Mode & Beauty alle pijlers

No Poo? -Geen shampoo meer?!-

02-01-2012 10:04 1325 berichten
Ik lees net een topic over iemand die gevoelig is voor veel shampoo. Even gegoogled en er blijken best veel mensen te zijn die hun haar niet meer wassen met shampoo. Wat heet: er is een heuse ''no poo'' beweging.



Hun haar wordt gezonder en voller en volumineuzer (na wel 3 weken met vettig haar rond te hebben gelopen).



Haren wassen zonder shampoo

Beauty/Haar | 09 September 2009 | 10:40:04



Ik hoorde ooit dat je haar een zelfreinigend vermogen heeft en dat shampoo dus eigenlijk overbodig is. Dat intrigeerde me en bleef plakken in mijn geheugen. Een maand geleden besloot ik om het experiment eens aan te gaan: mijn haar wassen met alleen water. Het was even wennen en doorbijten, maar de resultaten waren verrassend.



De eerste week was mijn haar vooral heel erg plakkerig, hoe goed ik het ook iedere ochtend uitspoelde. Af en toe probeerde ik mijn haar met een washandje te 'poetsen', maar dat had weinig toegevoegde waarde. Ik wist dat je haar, maar vooral je hoofdhuid, een tijdje nodig heeft om 'af te kicken' van de shampoo. Dus ik hield vol.



De toestand van mijn haar werd wonderbaarlijk snel beter. De plakkerigheid bleef het langs op mijn achterhoofd. Waarschijnlijk omdat ik op mijn rug slaap en mijn achterhoofd dus de hele nacht op een kussen ligt te broeien. Maar na een week of twee werd dat beter. Langzaam maar zeker werd alle haar weer lekker zacht en soepel. En gewoon schoon.



Op een gegeven moment merkte ik tijdens het kammen dat er viezigheid in de kam achterbleef. Een soort grijze vezelachtige pluis. Ik heb nog steeds geen idee wat het was, maar vermoed (of eigenlijk hoop) dat het van mijn hoofdhuid afkwam. Sindsdien borstel ik mijn haar ook regelmatig even uit. Als extra schoonmaak-actie zeg maar.



Inmiddels zijn mijn haar en hoofdhuid helemaal gewend aan de nieuwe shampooloosheid. Mijn haar voelt goed en zit prima, eigenlijk beter dan ooit. Het lijkt of het wat dikker en gezonder geworden is. Moest ik vroeger met allerlei hulpsmeerseltjes de pluizigheid (ik heb van nature krullen) in bedwang houden en mijn haar in model dwingen, nu laat ik het gewoon aan de lucht drogen en zit het op een natuurlijke manier mooi zonder dat ik er verder iets aan hoef te doen.



Voor mij is het experiment geslaagd. Ik hoef geen shampoo meer.





http://moesjegroen.punt.nl/?id=506511&r=1



http://seersken.blogspot. ... maand-zonder-shampoo.html



http://mens-en-gezondheid ... -stoppen-met-shampoo.html



http://www.groengestippel ... no-poo-shampooloos-leven/
Haha ik denk dat dit soiso iets is voor de Vrekken hier!!
Alle reacties Link kopieren
En als je nou bent wezen zwemmen, of je haar laat knippen, of carnaval gehad heb?
En blijkbaar is dit heel er goed voor mensen met een gevoelige hoofdhuid, roos, haar dat snel uitvalt, etc.
quote:Opa_Sokkenpop schreef op 02 januari 2012 @ 10:07:

En als je nou bent wezen zwemmen, of je haar laat knippen, of carnaval gehad heb?



Geen idee.



Overigens laat ik mijn haar nooit wassen bij de kapper hoor, voordat ik geknipt word.
Dat werkt voor mij niet.

Wat ik wel heel lang heb gedaan is de CO-methode.

Dan smeer je je haar in met goedkope conditioner, dat laat je een half uur zitten.

Dan uitspoelen en goed masseren, dan is alle vuil er wel uit.

Daarna met een conditioner naar keuze, net zoals je gewoonlijk doet.



Werkt prima en ik kreeg er heel mooi haar van.

Nadeel is dat je een half uur (liefst langer) voordat je gaat douchen je haar al moet insmeren. In de praktijk is dat niet altijd handig.
Oh wat grappig, glijdt dan alle vuiligheid uit je haar?
Ja en doordat je goed masseert en goed uitspoelt is het echt wel schoon, hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Opa_Sokkenpop schreef op 02 januari 2012 @ 10:07:

En als je nou bent wezen zwemmen, of je haar laat knippen, of carnaval gehad heb?Bi die eerste twee is het toch prima om je haar goed uit te spoelen, en ik weet niet precies wat je met carneval doet, maar ook dan zou je een heel eind moeten komen met water.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het lang gedaan, ongeveer 3 jaar en het werkte best wel goed. Maar ik heb zulk stugge krullen dat ik echt conditioner nodig heb om het te kunnen kammen en daardoor werd het steeds weer een beetje vettig. Het lukte dus steeds net niet, zou je kunnen zeggen . Dus ik doe het nog steeds een beetje en als je goed kijkt wat bij je haar past (en je leven natuurlijk), vind je wel een manier!
Het is toch niet alleen voor mensen met krullen?



Ik heb heel steil dun haar, en ''meer volume op een natuurlijke wijze'' klonk mij als muziek in de oren.
Alle reacties Link kopieren
hmmmm stom eigenlijk , mn dochter weigert al weken shampoo en ik vind met water wassen ook wel prima voor haar.

haar haartjes zijn schoon en ruiken fris.

en zelf niet op het idee komen dat shampoo misschien ook voor mij overbodig is...

ik ga het eens proberen
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het juist heerlijk, lekker inzepen met shampoo, conditioner, haarmaskertje...
Alle reacties Link kopieren
dikker haar krijg je dan door het aangekoekte smeer
quote:Meds schreef op 02 januari 2012 @ 10:37:

dikker haar krijg je dan door het aangekoekte smeerLe-zen
quote:Yamuna schreef op 02 januari 2012 @ 10:35:

hmmmm stom eigenlijk , mn dochter weigert al weken shampoo en ik vind met water wassen ook wel prima voor haar.

haar haartjes zijn schoon en ruiken fris.

en zelf niet op het idee komen dat shampoo misschien ook voor mij overbodig is...

ik ga het eens proberen Oh wat grappig! Dus je dochter heeft mooie haren zo zonder shampoo?
Alle reacties Link kopieren
en het gaat stinken. maar na een paar weken ben je eraan gewend dus ruik en voel je het zelf niet meer
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van thuis uit geleerd dat shampoo niet hoeft, dus zo hip is dit niet. Mijn vader en zus zijn al wel 20 haar of langer shampooloos.Dat begon vanwege een parfumallergie en beviel goed, dus toe er parfumloze shampoo op de markt kwam, hebben ze die lekker in de winkel laten staan.
Alle reacties Link kopieren
Dikker haar komt van

binnenuit (erfelijk, voeding, hormonen) niet van al dan wel of geen shampoo
En ze stinken niet Yette? Want dan moet meds ook terugkomen op haar posts
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, ze stinken niet Mijn zus heeft prachtig dik en lang haar en een goede baan - die zwerverslook van Meds krijg je als je ook geen water en borstel gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel een interessant onderwerp. Maar het eerste wat ik mij dan afvraag: wat doe je in die eerste weken dat je haar dus juist extra vettig en vies is??? Ik heb veel contact met andere mensen in mijn werk, en dan zou ik me dus ècht niet op mijn gemak voelen. Sterker nog, ik zou me echt heel vies voelen!
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit gestonken (ja, de eerste 4 weken, waarschijnlijk wel ja), en ik had een vriendje die regelmatig met zijn neus in mijn haar zat, hoor. Als ik mijn haar maar kamde en 'schuierde' en elke 2 dagen mijn haar uitspoelde (soms trouwens met rozemarijnwater, tijmwater of citroen voor de geur, lekker fris).
Ja ik las dat je het beste kan beginnen tijdens je vakantie, als je idd geen contact hebt met mensen.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt wel aantrekkelijk, maar wanneer zou je die drie weken extreem vet haar moeten plannen. Zomervakantie maar dan eentje zonder zwembad?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven