkt in een app en ondanks een calorie tekort zo goed als geen kilo kwijt geraakt.
Dan moet er iets zijn waardoor dat niet lukt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn doel, een normale bloeddruk en bloedsuiker waardes zijn ook behaald.
Alle reacties Link kopieren Quote
Midden026CP schreef:
13-05-2024 21:15
Ik hoop zo concreet mogelijk te krijgen wat een dagelijks menu is waarbij ik toch kilo’s zal verliezen. Dus niet: 80/20%, of ‘minder’ koolhydraten of iets wat niet concreet is. Het liefst een keihard weekschema. Ik hoop daar uit te halen dat ik dus al die tijd niet zo gezond af als ik dacht en een nieuwe basis voor mezelf kan leggen. Naarmate de tijd verstrijkt het schema los kan laten en zelf in kan vullen en te stabiliseren. Of de teugels na een vakantie weer aan kan trekken en weet wat de basis dan moet zijn.

Het zal heus geen magie zijn. Maar op dit moment heb ik maandenlang al mijn voedsel gewogen en verwerkt in een app en ondanks een calorie tekort zo goed als geen kilo kwijt geraakt.
Dan moet er iets zijn waardoor dat niet lukt.

Behalve een lesje over etiketten lezen werd in mijn GLI amper iets gezegd over eten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Midden026CP schreef:
13-05-2024 21:15
Ik hoop zo concreet mogelijk te krijgen wat een dagelijks menu is waarbij ik toch kilo’s zal verliezen. Dus niet: 80/20%, of ‘minder’ koolhydraten of iets wat niet concreet is. Het liefst een keihard weekschema. Ik hoop daar uit te halen dat ik dus al die tijd niet zo gezond af als ik dacht en een nieuwe basis voor mezelf kan leggen. Naarmate de tijd verstrijkt het schema los kan laten en zelf in kan vullen en te stabiliseren. Of de teugels na een vakantie weer aan kan trekken en weet wat de basis dan moet zijn.

Het zal heus geen magie zijn. Maar op dit moment heb ik maandenlang al mijn voedsel gewogen en verwerkt in een app en ondanks een calorie tekort zo goed als geen kilo kwijt geraakt.
Dan moet er iets zijn waardoor dat niet lukt.
Bij te weinig calorieën val ik ook niet af hoeveel kcal eet je dan op een dag ?
Alle reacties Link kopieren Quote
Midden026CP schreef:
13-05-2024 21:15
Ik hoop zo concreet mogelijk te krijgen wat een dagelijks menu is waarbij ik toch kilo’s zal verliezen. Dus niet: 80/20%, of ‘minder’ koolhydraten of iets wat niet concreet is. Het liefst een keihard weekschema. Ik hoop daar uit te halen dat ik dus al die tijd niet zo gezond af als ik dacht en een nieuwe basis voor mezelf kan leggen. Naarmate de tijd verstrijkt het schema los kan laten en zelf in kan vullen en te stabiliseren. Of de teugels na een vakantie weer aan kan trekken en weet wat de basis dan moet zijn.

Het zal heus geen magie zijn. Maar op dit moment heb ik maandenlang al mijn voedsel gewogen en verwerkt in een app en ondanks een calorie tekort zo goed als geen kilo kwijt geraakt.
Dan moet er iets zijn waardoor dat niet lukt.
Bij te weinig calorieën val ik ook niet af hoeveel kcal eet je dan op een dag ?
Alle reacties Link kopieren Quote
Midden026CP schreef:
13-05-2024 21:15
Ik hoop zo concreet mogelijk te krijgen wat een dagelijks menu is waarbij ik toch kilo’s zal verliezen. Dus niet: 80/20%, of ‘minder’ koolhydraten of iets wat niet concreet is. Het liefst een keihard weekschema. Ik hoop daar uit te halen dat ik dus al die tijd niet zo gezond af als ik dacht en een nieuwe basis voor mezelf kan leggen. Naarmate de tijd verstrijkt het schema los kan laten en zelf in kan vullen en te stabiliseren. Of de teugels na een vakantie weer aan kan trekken en weet wat de basis dan moet zijn.

Het zal heus geen magie zijn. Maar op dit moment heb ik maandenlang al mijn voedsel gewogen en verwerkt in een app en ondanks een calorie tekort zo goed als geen kilo kwijt geraakt.
Dan moet er iets zijn waardoor dat niet lukt.


Een goeie dietist geeft juist geen weekschema. Je krijgt wel handvatten om het zelf te gaan doen. Een weekschema van een bepaalde periode helpt je namelijk niet na afloop daarvan.

Je zult echt zelf je leefstijl aan moeten passen. Afvallen is niet simpelweg minder calorieën eten. Dat is nou juist het sterke punt van GLI, dat het niet daarop focust.
Maar: je moet het uiteindelijk zelf doen. Ik hoop dat je een gemotiveerde groep krijgt. Het staat of valt wel met motivatie. Zijn er teveel mensen in de groep die alleen maar GLI volgen om de medicatie vergoedt te krijgen, dan is de motivatie te laag en wordt het moeilijk.
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
Yildizlar2 schreef:
14-05-2024 08:11
Bij te weinig calorieën val ik ook niet af hoeveel kcal eet je dan op een dag ?
Ik eet gemiddeld 1750 calorieën.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven