Mode & Beauty alle pijlers

No Poo? -Geen shampoo meer?!-

02-01-2012 10:04 1325 berichten
Ik lees net een topic over iemand die gevoelig is voor veel shampoo. Even gegoogled en er blijken best veel mensen te zijn die hun haar niet meer wassen met shampoo. Wat heet: er is een heuse ''no poo'' beweging.



Hun haar wordt gezonder en voller en volumineuzer (na wel 3 weken met vettig haar rond te hebben gelopen).



Haren wassen zonder shampoo

Beauty/Haar | 09 September 2009 | 10:40:04



Ik hoorde ooit dat je haar een zelfreinigend vermogen heeft en dat shampoo dus eigenlijk overbodig is. Dat intrigeerde me en bleef plakken in mijn geheugen. Een maand geleden besloot ik om het experiment eens aan te gaan: mijn haar wassen met alleen water. Het was even wennen en doorbijten, maar de resultaten waren verrassend.



De eerste week was mijn haar vooral heel erg plakkerig, hoe goed ik het ook iedere ochtend uitspoelde. Af en toe probeerde ik mijn haar met een washandje te 'poetsen', maar dat had weinig toegevoegde waarde. Ik wist dat je haar, maar vooral je hoofdhuid, een tijdje nodig heeft om 'af te kicken' van de shampoo. Dus ik hield vol.



De toestand van mijn haar werd wonderbaarlijk snel beter. De plakkerigheid bleef het langs op mijn achterhoofd. Waarschijnlijk omdat ik op mijn rug slaap en mijn achterhoofd dus de hele nacht op een kussen ligt te broeien. Maar na een week of twee werd dat beter. Langzaam maar zeker werd alle haar weer lekker zacht en soepel. En gewoon schoon.



Op een gegeven moment merkte ik tijdens het kammen dat er viezigheid in de kam achterbleef. Een soort grijze vezelachtige pluis. Ik heb nog steeds geen idee wat het was, maar vermoed (of eigenlijk hoop) dat het van mijn hoofdhuid afkwam. Sindsdien borstel ik mijn haar ook regelmatig even uit. Als extra schoonmaak-actie zeg maar.



Inmiddels zijn mijn haar en hoofdhuid helemaal gewend aan de nieuwe shampooloosheid. Mijn haar voelt goed en zit prima, eigenlijk beter dan ooit. Het lijkt of het wat dikker en gezonder geworden is. Moest ik vroeger met allerlei hulpsmeerseltjes de pluizigheid (ik heb van nature krullen) in bedwang houden en mijn haar in model dwingen, nu laat ik het gewoon aan de lucht drogen en zit het op een natuurlijke manier mooi zonder dat ik er verder iets aan hoef te doen.



Voor mij is het experiment geslaagd. Ik hoef geen shampoo meer.





http://moesjegroen.punt.nl/?id=506511&r=1



http://seersken.blogspot. ... maand-zonder-shampoo.html



http://mens-en-gezondheid ... -stoppen-met-shampoo.html



http://www.groengestippel ... no-poo-shampooloos-leven/
Alle reacties Link kopieren
Geen censuur CC, een tweede versie als ik op mijn foon forum, zie ik het bericht pas goed als het gepost is. En als ik dan toch wat c's voor spaties moet vervangen, en erren voor e's, schiet ik wel eens door.
Zo kun je ook douchen zonder douche gel. Manlief heeft een heel vette huid en deed heel lang zijn best dat goed te ontvetten. Huid werd steeds vetter, ook op zijn rug en zo. Eindelijk na ongeveer 15 jaar is hij minder douchegel gaan gebruiken. Probeert niet meer steeds zijn hele huid te ontvetten en heeft vanzelf minder last van een vette huid gekregen. Door zo overdreven 'schoon' te willen zijn draaide zijn talgproductie overuren en dat hoeft nu niet meer. Resultaat beter huid.



Ook hebben veel mensen geen dagcreme nodig. Je huid kan veel zelf regelen. Alleen door de overtuiging dat dagcreme moet (reclame) is bij veel mensen de huid lui geworden. En dan kan je niet meer zonder. Zelf gebruik ik nooit dagcreme en heb een hele gezonde huid. Alleen bij vorst of zo, als mijn huid droog aanvoelt dan smeer ik wel eens. (monstertje). Dat van geen shampoo geloof ik dus meteen. Ik ben alleen nog niet zo ver, zie erg op tegen de eerste drie weken.
Wat als je verzorgingsproducten voor je haar gebruikt, in mijn geval wax en haarlak? Dat spoel je er toch nooit uit met alleen water? (Heb droog haar met heul veul krullen)
Ze zeggen dus dat je die spullen (wax en haarlak) dan dus niet meer nodig hebt.....
Alle reacties Link kopieren
Nee, je kan je haar dan niet rechtop zetten, zoals met gel. Maar je kan het wel in model drogen.
Alle reacties Link kopieren
Ketle: Ik heb ook droog haar en veel krullen, en als ik het was ziet het er niet uit en heb ik wax en haarlak nodig. Echter, ik was mijn haar al jaren niet meer, laat het gewoon aan de lucht drogen en het zit goed. Probeer voor het douchen te borstelen, na het douchen alleen even met je vingers er doorheen gaan.
quote:noeloe schreef op 02 januari 2012 @ 11:21:

Ketle: Ik heb ook droog haar en veel krullen, en als ik het was ziet het er niet uit en heb ik wax en haarlak nodig. Echter, ik was mijn haar al jaren niet meer, laat het gewoon aan de lucht drogen en het zit goed. Probeer voor het douchen te borstelen, na het douchen alleen even met je vingers er doorheen gaan.Oef, dat zal wel een overwinning voor me zijn. Ik zal het gaan proberen...
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, ik word wel erg enthousiast van dit No Poo idee... Een tijd geleden werd ik net zo enthousiast over het topic van de menstruatiecup, en inmiddels ben ik een enthousiaste cup-gebruiker. Daarbij was mijn eerste idee ook: gatverdamme! Dus wie weet...

Ik ben zelf al jaaaaaaaaren aan het klooien met mijn hoofdhuid. Jeuk, overmatige schilfering, etc. Het idee dat dit allemaal wel eens in de hand kan zijn gewerkt door het gebruik van shampoo... Klinkt niet eens zo raar.

Alleen het vette haar in het begin staat me een beetje tegen... En vakantie heb ik binnenkort nog niet. Maar misschien is het een idee om eerst eens met baking soda (is dat nu hetzelfde als bakpoeder?) en azijn te proberen...? Nog iemand hier die het aandurft?
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Alle reacties Link kopieren
vraagje.. ik heb psoriasis op mijn hoofd, was het sinds enkele jaren met head and shoulders omdat ik anders mijn hoofd open krab van de jeuk.

iemand ervaring met -geen shampoo bij psoriasis?
Alle reacties Link kopieren
Moeilijkenaam, hier nog iemand! Ik gebruik alleen nog head 'n shoulders menthol of eucalyptus. Anders de hele tijd jeuk. Ik vraag me dus hetzelfde af...

Vooral omdat overal staat dat het eerst erger wordt, daar zit ik echt niet op te wachten! Maar als het zeker weten helpt op de lange termijn...
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
mijn vriend gebruikt in principe geen shampoo of douchegel. Wél wax, maar dat spoelt ie er met het water gewoon uit.



Heel af en toe gebruikt hij trouwens wel shampoo, als het naar kampvuur stinkt bijvoorbeeld, en laat de kapper het geloof ik ook gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Soezie81 schreef op 02 januari 2012 @ 12:28:

Moeilijkenaam, hier nog iemand! Ik gebruik alleen nog head 'n shoulders menthol of eucalyptus. Anders de hele tijd jeuk. Ik vraag me dus hetzelfde af...

Vooral omdat overal staat dat het eerst erger wordt, daar zit ik echt niet op te wachten! Maar als het zeker weten helpt op de lange termijn...inderdaad, want als ik mijn haren enkele dagen niet gewassen heb, kan ik niet stoppen met krabben.. (ook als ik andere -goedkope- shampoo heb gebruikt. )
Intressant! denk dat het wel de moeite waard is om het te proberen.

Mischien leuk om met de mensen die er intresse in hebben een topic te openen over de voortgang.
Alle reacties Link kopieren
quote:charlottecharles schreef op 02 januari 2012 @ 10:06:

Haha ik denk dat dit soiso iets is voor de Vrekken hier!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Meds schreef op 02 januari 2012 @ 10:40:

Dikker haar komt van

binnenuit (erfelijk, voeding, hormonen) niet van al dan wel of geen shampoovoeding kan je haarsctructuur niet veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Kan het probleem niet zijn dat de shampoo niet goed wordt uitgespoeld? Ik heb een tijdje terug een nieuwe waterbesparende douchekop aangeschaft maar ik dacht hiermee krijg ik mijn lang haar nooit goed uitgespoeld. Waterbesparend wil overigens zeggen dat het rubberen ringetje in de kraan een kleinere opening heeft. Dus dat ringetje snel vervangen door eentje met een grotere opening en nu is er weer een fijne straal.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Wat ik me dan afvraag...krijg je dan geen hoofdpijn? Ik merk in elk geval dat mijn hoofdpijn overgaat wanneer ik mijn haar was. Misschien ook door de hoofdmassage die ik mezelf dan automatisch geef.



Of zou dat na de drie vette weken ook anders worden...?
Alle reacties Link kopieren
Ksenija, spelfouten van sowieso worden tegenwoordig gedoogd door de spelling-politie. Sterker nog; het vinden van zo creatief mogelijke varianten wordt toegejuicht.



zo wie zo topic.. zowieso
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Ah, goed dat je het aangeeft.

Ik ga direct solliciteren
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriendje wast zijn haar eigenlijk nooit, al jaren niet. Alleen met water. Ruikt en voelt prima. Heb het zelf ook eens geprobeerd maar na 4 weken was ik het zat :p
Alle reacties Link kopieren
quote:Ksenija schreef op 02 januari 2012 @ 13:35:

[...]





weer een spelfout, de schoolvakantie doet je geen goed, he?

Vraag eens aan de juf hoe je soiso zou moet schrijven Over het schrijven van sowieso zijn de afgelopen tijd veel postings geweest, dus ik ga er van uit dat ze soiso als grapje bedoelde, Ksenija... Dat bedoelt ze volgens mij met het 'steentje'...
quote:lionlily schreef op 02 januari 2012 @ 13:59:

[...]





Over het schrijven van sowieso zijn de afgelopen tijd veel postings geweest, dus ik ga er van uit dat ze soiso als grapje bedoelde, Ksenija... Dat bedoelt ze volgens mij met het 'steentje'...
Alle reacties Link kopieren
ah, ik was weer eens mosterd
Alle reacties Link kopieren
quote:koettie schreef op 02 januari 2012 @ 13:55:

Mijn vriendje wast zijn haar eigenlijk nooit, al jaren niet. Alleen met water. Ruikt en voelt prima. Heb het zelf ook eens geprobeerd maar na 4 weken was ik het zat :pKoettie, wat merkte je in die vier weken? En waarom was je het zat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven