Mode & Beauty alle pijlers

No Poo? -Geen shampoo meer?!-

02-01-2012 10:04 1325 berichten
Ik lees net een topic over iemand die gevoelig is voor veel shampoo. Even gegoogled en er blijken best veel mensen te zijn die hun haar niet meer wassen met shampoo. Wat heet: er is een heuse ''no poo'' beweging.



Hun haar wordt gezonder en voller en volumineuzer (na wel 3 weken met vettig haar rond te hebben gelopen).



Haren wassen zonder shampoo

Beauty/Haar | 09 September 2009 | 10:40:04



Ik hoorde ooit dat je haar een zelfreinigend vermogen heeft en dat shampoo dus eigenlijk overbodig is. Dat intrigeerde me en bleef plakken in mijn geheugen. Een maand geleden besloot ik om het experiment eens aan te gaan: mijn haar wassen met alleen water. Het was even wennen en doorbijten, maar de resultaten waren verrassend.



De eerste week was mijn haar vooral heel erg plakkerig, hoe goed ik het ook iedere ochtend uitspoelde. Af en toe probeerde ik mijn haar met een washandje te 'poetsen', maar dat had weinig toegevoegde waarde. Ik wist dat je haar, maar vooral je hoofdhuid, een tijdje nodig heeft om 'af te kicken' van de shampoo. Dus ik hield vol.



De toestand van mijn haar werd wonderbaarlijk snel beter. De plakkerigheid bleef het langs op mijn achterhoofd. Waarschijnlijk omdat ik op mijn rug slaap en mijn achterhoofd dus de hele nacht op een kussen ligt te broeien. Maar na een week of twee werd dat beter. Langzaam maar zeker werd alle haar weer lekker zacht en soepel. En gewoon schoon.



Op een gegeven moment merkte ik tijdens het kammen dat er viezigheid in de kam achterbleef. Een soort grijze vezelachtige pluis. Ik heb nog steeds geen idee wat het was, maar vermoed (of eigenlijk hoop) dat het van mijn hoofdhuid afkwam. Sindsdien borstel ik mijn haar ook regelmatig even uit. Als extra schoonmaak-actie zeg maar.



Inmiddels zijn mijn haar en hoofdhuid helemaal gewend aan de nieuwe shampooloosheid. Mijn haar voelt goed en zit prima, eigenlijk beter dan ooit. Het lijkt of het wat dikker en gezonder geworden is. Moest ik vroeger met allerlei hulpsmeerseltjes de pluizigheid (ik heb van nature krullen) in bedwang houden en mijn haar in model dwingen, nu laat ik het gewoon aan de lucht drogen en zit het op een natuurlijke manier mooi zonder dat ik er verder iets aan hoef te doen.



Voor mij is het experiment geslaagd. Ik hoef geen shampoo meer.





http://moesjegroen.punt.nl/?id=506511&r=1



http://seersken.blogspot. ... maand-zonder-shampoo.html



http://mens-en-gezondheid ... -stoppen-met-shampoo.html



http://www.groengestippel ... no-poo-shampooloos-leven/
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 26 oktober 2014 @ 18:40:

Wauw, echt wauw....



Vrijdag zelf deo gemaakt Gister en vandaag moest ik werken, dus de boel opgesmeerd (voor de zekerheid toch extra shirt mee en 'echte' deo).



Normaal ruik ik dus al na het fietstochtje heen, maar nu niks.....

Ik werk in het verpleegtehuis dus in de ochtend is dat flink doorwerken om iedereen uit bed te halen en te douchen (lekker warm dus zweten), maar ook nu, niks geen stank.

Ik zweet wel, maar het ruikt dus niet. Echt wat een superspul....mijn dank is groot.

Heey, Fijn zeg!!!! Leuk om te lezen!

En het kan -zoals meerdere mensen hier ervaren- een poosje niet zo goed werken, maar dan daarna weer wel.

enneh..gezien je drukte, waar je waarschijnlijk niet omheenkan, mag ik zeggen: zorg verder goed voor jezelf waar het kan
Alle reacties Link kopieren
quote:happymama3 schreef op 26 oktober 2014 @ 19:45:

De Deo werkt hier ook perfect!



Maar waarvoor dient de maizena? Ik maak het alleen met BS en kokosolie.ik denk meer als 'vulling'. misschien dat te veel BS eerder gaat irriteren. Maar in elk geval is BS de 'werkzame stof', en kokosolie de lijm, dus als BS er maar inzit.
Alle reacties Link kopieren
Kopstoot, Rasa, zelfde verhaal hier.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik ga de uitdaging aan, mijn haren alleen wassen met water, de die hard manier.

Mijn haren zijn zondag voor het laatst gewassen met shampoo en heb het gisteren alleen met warm water gewassen.

Het begint nu aardig vet te worden en mijn haar ziet er stug en dof uit.... Ik ben benieuwd wat het gaat doen... Ik zal het hier posten ..



Alleen wat doe je in je haar zodat het toch redelijk aangenaam ruikt... iemand tips? Het ruikt nu maar naar een muffe zolder
Geen idee Denise, sorry. Maar Dr. Google weet het vast!



Mijn haar is de tweede dag niet meer vet eigenlijk, klein beetje aan het einde van de dag. Een derde dag zie ik nog niet zitten, maar ik ben in elk geval tevreden met de natuurlijke shampoos tot nu toe.
Alle reacties Link kopieren
Mijn haar moest ik voorheen om de dag wassen en nu kan ik toe met 1x in de 4 dagen, soms 3. Gebruik sinds 4 maanden ongeveer shampoo van Unique. Deze is nog natuurlijker dan de Yestocarrots.

Mijn haar is er ook echt mooier van geworden. En ik probeer het dus steeds langer uit te stellen. Ondertussen is mijn haar op dag 3 en 4 nog niet zo supervet, dus ik hoop dat ik binnenkort kan overstappen naar 1x per 5 dagen.



Die deo, ik krijg er soms ook licht geirriteerde oksels van, maar als ik dan een dagje niets gebruik is het meestal weer weg en kan ik er weer tegenaan.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg na 3 dagen echt jeuk op mijn hoofd, gebruik naast shampoo (yes to carrots) en de azijnspoeling als conditioner, niets aan stylingproducten. Hooguit wat kokosolie tegen het pluis. Iemand hier tips om dit (jeuk) tegen te gaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik was mijn haar nog maar 1x in de 2 weken met baking soda. Spoel het wel tussendoor vaak met water en daarna met appelazijn.

Ik was mijn lichaam ook met bs en daarna gebruik ik of zelfgemaakte deo of alleen wat bs onder mijn oksels. Ik wil echt nooit meer anders.

Ben pas naar de kapper geweest. Ik heb toen eerst mijn haar met bs gewassen en daarna appelazijn gebruikt. Ik heb haar gezegd dat mijn haar zou kunnen ruiken naar appelazijn en uitgelegd waarom ik bs en azijn gebruik. Zij heeft mijn hoofdhuid toen heel goed bekeken, maar ze zag totaal geen geïrriteerde huid. Dat had ik zelf ook wel gemerkt, maar ik kan natuurlijk niet zien hoe het eruit ziet. Ze vond mijn haar overigens heel erg zacht en de krullen mooi vallen.
Ik heb dit dus een keer 3 weken geprobeerd , tot dat mijn vriend zei man wat stinkt je hoofd. Ben toen gelijk naar de douche gerend om mijn haar te wassen. Ik was nu elke vrijdag en maandag mijn haar met hele natuurlijke shampoo.
Ik was mijn haar nu met natuurlijke shampoo, 1 keer per week, heb deze methode al een tijd terug achter mij gelaten omdat ik de appelazijn echt smerig vind.

Ik moest woensdag mijn haar wassen, ik was donderdag vrij en geen plannen, dus ik dacht stel het gewoon nog een dagje uit en was mijn haar vrijdag.

Maar ineens is het door een bepaalde vettigheid heen, het is nooit echt vet naar een week maar wel lichtelijk. Maar donderdag al was dat lichtelijk vette weg en nu is het zaterdag en inmiddels 10 dagen mijn haren niet gewassen alleen met water onder de douche. En het zit goed!!

Ik heb heel dun haar, nu zit het stevig en vol volume, niet vet niks.. Gisteren nog mijn vriendin gevraagd wat zij er van vond, die gaat nu ook de uitdaging aan. M'n haar ruikt ook gewoon, niet vies.



Zo leuk dit!



Ben zo benieuwd wanneer ik weer moet wassen!
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk Eva!
Alle reacties Link kopieren
Even een update van mij.

Ik zit steeds bijna op het punt mijn haren toch te gaan wassen.



Ik voel me niet schoon als ik me heb gedoucht en ik ruik mijn eigen haren steeds, niet echt lekker.



ik heb mijn haren nu precies 2 weken en 2 dagen niet gewassen. Ja tussendoor 3 x met warm water en een keer met eigeel.

Mijn haar is vet, vooral op mijn achterhoofd. Het is stug, het glanst niet en het klit heel erg. Zal dit niet weggelegd zijn voor mijn haar? Of moet ik gewoon nog even volhouden? Aaaaah ik mis mijn lekker ruikende haar!!



Mijn haar is erg lang en heb redelijk veel haar tot halverwege mijn rug met hele lichte slag. In mijn nek zitten vaak dikke klitten of achter op mijn hoofd na het slapen....

meer mensen hier last van?



Ik ga het zo maar weer x wassen met eigeel . Het ziet er te ranzig uit nu en het stinkt... maaar ik hou nog even vol!!!!
Alle reacties Link kopieren
Denise20 welke shampoo heb je als laatst gebruikt? Zat er wel sls in? Dit is nodig om het haar goed te reinigen voor je begint.

Wel goed dat je het doet, en volhouden hè!

Ik zou het ook wel willen maar durf niet echt. Ben tevreden met mn natuurshampoo
Alle reacties Link kopieren
Ik heb als laatste andrélon of guhl antiroos shampoo gebruikt. Ik weet niet of hier sls in zit?



Ik weet wel dat me haar enorm droog is nu na het wassen met ei.... lijkt net stro.... maar het is nu gelukkig niet vet meer en het ruikt schoon. Ik probeer het nog een paar weken vol te houden maar als het niet snel verbeterd houdt t op voor mij. Het is een ieder geval echt doorbijten!!!!
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt mij wel Denise. Bijna overal zit SLS in.
.
Alle reacties Link kopieren
Denise, waarom was je je haar niet als het zo vies is? Ei doe je er denk ik in om het haar te voeden, maar als er een dikke vetlaag omheen zit vermoed ik dat dat weinig nut zal hebben.

Als je geen shampoo meer wil gebruiken, hoef je echt niet met een vet hoofd rond te lopen. Ik zou als ik jou was toch echt beter kijken naar hoe jouw haar reageert op de methode die je toepast. Waarom was je het niet met baking soda? Waarom spoel je het niet na met azijn?

Ik kan mij echt niet voorstellen dat haar schoon kan worden als je er een ei in masseert en het uitspoelt met water. Als je wil stoppen met het gebruik van reguliere shampoo, hoef je echt niet met een vette klittenbos op je hoofd rond te lopen.



edit, ik lees nu in jouw 2e reactie dat jouw haar droog en stug is, terwijl je daarvoor schrijft dat het vet is. In 2 weken tijd je haar 3x spoelen met water en 1x wassen met eigeel lijkt mij echt niet voldoende voor jouw haar.
Denise, hoezo was je je haar niet?

Je hoeft toch niet zo cold turkey af te bouwen. Ik heb er een jaar over gedaan en zit nu op twee weken en drie dagen mijn haar niet wassen.

En voorlopig hoef ik dat ook nog niet te doen. Mijn haar ruikt gewoon, zit glanzend en mooi op m'n hoofd. Ga echt niet met een vettig hoofd rondlopen, daar voel ik mij niet prettig bij.



Het voelt natuurlijk wel anders als pas gewassen haar. Maar dat is wennen. Krijg ineens zelfs opmerkingen: "ben je naar de kapper geweest?" "Ik zie iets anders aan je, is dat je haar? Zit echt mooi."

Leuk is dat!



Gewoon wassen dus als het te vet is, met natuurlijke shampoo zou ik doen. Of BS en appelazijn.
Alle reacties Link kopieren
Opeens werkt de deo niet meer... en stink ik. Gek is dat, er lijkt qua omstandigheden niks veranderd. Een half jaar geleden had ik dat ook opeens, toen weer een maand terug naar deo van de winkel.



Naar de kapper geweest, en ik zat niet op te letten... veel te veel eraf geknipt. Heb stijl haar, en zit nu wel vlotter, en doordat ika fgelopen dagen ziek thuis zat en niet heb gewassen zit het nu wild & vettig, haha. Stinkt trouwens niet. Vind het zelf nu wel leuk, maar dat vettige schaam ik me voor. Fenk niet dat ik hiermee vanmiddag de deur uit durf ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:Eva- schreef op 15 november 2014 @ 09:25:

Denise, hoezo was je je haar niet?

Het voelt natuurlijk wel anders als pas gewassen haar. Maar dat is wennen. Krijg ineens zelfs opmerkingen: "ben je naar de kapper geweest?" "Ik zie iets anders aan je, is dat je haar? Zit echt mooi."

Leuk is dat!



Gewoon wassen dus als het te vet is, met natuurlijke shampoo zou ik doen. Of BS en appelazijn.

Eva: Ja heel leuk!

Ben gewoon nieuwsgierig. Ben je over het algemeen ook relaxter, voel je je beter de laatste tijd?
Alle reacties Link kopieren
quote:Qian schreef op 18 november 2014 @ 11:58:

Opeens werkt de deo niet meer... en stink ik. Gek is dat, er lijkt qua omstandigheden niks veranderd.Heb je toevallig een nieuwe verpakking baking soda gekocht? Daar lag het bij mij aan.
quote:Qian schreef op 18 november 2014 @ 11:59:

[...]



Eva: Ja heel leuk!

Ben gewoon nieuwsgierig. Ben je over het algemeen ook relaxter, voel je je beter de laatste tijd?Niet anders dan normaal. Wel blijer met mijn haar, dat zeker.
Alle reacties Link kopieren
Hallo!



Ik ben sinds 2 weken mijn haren en lichaam aan het wassen zonder shampoos. Ik gebruik bs en appelazijn en kokosolie als styling. Pas sinds deze week gaat het echt meer naar mijn wens, eerste week was mijn haar erg droog, maar toen gebruikte ik witte azijn. Het hele vette valt me onwijs mee. t Gaat wel meer krullen nu, moooi!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook begonnen! Nu bijna 3 weken. Ik was het om de drie dagen met rhassoul klei. Dat gaat prima. Nu alleen wachten totdat mijn haar minder vet wordt.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Relaxingatthelake,



Leuk, allebei net begonnen! Waarom heb jij het gedaan? Ik omdat mijn huid op mijn schouders, rug en armen soms erg vlekkerig is. Afgelopen jaren allemaal zalfjes gehad van de dokter maar niks helpt.



Heb je lang of kort haar? En is de klei een beetje makkelijk uit te spoelen?
Alle reacties Link kopieren
Mijn haar wordt best snel vet, na twee dagen moet ik het echt wassen. Plus ik ben sowieso wel van natuurlijke dingen en daardoor wilde ik van de shampoo af. De haren van mijn kinderen was ik nooit, alleen met water. Hun haren stinken niet en zien er heel goed uit. Dat wil ik dus ook! Ik heb lange, steile haren.



De klei werkt echt geweldig. Ik doe een paar brokjes in een bakje, daar giet ik kokend water overheen. Dan wordt het een papje, wat ik vervolgens in mijn natte haar masseer. Ik laat dat even zitten en spoel het dan goed uit. Ik heb helemaal geen conditioner nodig, mijn haar wordt niet droog. Ik ben hier al heel blij mee.



En met de klei kun je ook je lichaam wassen, het wordt daar lekker zacht van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven