Mode & Beauty alle pijlers

No Poo? -Geen shampoo meer?!-

02-01-2012 10:04 1325 berichten
Ik lees net een topic over iemand die gevoelig is voor veel shampoo. Even gegoogled en er blijken best veel mensen te zijn die hun haar niet meer wassen met shampoo. Wat heet: er is een heuse ''no poo'' beweging.



Hun haar wordt gezonder en voller en volumineuzer (na wel 3 weken met vettig haar rond te hebben gelopen).



Haren wassen zonder shampoo

Beauty/Haar | 09 September 2009 | 10:40:04



Ik hoorde ooit dat je haar een zelfreinigend vermogen heeft en dat shampoo dus eigenlijk overbodig is. Dat intrigeerde me en bleef plakken in mijn geheugen. Een maand geleden besloot ik om het experiment eens aan te gaan: mijn haar wassen met alleen water. Het was even wennen en doorbijten, maar de resultaten waren verrassend.



De eerste week was mijn haar vooral heel erg plakkerig, hoe goed ik het ook iedere ochtend uitspoelde. Af en toe probeerde ik mijn haar met een washandje te 'poetsen', maar dat had weinig toegevoegde waarde. Ik wist dat je haar, maar vooral je hoofdhuid, een tijdje nodig heeft om 'af te kicken' van de shampoo. Dus ik hield vol.



De toestand van mijn haar werd wonderbaarlijk snel beter. De plakkerigheid bleef het langs op mijn achterhoofd. Waarschijnlijk omdat ik op mijn rug slaap en mijn achterhoofd dus de hele nacht op een kussen ligt te broeien. Maar na een week of twee werd dat beter. Langzaam maar zeker werd alle haar weer lekker zacht en soepel. En gewoon schoon.



Op een gegeven moment merkte ik tijdens het kammen dat er viezigheid in de kam achterbleef. Een soort grijze vezelachtige pluis. Ik heb nog steeds geen idee wat het was, maar vermoed (of eigenlijk hoop) dat het van mijn hoofdhuid afkwam. Sindsdien borstel ik mijn haar ook regelmatig even uit. Als extra schoonmaak-actie zeg maar.



Inmiddels zijn mijn haar en hoofdhuid helemaal gewend aan de nieuwe shampooloosheid. Mijn haar voelt goed en zit prima, eigenlijk beter dan ooit. Het lijkt of het wat dikker en gezonder geworden is. Moest ik vroeger met allerlei hulpsmeerseltjes de pluizigheid (ik heb van nature krullen) in bedwang houden en mijn haar in model dwingen, nu laat ik het gewoon aan de lucht drogen en zit het op een natuurlijke manier mooi zonder dat ik er verder iets aan hoef te doen.



Voor mij is het experiment geslaagd. Ik hoef geen shampoo meer.





http://moesjegroen.punt.nl/?id=506511&r=1



http://seersken.blogspot. ... maand-zonder-shampoo.html



http://mens-en-gezondheid ... -stoppen-met-shampoo.html



http://www.groengestippel ... no-poo-shampooloos-leven/
Alle reacties Link kopieren
Ik kan uitstekend Engels, daar gaat het me niet om. Ik heb geen behoefte meer aan deze verhalen omdat ik het onzin.vind. In 4 maanden tijd was ik van iedere dag shampoo naar 2 keer per week alleen water, zonder vies hoofd of wat dan ook. Mijn haar heeft er niet onder geleden, integendeel. Dus die rampspoed berhalen hoeven van mij niet zo. Daarom heb ik het niet gelezen. Welllicht ben ik een uitzondering
Alle reacties Link kopieren
Ik heb maar 1 keer mijn haar gewassen met shampoo en daarna weer terug gegaan naar no poo!

Ik vond mijn haar eerst heerlijk zacht maar na 2 dagen vond ik het slap en 'fluffy', het gevoel dat er weer styling producten in moesten tegen het 'fly away effect' om maar even in engelse termen te blijven. Wel heb ik de BS verhouding wat verminderd en ik kan 4 dagen met mijn haar tussen 2 BS beurten in.

Ik geloof nog steeds niet dat ik de 'water only' ga halen maar ik blijf dus no poo.
Alle reacties Link kopieren
Het is natuurlijk de hardnekkige kern die het volhoudt en er niks negatiefs over wil horen. Zelfs niet op een link willen klikken etc.



Het zijn de dermatologen die het niet aanraden om dat de ph waarde dus op de lange termijn meer kwaad doet dan goed.



Misschien ook maar de tanden niet meer poetsen, al die schuimende bestanddelen.
Alle reacties Link kopieren
Hardnekkig? Niks negatiefs? Sorry hoor, ik was mijn haar met water en dan moet ik gaan.lezen hoe slecht water wel niet voor mijn haar is? Er zijn ook hardnekkige tegenstanders die maar niet willen geloven dat het ook anders kan. Prima, open daar dan een apart topic over, dan kunnen we hier mensen verder helpen die er wel voor open staan en een poging willen wagen. Zonder zich te hoeven verantwoorden waarom ze dat willen proberen.
Alle reacties Link kopieren
Overigens schijn je met baking soda ook uitstekend je tanden te kunnen poetsen
Alle reacties Link kopieren
Tja.. ik blijf het gewoon nog ff volhouden maar ga wel ff de BS methode toepassen want mn haar voelt wel erg jeukerig aan haha.. ;)
Maak van een mug een vlinder.
Alle reacties Link kopieren
quote:moonlight schreef op 20 juli 2014 @ 23:25:

Het is natuurlijk de hardnekkige kern die het volhoudt en er niks negatiefs over wil horen. Zelfs niet op een link willen klikken etc.



Het zijn de dermatologen die het niet aanraden om dat de ph waarde dus op de lange termijn meer kwaad doet dan goed.



Misschien ook maar de tanden niet meer poetsen, al die schuimende bestanddelen.Ik poets mijn tanden met kokosolie.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanavond voor het eerst na een week mn haren weer , gewassen' maar dan met appelazijn. Mn haar voelt iig wel lekkerder aan dan gebruik van alleen water. Hopelijk nu ook minder vettig als het droog is.
Maak van een mug een vlinder.
Alle reacties Link kopieren
quote:Daaromniet schreef op 20 juli 2014 @ 14:35:

Gebruiken jullie wel de juiste azijn? Het beste is de appelazijn vd reform. .die is troebel.Ik gebruikte eerst wel azijn van de reformwinkel, maar omdat die op was en ik geen nieuwe had gekocht ben ik nu overgestapt op gewoon witte azijn. Ik merk wel degelijk verschil en ga morgen toch echt weer appelazijn kopen. Ik vind dat wel vreselijk stinken, sta veel langer onder de douche om het er allemaal uit te spoelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:moonlight schreef op 20 juli 2014 @ 11:33:

Vooral met dat warme weer vind ik het echt een vies idee dat je je haren niet (met shampoo) wast.



En waarom je haar wassen met soda/azijn/water en verder niets.

Wordt je haar daar dan echt mooier van?



Vraag me af waarom mensen hiertoe overgaan. lees hier:



vet haar. Maar dan kan je je shampoo handelingen toch ook afbouwen?



Droog haar: Dan zijn er heel veel voedende shampoo's en haarmaskers te koop.



Anti chemicaliën: Tja... Hier kan ik weinig tegenin brengen. Behalve, zijn ze dan zo erg slecht? Er is zoveel keuze en er zijn naast dat er ook veel slechte shampoo's zijn toch ook meer natuurlijke en milde shampoo's?

Ik ga jouw opmerkingen op het rijtje af, ik kan er niet tussen schrijven.

Vies: ik had een jaar geleden vast precies hetzelfde gedacht. Ik had een item op tv gezien en daar was een man die zich al jaren niet gewassen had met zeep en shampoo. Gatver, wat griezelde ik ervan. (Man bijt hond ofzo)

waarom: voor mij was het een experiment en ja mijn haar is er zoveel mooier van geworden. Veel voller, veel mooiere krullen en geen schilfers meer. Al weet ik niet of dat laatste door de azijn komt.

Anti chemisch: ja dat heeft er ook mee te ma Ik en gehad dat ik het uit wilde proberen.



Er zijn overigens ook al anderen in dit topic geweest die ons erop geattendeerd hebben dat de ph waarde van de baking soda veel te hoog was. Ik ben in de drogist en op internet eens gaan kijken naar de ph waarde van shampoo, maar dat kon ik nergens vinden. Op mijn fles azijn staat volgens mij een ph waarde van 4.
Alle reacties Link kopieren
quote:Phips schreef op 20 juli 2014 @ 22:14:

Welllicht ben ik een uitzondering Ik denk ook niet dat het bij elk haartype de juiste behandeling is. Bij mij werkt het in ieder geval prima en bij jou ook. Anderen zullen alleen maar weten of het wat voor hun is als ze het zelf uitproberen.
Alle reacties Link kopieren
quote:manmar schreef op 21 juli 2014 @ 21:43:

[...]



Ik gebruikte eerst wel azijn van de reformwinkel, maar omdat die op was en ik geen nieuwe had gekocht ben ik nu overgestapt op gewoon witte azijn. Ik merk wel degelijk verschil en ga morgen toch echt weer appelazijn kopen. Ik vind dat wel vreselijk stinken, sta veel langer onder de douche om het er allemaal uit te spoelen.De 'echte' appelazijn moet wel meer verdund worden dan de witte azijn, hè!
Alle reacties Link kopieren
quote:Daaromniet schreef op 21 juli 2014 @ 22:16:

[...]





De 'echte' appelazijn moet wel meer verdund worden dan de witte azijn, hè!

Dat wist ik niet, ik zal eens kijken hoe het gaat als ik de witte azijn minder verdun. Ik verdunde de appelazijn heel sterk, deed het bij de witte azijn al minder sterk omdat ik het moeilijk in kan schatten hoeveel ik in het flesje spuit.

Waarom is appelazijn eigenlijk het beste?
Alle reacties Link kopieren
Ik spoel na met een sterk verdund mengsel van gewone azijn en watet en dat gaat ook goed hoor.



Baking soda is wel een base maar je gebruikt hem niet puur. Je verdunt het, steeds meer en meer dus de base wordt alsmaar zwakker en zwakker.....
Alle reacties Link kopieren
Het kan wel met gewone azijn, schijnt beter te zijn voor blond haar.

Maar wanneer je appelazijn gebruikt dan is de biologische beter.

Witte azijn wordt gemaakt van suiker en water, en de appelazijn door de gisting van appels. Dus ik zou gaan voor de bio appelazijn..
Alle reacties Link kopieren
quote:Daaromniet schreef op 22 juli 2014 @ 21:37:

Het kan wel met gewone azijn, schijnt beter te zijn voor blond haar.

Maar wanneer je appelazijn gebruikt dan is de biologische beter.

Witte azijn wordt gemaakt van suiker en water, en de appelazijn door de gisting van appels. Dus ik zou gaan voor de bio appelazijn..

Mijn mond viel open toen ik jouw berichtje las. Witte azijn gemaakt van suiker?!

Ik heb google maar eens aangeslingerd, want daar had ik nog nooit van gehoord, maar kon ook zelf niet bedenken waar het van gemaakt zou zijn. Ik kwam deze tekst tegen.



Azijn wordt verkregen door fermentatie van alcoholhoudende producten. Denk hierbij aan wijn (de meest gangbare azijn), maar het kan ook met andere vruchtensappen of graansoorten worden gemaakt zoals framboos, rijst, aardbei, bier… In principe alles waarin suiker zit kan je tot alcohol, en later tot azijnzuur laten fermenteren. The sky is the limit!



Als de grondstof een kleur heeft, dan is de azijn ook gekleurd, want de gisten die de alcohol omzetten in azijnzuur hebben geen of weinig invloed op de kleur.

Witte azijn wordt verkregen uit pure alcohol, of witte wijn die straks een chemische behandeling ondergaat om de kleur helemaal weg te halen (niets mis ermee, het is een heel onschuldig proces!)



Sommige soorten azijn (doorgaans goedkope soorten) die van oorsprong wit of heel bleek zijn, worden bijgekleurd met stoffen zoals karamel. Dat is b.v. het geval van de goedkope balsamico azijn (die tevens andere grondstoffen bevat) De échte balsamico azijn is een kwaliteitsproduct die zijn prijs rechtvaardigt door een ongelofelijk aroma en smaak, maar dat is een ander verhaal…

Je herkent de gekleurde azijn soorten die bijgekleurd zijn aan de hand van de ingrediëntenlijst, daar moet de kleurstof vermeld staan (b.v. karamel is E150)



Dus: het verschil zit simpelweg in de aanwezigheid (of niet) van natuurlijke c.q. toegevoegde kleurstoffen.



Ook zomaar iemand die zijn kennis deelt op internet, maar iets anders dan jij beweerd. Ik ga toch maar eerst even aankijken of het lukt door meer witte azijn te gebruiken, want aan de indringende lucht van de appelazijn kan ik maar moeilijk wennen. Ik had overigens ook biologische appelazijn, gebruikte het om het water van de papegaai aan te zuren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het echt gelezen hoor!
Alle reacties Link kopieren
quote:Daaromniet schreef op 22 juli 2014 @ 23:00:

Ik heb het echt gelezen hoor!

Vanwaar de facepalm?



Vandaag wat meer tijd om te zoeken en dit lijkt mij het juiste antwoord op de vraag waar de goedkope witte azijn van gemaakt wordt.

Azijn kan op twee manieren worden gemaakt: op een natuurlijke manier en op een niet-natuurlijke manier. Bij de natuurlijke manier wordt alcohol door bacteriën omgezet in azijnzuur. Dit gaat heel langzaam en kan wel maanden duren, maar door allerlei handige foefjes kan het ook sneller. Bij de niet-natuurlijke manier wordt azijn niet door bacteriën gemaakt. Door allerlei stofjes samen te brengen ontstaat azijnzuur. Dit wordt met water verdund en wordt zo azijn.
Alle reacties Link kopieren
Dit topic heeft inmiddels teveel pagina's om alles te lezen, maar ik was er wel door geïnspireerd. Gebruik sinds 6 weken geen shampoo meer (alleen water), en inmiddels voelt mijn haar niet meer vettig. Ik heb het een paar weken niet los durven dragen vanwege het ongewassen-zwerver-haar-effect. Maar inmiddels krult en glanst het als nooit tevoren.

Ben wel bang dat als ik in de vakantie veel ga zwemmen, ik toch behoefte krijg om het chloor en zout eruit te wassen - met shampoo.



Ik ben trouwens niet gaan experimenteren met andere dingen zoals appelazijn of baking soda enz. Dat klinkt zo ingewikkeld (is het misschien niet hoor, maar weet niet eens waar ik het zou moeten kopen), en dan vind ik gewoon water net zo makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Lindy, ik ben gisteren voor het eerst gaan zwemmen sinds ik geen shampoo meer gebruik en ik was echt heel benieuwd of ik de geur en viezigheid eruit zou krijgen. Echt totaal geen probleem, het lijkt wel alsof de chloorlucht niet door het natuurlijke vetlaagje komt. Nu waren we in een buiten zwembad en had ik niet het idee dat er heel veel chloor in het water zat, maar ik was heel blij dat ik door alleen azijn te gebruiken mijn haar weer prima schoon kreeg. Mijn zoon heeft wel baking soda gebruikt om zijn haar mee te wassen. Hij doet altijd een beetje poeder op zijn hand, klein beetje water erbij zodat het een papje wordt en wast zijn haar zoals hij dat ook met shampoo zou doen. Toen ik baking soda gebruikte deed ik altijd een theelepel vol in een reisflacon en vulde de rest met warm water aan en deed het op mijn haar om het vervolgens flink te wassen met mijn handen. Maar zoals je zegt, alleen water is het allermakkelijkste, dus gebruik ik nu nog verdunde azijn als conditioner, maar wil ik straks ook naar alleen wassen met water.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben aan het experimenten met afbouwen met shampoo. Voor wie daar ook over dacht een update:

Na 5 maanden BS ben ik van elke dag wassen naar 2x per week wassen gegaan. Voelt bevrijdend, heel blij mee!

Nu met sterk verdunde natuurlijke shampoo verder gegaan, nu 2x gewassen.. en mn haar ziet er niet uit, fluffy en vet.

Wellicht komt het omdat ik te weinig shampoo heb gebruikt en het niet genoeg ontvet is. Tot nu toe geen succes nog.
Alle reacties Link kopieren
ik ben zelf de zee niet ingegaan maar mijn kinderen wel, allen shampoo en baking soda loos haar, en hun haar is weer prachtig schoon en lekker fris geworden hoor na het wassen met water. Dus ook zeewater inclusief dat touwhaar verdwijnt met water uit je haar.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal ook maar weer eens reageren.

Sinds november vorig jaar was ik mijn haar met BS en spoel het na met verdunde azijn. Maar ik ben de draad een beetje kwijt de laatste tijd.

Mijn haar is touwerig, de punten zijn erg droog, terwijl het op mijn hoofdhuid toch na een paar dagen weer vettig wordt.

En wat mij verder stoort is het dat soms muffig ruikt en ik verlang zo naar weer eens een keer lekker ruikend haar.

Dus dames.... ik ga deze week op zoek naar een goede shampoo zonder sls, sles en parabenen. Helaas hebben we geen Tuinen in de buurt, maar wel een G&W winkel. Ik las dat ze daar Faith in Nature shampoo hebben.



Ik ga dus overstag.... niet weer helemaal terug naar shampoo, maar ik wil heel graag af en toe (zo eens in de 2 weken of zo) mijn haar wassen met shampoo...
Alle reacties Link kopieren
@sara:Veel lagere concentratie BS en azijn al geprobeerd?
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor Qian. Maar als ik minder gebruik blijft het toch vettig, mijn handen hebben dan ook zo'n vettig laagje. En als ik de concentratie wat verhoog wordt het weer te droog.

Ik heb ook de indruk dat mijn haar er wat onder lijdt. In het begin ging het écht super!! Maar naarmate de tijd verstrijkt lijkt het alsof mijn haar iets verzorgends tekort komt.

Ik heb trouwens 20 km verderop een filiaal van de Tuinen gevonden. Dus daar ga ik morgen eens kijken naar een goede shampoo voor eens in de paar weken. Tenminste dat is de bedoeling.

Als iemand tips heeft voor een shampoo hoor ik dat graag!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven